Display spräckt Samsung galaxy S2 - bästa lösningen?

Permalänk
Medlem

Display spräckt Samsung galaxy S2 - bästa lösningen?

Info:
Galaxy s2 inköpt juni - 2011
Trasig display - går dock att använda och läsa
Ingen separat försäkring förutom hemförsäkring - Folksam
Självrisk 1500kr

Om jag går till försäkringsbolaget, vilket blir då troligast scenario?

1. Telefonen lagas och jag får tillbaka samma lur
2a. Telefonen ersätts med inköpspriset (5100kr)
b. Telefonen ersätts med marknadspris (3600kr enl prisjakt)

Jag får betala självrisk i samtliga fall.

Vad jag kan förstå har man ingen värdeminskning första året?

Någon upplyst som vill tycka till?

Anledningen till att jag inte ringer försäkringsbolaget är dels tiden samt att jag riskerar att förlora en massa deg helt i onödan. Jag vill ju ha den stora summan pengar så jag kan köpa SGS3 när den kommer...

Permalänk
Medlem

Jag skulle tolka det som FB. Bara genom att läsa det sista.
Om det inte finns en s.k värdeminsknig så är det priset du gav.
Annars -% (från bolag till bolag).
Alternativt priset idag (t.ex via prisjakt)

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Umm, ska det inte gå på garantin?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Umm, ska det inte gå på garantin?

Och hur lyder garantin?

Har du tröttnat på din telefon så släng den i marken så ger vi dig en ny?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Umm, ska det inte gå på garantin?

Garanti gäller inte vid olycksfall utan enbart ifall produkten är/var/blev skadad utav vanligt användande tror jag? Du kan ju inte köpa en telefon, tappa den i marken/toaletten och förvänta dig att tillverkaren ger dig en ny helt gratis eller? Det är ju trots allt ditt fel och inte deras. Det är därför det finns försäkringar men oftast är det ju självrisk på det också och i detta fallet så är det en såpass ny vara att jag tror att du helt enkelt får den lagad istället för pengar tillbaka?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drik:

Info:
Galaxy s2 inköpt juni - 2011
Trasig display - går dock att använda och läsa
Ingen separat försäkring förutom hemförsäkring - Folksam
Självrisk 1500kr

Om jag går till försäkringsbolaget, vilket blir då troligast scenario?

1. Telefonen lagas och jag får tillbaka samma lur
2a. Telefonen ersätts med inköpspriset (5100kr)
b. Telefonen ersätts med marknadspris (3600kr enl prisjakt)

Jag får betala självrisk i samtliga fall.

Vad jag kan förstå har man ingen värdeminskning första året?

Någon upplyst som vill tycka till?

Anledningen till att jag inte ringer försäkringsbolaget är dels tiden samt att jag riskerar att förlora en massa deg helt i onödan. Jag vill ju ha den stora summan pengar så jag kan köpa SGS3 när den kommer...

Hur hände det? I vanliga fall täcker din egen hemförsäkringen inte sånt om du inte har drulle. Är det en annan (gäst) som har tagit sönder mobilen, är det dennas ansvarsförsäkring som ska betala.

Alt. laga själv: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trkparms=65%253A3%257C66%253A...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Som sagt, har du inte allrisktillägg täcker din försäkring inte ett skvatt. Har du allrisktillägg beror lösningen på hur vindarna blåser, vilken häst som kom sist i mål och hur många stenar det får plats i en burk. Kort sagt finns det femtielva variabler som kan spela in som vi inte har en aning om och i slutändan är det handläggaren som avgör hursom, så kontakta försäkringsbolaget och hör med dem?
Kontanta medel ersätts en försäkringstagare generellt inte med när det gäller den här typen av gods, men försäkringsvillkor varierar och handläggare likaså.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Sälj den på Ebay som "Slightly used"

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hej

du glömmer värde minskning med ca 25% och ca 50% efter 1 år och detta är vanligen på dagsvärdet

/Aragon

Skrivet av drik:

Info:
Galaxy s2 inköpt juni - 2011
Trasig display - går dock att använda och läsa
Ingen separat försäkring förutom hemförsäkring - Folksam
Självrisk 1500kr

Om jag går till försäkringsbolaget, vilket blir då troligast scenario?

1. Telefonen lagas och jag får tillbaka samma lur
2a. Telefonen ersätts med inköpspriset (5100kr)
b. Telefonen ersätts med marknadspris (3600kr enl prisjakt)

Jag får betala självrisk i samtliga fall.

Vad jag kan förstå har man ingen värdeminskning första året?

Någon upplyst som vill tycka till?

Anledningen till att jag inte ringer försäkringsbolaget är dels tiden samt att jag riskerar att förlora en massa deg helt i onödan. Jag vill ju ha den stora summan pengar så jag kan köpa SGS3 när den kommer...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hej

Det gäller ju bara om det är gjort med uppsåt och ej är olycka. annars är det hans försäkring.

/aragon

Skrivet av Kent:

Hur hände det? I vanliga fall täcker din egen hemförsäkringen inte sånt om du inte har drulle. Är det en annan (gäst) som har tagit sönder mobilen, är det dennas ansvarsförsäkring som ska betala.

Alt. laga själv: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trkparms=65%253A3%257C66%253A...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av drik:

Info:
Galaxy s2 inköpt juni - 2011
Trasig display - går dock att använda och läsa
Ingen separat försäkring förutom hemförsäkring - Folksam
Självrisk 1500kr

Om jag går till försäkringsbolaget, vilket blir då troligast scenario?

1. Telefonen lagas och jag får tillbaka samma lur
2a. Telefonen ersätts med inköpspriset (5100kr)
b. Telefonen ersätts med marknadspris (3600kr enl prisjakt)

Jag får betala självrisk i samtliga fall.

Vad jag kan förstå har man ingen värdeminskning första året?

Någon upplyst som vill tycka till?

Anledningen till att jag inte ringer försäkringsbolaget är dels tiden samt att jag riskerar att förlora en massa deg helt i onödan. Jag vill ju ha den stora summan pengar så jag kan köpa SGS3 när den kommer...

Förutsatt att du har allriskförsäkring/drulle i din hemförsäkring (vilket alla borde ha!):
b. Telefonen ersätts med marknadspris. Nu är jag ingen försäkringsexpert, men två gånger har jag fått ut pengar på försäkringen för telefonen.
Första gången just pga. spräckt display, jag fick då föreslå en rimlig ersättning, "marknadsvärde" och det var inga konstigheter. Behövde inte ens visa kvitto eller skicka in telefonen, så jag bytte display på den och sålde den vidare. Hade då försäkringsbolaget IF.

Andra gången blev min S2:a stulen, då fick jag polisanmäla det och skicka in kopia på kvittot, samt förslag på ersättning. Tror jag satte 2500 som värde, och av det fick jag betala 500 i självrisk så fick ut typ 2000. Detta med försäkringsbolaget Moderna Försäkringar.

Så räkna med att få ut någonstans runt 2000. En annan lösning är att beställa en ny skärm på ebay och laga den själv. Om det bara är glaset frampå är det extremt billigt, här är en för $15:
http://www.ebay.com/itm/Original-Touch-Glass-Panel-Len-Samsun...

Om även displayen är trasig blir det dyrare dock, men kanske värt det ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

Hej

Det gäller ju bara om det är gjort med uppsåt och ej är olycka. annars är det hans försäkring.

/aragon

Det stämmer inte riktigt överens med tex IF:s villkor (om jag har fattat rätt nu här på natten )
http://www.if.fi/web/fi/svenska/privat/varaforsakringar/hogoc...
http://www.if.fi/web/fi/SiteCollectionDocuments/Private/RU_Eh...

Gör man nåt med uppsåt är det väl ingen försäkring som täcker?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Dålig formulering och dålig uppdatering av mig. Jag ber om ursäkt.
Ni är däremot grymma!

Mer info:
-Innehar allrisk
-Vad jag förstår ingen värdeminskning första året
-Touchen i displayen funkar, bara glaset som ser ut som ett spindelnät

Vidare anser jag att om jag har betalat en summa för en pryl, så är det den summan prylen är försäkrad för. Under förutsättningen: "ingen värdeminskning första året". Väljer företaget att köpa en ny pryl åt mig, kommer dom betala mindre än jag fick betala för ett år sen. MEN ska dom ge mig pengar, är det köpeskillingen dom ska slaska upp, förutsatt "ingen värdeminskning första året"

Permalänk
Medlem

Beror på vad du har för typ av försäkring, lättast är ju att bara ringa och fråga =). Jag har drulle samt att man alltid får nypris på elektronik som inte är äldre än 4år!(Riktigt grym försäkring faktiskt, dock int behövt utnyttja den än)

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Beror på vad du har för typ av försäkring, lättast är ju att bara ringa och fråga =). Jag har drulle samt att man alltid får nypris på elektronik som inte är äldre än 4år!(Riktigt grym försäkring faktiskt, dock int behövt utnyttja den än)

Är nypris vad du betalat eller dagspriset då olyckan anmäls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drik:

Är nypris vad du betalat eller dagspriset då olyckan anmäls?

Nypris är, som jag förstått det, vad jag betalat för varan!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Förutsatt att du har allriskförsäkring/drulle i din hemförsäkring (vilket alla borde ha!):
b. Telefonen ersätts med marknadspris. Nu är jag ingen försäkringsexpert, men två gånger har jag fått ut pengar på försäkringen för telefonen.
Första gången just pga. spräckt display, jag fick då föreslå en rimlig ersättning, "marknadsvärde" och det var inga konstigheter. Behövde inte ens visa kvitto eller skicka in telefonen, så jag bytte display på den och sålde den vidare. Hade då försäkringsbolaget IF.

Andra gången blev min S2:a stulen, då fick jag polisanmäla det och skicka in kopia på kvittot, samt förslag på ersättning. Tror jag satte 2500 som värde, och av det fick jag betala 500 i självrisk så fick ut typ 2000. Detta med försäkringsbolaget Moderna Försäkringar.

Så räkna med att få ut någonstans runt 2000. En annan lösning är att beställa en ny skärm på ebay och laga den själv. Om det bara är glaset frampå är det extremt billigt, här är en för $15:
http://www.ebay.com/itm/Original-Touch-Glass-Panel-Len-Samsun...

Om även displayen är trasig blir det dyrare dock, men kanske värt det ändå.

Mycket intressant eftersom det bara är glaset....
Frågan är hur svårt det är att byta det själv? Det ska ju funka ihop med touch och bli tätt så inte skit kommer in tänker jag mig.

Hur svårt är det och vad kostar det att lämna in för bara ett glas-byte? Har sett att man kan byta hela displayen för strax under 2000kr så det här borde inte va så dyrt.

Permalänk
Skrivet av drik:

Mycket intressant eftersom det bara är glaset....
Frågan är hur svårt det är att byta det själv? Det ska ju funka ihop med touch och bli tätt så inte skit kommer in tänker jag mig.

Hur svårt är det och vad kostar det att lämna in för bara ett glas-byte? Har sett att man kan byta hela displayen för strax under 2000kr så det här borde inte va så dyrt.

Har inte bytt displayen på just S2:an, men på de andra telefoner jag bytt har det gått bra med lite tålamod. Det är pillrigt, men är man någorlunda händig är det inte så svårt. Finns säkert youtube-videos som visar hur man gör också.

Att lämna in den för byte lär nog tyvärr kosta runt 2000 oavsett om det bara är glaset eller inte, men skadar ju inte att få ett kostnadsförslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Har inte bytt displayen på just S2:an, men på de andra telefoner jag bytt har det gått bra med lite tålamod. Det är pillrigt, men är man någorlunda händig är det inte så svårt. Finns säkert youtube-videos som visar hur man gör också.

Att lämna in den för byte lär nog tyvärr kosta runt 2000 oavsett om det bara är glaset eller inte, men skadar ju inte att få ett kostnadsförslag.

Det jag är mest nojjig för är att inte få glaset tätt mot telefonen (displayen). Limmar man det eller tejpar eller hur går man tillväga?

Bommar man där är det ju fritt fram för fukt å smuts att leta sig in å sen är det nog bara en tidsfråga innan telefonen blir obrukbar....

Det är ju inte direkt dyrt...
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2307578147...
Inklusive tools!!

Grejjen är ju bara att telefonen fortfarande går att använda men misslyckas jag med glasbytet står jag utan telefon....

Permalänk
Avstängd

sitter i samma sits. 2 månader gammal s2 o har ingen allrisk. ska beställa hem ett glas o prova byta då jag gick o köpte en ny i förrgår så gör inte så mycket om det blir värre. kan återkomma om det är intresant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

sitter i samma sits. 2 månader gammal s2 o har ingen allrisk. ska beställa hem ett glas o prova byta då jag gick o köpte en ny i förrgår så gör inte så mycket om det blir värre. kan återkomma om det är intresant!

Ja det hade vart kanon om du ville berätta hur det gick. Beroende på hur mycket tid och ork du pallar lägga ner får du gärna dokumentera också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av drik:

Info:
Galaxy s2 inköpt juni - 2011
Trasig display - går dock att använda och läsa
Ingen separat försäkring förutom hemförsäkring - Folksam
Självrisk 1500kr

Om jag går till försäkringsbolaget, vilket blir då troligast scenario?

1. Telefonen lagas och jag får tillbaka samma lur
2a. Telefonen ersätts med inköpspriset (5100kr)
b. Telefonen ersätts med marknadspris (3600kr enl prisjakt)

Jag får betala självrisk i samtliga fall.

Vad jag kan förstå har man ingen värdeminskning första året?

Någon upplyst som vill tycka till?

Anledningen till att jag inte ringer försäkringsbolaget är dels tiden samt att jag riskerar att förlora en massa deg helt i onödan. Jag vill ju ha den stora summan pengar så jag kan köpa SGS3 när den kommer...

Vore det inte enklast att bara fråga försäkrinsbolaget först?

Permalänk

Jag beställde en ny display igår från ebay som skickas från underbara Kina och det går lös på hela 67sek eller 8.49$ ink frakt

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390397...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinick:

Jag beställde en ny display igår från ebay som skickas från underbara Kina och det går lös på hela 67sek eller 8.49$ ink frakt

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390397...

Det verkar grymt... Frågan är bara hur du ska få fast den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drik:

Det verkar grymt... Frågan är bara hur du ska få fast den?

Jag har ingen aning, men fronten ser verkligen ut som samma lösning om Apple har, alltså är den limmad.

Update: Letade runt lite på nätet.. verkar fan så mycket mer komplicerat än så. Man verkar få montera ner hela telefonen för detta.

Service Manualen:

http://www.scribd.com/doc/56542824/Samsung-GT-i9100-service-m...

Eller nej bara glaset verkar vara som på Apple, heatgun och sugprop xD

http://www.youtube.com/watch?v=6vR51CjO25o 3:40min så visar han detta.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Jag har ingen aning, men fronten ser verkligen ut som samma lösning om Apple har, alltså är den limmad.

Update: Letade runt lite på nätet.. verkar fan så mycket mer komplicerat än så. Man verkar få montera ner hela telefonen för detta.

Service Manualen:

http://www.scribd.com/doc/56542824/Samsung-GT-i9100-service-m...

Eller nej bara glaset verkar vara som på Apple, heatgun och sugprop xD

http://www.youtube.com/watch?v=6vR51CjO25o 3:40min så visar han detta.

Servicemanualen vill den inte riktigt hämta....

Ang. videon
Måste man verkligen slakta telefonen nåt så kopiöst? Jag ska byta glaset, inte hela displayen. Det är väl inget som är anslutet i glaset?
Eller tänker jag fel nu?

Jag menar att man skiter helt i baksidan å bara värmer på framsidan, suger av glaset (haha) å sen skickar man på det nya.... Ser ingen större anledning att lossa de 5 kontakterna inne i telefonen för det?

Vidare framgår inte riktigt hur det nya glaset blir sittandes? Applicerar han lim eller är det redan förberett med lim eller dubbelhäftande tape?

Hittade nåt om 3M adhesive som jag tror är nåt vulk/lim/tape av nåt slag..... Frågan är som sagt om detta redan sitter på det nya glaset när man köper det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drik:

Servicemanualen vill den inte riktigt hämta....

Ang. videon
Måste man verkligen slakta telefonen nåt så kopiöst? Jag ska byta glaset, inte hela displayen. Det är väl inget som är anslutet i glaset?
Eller tänker jag fel nu?

Jag menar att man skiter helt i baksidan å bara värmer på framsidan, suger av glaset (haha) å sen skickar man på det nya.... Ser ingen större anledning att lossa de 5 kontakterna inne i telefonen för det?

Vidare framgår inte riktigt hur det nya glaset blir sittandes? Applicerar han lim eller är det redan förberett med lim eller dubbelhäftande tape?

Hittade nåt om 3M adhesive som jag tror är nåt vulk/lim/tape av nåt slag..... Frågan är som sagt om detta redan sitter på det nya glaset när man köper det?

Jag påpekade att det som var relevant för dig återfanns 3:40min in i videon Men min gissning är att glaset kommer förberett med lim.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

hej

if vet jag ej om men folksam och länet har dom reglerna ( frugans häst fotade till en bil och det fick vi inte ta på våran försäkring då det ej var gjort med uppsåt/vilja utan en olycka, utan det var något som hans bolag täckte) Vi skulle inte ens behöva betala hans självrisk (vi gav han pengar i handen till självrisken)

/aragon

Skrivet av Kent:

Det stämmer inte riktigt överens med tex IF:s villkor (om jag har fattat rätt nu här på natten )
http://www.if.fi/web/fi/svenska/privat/varaforsakringar/hogoc...
http://www.if.fi/web/fi/SiteCollectionDocuments/Private/RU_Eh...

Gör man nåt med uppsåt är det väl ingen försäkring som täcker?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Har du varit inne i någon servicebutik och frågat vad det kostar?
En jobbarkompis spräckte sin display på en SE arc. Han bytte ut den hos en lokal "mobilreperatör" för 800kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Jag påpekade att det som var relevant för dig återfanns 3:40min in i videon Men min gissning är att glaset kommer förberett med lim.

Visst gjorde du det. Filmen är skådad flera gånger ihop med andra filmer. Dessvärre tycks alla, inklusive gubben i filmen du länkade till, slakta ner telefonen i molekyler innan han separerar glaset från displayen (eller hur man nu uttrycker det...). Min fråga blir ju därför om man inte bara kan värma på glaset och ersätta det med ett nytt? (Tittar man noga när han tagit bort glaset ser man att det bara är diplayen kvar)

Nästa fråga uppkommer av att man i ingen film, inklusive den du länkar till, får se själva montaget - jag tänker på det som håller glaset på plats. Man ser bara att glaset är där och han tummar runt lite för att sätta fast det riktigt. Inte ens om det värms upp vid montering.

Jag hoppas givetvis att din gissning stämmer så man slipper klippa å klistra å kludda å kladda.

Edit: Det verkar ingå 3M-tape som man klistrar på. (Dubbelhäftande antar jag). Denna sätts bara uppe och nere på telefonen. Borde inte detta leda till att det är öppet på "långsidorna" och fritt fram för smuts å damm å grejjer att leta sig in?