Verktyg Visningsval
2012-04-24, 00:32   #1

Willhelm

Medlem

Willhelms avatar

Plats: Vittangi

Registrerad: jul 2003

Konfirmationspresent till systern, instegssmartphone och jag kan inget alls

Hej!

Det börjar dra ihop sig till konfirmationstider och då syrran just dödat sin telefon och för närvarande använder någon gammal extratelefon som nog inte ens var häftig för 5 år sen så tänkte jag köpa en instegs-smartphone åt henne. Har en budget på 800-1600 ungefär och har försökt titta runt i den prisklassen men kan tyvärr väldigt lite om telefoner. Har tittat på HTC Wildfire S, Samsung Galaxy Y och HTC Explorer. Har fått för mig att Explorern är någon slags "hipp" ungdomstelefon och därmed har det lutat lite åt den.

Var inne på en butik och blev där rekommenderad att titta på Xperia modellerna då de tydligen är mer robusta i instegsklassen. Därmed är jag nu lite förvirrad över vad tusan jag ska köpa.

Krav på telefonen är att den oerhört gärna får vara hållbar då hon har en tendens att vara rätt oförsiktig. Den ska kunna ringa, sända sms, mms'a och allt det där vanliga. Kan telefonen ta kort i någorlunda kvalitet (tror hennes gamla tog i VGA, som jämförelse) är det också trevligt, men har fått för mig att alla telefoner kan sånt i dagsläget?

Är jag på rätt väg med Explorern eller är jag helt ute och cyklar? Är den någorlunda hållbar?
Willhelm är uppkopplad nu
2012-04-26, 06:54   #2

Lythelius

Medlem

Lytheliuss avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2004

HTC Wildfire S är en personlig liten favorit. Smidigt format och duger gott åt det mesta.

Men jag hade nog annars kikat på Sony Ericsson Xperia Mini Pro. En liten och smidig telefon med bra specifikationer och framför allt har den ett fysiskt tangentbord vilket underlättar oerhört för SMS och e-post, facebookuppdatering m.m. Det fungerar även som en brygga för henne mellan gamla traditionella standardtelefoner där navigering sker via knappar samt moderna smartphones där navigering till största del sker med touch.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=891591

Mvh

// Peter
Lythelius är inte uppkopplad
2012-04-26, 10:03   #3

Papas

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: apr 2007

Xperia Mini eller Mini Pro som nämns ovan. De har lite bättre hårdvara än Wildfire S också tror jag, men sen är det ju smaken som avgör vilken av dem hon tycker är finast
2012-04-26, 10:13   #4

Maango

Medlem

Plats: I baren

Registrerad: jul 2008

Jag har använt en mini pro och det är tveklöst den värst mobil jag någonsin varit med om, hur den öht släpptes av SE eller att den blev populär är mer än jag förstå. Det enda bra på den modellen är att det finns ett tgb och då är det ändå långt ifrån det bästa tangentbordet på marknaden.

Fick en Motorola Milestone från 09 (X10 är från 11) och Milestonen slår X10an med hästlängder. Vad du än gör, köp inte en X10 mini "pro"!
Maango är inte uppkopplad
2012-04-26, 10:26   #5

Quellcrist

Medlem

Registrerad: sep 2011

Wildfire S är trevlig men väldigt buggig och instabil. När den funkar som den ska flyter allt på fint, det enda är att små texter på hemsidor är svårlästa då skärmen är ganska lågupplöst. Den har dock väldigt mycket underligheter för sig, den stänger av sig själv ibland när någon ringer, man måste lägga på först efter ett samtal, annars dör skärmen och man måste starta om telefonen för att få igång den igen. Sen händer tusen små grejer hela tiden, knapparna svarar inte, allt hänger sig osv. Smått men ofta och irriterande. Vet inte om min är ett måndagsex eller nåt, men utifrån mina erfarenheter skulle jag inte rekommendera den. Hade det funkat bra hela tiden hade den varit värd en rekommendation, men det finns helt enkelt för mycket buggar och skit.
Quellcrist är inte uppkopplad
2012-04-26, 19:09   #6

FenioN

Medlem

Plats: Falköping

Registrerad: apr 2004

Wildfire s rekommenderar jag hade en själv och den krångla aldrig nu har min bror den och inte krånglat för han heller.

Skickades från m.sweclockers.com
2012-04-26, 19:17   #7

godspeed

Medlem

Plats: Narnia

Registrerad: nov 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Maango Visa inlägg
Jag har använt en mini pro och det är tveklöst den värst mobil jag någonsin varit med om, hur den öht släpptes av SE eller att den blev populär är mer än jag förstå. Det enda bra på den modellen är att det finns ett tgb och då är det ändå långt ifrån det bästa tangentbordet på marknaden.

Fick en Motorola Milestone från 09 (X10 är från 11) och Milestonen slår X10an med hästlängder. Vad du än gör, köp inte en X10 mini "pro"!
------------------
x10 är som du säger extremt usel, avskydde den då jag hade en till låns ett tag
Däremot äger jag själv en xperia pro, den nyare modellen som ska få ICS till sommaren, den är toppen, snabb,responsiv,inga konstiga omstarter eller problem med den och fungerar sedan dag 1, verkligen toppenmobil och jag är nöjd sen ett år tillbaka med den
Skall tilläggas att jag för övrigt avskyr pekmobiler men denna med tangentbordet gjorde det till den bästa utav två världar
2012-04-26, 19:17   #8

ChipZ

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Maango Visa inlägg

Du är helt fel ute, det är inte "x10 mini pro" som rekommenderas, utan "mini pro"

Sony Ericsson Xperia Mini Pro är ett helt okej val!
2012-04-26, 19:23   #9

devhdc

Medlem

Plats: Kristinehamn

Registrerad: maj 2002

Ingen nämner ZTE Blade?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=985257

Senast redigerad av devhdc 2012-04-26 klockan 19:37.
2012-04-27, 11:13   #10

Lcdposter1337

Avstängd

Plats: hemma

Registrerad: jan 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av devhdc Visa inlägg
Den kostar 1900 kr max var 1600 enligt TS. Och varför rekommenderar du den när det finns bättre för liknande pris? Xperia Neo V exempelvis som har både bättre grafikprocessor och förmodligen en mycket bättre kamera ifall TS bestämmer sig för att lägga ut mer pengar.

Annars är det väl mini/mini pro som är bland de bästa i TS prisklass som de flesta andra säger.
Lcdposter1337 är inte uppkopplad
2012-04-28, 12:29   #11

Willhelm

Medlem

Willhelms avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Djärven Visa inlägg
HTC Wildfire S är en personlig liten favorit. Smidigt format och duger gott åt det mesta.

Men jag hade nog annars kikat på Sony Ericsson Xperia Mini Pro. En liten och smidig telefon med bra specifikationer och framför allt har den ett fysiskt tangentbord vilket underlättar oerhört för SMS och e-post, facebookuppdatering m.m. Det fungerar även som en brygga för henne mellan gamla traditionella standardtelefoner där navigering sker via knappar samt moderna smartphones där navigering till största del sker med touch.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=891591

Mvh

// Peter
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Quellcrist Visa inlägg
Wildfire S är trevlig men väldigt buggig och instabil. När den funkar som den ska flyter allt på fint, det enda är att små texter på hemsidor är svårlästa då skärmen är ganska lågupplöst. Den har dock väldigt mycket underligheter för sig, den stänger av sig själv ibland när någon ringer, man måste lägga på först efter ett samtal, annars dör skärmen och man måste starta om telefonen för att få igång den igen. Sen händer tusen små grejer hela tiden, knapparna svarar inte, allt hänger sig osv. Smått men ofta och irriterande. Vet inte om min är ett måndagsex eller nåt, men utifrån mina erfarenheter skulle jag inte rekommendera den. Hade det funkat bra hela tiden hade den varit värd en rekommendation, men det finns helt enkelt för mycket buggar och skit.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av FenioN Visa inlägg
Wildfire s rekommenderar jag hade en själv och den krångla aldrig nu har min bror den och inte krånglat för han heller.

Jag misstänker att en mini pro kan vara fel val för henne då jag ser framför mig hur det där tangentbordet kommer gå sönder rätt fort och hon har viss touchvana då hennes gamla telefon var någon variant av "dum smartphone".

Känner igen de problem med Wildfire S som nämns i tråden, känner ett antal människor med "gamla" wildfire och de har i mångt och mycket samma problem, närde någon slags förhoppning att de skulle vara borta efter uppgraderingen men så verkar ju inte vara fallet. Är min uppskattning om att ett köp av en Wildfire S vore något av en chansning korrekt? Får man en bra verkar den ju helt ok men en dålig verkar vara raka motsatsen, eller är det rent av handhavande som ställer till det?

Ju mer jag tittar på det här så känns HTC explorer som ett bra val, men jag är kanske helt fel ute?
2012-04-28, 12:36   #12

ozo64

Medlem

Registrerad: dec 2005

Tja som konfirmationspresent så är det väl lämpligt med en bibel eller ett jesuskors eller liknande
ozo64 är inte uppkopplad
2012-04-28, 16:48   #13

johnh3

Avstängd

Plats: Luleå

Registrerad: jun 2010

Jag har haft 2 Huawei som har varit billiga men ändå bra byggda. Nu har jag Windows Phone, men jag vill ändå slå ett slag för Huawei:
https://www.comviq.se/webbutik/comvi...FWRYmAodemZ_Bg

http://www.netonnet.se/art/telefon/k...t/163486.4898/
johnh3 är inte uppkopplad
2012-04-28, 17:34   #14

Lcdposter1337

Avstängd

Plats: hemma

Registrerad: jan 2010

Om det inte måste vara Android så kan Optimus 7 kanske vara något? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=725900
Lcdposter1337 är inte uppkopplad
2012-04-29, 12:32   #15

Willhelm

Medlem

Willhelms avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ozo64 Visa inlägg
Tja som konfirmationspresent så är det väl lämpligt med en bibel eller ett jesuskors eller liknande
Sånt är redan fixat via andra personer i familjen

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lcdposter1337 Visa inlägg
Om det inte måste vara Android så kan Optimus 7 kanske vara något? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=725900
Android är på intet sätt ett krav men Optimus 7 kändes som att den låg lite utanför prisspannet tyvärr. Jag hittar inga direkt lågpristelefoner med Windows tyvärr annars hade det nog varit ett väldigt bra system för syrran då min erfarenheter av windows på telefoner är att det är enkelt och har alla de funktioner som jag efterfrågar.

Insåg nu att det även finns en Xperia mini vilken enligt de recensioner jag läst verkar vara i det närmaste klippt och skuren för de krav jag ställer. Nu står det, i mitt huvud, mellan HTC Explorer och Xperia mini och kanske, kanske mini pro men den ligger utanför prisspannet.
2012-04-29, 12:39   #16

Sajmon37

Medlem

Sajmon37s avatar

Registrerad: okt 2010

En begad Galaxy S? Bara att root:a och stoppa in en rom, t.ex Slim ICS ( Android 4.0.4 )
2012-04-29, 16:51   #17

bl0m1

SpelClockers

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: jan 2012

håller med sajmon37 eller om du möjligtvis köper zte blade den första versionen och läger in ics kommer finnas cynogenmod 9 inomkort finns ju alpha men den e ej så stabil än

Kolla in SpelClockers
bl0m1 är inte uppkopplad
2012-04-29, 16:58   #18

Peterpanik

Medlem

Peterpaniks avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2012

Ge henne pengar så lägger hon ut resten själv? är ju också ett bra alternativ?

lycka till!

Senast redigerad av Peterpanik 2012-04-30 klockan 09:44.
CPU i5 2500k 3,00 ghz, orginal kylare Ram 2 x 4 GB vengeance Chassi Fractal r4 design svart SSD intel 320 120gb Hårddiskar 3+2 TB Samsung HDD Mod Asus extreme Övrigt 3 x 120 mm Fläktar i svart, ej led Nätagg 600 w *** GPU Geforce GTX 660 ti 2gb orginal kyl.
Peterpanik är inte uppkopplad
2012-04-29, 17:47   #19

Charl96

Medlem

Plats: Jönköping

Registrerad: apr 2011

Galaxi Gio all the way

Den bästa och lättaste smartphonen i sin prisklass, rekommenderas starkt, konkurrerar mot htc wildfire S. Finns dessutom på kampanj nu om man vill binda sig.

https://www.comviq.se/Sfa-Artikel.as...FapzmAodQ1BjBA
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=848630

Charl96 är inte uppkopplad
2012-04-30, 09:59   #20

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Willhelm Visa inlägg

Android är på intet sätt ett krav men Optimus 7 kändes som att den låg lite utanför prisspannet tyvärr. Jag hittar inga direkt lågpristelefoner med Windows tyvärr annars hade det nog varit ett väldigt bra system för syrran då min erfarenheter av windows på telefoner är att det är enkelt och har alla de funktioner som jag efterfrågar.

Insåg nu att det även finns en Xperia mini vilken enligt de recensioner jag läst verkar vara i det närmaste klippt och skuren för de krav jag ställer. Nu står det, i mitt huvud, mellan HTC Explorer och Xperia mini och kanske, kanske mini pro men den ligger utanför prisspannet.
Nu kanske abonnemang inte är intressant, men 3 säljer just nu ut Samsung Omnia 7 och LG Optimus 7 för 69kr/månad (med pott) i 24månader.

Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2012-04-30, 09:59   #21

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:

Nu kanske abonnemang inte är intressant, men 3 säljer just nu ut Samsung Omnia 7 och LG Optimus 7 för 69kr/månad (med pott) i 24månader.

Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2012-05-01, 14:58   #22

Willhelm

Medlem

Willhelms avatar

Har nu varit iväg till köpcentrum och känt lite på telefonerna. Jag får hålla med de som skrivit tidigare att Xperia mini eller mini pro är lovande val. De verkar båda vara väldigt bra mobiler för det priset. De kändes på något sätt "rappare" än HTC Explorer som jag också tittade på.

Enligt all logik bör det alltså bli en mini, MEN jag ringde min andra syster som har lite mer koll än mig på vad som är "rätt" telefon och märke just nu och hon avrådde kraftigt från Xperia mini (pro är redan borta ur beräkningen pga att den tydligen har någon slags problem med ljuduppspelning och syrran lyssnar jättemycket på musik) då det tydligen är svårt att skriva sms på den för att det virtuella tangentbordet tydligen är sämre än på Explorern.

Därmed lutar det nu åt en Explorer även om jag, efter att ha testat själv, håller med om att Xperia mini verkar vara en bättre telefon.

Jag tittade även på Gio men tyvärr är min aversion mot touchwiz lite för stark för att köpa en Samsung för tillfället (får se hur det blir i sommar när jag ska köpa en lur åt mig själv och S3 potentiellt dominerar marknaden).

Abbonemangsbindning är inte ett relevant alternativ tyvärr.
2012-05-01, 16:24   #23

Papas

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: apr 2007

Citat:
Har nu varit iväg till köpcentrum och känt lite på telefonerna. Jag får hålla med de som skrivit tidigare att Xperia mini eller mini pro är lovande val. De verkar båda vara väldigt bra mobiler för det priset. De kändes på något sätt "rappare" än HTC Explorer som jag också tittade på.

Enligt all logik bör det alltså bli en mini, MEN jag ringde min andra syster som har lite mer koll än mig på vad som är "rätt" telefon och märke just nu och hon avrådde kraftigt från Xperia mini (pro är redan borta ur beräkningen pga att den tydligen har någon slags problem med ljuduppspelning och syrran lyssnar jättemycket på musik) då det tydligen är svårt att skriva sms på den för att det virtuella tangentbordet tydligen är sämre än på Explorern.

Därmed lutar det nu åt en Explorer även om jag, efter att ha testat själv, håller med om att Xperia mini verkar vara en bättre telefon.

Jag tittade även på Gio men tyvärr är min aversion mot touchwiz lite för stark för att köpa en Samsung för tillfället (får se hur det blir i sommar när jag ska köpa en lur åt mig själv och S3 potentiellt dominerar marknaden).

Abbonemangsbindning är inte ett relevant alternativ tyvärr.
Ett tips kan ju vara att titta in på swedroid-forumet för Xperia Mini/Mini Pro och höra om dessa problem är genrella eller bara en individs åsikt
Papas är inte uppkopplad
2012-05-01, 22:59   #24

mrvision

Medlem

mrvisions avatar

Plats: STHLM

Registrerad: okt 2007

Men om vi gör så här då?? Då kommer du under 1600.

http://viewitem.eim.ebay.se/LG-Optim...737668012/item
mrvision är inte uppkopplad
2012-05-01, 23:10   #25

Lei

Medlem

Registrerad: jul 2011

Bara för att du nämnde att den ska tåla tuffa tag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=760260
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1102126

Vattentät val, boxtavligt talat.
Lei är inte uppkopplad
Senaste nyheterna