Ny mobil, Android eller Iphone?

Permalänk
Medlem

Ny mobil, Android eller Iphone?

Hej!

Nu efter lång hård tid med min lila htc wildfire börjar det äntligen bli dax med ny mobil igen
Var nere på Telenor idag och kollade och hörde med försäljaren vad han tyckte, Han visade upp sony xperia S och rekommenderade den starkt. Men det ända problemet var att den var stor och fyrkantig av sig, Allt annat med den var ju perfekt: kamera, skärmen och övriga hårdvaran. Tittade också på htc one telefonerna men de var för stora också men snyggare i allmänhet. Iphone gillar jag designen, storleken och apparna hos men kameran var inte så bra vilket är bland det viktigaste då jag vill slippa släpa runt både telefon och kamera.

Men nu till det viktiga, Finns det några motsvarande alternativ till sony xperia S fast mindre, typ stor som en iphone men som inte kompromissar med kameran?. Jag ska ju ha telefonen med abonnemang också så vilken operatör ska jag ha? jag ringer inte eller sms:ar särskilt mycket men använder däremot Internet rätt så mycket, jag gillar också att fördriva tid med telefonen. Så vilken ska jag välja med vilket abonnemang?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Finns Xperia P på 4 tum och Xperia U på 3,7 tum. Tänk på att hårdvaran i dessa inte är lika bra som hos Xperia S. Kan dock inte svara på hur bra kameran är. http:// Xperia P www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1148715
Xperia U http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1164523

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Hej!

Nu efter lång hård tid med min lila htc wildfire börjar det äntligen bli dax med ny mobil igen
Var nere på Telenor idag och kollade och hörde med försäljaren vad han tyckte, Han visade upp sony xperia S och rekommenderade den starkt. Men det ända problemet var att den var stor och fyrkantig av sig, Allt annat med den var ju perfekt: kamera, skärmen och övriga hårdvaran. Tittade också på htc one telefonerna men de var för stora också men snyggare i allmänhet. Iphone gillar jag designen, storleken och apparna hos men kameran var inte så bra vilket är bland det viktigaste då jag vill slippa släpa runt både telefon och kamera.

Men nu till det viktiga, Finns det några motsvarande alternativ till sony xperia S fast mindre, typ stor som en iphone men som inte kompromissar med kameran?. Jag ska ju ha telefonen med abonnemang också så vilken operatör ska jag ha? jag ringer inte eller sms:ar särskilt mycket men använder däremot Internet rätt så mycket, jag gillar också att fördriva tid med telefonen. Så vilken ska jag välja med vilket abonnemang?

Är det inte akut så skulle jag väntat på nya iphonen.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Tyckte du även att HTC One S var för stor? Är ju i samma storlek som Xperia S, men lite mer rundad. Jag brukar generellt rekommendera större skärmar till folk som mestadels vill surfa, men alla är vi olika!

Nu har jag inte helt bra koll på yttermåtten, men jag tror det blir svårt att hitta en bättre kamera än Iphone 4s på en 3,5"-telefon. Enda alternativet jag egentligen kan komma på är Xperia Neo (INTE Neo V då den har sämre kamera) som är 3,7" och Xperia Ray som är 3,3". Hur deras kameror kommer stå sig mot nya Xperia P och U vet jag dock inte.

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Windows phone! Är riktigt nöjd med min Lumia 800

Men om du inte vill ha det så kör på en iPhone, hade en innan och OS'et är riktigt skönt

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag röstade på HTC men tycker även Sonys nya ser bra ut.

Citat redigerat
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Hej!

Nu efter lång hård tid med min lila htc wildfire börjar det äntligen bli dax med ny mobil igen
Var nere på Telenor idag och kollade och hörde med försäljaren vad han tyckte, Han visade upp sony xperia S och rekommenderade den starkt. Men det ända problemet var att den var stor och fyrkantig av sig, Allt annat med den var ju perfekt: kamera, skärmen och övriga hårdvaran. Tittade också på htc one telefonerna men de var för stora också men snyggare i allmänhet. Iphone gillar jag designen, storleken och apparna hos men kameran var inte så bra vilket är bland det viktigaste då jag vill slippa släpa runt både telefon och kamera.

Men nu till det viktiga, Finns det några motsvarande alternativ till sony xperia S fast mindre, typ stor som en iphone men som inte kompromissar med kameran?. Jag ska ju ha telefonen med abonnemang också så vilken operatör ska jag ha? jag ringer inte eller sms:ar särskilt mycket men använder däremot Internet rätt så mycket, jag gillar också att fördriva tid med telefonen. Så vilken ska jag välja med vilket abonnemang?

Angående operatör låter Telenor surfa för 79 kronor i månaden som något som skulle passa dig.

http://www.telenor.se/privat/abonnemang/telenor-surfa/index.h...

Min syster har det och hon är nöjd. Nu vet jag inte hur täckningen är där du bor men här nere i Skåne är den bra.

Angående lur får jag rösta på Sony i så fall. Tycker också du kan kolla in Windows Phone faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Även om iPhone har några riktigt bra appar som inte finns på android, så är nog Android det bästa valet om du vill ha mer användarvänlighet. Ta gärna en koll på SGSII.

Ska också tillägga att över 50% av apparna på Android inte kostar pengar.
h

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Röstade Sony Xperia S.

Likt dig hade jag innan HTC Wildfire. Hade 3GS ett tag innan jag skaffade Xperia S.

Xperian är stor jämfört med Wildfire och iPhone, jag har själv små händer och gillar inte att släpa runt på saker, men trots detta måste jag säga att jag aldrig upplevt Xperian som för stor eller att storleken är ett problem på något sätt. Tycker att den ligger bra i handen, glider inte ur. Och den stora skärmen är jag så sjukt nöjd med, inte sugen på att gå tillbaka till något mindre.

Den har bra prestanda, fin skärm, snygg design ;), känns välbyggd, hållbar (tappat på trä-, sten-, kakelgolv utan skador). Vet inte riktigt vad man ska förvänta sig av batteritiden, men fulladdad håller den för surfande och spelande och tjattrande under en vanlig dag för mig. Helt ärligt finns det verkligen ingenting som jag stör mig på hos Xperia S, och jag brukar alltid hitta något som kan förbättras enligt mitt perspektiv. Är även sjukt lättad över att ha gått ifrån iPhones OS, Android känns mindre låst till vissa idéer och upplägg. Me likes.

Hoppas att du fick något ut av inlägget. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Tyckte du även att HTC One S var för stor? Är ju i samma storlek som Xperia S, men lite mer rundad. Jag brukar generellt rekommendera större skärmar till folk som mestadels vill surfa, men alla är vi olika!

Nu har jag inte helt bra koll på yttermåtten, men jag tror det blir svårt att hitta en bättre kamera än Iphone 4s på en 3,5"-telefon. Enda alternativet jag egentligen kan komma på är Xperia Neo (INTE Neo V då den har sämre kamera) som är 3,7" och Xperia Ray som är 3,3". Hur deras kameror kommer stå sig mot nya Xperia P och U vet jag dock inte.

Jag kan ju tänka mig en större telefon så länge den är bekväm att hålla i med en hand. xperia S nåde jag kanske halva skärmen med tummen innan den började glida ur handen. Xperia P värkar bra men vill helst också känna på den innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Angående operatör låter Telenor surfa för 79 kronor i månaden som något som skulle passa dig.

http://www.telenor.se/privat/abonnemang/telenor-surfa/index.h...

Min syster har det och hon är nöjd. Nu vet jag inte hur täckningen är där du bor men här nere i Skåne är den bra.

Angående lur får jag rösta på Sony i så fall. Tycker också du kan kolla in Windows Phone faktiskt.

Täckningen är inga problem med telenor då jag just nu har telenor surfa till min htc wildfire.
Angående windows phone så känns det inte särskilt anpassat för vad jag vill ha, tycker menyerna var konstiga men det är väl något man vänjer sig vid?

EDIT: Har sett att många röstar på samsung, vill hjärna veta varför också. Börjar inte samsung galaxy s2 bli lite gammal om man vill ha en "ny" mobil? och har inte galaxy nexus en kamera på "bara" 5 megapixel, eller är den bara bra i övrigt?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Efter att jag har haft min Sensation kommer jag aldrig kunna gå under 4.3 tum. Jag tycker om HTC, bra kvalité, bra med uppdateringar och Sense är väldigt skönt.

Vänta på SGS3 kanske och se hur den är

Permalänk

Om Xperia P/U/Sola har samma kamera som Xperia S skulle jag ta en sådan. Om inte; kör på Xperia S.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Google telefonen är grym.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Skulle avboka det gamla abonnemanget hos telenor idag som var på löpande kostnad och killen i servicen frågade varför. Svarade då såklart att det var ny mobil på G och att jag inte behövde det gamla abonnemanget längre längre, han frågade vilken mobil med abonnemang det var jag funderade på och svarade då Xperia S med 3surfa Plus för 199 kr/mån med 5gb/mån surf. Då var han så snäll och erbjöd mig mobil + abonnemang med obegränsad surf för 199 kr/mån hos dem, han nämnde aldrig hastighet etc. men antar att det blir 3 mb/s då och sms och samtalskostnader som för telenor surfa. Han gav mig alltså 249 kr/mån till 199 kr/mån rabbat.

Något som är värt? Telenors är ju fortfarande dyrare i samtal och smskostnader men har obegränsad surf på 3 mb/s och 3 har billigare samtal och smskostnader med snabbare surf på 6 mb/s men begränsad till 5 gb/mån.

telenor: http://www.telenor.se/privat/abonnemang/telenor-surfa/index.h... fast 199kr/mån med sony xperia s
Tre: PDF http://www.tre.se/Global/2012/Prislistor/Privat/Prislista%20P... med 3Surf Plus för 199 kr/mån med sony xperia S.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

EDIT: Har sett att många röstar på samsung, vill hjärna veta varför också. Börjar inte samsung galaxy s2 bli lite gammal om man vill ha en "ny" mobil? och har inte galaxy nexus en kamera på "bara" 5 megapixel, eller är den bara bra i övrigt?

Kamerans megapixlar avslöjar inte hur bra kameran är.

Skrivet av sten1930:

Skulle avboka det gamla abonnemanget hos telenor idag som var på löpande kostnad och killen i servicen frågade varför. Svarade då såklart att det var ny mobil på G och att jag inte behövde det gamla abonnemanget längre längre, han frågade vilken mobil med abonnemang det var jag funderade på och svarade då Xperia S med 3surfa Plus för 199 kr/mån med 5gb/mån surf. Då var han så snäll och erbjöd mig mobil + abonnemang med obegränsad surf för 199 kr/mån hos dem, han nämnde aldrig hastighet etc. men antar att det blir 3 mb/s då och sms och samtalskostnader som för telenor surfa. Han gav mig alltså 249 kr/mån till 199 kr/mån rabbat.

Något som är värt? Telenors är ju fortfarande dyrare i samtal och smskostnader men har obegränsad surf på 3 mb/s och 3 har billigare samtal och smskostnader med snabbare surf på 6 mb/s men begränsad till 5 gb/mån.

telenor: http://www.telenor.se/privat/abonnemang/telenor-surfa/index.h... fast 199kr/mån med sony xperia s
Tre: PDF http://www.tre.se/Global/2012/Prislistor/Privat/Prislista%20P... med 3Surf Plus för 199 kr/mån med sony xperia S.

Om jag inte minns fel så har 3 begränsad 6mb/s-hastighet med 5gb data, men när dina 5gb är förbrukade så sänks hastigheten men du kan fortfarande surfa obegränsat.

Permalänk
Medlem

Jag stod och valde precis som du gjorde och mitt val slutade i en iPhone 4 just för att alla andra telefoner var för stora. Hade en sgs 2 innan men den var också för stor samt horribelt dålig kamera så ta inte den om kameran är viktig.
Xperia s samt htc one har bra kameror men blev för stora. IPhone kameran är jag faktiskt riktigt nöjd med. Snabb och enkel samt levererar fruktansvärt bra bilder utan att behöva ända några inställningar. Finns inte ens några inställningar men den gör ju jobbet bra ändå
Skärmen klarat jag mig gott och väl på. Behöver sälla förstora så mycket som man behövde på sgs2 på gund av den högre upplösningen. Xperia s och htc one har också hög upplösning så surfa på dessa är en fröjd lika så.
Största nackdelen jag finner mer iPhone är att även om det finns en miljard triliard appar så kostar nog fan 90% av dom. Android hade tvärt om typ 90% gratis appar vilket alltid är trevligt. Gratis är gott

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att kameran på 4S är mycket snabbare och bättre än 4:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Skulle avboka det gamla abonnemanget hos telenor idag som var på löpande kostnad och killen i servicen frågade varför. Svarade då såklart att det var ny mobil på G och att jag inte behövde det gamla abonnemanget längre längre, han frågade vilken mobil med abonnemang det var jag funderade på och svarade då Xperia S med 3surfa Plus för 199 kr/mån med 5gb/mån surf. Då var han så snäll och erbjöd mig mobil + abonnemang med obegränsad surf för 199 kr/mån hos dem, han nämnde aldrig hastighet etc. men antar att det blir 3 mb/s då och sms och samtalskostnader som för telenor surfa. Han gav mig alltså 249 kr/mån till 199 kr/mån rabbat.

Något som är värt? Telenors är ju fortfarande dyrare i samtal och smskostnader men har obegränsad surf på 3 mb/s och 3 har billigare samtal och smskostnader med snabbare surf på 6 mb/s men begränsad till 5 gb/mån.

telenor: http://www.telenor.se/privat/abonnemang/telenor-surfa/index.h... fast 199kr/mån med sony xperia s
Tre: PDF http://www.tre.se/Global/2012/Prislistor/Privat/Prislista%20P... med 3Surf Plus för 199 kr/mån med sony xperia S.

Nu vet jag inte hur dina surf-vanor ser ut, men om du inte tankar mycket eller streamar spotify och youtube på 3g hela tiden så borde 5gb räcka mer än väl. Jag surfar ca 3-4h timmar per dag, men inte så mkt streaming och jag kommer aldrig över 2gb/månad.

Förresten verkar det som att HTC One V alt Xperia P/U/Sola är de bästa alternativen för dig.

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Entusiast

Galaxy S3 ska visas upp idag, den borde du ta en titt på
http://www.thenextgalaxy.com/

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Fundera på vilka appar du vil använda, så köper du telefon efter det.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorantic:

Även om iPhone har några riktigt bra appar som inte finns på android, så är nog Android det bästa valet om du vill ha mer användarvänlighet. Ta gärna en koll på SGSII.

Ska också tillägga att över 50% av apparna på Android inte kostar pengar.
hhttp://smartmobile.nu/wp-content/uploads/2010/07/android_ande...

Kan ju tillägga att absoluta majoriteten av gratis apparna har extremt störig reklam som dessutom visats sig äta sönder batteritiden.

Det värsta jag vet med min android, gratis appar med reklam precis överallt.
Betalar hellre för appen och slipper skiten.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ta en fundering på Windows Phone också. Kanske Nokia Lumia 710 som inte är för stor:
http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia710/?intc=n...

Rätt användarvänlig och en del kända personer från Apple hållet gillar systemet också:
http://www.theverge.com/2012/4/28/2983312/steve-wozniak-windo...

Även på app sidan börjar de komma ikapp:
http://www.intomobile.com/2012/04/04/windows-phone-marketplac...

Men om man vill ha Android är Huawei Honor (bra kritik i senaste numret av M3) ett intressant alternativ:
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/smartphone/4-...

Om man inte har för bråttom kanske du kan vänta på iPhone 5 som ryktas komma i juni:
http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile...

Personligen föredrar jag antingen en iPhone eller en Windows Phone. Men smaken är ju olika.

Permalänk

SGS3 kommer ju snart inom ett par timmar
förmodligen att köpas nästa vecka?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Fundera på vilka appar du vil använda, så köper du telefon efter det.

Kommer nog att använda TimeLapse, facebook, film o mediaspelarapp, massor av spel, ev. spotify, västtrafik app, svtplay, nyhetsapp och någon för att fixa med bilder.

Jag känner mig rätt så sugen på Iphone, den har allt jag behöver men inget utöver om det skulle behövas. Sedan så om det stämmer med rykten om att det kommer i juni så får det nog bli en sådan om inte priset slår i taket. Jag vill inte behöva betala mer än 300 kr/mån för abonnemang men om det är värt kan jag ju sträcka mig upp till 400 kr/mån. Just nu vill jag iaf. inte betala mer än 200 kr månaden för en android och det var just därför Xperia S känns så passande, Men men... kanske får vänta då det inte är akut.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av Fjedjick:

Finns Xperia P på 4 tum och Xperia U på 3,7 tum. Tänk på att hårdvaran i dessa inte är lika bra som hos Xperia S. Kan dock inte svara på hur bra kameran är. http:// Xperia P www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1148715
Xperia U http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1164523

u har 3.5 tums

Visa signatur

OS: Windows 10 Home 64 Bitars l Datorbygge.
Prylar:24 Tums Samsung S24D390HL. 46 Tums Full HD Toshiba. LG hemma biosystem 5.1.Playstation1. Playstation 3. Playstation 4.Sony Z5 Compact .

Permalänk
Avstängd

Jag läste Elgigantens nya blad som kom idag. En iPhone (en helsida på sista sidan) utan abbonemang för 1990 kr lät som ett klipp.
Men börjar man lästa det finstilta var det en 3GS:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Iphone

Det är trots allt en modell som är två generationer gammal. Dessutom operatörlåst till Telia/Halebop.
Jag tror man får mer för pengarna om man går på nån Android modell.

Permalänk

Vem fan köper en iphone 4s den är ju gammal ...

Permalänk
Medlem

har nu köpt en Iphone 5 och haft den sen 4 månader tillbaka utan problem.
telefonen har snygg design, lagom storlek och bra kvalité, den kän dyr och exklusiv liksom
Jag klarar av att göra många olika typer av saker själv, har 127 riktiga Iq och studerar Teknik på gymmnasiet där man måste kunna göra svåra saker själv innan deadlines osv.

Vad man än säger om hur dålig Iphone är, så kommer jag ändå vara nöjd med min. Att någon råkar repa sin Iphone är inget konstigt, men att sedan gå ut och skrika ut det högljut på internet så att alla andra börjar klaga på att iphone repar sig enkelt är bara dumt. Likaså med flera andra argument mot ipohne som t.ex. att de blir (inte) böjda enkelt.

Citat borttaget
Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Denna tråd hade sin beskärda del av s k "trollning". Rensade i efterhand då vi inte uppmärksammades på dessa inlägg förrän nu. Anmäl inlägg som ni anser bryta mot reglerna när ni ser dem.

Då tråden också är daterad och avslutad och rimligen inte kommer generera mer nyttig diskussion så säger jag även:

*Tråd låst*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.