Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Valiumballong
Jag har varit en nöjd HTC Desire-ägare i över två år nu och har ingen association med varken Google, Apple, HTC eller Nokia. Bara för att jag äger en Android-mobil innebär inte att jag rabiat måste försvara allt som är Android.
Nej, men du kanske inte då heller måste okritiskt upprepa allt Steve Jobs säger när han talar illa om android. Öppenheten är en fantastisk fördel hos android, och det är Steve Jobs "Reality distortion field" som gör att allt flera börjar kalla valfrihet för "fragmentering" utan att fundera över vad det faktiskt är man säger.
Citat:
Valiumballong
Fragmentering är det som uppstår när du har blandade hårdvaruplattformar och olika mjukvaruversioner, det är inte en åsikt - det är fakta. Att Schmidt väljer att kalla det för differentiering istället gör ingen skillnad.
Det där är typiskt värdeladdat. Ordet fragmentering i sig är värdeladdat. Det är som att säger "blattejävel" om alla som inte är födda i Sverige, och tycka att man är objektiv, eftersom de faktiskt inte är födda i Sverige.
Citat:
Valiumballong
Ovan kan alla se hur splittrad mjukvarubasen är för Android. Finns det här problemet hos iOS eller WP7? Nej, där är mjukvaran enhetlig. Tittar vi istället på hårdvaran så ser vi 2 versioner av iPhone som säljs, en hårdvaruplattform för Wp7 och sedan hela havet stormar hos Android. Det finns singelcores, quads, 720p, 256MB RAM, 1GB RAM, olika processorarkitekturer, mm. Det är fragmentering.
Oj oj oj, vilka problem! Jag kan berätta för dig att om du vill minska fragmenteringen, så har du ett helt samhällsproblem att jobba med. Tag t.ex. bostadsmarknaden, den är väldigt fragmenterad. En del bor i villor, andra i radhus, några lägenheter. Vissa äger sitt boende, andra hyr, och ofta ser husen inte lika dana ut. Här finns det mycket att göra för den som vill minska "fragmenteringen". Likadant är det med mat, bilar, laptops etc. Kan "olikheterna" vara ett resultat av att folk har olika önskemål och uppskattar valfrihet ? Eller är det enbart ett problem att inte allt är likadant ?
Citat:
Valiumballong
Fragmenteringen märker du när operativsystemet hackar i menyerna, när appar inte är lika finslipade som hos iOS och WP7 och när applikationer inte ens vill installeras för att du har fel Android-version installerad.
Om du tror att lagg är ett resultat av fragmentering så kan du ju testat att använda en iPhone3G, den laggar trots att den inte är "fragmenterad". Eller testa att använda en HTC One X, den laggar inte trots att den är "fragmenterad". Lagg och prestanda har mest med hårdvaran i den aktuella telefonen att göra, inte det faktum att det finns olika modeller att välja mellan.
Citat:
Valiumballong
Att differentiering är bra håller jag med om. Det finns mobiler i alla prisklasser, man får snabbt ta del av det senaste inom hårdvara och man kan välja en mobil som man tycker passar en själv. Att det finns positiva aspekter av Androids fragmentering innebär dock inte att alla negativa delar helt kan bortses från.
Kul att du kan "erkänna" att det finns fördelar.
Jag skulle säga så här:
"Fragmentering" är direkt hämtat från Steve Jobs retorik. Det är negativt laddat, och bör undvikas om man vill göra anspråk på att vara lite neutral.
http://googlesystem.blogspot.se/2010...mentation.html
"Differentiering" är väl egentligen rätt så neutralt. Men man kanske skall undvika det ordet för att inte framstå som en "Eric-Schmidt"-fan.
Själv föredrar jag att säga att det finns valfrihet bland android, men att den valfriheten ibland ställer till det för utvecklare.
Citat:
Valiumballong
Om appar är viktigt och iOS har bättre appar för att plattformen inte är fragmenterad så är fragmentering något negativt. Undviker utvecklare Android för att det är klumpigt att släppa sina appar till en kraftigt fragmenterad användarbas är det något negativt.
Det finns utvecklare som uttalat undviker android av de här skälen. Men totalt sett så har android ungefär lika många appar som iOS, och antalet appar till android kommer att gå om iOS under det här kalenderåret. Så det kan ju inte vara så stora problem egentligen för android, även om den enskilda utvecklare tycker att det är problematiskt. Däremot, om man skall ge ett råd till en vanligt konsument som skall köpa en telefon så är det ju direkt pantat att dra upp ett argument om "fragmentering". För den enskilde användaren finns det bara fördelar i form av större utbud och större priskonkurrens.