Sony Xperia Sola (MT27i)

Permalänk
Relik 📜

Sony Xperia Sola (MT27i)

Min kära sambo har letat ny telefon ett tag, och valet föll tillslut på Sony Xperia Sola. Jag tycker personligen det är en intressant modell som får för lite uppmärksamhet, så tänkte skapa en liten tråd för diskussion. I korthet handlar det om en mindre telefon i lägre prisklass, vi köpte den för 2500 kronor. Ni på jakt efter "top of the line" kan alltså kika vidare.

  • 3,7" LCD, 854 x 480 pixlar

  • 59 x 116 x 9,9 mm, 107 gram

  • ST-Ericsson U8500 (2x 1 GHz, Mali-400)

  • Android 2.3.7 (ICS i sommar)

  • 512 MB RAM

  • 8 GB integrerat lagringsutrymme

  • 5 MP-kamera med LED-blixt

  • microSD upp till 32 GB

  • NFC, "Floating Touch", GPS, Bluetooth etc.

  • Prisjakt-länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1209705

Även om det är sambons telefon har jag hunnit skaffa mig lite snabba intryck. Byggkvaliteten är bra, inget direkt knakande eller flexande. Den svarta modellen har någon form av "soft touch" på baksidan vilket är trevligt. Android 2.3 rullar på så bra det kan i väntan på ICS, tvåkärnig CPU på den upplösningen är tillräckligt för hyfsat flyt. I paketet medföljer, förutom själva telefonen, en enkel handsfree, laddare samt två "Smart Tags". Det sista är någon Sony-grej att använda med NFC, har inte grävt ned mig i det hela då det inte är speciellt intressant för damen.

Om någon faktiskt är intresserad kan jag säkert svara på fler intryck och frågor. I korthet känns det dock som ett bra alternativ värt att spana in för den på jakt efter en mindre telefon, och samtidigt ha hyfsat uppdaterad hårdvara. Mig veterligen är marknaden inte direkt mättad med modeller under 4" och tvåkärnig CPU.

Uppdatering 121019: Läs gärna trådens senare kommentarer, där ICS-updateringen diskuteras.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lite halvintressant lur men mitt intresse för Sony/Ericsson är rätt borta sen länge:)

Permalänk
Medlem

En telefon man lätt glömmer. Riktigt prisvärd!

Permalänk
Medlem

Intressant! Funderar lite på en Sola då jag snart får lämna tillbaka Galaxy S som jag haft ett tag.
Var nånstans köpte ni den? När man kollar runt på nätet får man intrycket att den nästan inte finns till försäljning alls eftersom den nämns så sällan, tex prisjakt ser ju helt tomt ut? Vet du om den finns i någon affär så man kan gå o känna på den?

Om ni har kollat runt på alternativ i samma storleksklass, vilka kollade ni på då och varför verkade Sola bättre? HTC One V tex, den verkar ligga i ungefär samma klass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

Intressant! Funderar lite på en Sola då jag snart får lämna tillbaka Galaxy S som jag haft ett tag.
Var nånstans köpte ni den? När man kollar runt på nätet får man intrycket att den nästan inte finns till försäljning alls eftersom den nämns så sällan, tex prisjakt ser ju helt tomt ut? Vet du om den finns i någon affär så man kan gå o känna på den?

Om ni har kollat runt på alternativ i samma storleksklass, vilka kollade ni på då och varför verkade Sola bättre? HTC One V tex, den verkar ligga i ungefär samma klass?

Elgiganten har ensamrätt på att sälja telefonen nu i början av någon anledning. Sola är ett mkt bättre köp imo, dualcore bättre kamera osv

Permalänk
Medlem

Aha, det förklarar varför den bara finns där. Tack för infon. Får helt enkelt gå till närmsta elgigant o kolla.

Egentligen funderar jag lite på en One S annars, men det är ganska smidigt med en mindre telefon oxå. Synd bara att alla highend-telefoner är så stora.. Går man ner ännu mer i storlek känns det mest som ett hav av telefoner att välja bland och mycket svårare att hitta en bra lur.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av vb:

Intressant! Funderar lite på en Sola då jag snart får lämna tillbaka Galaxy S som jag haft ett tag.
Var nånstans köpte ni den? När man kollar runt på nätet får man intrycket att den nästan inte finns till försäljning alls eftersom den nämns så sällan, tex prisjakt ser ju helt tomt ut? Vet du om den finns i någon affär så man kan gå o känna på den?

Om ni har kollat runt på alternativ i samma storleksklass, vilka kollade ni på då och varför verkade Sola bättre? HTC One V tex, den verkar ligga i ungefär samma klass?

Skrivet av motvikt:

Elgiganten har ensamrätt på att sälja telefonen nu i början av någon anledning. Sola är ett mkt bättre köp imo, dualcore bättre kamera osv

Skrivet av vb:

Aha, det förklarar varför den bara finns där. Tack för infon. Får helt enkelt gå till närmsta elgigant o kolla.

Egentligen funderar jag lite på en One S annars, men det är ganska smidigt med en mindre telefon oxå. Synd bara att alla highend-telefoner är så stora.. Går man ner ännu mer i storlek känns det mest som ett hav av telefoner att välja bland och mycket svårare att hitta en bra lur.

Köpte på Elgiganten, som motvikt skriver är det den enda butiken som har i dagsläget. Kostade 2 490 kronor då, så de har passat på att höja några hundralappar i veckan. Finns även att klämma på i flera EG-butiker.

Mot One V är det, åter som motvikt säger, flera fördelar på hårdvarusidan med framför allt snabbare plattform på plussidan. HTC är ju dock kända för att bygga telefoner med hög kvalitetskänsla, vet inte hur One V står sig där då jag ännu inte klämt på någon. Många älskar ju dessutom Sense, vilket Sola aldrig kommer ha. Generellt är det ont om lurar med bra prestanda i sub-4"-klassen, har blivit någon form av jätteskärmsrace som i alla fall jag tycker är ganska trist.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har beställt denna, den verkar sjukt värd och i en bättre storlek, fattar inte varför folk/tillverkare envisar sig med gigantiska displayer, tycker 3,7-4,3 är verkligen perfekta formatet. Tyckte förresten deras "deluxe-version" Xperia S såg riktigt nice ut på bild men när jag såg den i verkligheten så såg det mindre lustigt ut. Plastdetaljen som verkar stilren såg bara plastig o billig ut. Nåväl, tycker denna verkar grym iaf.

Nu till min fråga;
Det jag funderar lite över är om själva designen gör att det blir segt att gå runt med dessa i byxorna? Det är vad jag gör nämligen och den där haken mellan displayen och nederdelen känns som den eventuellt kan skapa problem där.

Visa signatur
Permalänk

Själv väntar jag på Xperia U. ser ut att va snarlik spec fast 3.5 skärm istället för 3.7 samt ett lite lägre pris...

Permalänk

Denna telefonen har jag missat. Letar efter en telefon till min mamma och funderade lite på Xperia Arc men den här är ju nästan mer intressant. Mindre skärm visserligen men inte säkert det är någon nackdel. Verkar vara en bra lur!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av shabik:

Det jag funderar lite över är om själva designen gör att det blir segt att gå runt med dessa i byxorna? Det är vad jag gör nämligen och den där haken mellan displayen och nederdelen känns som den eventuellt kan skapa problem där.

Damen har inte klagat i alla fall.. Håller dock med om att kanten är ett rätt knepigt designbeslut, skulle hellre sett telefonen utan med lysdioden placerad på något annat sätt.

Skrivet av Father ted:

Själv väntar jag på Xperia U. ser ut att va snarlik spec fast 3.5 skärm istället för 3.7 samt ett lite lägre pris...

Det är i stort sett identiska specifikationer, förutom skärmstorleken. Sola har även NFC och "floating touch", om man är intresserad av detta. Prismässigt ligger Xperia U lite lägre, men tror det snarast är 3,5" vs 3,7" som är den stora frågan.

Skrivet av Dave The Slave:

Denna telefonen har jag missat. Letar efter en telefon till min mamma och funderade lite på Xperia Arc men den här är ju nästan mer intressant. Mindre skärm visserligen men inte säkert det är någon nackdel. Verkar vara en bra lur!

Well, här var det prio på liten skärm nästan i första hand. Hon tycker till och med att 3,7"-varianten är på håret för stor, så Arc-liknande med 4,2" var totalt uteslutet. Bara att inse, alla använder inte telefoner på samma sätt som oss "nördiga" och har därmed annorlunda prioriteringar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Gillar också Xperia Sola och storleken 3.7 tum känns väldigt lagom.

Hade gärna sett Sony släppa Xperia SX också. Finns bara i Japan förtillfället. Den är också på 3.7 tum och är utrustad med en Qualcomm S4 Krait SoC dubbelkärnig bland annat. Ser ut att vara riktigt gedigen och bra.

Xperia SX på bild:

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Father ted:

Själv väntar jag på Xperia U. ser ut att va snarlik spec fast 3.5 skärm istället för 3.7 samt ett lite lägre pris...

tre har xperia u för 100/mån inklusive ring/sms pott och fri surf?, för min del är 3.5 lite för litet så jag hoppas sola kommer för 100kr i 24månader också.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedish Berserk:

Gillar också Xperia Sola och storleken 3.7 tum känns väldigt lagom.

Hade gärna sett Sony släppa Xperia SX också. Finns bara i Japan förtillfället. Den är också på 3.7 tum och är utrustad med en Qualcomm S4 Krait SoC dubbelkärnig bland annat. Ser ut att vara riktigt gedigen och bra.

Xperia SX på bild:

http://www.mobil.se/polopoly_fs/sony-xperia-sx-1.506334.html!...

Håller med om att Xperia SX är en av de mest intressanta modellerna som dykt upp på länge, speciellt för de som vill ha bra hårdvara utan enorm skärm. Prisklassen lär väl dock bli rätt annorlunda mot Xperia Sola/U..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Damen har inte klagat i alla fall.. Håller dock med om att kanten är ett rätt knepigt designbeslut, skulle hellre sett telefonen utan med lysdioden placerad på något annat sätt.

Det är i stort sett identiska specifikationer, förutom skärmstorleken. Sola har även NFC och "floating touch", om man är intresserad av detta. Prismässigt ligger Xperia U lite lägre, men tror det snarast är 3,5" vs 3,7" som är den stora frågan.

Well, här var det prio på liten skärm nästan i första hand. Hon tycker till och med att 3,7"-varianten är på håret för stor, så Arc-liknande med 4,2" var totalt uteslutet. Bara att inse, alla använder inte telefoner på samma sätt som oss "nördiga" och har därmed annorlunda prioriteringar.

Rätt ovanligt med tjejer som har telefonerna i byxfickorna men ok :).

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av shabik:

Rätt ovanligt med tjejer som har telefonerna i byxfickorna men ok :).

Det är iofs sant, men nog händer det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Wow, känns som att du gjorde ett klipp där. Verkar vara en riktig prisvärd telefon om man inte behöver en 4tum+ skärm. Synd att jag redan sitter på en Atrix. Hade varit ett riktigt bra tips för mig annars, även för 2790kr.

Permalänk
Sony Xperia Support

Måste bara sticka in näsan här och slå ett slag för Sola. Av förklarliga skäl har jag använt alla Xperiamodeller och eftersom jag nu kör med en Xperia S trodde jag inte riktigt att Sola skulle vara någon jag skulle fastna för. Men oj vad överaskad jag blev. Floating touch är förvånansvärt användbart om man som jag har lite lätt att missa länkar när man surfar. Prova så får ni se! Sedan är det faktiskt skönt att för en gångs skull inte gå omkring med en 4+ tummare i fickan

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem

Jag köpte den här telefonen tidigare i veckan då jag tyckte att det var dags att uppgradera till en smartphone.
En utav anledningarna till bytet var att jag ville ha en telefon med en hyfsad kamera och efter att ha läst recensionen på www.test-mobile.fr, Länk. http://www.test-mobile.fr/tests/sony-ericsson/sony-xperia-sola-031444/. så blev jag väldigt imponerad av bilderna där, men väl hemma så blir bilderna väldigt dåliga, mycket brus och överexponerade bilder, inte alls lika fina som i recensionen.
Ni andra som har den här telefonen har ni samma problem som jag?

Länk till bild :http://imageshack.us/photo/my-images/708/dsc0019tu.jpg/

Permalänk
Medlem

Hade varit riktigt trevligt om Samuel-SonyXS hade någon info om en eventuell lansering av SX i Sverige.
Har varit riktigt sugen på Sola men nu när SX presenterats så känns den ju sjukt trevlig.

Permalänk

Varför finns det inga recensioner på denna telefonen? Jag menar, den finns ju redan ute för försäljning? Känns som att Sony inte satsar så mycket på den eller? Då börjar jag fundera på hur det blir med tillbehör såsom skärmskydd och liknande. Vad tror ni?

Permalänk

Noterade att batteriet är ganska litet på denna telefon vilket ju är väldigt negativt kan jag tycka. Hur är batteritiden? Vet att det tar uppåt två veckor för att batteriet ska vara uppe i full styrka men någon slags indikation måste väl finnas nu antar jag.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att veta möjligheten med att köpa extra batteri. Focalprice etc säljer ju en del sånt men har inte telefonen än så batteriet kanske är inbyggt och outbytbart. Vore nice också om någon kunde länka för skydd osv, lite osäker på möjligheterna men antar att man kan skära till sitt eget skydd med någon bra skyddsfilm eller? Är ju inte så svårt att skära rakt om man har rätt verktyg.

Visa signatur
Permalänk

Batteriet tror jag är inbyggt och går inte att byta ut.

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av caizer:

Hade varit riktigt trevligt om Samuel-SonyXS hade någon info om en eventuell lansering av SX i Sverige.
Har varit riktigt sugen på Sola men nu när SX presenterats så känns den ju sjukt trevlig.

Tyvärr måste jag nog göra dig besviken. I skrivande stund finns inte någon information alls om huruvida SX kommer att dyka upp här i norden eller inte. Önskar jag hade haft ett roligare svar att ge dig Dyker ny info upp så ser jag till att uppdatera er!

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Dave The Slave:

Varför finns det inga recensioner på denna telefonen? Jag menar, den finns ju redan ute för försäljning? Känns som att Sony inte satsar så mycket på den eller? Då börjar jag fundera på hur det blir med tillbehör såsom skärmskydd och liknande. Vad tror ni?

Sola har inte varit ute på marknaden mer än ett par dagar, väntar du lite så dyker det säkerligen upp fler recensioner! Ligger 3st på prisjakt just nu. Gällande tillbehör så finns en del listat på vår hemsida: http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-sola/ . Sedan dyker det säkerligen upp mer från tredjepartsleverantörer också.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av shabik:

Skulle vara kul att veta möjligheten med att köpa extra batteri. Focalprice etc säljer ju en del sånt men har inte telefonen än så batteriet kanske är inbyggt och outbytbart. Vore nice också om någon kunde länka för skydd osv, lite osäker på möjligheterna men antar att man kan skära till sitt eget skydd med någon bra skyddsfilm eller? Är ju inte så svårt att skära rakt om man har rätt verktyg.

Skrivet av Dave The Slave:

Batteriet tror jag är inbyggt och går inte att byta ut.

Stämmer att batteriet är inbyggt. Skyddsfilm brukar finnas dels universal och dels färdigskurna hos välsorterade elektronik- och telefonibutiker.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som vet hur bra gpsen funkar? Har en billigare mobil just nu och tyvärr är gpsen löjligt långsam. Vore gött att ha en snabb o precis.

En annan fråga, jag är lite osäker på hur det fungerar med microSDHC och microSDXC. Solan klarar av både eller? Och 64 gb är inga problem isf? Vore ju ganska nice isf.

Visa signatur
Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av shabik:

Någon som vet hur bra gpsen funkar? Har en billigare mobil just nu och tyvärr är gpsen löjligt långsam. Vore gött att ha en snabb o precis.

En annan fråga, jag är lite osäker på hur det fungerar med microSDHC och microSDXC. Solan klarar av både eller? Och 64 gb är inga problem isf? Vore ju ganska nice isf.

Enligt mitt högst personliga tycke fungerar den precis lika bra som GPS'en i min Xperia S. Märker ingen skillnad alls faktiskt

Gällande minneskort så kan vi endast garantera full funktionalitet med minneskort upp till 32gb. Kan inte lova att kort på 64gb fungerar.

/Samuel
Sony Mobile