Produkter kopplade till tråden
Produkt (1 st) Bästa pris Betyg
Sony Xperia Sola (Mobiltelefoner) 8.27
Relaterade trådar
Trådtitel (0 st) Svar
Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-05-29, 12:02   #31

jonthan

Medlem

jonthans avatar

Plats: jönköping

Registrerad: dec 2007

Ni som har Sola:n, är det lätt att råka repa skärmen som sticker ut en liten bit??
Nick i spel och Steam: BattlePilgrim RabattKod.se
jonthan är inte uppkopplad Folding
2012-05-30, 18:10   #32

caizer

Medlem

Plats: Skellefteå

Registrerad: dec 2002

Samuel-SonyXS: Har du koll på hur det är med vilka headsets som fungerar till nya Xperia serien? Det är ju bytt till CTIA standarden nu och detta bör medföra att det är iPhone lurar man ska köpa och inte Android kompatibla va?
Olika säljare på två olika butiker sa olika saker, köpt hem ett par Nocs NS200 för Android men vill inte öppna förpackningen då det inte går att lämna tillbaka dom då.
Om det är iPhone lurar som gäller så bör samtliga som är gjorda till äpplet fungera?
2012-05-31, 13:24   #33

Samuel-SonyXS

Sony Xperia Support

Samuel-SonyXSs avatar

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av caizer Visa inlägg
Samuel-SonyXS: Har du koll på hur det är med vilka headsets som fungerar till nya Xperia serien? Det är ju bytt till CTIA standarden nu och detta bör medföra att det är iPhone lurar man ska köpa och inte Android kompatibla va?
Olika säljare på två olika butiker sa olika saker, köpt hem ett par Nocs NS200 för Android men vill inte öppna förpackningen då det inte går att lämna tillbaka dom då.
Om det är iPhone lurar som gäller så bör samtliga som är gjorda till äpplet fungera?
Tyvärr är det lite rörigt med just tredjepartslurar. Även om standarden är densamma (CTIA) är det inte någon garanti för att det fungerar. Många lurar för exempelvis iPhone kräver mer ström från telefonen än vad android-telefoner kan leverera. Nu var ju dina lurar anpassade för Android så de borde funka, men tyvärr blir mitt tråkiga svar att du bör kolla med tillverkaren av lurarna, alternativt leta på google om någon som provat om du inte vill bryta förpackningen.

/Samuel
Sony Mobile
Samuel-SonyXS är inte uppkopplad
2012-06-03, 04:21   #34

shabik

Medlem

Registrerad: apr 2004

Har haft min nu i några dagar, ska skriva en recension på prisjakt när jag haft den i 2-3 veckor.

Har dock en fråga, verkar som de delat det inbyggda utrymmet i 2 delar, 4 gb var. Satte in ett sdkort på 16 gb och det syns liksom i "settings" men det går inte att komma åt det. Varför? Jo för att det verkar som telefonen har en av de två inbyggda delarna inställda som SD-kortet. Försökt komma åt min info men det verkar omöjligt :S

Någon som vet hur man ska fixa det där?
shabik är inte uppkopplad
2012-06-03, 12:24   #35

shabik

Medlem

Ville tillägga två saker. Först och främst så märkte jag att de detekterar faktiskt mitt SD-kort MEN som ext_card vilket är lite förvirrande kanske. Man trodde ju att SD-card vore rätt men nej. Lite osäker på hur det förändrar sparningen, ofta får man ju välja mellan att spara på sdcard eller internal memory och är ext_card där man har sitter större minnesskort kan det säkert bli problem. Nåväl.

Testade förresten att köra mad men på full HD och körde först Dice player och det laggade men sen installerade jag mxplayer så flöt det bra. Kanske inte är specifikt för telefonen dock....

En annan sak som någon gärna får ta upp är möjligheter för skärmskydd. Jag brydde mig först inte om sånt här men råkade paja en avsevärt dyrare mobil och nu så såg jag att redan efter 3-4 dagar så har en liten repa kommit trots att jag än så länge inte tappat den.

I övrigt så är jag riktigt imponerad, denna mobil för 2500 kr, helt sjukt.
2012-06-03, 17:16   #36

motvikt

Medlem

Plats: Sthlm

Registrerad: okt 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av shabik Visa inlägg
Ville tillägga två saker. Först och främst så märkte jag att de detekterar faktiskt mitt SD-kort MEN som ext_card vilket är lite förvirrande kanske. Man trodde ju att SD-card vore rätt men nej. Lite osäker på hur det förändrar sparningen, ofta får man ju välja mellan att spara på sdcard eller internal memory och är ext_card där man har sitter större minnesskort kan det säkert bli problem. Nåväl.

Testade förresten att köra mad men på full HD och körde först Dice player och det laggade men sen installerade jag mxplayer så flöt det bra. Kanske inte är specifikt för telefonen dock....

En annan sak som någon gärna får ta upp är möjligheter för skärmskydd. Jag brydde mig först inte om sånt här men råkade paja en avsevärt dyrare mobil och nu så såg jag att redan efter 3-4 dagar så har en liten repa kommit trots att jag än så länge inte tappat den.

I övrigt så är jag riktigt imponerad, denna mobil för 2500 kr, helt sjukt.
Det sitter ett skärmskydd på redan, gör det på alla S(E) mobiler. Så det är det du har repat
motvikt är inte uppkopplad
2012-09-02, 11:50   #37

emilakered

Emil Åkered
Redaktör

emilakereds avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2003

Lite uppdatering..

Damen min har haft sin Sola sedan mitten av maj, och använder den dagligen. Hon är generellt nöjd, och telefonen har fungerat bra utan omstarter, frysningar eller andra problem som jag sett vissa har. Tänkvärt är dock att hon har andra krav än vad jag själv och många mer entusiastinriktade har. Att telefonen är bättre än hennes gamla Blade är dock uppenbart, även om man inte är direkt teknikintresserad. All in all, nöjd med köpet alltså!

Det jag dock vill varna för är hur Sony sköter uppdateringar. Under sommaren kom ny mjukvara ut för Xperia P, U och Sola där radiodelen i princip blev oanvändbar med jämna mellanrum. Trots att felet var uppenbart tog det månader att lösa, och jag är väldigt glad över att vi inte hann med att få in uppdateringen innan Sony tog ned den från servrarna. Likadant med ICS, som tagit alldeles för lång tid. Nu finns den färdigcertifierad och ute till Xperia P så är antagligen på gång, men i mina ögon på tok för sent. Här har Sony väldigt mycket att jobba på.
▪ Media -> Pentium G3220 - B85M-ITX - HD 7770 - 8 GB DDR3 - 240 GB SSD
▪ Konsol -> Playstation 4 - Wii U
emilakered är inte uppkopplad
2012-09-29, 19:16   #38

Swedish Berserk

Medlem

Swedish Berserks avatar

Plats: Skåne

Registrerad: apr 2009

Nu har Sony börjat rulla ut Android 4.0 till Sola, Go och U. Sony Xperia Sola kommer dessutom få möjligheten att kunna användas med handskar på! Likt vad Nokia har i sina kommande Lumia lurar.

http://www.swedroid.se/sony-xperia-g...-sola-till-40/

Sony Xperia Sola känns som en väldigt bra lur.

Swedish Berserk är inte uppkopplad
2012-09-30, 15:19   #39

emilakered

Emil Åkered
Redaktör

emilakereds avatar

Väntar på att det ska plinga till i sambons telefon, har sökt manuellt ett par gånger utan framgång. Glove Mode är intressant, blir säkert uppskattat nu framåt vintern om det fungerar bra.
2012-10-05, 14:18   #40

L0bbe

Medlem

Plats: Norrköping

Registrerad: maj 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Emil B Visa inlägg
Väntar på att det ska plinga till i sambons telefon, har sökt manuellt ett par gånger utan framgång. Glove Mode är intressant, blir säkert uppskattat nu framåt vintern om det fungerar bra.
Tror tyvärr inte det går att uppdatera så. Jag uppdaterade precis min till ICS via datorn. Går in HÄR och följ anvisningarna.
L0bbe är inte uppkopplad
2012-10-05, 14:30   #41

emilakered

Emil Åkered
Redaktör

emilakereds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av L0bbe Visa inlägg
Tror tyvärr inte det går att uppdatera så. Jag uppdaterade precis min till ICS via datorn. Går in HÄR och följ anvisningarna.
Nej, uppdateringen går inte genom telefonen, men notifikationen ska komma där (om att mjukvaran går att installera via datorn). I vilket fall, har koll på den listan där, hennes SI-nummer är inte med ännu. Testade senast igår kväll fär säkerhets skull, och då hittades inget. Bara att vänta!
2012-10-05, 14:32   #42

L0bbe

Medlem

Plats: Norrköping

Registrerad: maj 2010

Citat:
Nej, uppdateringen går inte genom telefonen, men notifikationen ska komma där (om att mjukvaran går att installera via datorn). I vilket fall, har koll på den listan där, hennes SI-nummer är inte med ännu. Testade senast igår kväll fär säkerhets skull, och då hittades inget. Bara att vänta!
Okej. Vart finns listan?
L0bbe är inte uppkopplad
2012-10-05, 14:48   #43

BrutalOddball

Medlem

BrutalOddballs avatar

Plats: Lund

Registrerad: mar 2012

Solan är intressant, men jag tror jag kör på Xperia P istället. I princip likadana, men P har högre lagringskapacitet och större skärm, så det blir nog en sådan istället!
Mobiltelefon: OnePlus One 64 GB Sandstone Black
BrutalOddball är inte uppkopplad
2012-10-05, 15:50   #44

emilakered

Emil Åkered
Redaktör

emilakereds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av L0bbe Visa inlägg
Okej. Vart finns listan?
Här är SI-listan: http://talk.sonymobile.com/thread/53822
Citat:
Ursprungligen inskrivet av BrutalOddball Visa inlägg
Solan är intressant, men jag tror jag kör på Xperia P istället. I princip likadana, men P har högre lagringskapacitet och större skärm, så det blir nog en sådan istället!
Ja, nej, i dagsläget skulle jag nog också ta en Xperia P även för sambon. Den är lite större, men har som du säger bland annat bättre skärm och i allmänhet trevligare konstruktion. När den här tråden skapades var prisskillnaden dock uppåt 1000 kronor.
2012-10-08, 01:19   #45

shabik

Medlem

Jag har uppdaterat nu, hade väntat mig mer, det mest noterbara är att de bytt font osv, annars ser det väldigt likt ut iom men jag hoppas på att jag hittar massa förbättringar allteftersom och att batteritid och annat kommer vara bättre.
2012-10-10, 18:39   #46

shabik

Medlem

Vill nog ändra min förra kommentar ifrån "lite segare nu" till "mycket segare nu". Tror ni det skulle hjälpa avsevärt om jag fabriksåterställer min sola? Kommer den tillbaka till 2.3 då eller 4.0? Stod på uppgraderingen att det inte gick att gå tillbaka men de kanske syftade på utan att ta bort all skit.
2012-10-13, 22:43   #47

vb

Medlem

vbs avatar

Registrerad: okt 2001

Citat:
Vill nog ändra min förra kommentar ifrån "lite segare nu" till "mycket segare nu". Tror ni det skulle hjälpa avsevärt om jag fabriksåterställer min sola? Kommer den tillbaka till 2.3 då eller 4.0? Stod på uppgraderingen att det inte gick att gå tillbaka men de kanske syftade på utan att ta bort all skit.
Läste lite på andra forum och det verkar som om det ska hjälpa med återställning. Det ska inte påverka 4.0 vad jag förstår (i annat fall kan du ju alltid uppdatera igen ).
vb är inte uppkopplad
2012-10-16, 02:01   #48

shabik

Medlem

Jag gjorde detta och formaterade allt och installerade appsen igen. Tycker det går raskare än när jag först bra uppdaterade men det går fortfarande BETYDLIGT segare i hela gränsnittet, i princip när det gäller allt. Kan man "nedgradera" igen? Väntar gärna då de fixar det här för jag kan inte vara ensam om att tycka att det laggar.
2012-10-16, 06:49   #49

SCORPIUS

Medlem

SCORPIUSs avatar

Plats: Kryptan/Lund

Registrerad: nov 2004

Prova denna och se om det hjälper. Jag får iaf mycket bättre flyt med den.
https://play.google.com/store/apps/d...xhdW5jaGVyIl0.

Rootar du den så kan du ändra mycket för bättre flyt osv.
BILD= 2 st HD6950 2GB @ stock - Shaders 1536 CROSSFIRE. PROLLE= AMD Phenom II X6 1090T@Cooler master hyper 212. MODERKORT=Gigabyte GA-990FXA-UD3 . RAM=DDR3 1600 8GB. HÅRDDISK=4 SATA. MONITOR=PB MAESTRO 240W 24" . LJUDKORT=Internt. Nätagg= Corsair TX850W V2
SCORPIUS är uppkopplad nu
2012-10-19, 15:40   #50

emilakered

Emil Åkered
Redaktör

emilakereds avatar

Efter att sambon kört ICS i någon vecka kan jag instämma med kritiken. När till och med hon som "tekniskt ointresserad" helt apropå säger "jag tycker telefonen är segare efter uppdateringen, och gör massa konstiga saker" är det rätt illa. Hela gränssnittet känns långsammare med bitvis frysningar, dessutom har luren av oklar anledning börjat ringa upp personer lite slumpmässigt. "Vant-läget" fungerar bra och det är trevligt med Chrome, men nackdelarna överväger helt klart.

Speciellt trist med en ofärdig uppdatering efter såpass lång utvecklingstid. "Jelly Bean" verkar ju inte komma enligt senaste infon, så får hoppas på (extremt) snabbt patchande av ICS. Händer det inget får jag börja kika på ett byte åt henne, tyvärr, och det lär knappast bli en Sony.
2012-10-20, 15:44   #51

SCORPIUS

Medlem

SCORPIUSs avatar

Plats: Kryptan/Lund

Registrerad: nov 2004

Men ta och roota den då? Gör den så bra den kan vara.
http://forum.xda-developers.com/show....php?t=1886460

Börja med att blåsa den totalt, helt ny ICS med återställning. Rensa gärna ditt SD-kort med.

Annars kan du lägga in en annan rom om du vill.

Hur som kan du få en snabbt och bra telefon med root.
BILD= 2 st HD6950 2GB @ stock - Shaders 1536 CROSSFIRE. PROLLE= AMD Phenom II X6 1090T@Cooler master hyper 212. MODERKORT=Gigabyte GA-990FXA-UD3 . RAM=DDR3 1600 8GB. HÅRDDISK=4 SATA. MONITOR=PB MAESTRO 240W 24" . LJUDKORT=Internt. Nätagg= Corsair TX850W V2
SCORPIUS är uppkopplad nu
2012-11-14, 17:22   #52

shabik

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS Visa inlägg
Men ta och roota den då? Gör den så bra den kan vara.
http://forum.xda-developers.com/show....php?t=1886460

Börja med att blåsa den totalt, helt ny ICS med återställning. Rensa gärna ditt SD-kort med.

Annars kan du lägga in en annan rom om du vill.

Hur som kan du få en snabbt och bra telefon med root.
Jag har installera lite olika roms faktiskt men inte helt fått för mig vad som är root och olås bootloader. Vad är det man gör när man rootar förutom att voida garantin ? Installerar man en custom ROM då bara som kanske (förhoppningsvis) är mer optimerad eller vad menas`?
2012-12-04, 00:55   #53

shabik

Medlem

Undrar för övrigt om de kommit mer några mer updates eller liknande för solan efter första ICS? Funderar själv på att roota men känns som mer än vi här har upplevt att ICS-updaten började lagga rätt rejält.
2012-12-25, 17:04   #54

vb

Medlem

vbs avatar

Registrerad: okt 2001

Fick en update i helgen.. Har dock inte använt telefonen så mycket efter det så vet ej om det blivit någon större skillnad.
vb är inte uppkopplad
2013-01-27, 13:52   #55

shabik

Medlem

Hej igen.

Har väl kommit två uppdateringar nu på ICS? Någon som har den senare och tycker det fungerar bra? Bad sony service nedgradera till 2.3.7 igen och det flyter väl på okej men det är två buggar som jag stör mig på så jag funderar om jag vågar mig på att uppgradera till ICS igen? Någon som höll med om att det först flöt sämre som lyckades få ICS att fungera lite senare?
2013-01-28, 10:18   #56

emilakered

Emil Åkered
Redaktör

emilakereds avatar

Citat:
Hej igen.

Har väl kommit två uppdateringar nu på ICS? Någon som har den senare och tycker det fungerar bra? Bad sony service nedgradera till 2.3.7 igen och det flyter väl på okej men det är två buggar som jag stör mig på så jag funderar om jag vågar mig på att uppgradera till ICS igen? Någon som höll med om att det först flöt sämre som lyckades få ICS att fungera lite senare?
Jag letar faktiskt ett alterantiv åt sambon nu, just eftersom ICS i princip förstörde telefonen för henne. Innan uppdateringen hade hon bra batteritid och en okej upplevelse, nu är det mesta långsamt och instabilt där laddningen håller i bästa fall en arbetsdag.

Jag är inte nybörjare på området, utan har givetvis testat återställningar och en uppsjö olika "trick". Slutsatsen är att Sonys ICS-verison helt enkelt inte är bra, och inte har blivit bättre över tiden. Nästa steg är custom roms, eller eventuellt passa på att köpa en ny telefon med bättre hårdvara. Sola var med facit i hand ett felköp.
2013-01-28, 10:40   #57

Thomaseron

Medlem

Thomaserons avatar

Plats: Youtube

Citat:
Jag letar faktiskt ett alterantiv åt sambon nu, just eftersom ICS i princip förstörde telefonen för henne. Innan uppdateringen hade hon bra batteritid och en okej upplevelse, nu är det mesta långsamt och instabilt där laddningen håller i bästa fall en arbetsdag.

Jag är inte nybörjare på området, utan har givetvis testat återställningar och en uppsjö olika "trick". Slutsatsen är att Sonys ICS-verison helt enkelt inte är bra, och inte har blivit bättre över tiden. Nästa steg är custom roms, eller eventuellt passa på att köpa en ny telefon med bättre hårdvara. Sola var med facit i hand ett felköp.
Jag har inte själv ägt en Sola, men jag har både Xperia S och Xperia Go från Sony.
Båda kör ICS och jag tycker de fungerar bra.
Visst, använder man telefonen hyfsat flitigt så tar batteriet slut fortare, men
så är det med alla telefoner. Go är ju dessutom vattentålig.
Thomaseron är inte uppkopplad
2013-01-28, 12:27   #58

emilakered

Emil Åkered
Redaktör

emilakereds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Thomaseron Visa inlägg
Jag har inte själv ägt en Sola, men jag har både Xperia S och Xperia Go från Sony.
Som sagt, jag är itne helt nybörjare på området, och kan intyga att upplevelsen med hennes Xperia Sola är klart under vad man kan förvänta sig. Visserligen kan det teoretiskt vara något hårdvarufel, men samtidigt har jag svårt att tro det. Känns helt enkelt som att mjukvaran inte lever upp till vad den borde, hårdvaran under skalet är ju rent tekniskt inte helt åt skogen.

I vilket fall, det handlar säkert en hel del om subjektiva upplevelser och skillnader mellan modeller också. Svårt att jämföra erfarenheter såhär på ett forum, alla har olika referensramar.
2013-01-28, 13:03   #59

Thomaseron

Medlem

Thomaserons avatar

Plats: Youtube

Citat:
Som sagt, jag är itne helt nybörjare på området, och kan intyga att upplevelsen med hennes Xperia Sola är klart under vad man kan förvänta sig. Visserligen kan det teoretiskt vara något hårdvarufel, men samtidigt har jag svårt att tro det. Känns helt enkelt som att mjukvaran inte lever upp till vad den borde, hårdvaran under skalet är ju rent tekniskt inte helt åt skogen.

I vilket fall, det handlar säkert en hel del om subjektiva upplevelser och skillnader mellan modeller också. Svårt att jämföra erfarenheter såhär på ett forum, alla har olika referensramar.
Jag tvivlar inte på det du säger.
Det är tråkigt när det inte fungerar som det ska.

Ja, det har du rätt i.
Thomaseron är inte uppkopplad
2013-01-29, 19:48   #60

Atropos

Medlem

Plats: Västergötland

Registrerad: okt 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Thomaseron Visa inlägg
Visserligen är min Neo äldre än både Sola, S och Go. Men jag kan intyga att ICS förvandlade min telefon från ok till irriterande slö och batteritörstig.
Har kört fabriksåterställning, energispar osv.
Även jag står inför valet mellan att roota eller skrota.
Atropos är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker