Överlever Nokia 2013?

Permalänk
Medlem

Överlever Nokia 2013?

Det har väl knappast undgått någon med lite mobilintresse att Nokia håller på att gå i putten, frågan är hur länge de kan hålla ut.

Deras valda affärsmodell fungerar inte och för den som vill få lite mer insikt om varför affärsmodellen inte fungerar kan läsa här: http://www.mobile-review.com/articles/2012/wp7-1-en.shtml

Enkelt förklarat: Det går inte att ta betalt för ett operativsystem (WP) om man inte erbjuder ett STORT mervärde och ger större möjligheter för de deltar i försäljning av mobiler att tjäna pengar när det finns andra operativ som är gratis och genererar mer pengar till försäljningsledet.

Vad behöver Nokia göra för att klara sig?

Permalänk
Hedersmedlem

De behöver satsa på ANDROID

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

De behöver satsa på ANDROID

Det paradoxala är att de faktiskt redan har Android, man kan köra andrioid på N9 (andriod är ett VM på linux). En hel del aktieägare förbereder stämning mot Nokia eftersom man anser att ledningen inte agerar efter aktieägarnas intresse, man menar att ledningen jobbar för Microsoft och inte delgivit korrekt information till aktieägarna.

Permalänk
Medlem

och jag som tänkte köpa lumians motsvarighet 2014 :/

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Asiaterna sitter och biter på naglarna dom kommer köpa upp Nokia så fort dom får chansen.

(nej jag är inte rasistisk) <- för dem som tar åt sig

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FknDemo:

Asiaterna sitter och biter på naglarna dom kommer köpa upp Nokia så fort dom får chansen.

(nej jag är inte rasistisk) <- för dem som tar åt sig

Hur i ******* var det där rasistiskt?

Förövrigt så borde Nokia fortsätta med sin unika design, men dra upp prestandan i mobilerna ett snäpp.
Ser gärna att de fortsätter satsa på MeGoo också, det var riktigt nice när jag var o testade N9 på MediaMarkt
(Lumia 800 suger i jämförelese, enligt mig)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ser gärna att de fortsätter satsa på MeGoo också, det var riktigt nice när jag var o testade N9 på MediaMarkt
(Lumia 800 suger i jämförelese, enligt mig)

Japp, N9 är grym

Det trista är att Nokia slutat leverera N9 till Sverige och Finland och kommer troligtvis sluta leverera helt inom en snar framtid.

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Hur i ******* var det där rasistiskt?

Kan förstå honom lite, idag kan nästan allt vara rasistiskt...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

De gör riktigt snygga telefoner med grym byggkvalitet och förutom processorerna har de riktigt bra specs, särskilt för priset. Om man inte måste ha en iphone eller andriod är de riktigt bra alternativ. Jag tror absolut de överlever.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klk:

Japp, N9 är grym

Det trista är att Nokia slutat leverera N9 till Sverige och Finland och kommer troligtvis sluta leverera helt inom en snar framtid.

Varför?
Om de tjänade pengar på N9'an så skulle man väl inte göra så?
Fast iofs är den ju redan "gammal", de skulle behöva släppa typ "N10" som kan konkurrera med de andra tillverkarna.
Alltså, högupplöst skärm, gärna Snapdragon S4 (jävla troll som vill ha quad i mobiler), ~2000 MaH batteri, rejält med ram, och inte minst MeGoo med finfin optimering

Hur är kameran på N9 förresten? Hade för mig att den var rätt bra?

Skrivet av filipcombat:

Kan förstå honom lite, idag kan nästan allt vara rasistiskt...

Japp, sorgligt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Varför?
Om de tjänade pengar på N9'an så skulle man väl inte göra så?

Ganska många som inte begriper hur ledningen på Nokia resonerar. Enda logiska förklaringen är att de jobbar för annat bolag än Nokia (trojaner)

Permalänk
Medlem

Jag tycker Lumia 800 är en riktigt snygg och bra mobil. Borde inte gå så dåligt för dom tycker jag iaf =/ Alternativt är att sänka priset så många blir intresserade och köper deras mobil istället för tex en iphone

Permalänk
Medlem

klart att nokia kommer finnas nästa år. Alla företag har dåliga år. Sony Ericsson hade, Apple hade många dåliga år, Ericsson etc. Nokia är just nu på förändring väg och gör det mycket bra. Dom säljer 60% av alla WP7. Att det inte säljer många wp7 mobil (om man jämför med android och ios) beror på att den är ny och MS har inte gjort stor marknadsföring fram tills nu när Nokia går helt med wp7.

Permalänk

Tycker problemet ligger i deras marknadsföring, de behöver bättre och större spridning, samt bättre rykte, men det är ju svårt att ändra över natt. Folk behöver förstå att Lumia serien äger och är ett bra alternativ, och folk ska inte behöva oroa sig för att de köper en saab eller liknande.. Jag tror att Nokia håller i ett tag till, men de behöver hjälp med marknadsföringen. Jag följer bl.a Nokia UK på fb, men de skriver ju inte mycket mer relevant än typ Samsung mobile eller htc, det säger ju lite om deras minskade spridning i Usa och Europa.( De är fortfarande stora i Asien p.g.a de älskar knappar

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Jag tycker Lumia 800 är en riktigt snygg och bra mobil. Borde inte gå så dåligt för dom tycker jag iaf =/ Alternativt är att sänka priset så många blir intresserade och köper deras mobil istället för tex en iphone

Det huvudsakliga problemet mot WP (lumia) är att de som säljer telefonen har svårare att tjäna pengar på den, operatörerna har också problem med Microsoft på grund av skype som är ett större hot jämfört likartade tjänster från andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Folk behöver förstå att Lumia serien äger och är ett bra alternativ, och folk ska inte behöva oroa sig för att de köper en saab eller liknande.. Jag tror att Nokia håller i ett tag till, men de behöver hjälp med marknadsföringen.

Lumia har högst antal returer av alla mobiler (de som köpt lämnar tillbaka för att de är missnöjda). Man borde inte pressat ut den utan set till att man gjort rätt vid första försöket, sett till att allt fungerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Lumia har högst antal returer av alla mobiler (de som köpt lämnar tillbaka för att de är missnöjda). Man borde inte pressat ut den utan set till att man gjort rätt vid första försöket, sett till att allt fungerade

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det paradoxala är att de faktiskt redan har Android, man kan köra andrioid på N9 (andriod är ett VM på linux). En hel del aktieägare förbereder stämning mot Nokia eftersom man anser att ledningen inte agerar efter aktieägarnas intresse, man menar att ledningen jobbar för Microsoft och inte delgivit korrekt information till aktieägarna.

Här kommer klk med sitt brutala kunnande märker jag.

(Jag var för övrigt sarkastisk med att du skulle kunna någonting om vad du säger, det är lite för uppenbart att de egentligen inte gör det)

Skrivet av klk:

Lumia har högst antal returer av alla mobiler (de som köpt lämnar tillbaka för att de är missnöjda). Man borde inte pressat ut den utan set till att man gjort rätt vid första försöket, sett till att allt fungerade

Källa på det tack? Nej just det, du drar ju saker ur röven som vanligt.

http://www.wolframalpha.com/input/?i=what+are+the+best+smartp...

Om Nokia Lumia har flest returer pga missnöjdhet, varför är den då rankad 4a av de bästa telefonerna i världen baserat på användarintervjuer?

Permalänk
Medlem

Jag älskar min N9:a och hade verkligen sett dem satsa på Meego. Men de kommer antagligen inte klara sig länge. I alla fall inte så länge de håller sig fast vid Windows Phone.

Permalänk
Medlem

De kan ju alltid börja tillverka gummistövlar igen.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Eftersom dom inte har ngn riktig android lär det gå seg för dem. Dock kommer dom inte att dö utan överleva på ngt sätt som SE gjorde. Tyvärr har gamla windowstelefoner väldigt dåligt ryckte och med tanke på hur okunniga många säljare är kommer de att avråda många kunder från att köpa en windowstelefon oavsätt hur bra den är.

Permalänk

Fattar inte, de gör grymma telefoner, fått sjukt bra recensioner, alla operatörer erbjuder dom i sina deals, men företaget går fortfarande åt helvete? Vafan lägger dom ner sina pengar? Nånstans måste deras pengar försvinna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Här kommer klk med sitt brutala kunnande märker jag.

Tipps! Kolla aktiekursen - http://finance.yahoo.com/q/bc?s=NOK+Basic+Chart&t=6m

Skrivet av Sir. Haxalot:

Om Nokia Lumia har flest returer pga missnöjdhet, varför är den då rankad 4a av de bästa telefonerna i världen baserat på användarintervjuer?

Fråga dig istället vad det beror på varför WP inte säljer bättre

Permalänk
Medlem

Tips, kolla på det större perspektivet. Märk hur Nokias aktier stadigt har rasat medans de har suttit och producerat telefoner med sitt eget OS. Applicera sedan lite kunnande om dagens mobilsituation samt lite eget tänkande så kommer du att märka att en stor anlednng till att det gick kasst var att de inte kunde något som konkurrenterna inte kan, men samtidigt fanns det massor som konkurrenterna kan som ingen av Nokias telefoner kunde. Appar är viktigt idag och att de inte kunnat få folk att utveckla till Meego själva.

Iofs så är det dig jag pratar med och du har å så många gånger bevisat att du inte har någon aning om hur operativsystem fungerar på någon nivå eller hur dagens mobilmarknad ser ut.

Skrivet av klk:

Tipps! Kolla aktiekursen - http://finance.yahoo.com/q/bc?s=NOK+Basic+Chart&t=6m

Fråga dig istället vad det beror på varför WP inte säljer bättre

Nokia Lumia 900 är Nokias flagskepp som de fokuserar på att sälja. Den sålde ungefär 2 miljoner enheter den första veckan och var toppsäljande på Amazon. Nu her de iofs halkat ner en bit men du får gärna dela med dig av hur länge sen det var Nokia var på top10 på någon försäljningslista. Här i sverige så var Lumia 800 3dje bäst säljande hos 3 tills Galaxy S3 blev beställningsbar, vilket egentligen bara är ett bevis på att den telefon som operatören väljer att pusha säljer bra och nu pushar många operatörer Nokia Lumia, speciellt 900 där den är tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Tips, kolla på det större perspektivet. Märk hur Nokias aktier stadigt har rasat medans de har suttit och producerat telefoner med sitt eget OS. Applicera sedan lite kunnande om dagens mobilsituation samt lite eget tänkande så kommer du att märka att en stor anlednng till att det gick kasst var att de inte kunde något som konkurrenterna inte kan, men samtidigt fanns det massor som konkurrenterna kan som ingen av Nokias telefoner kunde. Appar är viktigt idag och att de inte kunnat få folk att utveckla till Meego själva.

Iofs så är det dig jag pratar med och du har å så många gånger bevisat att du inte har någon aning om hur operativsystem fungerar på någon nivå eller hur dagens mobilmarknad ser ut.

Med andra ord anser du att det är stenkört?
De hade konkat med de gamla telefonerna och det fungerar uppenbarligen inte med de nya lumia telefonerna

Permalänk
Medlem

Ignorera klk, det är ett riktigt troll som inte har mycket vett i skallen.

Faktum är att det går riktigt bra för Nokia, Lumia har sålt över all förväntan och gått grymt bra i USA, WP växer så det knakar och Nokia har en mäktig reserv av eget kapital på sitt konto. När man gör en så stor förändring som Nokia gjorde så är det givet att det tar tid, men hittils har det gått både bättre och snabbare än någon hade annat, så ja, Nokia kommer överleva 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Med andra ord anser du att det är stenkört?
De hade konkat med de gamla telefonerna och det fungerar uppenbarligen inte med de nya lumia telefonerna

Det är storföretag, man kan inte alltid bara kolla en månad framåt och konstatera att det bara är att ge upp och begära konkurs om man går back. Nu har ju Nokia iofs gått bakåt rätt stadigt i flera år vilket gör det till en ännu mindre anledning att få panik för att sin nya satsning inte vänt hela den förlusten efter 3 månader.

Gör inte Nokia fortfarande basstationsutrustning för övrigt? Den marknaden tenderar ju att vara väldigt mycket mer värd än just mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Faktum är att det går riktigt bra för Nokia, Lumia har sålt över all förväntan och gått grymt bra i USA, WP växer så det knakar och Nokia har en mäktig reserv av eget kapital på sitt konto.

Om man gör lika stora förluster som Q1, vet du hur länge reserven räcker?
Tänk om förlusterna för Q2 blir större? Med tanke på att försäljningen rasar ser det så ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Ignorera klk, det är ett riktigt troll som inte har mycket vett i skallen.

Faktum är att det går riktigt bra för Nokia, Lumia har sålt över all förväntan och gått grymt bra i USA, WP växer så det knakar och Nokia har en mäktig reserv av eget kapital på sitt konto. När man gör en så stor förändring som Nokia gjorde så är det givet att det tar tid, men hittils har det gått både bättre och snabbare än någon hade annat, så ja, Nokia kommer överleva 2013

Meh, det kan ju vara kul att argumentera för argumenterandets skull klk är ju somsagt trådskapare så det finns inte en chans att tråden inte spårar ur totalt. t.o.m. N9 tråden spårade ju ur även om det inte var så omfattande eftersom att ingen brydde sig om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är storföretag, man kan inte alltid bara kolla en månad framåt och konstatera att det bara är att ge upp och begära konkurs om man går back. Nu har ju Nokia iofs gått bakåt rätt stadigt i flera år vilket gör det till en ännu mindre anledning att få panik för att sin nya satsning inte vänt hela den förlusten efter 3 månader.

Gör inte Nokia fortfarande basstationsutrustning för övrigt? Den marknaden tenderar ju att vara väldigt mycket mer värd än just mobiltelefoner.

Vad tycker du att Nokia skall göra? Skall de köra på precis som de gör nu och hoppas att de vänder? Det bör vända ganska omgående för det handlar inte direkt om småsummor