Verktyg Visningsval
2012-07-01, 05:55   #841

Oliviro

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: jul 2008

Jag tror stenhårt på nokia, det de behöver göra är att punga ut två olika telefoner till WP8 lanseringen, en billigare och en dyrare för att klara sig på kort sikt. Sedan kan de bara ta det lugnt och surfa på vågen då intresset för WP8 bara kommer öka och öka med desto fler datorer med W8 som säljs.

Inte en chans att Nokia konkar, möjligtvis att de säljs vidare till M$ men att varumärket består.
Oliviro är inte uppkopplad
2012-07-02, 22:25   #842

Elgot

Moderator

Elgots avatar

Plats: Linköping

Registrerad: apr 2004

Apple kanske?
http://www.streetinsider.com/Rumors/...r/7554601.html
Elgot är inte uppkopplad
2012-07-03, 20:21   #843

klk

Medlem

Plats: Norden

Registrerad: okt 2008

Analysis: Is Nokia's leadership fit for purpose?
Citat:
However, Gassée questions Elop's qualifications and suitability for the top job. "He has zero experience in terms of what makes a smartphone maker tick. And what is his experience in supply chain management? Zero," claimed Gassée.
klk är inte uppkopplad
2012-07-05, 10:34   #844

klk

Medlem

Microsoft does not have a mobile strategy

Citat:
The other school of thought, and this one is shared by the author, is that Microsoft had no intention of letting Nokia succeed. Instead, they put an incompetent sock puppet in place to do their bidding and purposely run the company in to the ground. Elop, succeeded beyond their wildest dreams. Why? Because Nokia was a competitor, was working with Intel to make a phone, and was promoting a Linux based OS. Microsoft could not buy Nokia outright, the EU would have rightfully laughed that out the door. Instead they put Elop in place and had him promote a strategy that had no chance of succeeding. Once Nokia had burned all the bridges that could have saved it, most of the remaining pieces would be unpalatable to any potential buyer.
Microsoft could then step in and buy the remnants of the once proud firm for a song. Even counting the initial Windows Phone transition money, the net cost would be far less than buying a healthy Nokia even if that would make it past the regulators. And they don't have to dispose of the workers either, that will be done long before they step in to save Nokia.
klk är inte uppkopplad
2012-07-05, 11:12   #845

Swedish Berserk

Medlem

Swedish Berserks avatar

Plats: Skåne

Registrerad: apr 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Oliviro Visa inlägg
Jag tror stenhårt på nokia, det de behöver göra är att punga ut två olika telefoner till WP8 lanseringen, en billigare och en dyrare för att klara sig på kort sikt. Sedan kan de bara ta det lugnt och surfa på vågen då intresset för WP8 bara kommer öka och öka med desto fler datorer med W8 som säljs.

Inte en chans att Nokia konkar, möjligtvis att de säljs vidare till M$ men att varumärket består.
Klart de kommer klara sig. Microsoft kommer inte tillåta att Nokia går i konkurs. Om det behövs lär de antagligen som du säger köpa upp hela Nokia ifall de är på väg att gå i konkurs.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av klk Visa inlägg
Den teorin är spännande men frågan är om den ens stämmer? Sen kan man fråga varför man drog ner satsningarna på Symbian och MeeGo så fort för att sedan övergå mer mot Windows Phone. Om Windows Phone 8 fortfarande inte kan börja plocka marknadsandelar så är det inte alls bra för Nokia. Om det händer köper kanske Microsoft upp delar av Nokia eller rent av hela företaget kanske?
Sony Ericsson Xperia Arc I Android 4.0.4 I PS3 & X360
Swedish Berserk är inte uppkopplad
2012-07-05, 11:20   #846

klk

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk Visa inlägg
Klart de kommer klara sig. Microsoft kommer inte tillåta att Nokia går i konkurs. Om det behövs lär de antagligen som du säger köpa upp hela Nokia ifall de är på väg att gå i konkurs.
Varför skulle inte Microsoft tillåta att Nokia går i konkurs?
klk är inte uppkopplad
2012-07-05, 13:35   #847

moparlinke

Medlem

Plats: Piteå

Registrerad: dec 2010

Citat:
Hahaha......Tror aldrig jag läst så mycket mumbojumbo tidigare.

Tala om du då hur Nokia skulle ha gjort utan Microsoft .
moparlinke är inte uppkopplad
2012-07-05, 13:45   #848

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:
Jag förstår inte riktigt det här argumentet. Han menar alltså att Microsofts mål ska ha varit att förhindra Nokia ifrån att komma ut med MeeGo eftersom att det är baserat på Linux? Detta så samtidigt som minst 90% av smartphone marknaden är Linux/Unix baserad.
Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2012-07-05, 13:55   #849

moparlinke

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt det här argumentet. Han menar alltså att Microsofts mål ska ha varit att förhindra Nokia ifrån att komma ut med MeeGo eftersom att det är baserat på Linux? Detta så samtidigt som minst 90% av smartphone marknaden är Linux/Unix baserad.
Jamen de är ju en annan sak.
Du måste väl förstå att Meego var det stora hotet som skulle slå ut Microsoft och alla andra ? :-)

Alla som varit med ett tag vet hur Nokia har sabbat för sig själv under massor av år.
Detta är ingen nyhet.

Men klk kan ju tala om vad Nokia skulle ha gjort istället för att posta skit .
Gissar att jag redan vet svaret men

Edit
Jag ska bokmärka den här tråden och återkomma till jul så får vi se vem som har rätt
2012-07-05, 13:59   #850

klk

Medlem

Citat:
Stämmer, Linux är Microsofts allvarligaste konkurrent alla kategorier. Nokia var värst då de satsade på hårt på QT och man mestadels kodar i C++ till Nokia mobiler (Symbian och Meego)
klk är inte uppkopplad
2012-07-05, 14:02   #851

klk

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av moparlinke Visa inlägg
Alla som varit med ett tag vet hur Nokia har sabbat för sig själv under massor av år.
För lite drygt ett år sedan sålde Nokia mer Mobiler än Apple och Samsung gjorde ihop...

På ett år har Nokia tagit beslut som för tillfället gör att de knappt har några telefoner att sälja och måste vänta in Windows 8, man har helt enkelt lagt ner sina egna SÄLJBARA produkter och satsar allt på den produkten som är stendöd
klk är inte uppkopplad
2012-07-05, 14:15   #852

moparlinke

Medlem

Citat:
För lite drygt ett år sedan sålde Nokia mer Mobiler än Apple och Samsung gjorde ihop...

På ett år har Nokia tagit beslut som för tillfället gör att de knappt har några telefoner att sälja och måste vänta in Windows 8, man har helt enkelt lagt ner sina egna SÄLJBARA produkter och satsar allt på den produkten som är stendöd

Ge mig det du röker,måste vara starka grejor.

Ja men se på VILKA telefoner de sålde *suckar*

Ja men vad skulle Nokia ha sålt sista året tycker du som de inte redan gjort ?

Stendöd ? WP8 kommer inte alls att vara stendöd.

Du måste ju ändå förstå att ett mobilt os inte tas fram på en dag.

Android tog ju flera år innan de blev ok.
IOS samma sak,fast värre.
Symbian har ju varit under utveckling i 100 år å fortfarande inte bra.

Då kan du ju knappast räkna med att wp ska vara fulländat på en gång.

Dock håller jag med att vissa beslut de tagit är underliga men.
2012-07-05, 14:23   #853

Swedish Berserk

Medlem

Swedish Berserks avatar

Plats: Skåne

Registrerad: apr 2009

Citat:
Varför skulle inte Microsoft tillåta att Nokia går i konkurs?
För att det är deras största samarbetspartner inom Windows Phone?
Sony Ericsson Xperia Arc I Android 4.0.4 I PS3 & X360
Swedish Berserk är inte uppkopplad
2012-07-05, 14:39   #854

eldfan

Medlem

Registrerad: jan 2012

Citat:
Symbian har ju varit under utveckling i 100 år å fortfarande inte bra.
Symbian är det BÄSTA operativsystemet för mobiler utan pekskärm.
Strömsnålt, massa program och kräver inte mycket av hårdvaran.

Det finns bara en sak som Nokia kan göra för att överleva och det är att gå helt över till Android. Konsumenter vill inte ha windows på mobilen.
eldfan är inte uppkopplad
2012-07-05, 14:43   #855

jOnÄTÄn

Medlem

jOnÄTÄns avatar

Registrerad: jan 2008

Klk du kan faktiskt redigera inläggen så slipper vi massa dubbelposter

Skickades från m.sweclockers.com
2012-07-05, 14:50   #856

moparlinke

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av eldfan Visa inlägg

Det finns bara en sak som Nokia kan göra för att överleva och det är att gå helt över till Android. Konsumenter vill inte ha windows på mobilen.
Jaa ok ?
Så du tycker på fullt allvar att de skulle satsat på symbian istället då ?

Det skulle aldrig funka i längden .
Redan nu är det ju nog knapert för typ alla utom Samsung.

Och du vet vad alla konsumenter vill ha?
Då måste du ha gott om jobb hohoh.

WP8 och Surface pro å windows 8 kommer att bli en grym kombo.
Vänta och se .Det är nått jag tror många vill ha.

Men som sagt jag tror bara,säger mig inte veta.
2012-07-05, 15:12   #857

eldfan

Medlem

Registrerad: jan 2012

Citat:
Jaa ok ?

Det skulle aldrig funka i längden .
Redan nu är det ju nog knapert för typ alla utom Samsung.

Och du vet vad alla konsumenter vill ha?
Då måste du ha gott om jobb hohoh.

WP8 och Surface pro å windows 8 kommer att bli en grym kombo.
Vänta och se .Det är nått jag tror många vill ha.

Men som sagt jag tror bara,säger mig inte veta.
Nej, jag skrev att de borde satsa på Android, vilket världens största mobiltillverkare har gjort.
Det är väl ganska självklart att ingen vill ha WP om det bara har några % av marknaden ?

Varför skulle företagen gå över till Microsofts helhetslösning istället för Apples ?
eldfan är inte uppkopplad
2012-07-05, 15:31   #858

johnh3

Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: jun 2010

Citat:

Om Symbian var så bra varför varför var så många kritiska till det?
http://allthingsd.com/20100513/nokia...oblem-symbian/
http://mobilitydigest.com/why-symbia...-anytime-soon/

De hade kanske fått till det till slut, men hur länge hade det tagit?
Att gå över till Android? Kanske om de hade gjort det för drygt ett år sedan kanske.

Nu är ju trots allt Windows Phone 8 inte långt borta. Jag tror det är Nokias bästa chans i det här läget.
Men det sägs att det finns en plan B:
http://www.gottabemobile.com/2012/07...esnt-work-out/
http://www.idg.se/2.1085/1.457559/nokia-har-en-plan-b
johnh3 är inte uppkopplad
2012-07-05, 15:42   #859

moparlinke

Medlem

Citat:
Nej, jag skrev att de borde satsa på Android, vilket världens största mobiltillverkare har gjort.
Det är väl ganska självklart att ingen vill ha WP om det bara har några % av marknaden ?

Varför skulle företagen gå över till Microsofts helhetslösning istället för Apples ?

Jamen man måste ju kanske fråga sig varför de inte har fler % .
För att wp7 är liksom android å ios var i början..
Inte färdigt.

För att Surface pro.windows 8 och wp8 delar samma kärna.

One huge change in WP8 is the shared core. This means that Windows Phone 8 shares the kernel, drivers, security, graphics and more with Windows 8. With it, devs for either OS can easily port their work to the other platform.

Är ju en grymt stor fördel.
2012-07-05, 15:53   #860

klk

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk Visa inlägg
För att det är deras största samarbetspartner inom Windows Phone?
Microsoft kan inte ha någon enstaka prioriterad samarbetspartner eftersom de i första hand lever på att sälja operativsystem och annan mjukvara. Enda gången det är möjligt är om man har monopol och lagstiftningen är "slapp". När leverantörer av hårdvara har flera olika system att välja mellan straffar sig en sådan strategi omedelbart, andra tillverkare av hårdvara kommer då direkt att dra ner på satsningarna för Microsofts produkter samtidigt som de satsar mer på andra där de kan tjäna bättre med pengar.
klk är inte uppkopplad
2012-07-05, 16:00   #861

moparlinke

Medlem

Tur du vet allt i hela världen.
Hädanefter ska jag skippa wiki å fråga dig direkt :-)
2012-07-05, 16:01   #862

klk

Medlem

Citat:
Så länge systemet ger vinst så finns ingen anledning att lägga ner det, dessutom straffar det sig stenhårt att kräkas på sina egna kunder. Nokia hade även en övergångslösning klar till Meego för alla utvecklare i Symbian, detta gjorde hela lösningen otroligt intressant för utvecklare.

WP lösningen var en fullständig katastrof i jämförelse vilket alla som begriper mjukvara och hårdvara lätt kunde se när man får fakta om vad systemen klarar

Citat:
One huge change in WP8 is the shared core. This means that Windows Phone 8 shares the kernel, drivers, security, graphics and more with Windows 8. With it, devs for either OS can easily port their work to the other platform.

Är ju en grymt stor fördel.
Inte längre, möjligen för ~3 år sedan, företag går över till internetbaserade tjänster och operativsystemet är idag inte alls lika viktigt så länge man kan köra en browser
klk är inte uppkopplad
2012-07-05, 16:08   #863

klk

Medlem

Citat:
Tur du vet allt i hela världen.
Hädanefter ska jag skippa wiki å fråga dig direkt :-)
Jag frågar dig istället, låt säga att Nokia får ut en WP8 Mobil i december. Det samtidigt som WP7.x mobilerna rasar i försäljningen (som aldrig kommit igång) och de dessutom lagt ner de andra områdena. Vad skall de leva på de närmsta 5 månaderna?

Dessutom måste WP8 börja sälja i enorma upplagor för att Nokia skall komma på fötter igen, mycket osannolikt att WP8 kommer ta speciellt stor marknadsandel. Android och iOS står inte still samt WP8 kommer inte ha billiga mobiler
klk är inte uppkopplad
2012-07-05, 16:18   #864

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:
Stämmer, Linux är Microsofts allvarligaste konkurrent alla kategorier. Nokia var värst då de satsade på hårt på QT och man mestadels kodar i C++ till Nokia mobiler (Symbian och Meego)
Ja, det är därför Meego hade <1% av marknaden. Den enda synvinkeln jag ser från vilken Microsoft skulle kunna tycka att Nokia var värst är ifall de skulle ha haft något personligt vendetta mot Linux / C++. Någonting som bara du skulle kunna påstå.

Citat:
Inte längre, möjligen för ~3 år sedan, företag går över till internetbaserade tjänster och operativsystemet är idag inte alls lika viktigt så länge man kan köra en browser
Jag gillar hur du vänder kappan efter vinden och helt plötsligt antyder att det som du tjatar om gör Meego så överlägset inte spelar någon roll när det är Microsoft som inför det.
Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2012-07-05, 16:20   #865

klk

Medlem

Citat:
Ja, det är därför Meego hade <1% av marknaden.
Du vet varför Meego har liten andel, om du inte vet så har du kanske en del att läsa på

Citat:
Jag gillar hur du vänder kappan efter vinden och helt plötsligt antyder att det som du tjatar om gör Meego så överlägset inte spelar någon roll när det är Microsoft som inför det.
Har du missat att tråden handlar om Nokia? WP kostar, finns andra alternativ som är gratis
klk är inte uppkopplad
2012-07-05, 16:39   #866

moparlinke

Medlem

Jo det var korkat att Microsoft var ärliga.
De skulle gjort som IOS. Sagt att alla får wp8 och sålt mycket mer.

Sen skulle de inte annonserat ut wp8 så långt före .

sen skulle de inte sagt att de ska droppa symbian för ett år sen..osv
2012-07-05, 16:47   #867

klk

Medlem

Citat:
Jo det var korkat att Microsoft var ärliga.
De skulle gjort som IOS. Sagt att alla får wp8 och sålt mycket mer.

Sen skulle de inte annonserat ut wp8 så långt före .

sen skulle de inte sagt att de ska droppa symbian för ett år sen..osv
Du menar väl att det var korkat av Nokia att satsa allt på ett ofärdigt system? Bättre då att invänta och se om det är värt att satsa på när lösningen är konkurrenskraftig
klk är inte uppkopplad
2012-07-05, 16:57   #868

moparlinke

Medlem

Korkat å korkat.. De hade nog inte så stort val. Men en hel del hade kunnat göras smidigare..

Ingen kan väl säga att wp7 är perfekt.
Dumt då att döda Symbian som trots allt drog in pengar
2012-07-05, 16:58   #869

RobCar

Medlem

Plats: Småland

Registrerad: sep 2008

Citat:
Korkat å korkat.. De hade nog inte så stort val. Men en hel del hade kunnat göras smidigare..

Ingen kan väl säga att wp7 är perfekt.
Dumt då att döda Symbian som trots allt drog in pengar
Eller så kan de göra enklare för sig, sälja Android lurar delvis.
RobCar är inte uppkopplad
2012-07-05, 17:05   #870

johnh3

Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: jun 2010

Jag vet inte om man kan säga att Windows Phone är ett ofärdigt system, Tango uppdateringen släpps i dagarna.
Den kommer att få Windows Phone 7.8 också.
Men Windows Phone 8 blir ett större steg.

Android 4.1 är ju bättre än version 1.6 också. Men ingen säger att Android är ofärdigt för det. Men om en 4 eller 5 månader får vi väl veta hur det går.

Nokia har ju en stor patentportfölj som kan dra in pengar under tiden:
http://www.zdnet.com/blog/cell-phone...s-dropped/6081

Det är väl snarare så att de har underlåtit sig att nyttja dessa:
http://www.guardian.co.uk/technology...ack-on-patents

Om plan B är att sälja ut alla patent tror jag det är ett misstag. Vad är Nokia utan dem?

Poltorak said: "You only get about 10% through a sale, compared with enforcing the patent. Nokia can make much more money enforcing the patents."

Senast redigerad av johnh3 2012-07-05 klockan 17:17.
johnh3 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb