Citat:
Ursprungligen inskrivet av
toxicstone
Ok jag ska inte demintera det, låter logiskt, men då är frågan är det google eller tillverkarna eller både och som helt skiter i optimeringen?
Menar hade dem då lagt lika mycket tid på det så hade t ex samsung spöat iphone och den enda anledningen att köpa en iphone är för utseendet och apparna, UI kan man få med espiera launcher endå så.
Google tillhandahåller ett grund-OS, sen anpassar Samsung/HTC/Sony/etc det för deras telefoner och lägger på drivrutiner för vilken hårdvara de nu valt att köpa in. I regel är det en qualcomm eller nvidia tegra lösning som står för cpu/gpu.
Om jag förstått rätt körs det mesta i android i en virtuell java-maskin.
Så det är inte bara google och telefon-tillverkarna som är inblandade, utan SoC-tillverkaren och SUN som utvecklar java.
Här blir det förstås rätt att det är enklare för Apple, som har sitt eget OS, och beställer den hårdvara de vill ha till det.
Men både qualcomm och tegra är ju ARM-processorer, precis som A4/A5 som sitter i iphone.
Med såpass kraftig hårdvara som S3/HoX/etc har så är det märkligt att man inte fått till ett lika bra flyt i OS'et trots att det behöver optimeras för olika plattformar.
iOS är såklart långtifrån perfekt heller, och laggar till ibland, men min bedömning är att det handlar mer om att uppkopplingen inte hänger med.
Mellan den typen av lagg flyter det betydligt bättre.
Sen att spöa det ena eller det andra, jag har mycket erfarenhet av båda plattformarna, och Apples helhetslöning när man har en mac, iphone, apple tv är betydligt bättre än vad som kan erbjudas av konkurrenterna (åtminstone om man vill hålla sig till laglig media). Vill man enbart ha en riktigt smart telefon så är android ett bättre val dock, även om inlåsningen överdrivs av android-fanatiker. De flesta som som skriker om öppna system och hatar iphone sitter ändå med windows på sin dator.