Fuktskadad Galaxy S2? Hur ska jag gå tillväga?

Permalänk
Medlem

Fuktskadad Galaxy S2? Hur ska jag gå tillväga?

Tjenare!

Jag var nyligen utomlands och när jag kom fram så hade jag lite batteri kvar på min telefon så jag ringde några snabba samtal hem och förklarade allt resan osv gått bra. Och när jag hade kommit fram till hotellet för att ladda mobilen så var batteriet redan dött dvs. 0% kvar

Så jag tryckte i laddaren som vanligt, den började ladda. Så jag tänkte "va fan, jag slö surfar lite på luren lite medan den laddar" så jag valde att trycka på "on/off" knappen för att sätta på telefonen. Den sattes på men ca. 5-6 sekunder efter att den sattes på så dog den igen och efter det gick det inte att få på den igen.

Jag provade att sätta i ett annat batteri i mobilen men det funkade inte, och jag provade även att byta laddare och se om det var fel på laddaren men det funkade inte då heller. Så jag antog att det var något fel på telefonen.

När jag kom hem till Sverige så gick jag till butiken där jag köpt luren och frågade vad som var fel och de sa att det verkade vara en fuktskada. Jag undrade givetvis varför eftersom jag inte haft den nära vatten alls och jag har inte tappat en droppe vatten på den. Har haft luren i ca 5-6månader och jag är väldigt försiktig med den, har inte ens en enda liten repa på skärmen. De sa att det var "blågrön-aktigt" i usb-uttaget(där man stoppar i laddaren i telefonen) och att det var typiskt för fuktskador, jag fick själv se och det stämde att det var en liten blågrön "fläck". De sa att de kunde skicka in den på "undersökning" för att fastställa om det verkligen var en fuktskada och ja sa, visst gör det. Om det visar sig vara en fuktskada kommer jag få betala 300kr för "undersöknings"-kostnad. Och om jag vill att de ska fixa telefonen kommer jag vara tvungen att betala ytterligare 1000-1500kr. Och detta är jävligt dyrt för en fattig student som mig.

Så jag undrar om någon haft liknande problem och hur jag kan gå tillväga om det visar sig vara en fuktskada? Vad kan det annars vara om det inte är en fuktskada?

Vad är det billigaste alternativet för att fixa dessa typer av skador? Kan man fixa det billigt i någon "andrahands-affär" för runt 200-300kr?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Kan ju vara påhittat.

Permalänk
Medlem

Du kan ju leta upp lite trådar på Swedroid angående din mobiloperatörs verkstad.
Fixade det genom att ha typ 10 trådar på Swedroid. Där folk hade tagit kort på sina mobiler, och lämnat in dom. Kommit tillbaka med "fuktskada". Det är ju bara att droppa en droppe vatten. Det vanligaste är, om det kommit fukt in, att fler än 1 har utlöst. Så samla lite material om det är möjligt. Och pressa dom lite. Brukar lösa sig. iaf att få undersökningskostnaden utan att behöva betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmadh:

Du kan ju leta upp lite trådar på Swedroid angående din mobiloperatörs verkstad.
Fixade det genom att ha typ 10 trådar på Swedroid. Där folk hade tagit kort på sina mobiler, och lämnat in dom. Kommit tillbaka med "fuktskada". Det är ju bara att droppa en droppe vatten. Det vanligaste är, om det kommit fukt in, att fler än 1 har utlöst. Så samla lite material om det är möjligt. Och pressa dom lite. Brukar lösa sig. iaf att få undersökningskostnaden utan att behöva betala.

Hur vet jag vilken verkstad? Jag bor i Stockholm och köpte luren från Phonehouse. Har väldigt dålig koll när det gäller hur det fungerar med affärerna/verkstäderna osv.

Permalänk

Som tidigare nämnt är det första du bör göra att kontrollera fuktmarkörerna i möjligast mån, är de utlösta är du nog rätt körd men är de clean så är det bara att skicka in den!

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med 2an men i 3an sitter det dela som kollar om den har varigt i kontakt med fukt. Brorsan har skadat sitt kover glas så han tippsade om att den infon går att få på dissasably på youtube. Men om det är så dyrt så falerar mitt lila tipps på att använda hemförsökringen. Självrisken är nog den samma.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kontakta Apple supporten de lär kunna hjälpa dig

Nej men som sakt är markören färgad är det ju kört. Ett tips är att utöka sin hemförsäkring med en tilläggsförsäkring som täcker sån där. Har trygghansa och där heter den hem plus. Kostar några 100 extra om året men har varit en livräddare för mig och min sambo.

Just fuktskada går ju inte motbevisa. Säger de den är det så är den det. Kolla med närmaste datorbutik de brukar kunna byta och laga det mesta för en billig peng.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Tjenare!

Jag var nyligen utomlands och när jag kom fram så hade jag lite batteri kvar på min telefon så jag ringde några snabba samtal hem och förklarade allt resan osv gått bra. Och när jag hade kommit fram till hotellet för att ladda mobilen så var batteriet redan dött dvs. 0% kvar

Så jag tryckte i laddaren som vanligt, den började ladda. Så jag tänkte "va fan, jag slö surfar lite på luren lite medan den laddar" så jag valde att trycka på "on/off" knappen för att sätta på telefonen. Den sattes på men ca. 5-6 sekunder efter att den sattes på så dog den igen och efter det gick det inte att få på den igen.

Jag provade att sätta i ett annat batteri i mobilen men det funkade inte, och jag provade även att byta laddare och se om det var fel på laddaren men det funkade inte då heller. Så jag antog att det var något fel på telefonen.

När jag kom hem till Sverige så gick jag till butiken där jag köpt luren och frågade vad som var fel och de sa att det verkade vara en fuktskada. Jag undrade givetvis varför eftersom jag inte haft den nära vatten alls och jag har inte tappat en droppe vatten på den. Har haft luren i ca 5-6månader och jag är väldigt försiktig med den, har inte ens en enda liten repa på skärmen. De sa att det var "blågrön-aktigt" i usb-uttaget(där man stoppar i laddaren i telefonen) och att det var typiskt för fuktskador, jag fick själv se och det stämde att det var en liten blågrön "fläck". De sa att de kunde skicka in den på "undersökning" för att fastställa om det verkligen var en fuktskada och ja sa, visst gör det. Om det visar sig vara en fuktskada kommer jag få betala 300kr för "undersöknings"-kostnad. Och om jag vill att de ska fixa telefonen kommer jag vara tvungen att betala ytterligare 1000-1500kr. Och detta är jävligt dyrt för en fattig student som mig.

Så jag undrar om någon haft liknande problem och hur jag kan gå tillväga om det visar sig vara en fuktskada? Vad kan det annars vara om det inte är en fuktskada?

Vad är det billigaste alternativet för att fixa dessa typer av skador? Kan man fixa det billigt i någon "andrahands-affär" för runt 200-300kr?

Stort tack på förhand!

Om det är en fuktskada kommer verkstaden inte att laga telefonen. Då är det undersökningsavgiften du får betala och de behåller telefonen (om du inte vill ha tillbaka den, då kostar det ännu mer utan att de gör nåt).

Så jag hade kollat med försäkringsbolaget.

Permalänk
Medlem

Darkmoon: Nej. De kan inte behålla telefonen för att den är fuktskadad. Han får tillbaka den utan att betala ett öre. Bara att han får en faktura hem.
Så det kostar inte mer pengar.

OT: Bara fråga Phone House vilken verkstad det är som lagar deras mobiler. Går säkert hitta lite mörka hemligheter om dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmadh:

Darkmoon: Nej. De kan inte behålla telefonen för att den är fuktskadad. Han får tillbaka den utan att betala ett öre. Bara att han får en faktura hem.
Så det kostar inte mer pengar.

OT: Bara fråga Phone House vilken verkstad det är som lagar deras mobiler. Går säkert hitta lite mörka hemligheter om dessa.

Om du läser igenom vad jag skrivit igen så ser du att det står:

"Om det är en fuktskada kommer verkstaden inte att laga telefonen. Då är det undersökningsavgiften du får betala och de behåller telefonen (om du inte vill ha tillbaka den, då kostar det ännu mer utan att de gör nåt)."

Om det är Anovo så har de en undersökningsavgift även när de behåller (skrotar) telefonen, och om man vill att de skickar tillbaka telefonen så är det undersökningskostnad plus frakt och hantering. Det senare gäller även CR-service (Deltaservice). Vilka är de två serviceverkstäder man har att välja på i sverige.

Du skriver dessutom: "Han får tillbaka den utan att betala ett öre. Bara att han får en faktura hem." Det där är två meningar som inte går ihop. Det kostar inga pengar, men han får en faktura.

Vet inte var du fått denna information. Men efter 4 år av att ha skickat till nötterna på Anovo och (de mycket trevligare) CR-service så kan jag säga att jag vet hur det funkar.

Permalänk
Medlem

S2:an beter sig lite konstigt ibland när den hamnar på 0% batteri. Testa att låta den ligga på laddning minst ett dygn oavsett om den reagerar på att du stoppar in USB:en eller inte. Hade samma problem med min men lät den bara ligga ett tag så vaknade den till liv igen. Annars bör du nog leta upp nån liten butik som reparerar mobiler, brukar vara billigare och snabbare än Anovo iallafall.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Om du läser igenom vad jag skrivit igen så ser du att det står:

"Om det är en fuktskada kommer verkstaden inte att laga telefonen. Då är det undersökningsavgiften du får betala och de behåller telefonen (om du inte vill ha tillbaka den, då kostar det ännu mer utan att de gör nåt)."

Om det är Anovo så har de en undersökningsavgift även när de behåller (skrotar) telefonen, och om man vill att de skickar tillbaka telefonen så är det undersökningskostnad plus frakt och hantering. Det senare gäller även CR-service (Deltaservice). Vilka är de två serviceverkstäder man har att välja på i sverige.

Du skriver dessutom: "Han får tillbaka den utan att betala ett öre. Bara att han får en faktura hem." Det där är två meningar som inte går ihop. Det kostar inga pengar, men han får en faktura.

Vet inte var du fått denna information. Men efter 4 år av att ha skickat till nötterna på Anovo och (de mycket trevligare) CR-service så kan jag säga att jag vet hur det funkar.

Han får tillbaka telefonen utan att betala ett öre EXTRA. Sedan kommer en faktura hem, med FELSÖKNINGSKOSTNADEN.
Du kanske ska lära dig att hantera folk?
Jag har lämnat in 4 mobiler.
HTC Wildfire
HTC Desire
HTC Desire HD
Samsung Galaxy S2.

Har aldrig betalat någonting utöver FELSÖKNINGSKOSTNADEN. FELSÖKNINGSKOSTNADEN kommer sedan hem på faktura.
Samtliga mobiler har Anovo påstått vara fuktskadade. Då de reparerade Desire HD och Galaxy S2, har jag inte betalat ett öre för reparationen. Dels för att jag tog kort innan jag skickade in mobilen, på samtliga fuktindikatorer.

Om du har haft kontakt med dom i 4 år kanske du borde bättra på dina kunskaper kring support ärenden.
Möjligt att du inte är intresserad av att det ska gå snabbare.
Jag löste samtliga mobiler med kontakt, på cirka 1 vecka frakt fram och tillbaka, sen 2 veckor i verkstaden.

Du verkar vara bättre på att påpeka vad folk skriver, så håll dig till det istället då