Har Tele2 överbelastat 3G-nät i göteborg?

Permalänk

Har Tele2 överbelastat 3G-nät i göteborg?

Jag har en iphone 4 och emellanåt fungerar det skitdåligt att surfa med mobilen. Tex på morgonen kan luren backa tillbaka till Edge-uppkoppling och när det är mycket folk ute på stan eller whatever så är det i princip hopplöst. Kan ju inte påstå att det har blivit bättre efter att 3/Tele2 krigade om nya kunder i våras.

Sambon däremot har en iphone 4S med telenor och på den verkar det fungera riktigt bra. Men jag vet inte riktigt om det bara beror på att Telenor är bättre än Tele2, eller om min lur har bliv gammal och seg i största allmänhet.

Någon annan som upplever samma sak?

Permalänk
Medlem

Jag har också upplevt att det är segt att surfa med Tele2. Var bra mycket bättre fart när jag hade 3 som operatör.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Skäggig legend

Telia gick ju ut med att de inte har hunnit bygga ut näten efter den otroliga dataökningen här om veckan (källa: http://www.idg.se/2.1085/1.460522/telia-vi-har-inte-hangt-med)

De använder ju samma 3Gnät som Tele2.

Tre och Telenor delar deras 3Gnät.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk

Hur har de kunnat göra en så dålig bedömning när antalet smartphones bara ökar samtidigt som de har börjat erbjuda vanlig internetuppkoppling via 3G?! "Tyvärr" använder jag min jobbtelefon privat och min arbetgivare har Tele2. Gratis är ju rätt najs trots allt, men jag skulle aldrig välja Tele2 eller Telia om jag var tvungen att fixa ett eget abonemang

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av frostfield:

Hur har de kunnat göra en så dålig bedömning när antalet smartphones bara ökar samtidigt som de har börjat erbjuda vanlig internetuppkoppling via 3G?! "Tyvärr" använder jag min jobbtelefon privat och min arbetgivare har Tele2. Gratis är ju rätt najs trots allt, men jag skulle aldrig välja Tele2 eller Telia om jag var tvungen att fixa ett eget abonemang

Tänk dig att Telia har ju ett rykte om att de har bäst täckning i Sverige - that's it. Ingen slår Telia bla bla bla. Det är sant när det gäller GSM (2G) men inte när det gäller 3G. Det snurrar runt i huvudet på folket/okunniga. Utöver det så delar Tele2 3Gnät med dem och Tele2 har otroligt många kunder.

Sedan sneglar ganska många på Telia/Tele2s 3Gnät bl.a Phonera, Halebop, finns nog flera.

De hinner helt enkelt inte bygga ut nätet till det enorma behovet som finns! Tre å andra sidan har endast 3G vilket betyder att deras nät måste fungera, utan 3G så har du ingen täckning.

Allt är grötigt, men i grunden handlar det om att Telia har alltid varit Svennebananens val av operatör pga täckning, Tele2 för studenten/de som vill ha det billigt, Tre är för de som vill ha bra surf, samma sak gäller Telenor.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Server:

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det stundtals kan vara katastrof att surfa på mobilen med Tele2. Det är mer regel än undantag att den hoppar från 3G till H sen ned till 3G för att gå över till E eller rentav G. Tappar även nätet helt ibland (någon gång i veckan eller två) i några minuter.

Som det redan sagts i tråden så delar Tele2 nät med Telia men jag undrar om det ändå inte är så att Tele2 och Telia reserverar ett antal "slots" för 3G uppkoppling mot deras basstationer och att Telia isåfall har fler "slots" än Tele2 varför man ibland hoppar mellan basstationer mitt i stan p.g.a. att det inte finns lediga "slots". Jag hör inte folk ha problem att surfa med Telia/Halebop i samma utsträckning som med Tele2.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Som det redan sagts i tråden så delar Tele2 nät med Telia men jag undrar om det ändå inte är så att Tele2 och Telia reserverar ett antal "slots" för 3G uppkoppling mot deras basstationer och att Telia isåfall har fler "slots" än Tele2 varför man ibland hoppar mellan basstationer mitt i stan p.g.a. att det inte finns lediga "slots". Jag hör inte folk ha problem att surfa med Telia/Halebop i samma utsträckning som med Tele2.

Misstänker att så är fallet. Har en kompis som har samma lur och Telia. Trots att vi satt bredvid varandra så hade han bättre täckning än mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Telia gick ju ut med att de inte har hunnit bygga ut näten efter den otroliga dataökningen här om veckan (källa: http://www.idg.se/2.1085/1.460522/telia-vi-har-inte-hangt-med)

De använder ju samma 3Gnät som Tele2.

Tre och Telenor delar deras 3Gnät.

Betyder det att om telia fungerar bra/dåligt så kommer tele2 (och comviq) att fungera exakt lika bra/dåligt, eller kan det skilja? (typ att telia prioriteras eller att de bara kör samma i vissa delar av landet,osv) För min far har både telia och comviq (båda kontant) mobila bredband så han är uppsäkrad ifall ena skulle vara kass där dom har husvagnen, kanske ska tipsa han att ha ett telia och ett från tre för att säkra upp sig på riktigt då istället

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av jOnÄTÄn:

Betyder det att om telia fungerar bra/dåligt så kommer tele2 (och comviq) att fungera exakt lika bra/dåligt, eller kan det skilja? (typ att telia prioriteras eller att de bara kör samma i vissa delar av landet,osv) För min far har både telia och comviq (båda kontant) mobila bredband så han är uppsäkrad ifall ena skulle vara kass där dom har husvagnen, kanske ska tipsa han att ha ett telia och ett från tre för att säkra upp sig på riktigt då istället

Haha! Nej, precis som en annan sa i tråden så finns det olika "portar" i masterna, exakt hur de är uppbyggt vågar jag inte uttala mig om. Saken är den att du nästan alltid kommer ha täckning med Telia med eller utan 3G.

Så i teorin borde du ha täckning med Tele2 (3G) där du har täckning med Telia (3G) - men i 2G är det helt olika därför att Telia har en OTROLIG täckning inom 2G och där är Tele2 oerhört mycket sämre. Hastigheterna beror också på hur stor bandbredd som används av olika användare hos respektive operatör samt hur stor majoritet av masten de har.

hoppas det inte blev allt för grötigt.

Någon kan rätta mig om jag har fel på någon punk

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Server:

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Haha! Nej, precis som en annan sa i tråden så finns det olika "portar" i masterna, exakt hur de är uppbyggt vågar jag inte uttala mig om. Saken är den att du nästan alltid kommer ha täckning med Telia med eller utan 3G.

Så i teorin borde du ha täckning med Tele2 (3G) där du har täckning med Telia (3G) - men i 2G är det helt olika därför att Telia har en OTROLIG täckning inom 2G och där är Tele2 oerhört mycket sämre. Hastigheterna beror också på hur stor bandbredd som används av olika användare hos respektive operatör samt hur stor majoritet av masten de har.

hoppas det inte blev allt för grötigt.

Någon kan rätta mig om jag har fel på någon punk

Okej får erkänna att jag inte orkade läsa igenom tråden Men okej då hänger jag med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb