Erfarenheter: byta från IOS till Android

Permalänk
Medlem

Erfarenheter: byta från IOS till Android

Hej,

har idag en iPhone 4 som börjar gå rackligt och är sugen på att gå över till Android.
Om vi skalar bort flamewar om bästa OS etc, ni som gjort bytet: vad är era, subjektiva, erfarenheter?
- Positiva överraskningar?
- Negativa överraskningar?
- Vad var svårast med omställningen?
- Lättast?
- Vad saknar ni från IOS?
- Vad fick ni med Android som saknas från IOS (och var det något där som ni inte visste att ni saknade förrän ni fick det via Android)?
- Använder ni mobilen annorlunda med en Android jämfört med en iPhone?
- Hur gjorde ni med SMS/bilder å annat som man vill ha med över?

Permalänk

Gick från IOS till Android för ett ganska bra tag sedan nu i och för sig..Tycker widgets, äkta multitask, slippa iTunes och att du kan göra telefonen så personlig är ett plus! Det man sakna från IOS.. är kanske utbudet appar.. har dock blivit ganska dött lopp där det senaste. Sms vet jag ej, men bilder kan du synka i itunes sen bara kopiera till din Android som att lägga över till ett usb eller dylikt.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har ganska nyligen gjort bytet och är riktigt nöjd så här långt.
Jag gick ifrån en 3GS till en Galaxy Note 2.

Positivt:
Valmöjligheter på hårdvarusidan
Att det finns väldigt mycket mer att välja mellan, både när det gäller storlek och design men också vad som sitter under skalet. Jag som tycker om att titta på film på telefonen och använder den lika mycket om inte mer som en leksak än en telefon skaffade Note 2:an för jag gillar den enorma skärmen och den har mycket kraft under skalet. Den har också en riktigt bra kamera både för film och bilder, något jag inte tittade på innan men har märkt tydligt efter jag började använda den.

Friheten
Detta är ju vad alla alltid nämner och jag håller med. Dock känner jag inte att det är fullt så revolutionerande som många "fanboys" verkar tycka. Det som gör det mest märkbart vid vanlig användning är i min mening widgets, som kan ge snabb access till information och funktioner på ett sett som inte går i iOS. Men jag har ännu inte sett någon anledning att roota telefonen eller byta ut UI't vilket förmodligen skulle innebära betydligt större skillnader (eller åtminstone ge möjlighet till).

Appar
Eftersom Google inte har samma regler för var som får släppas så finns det vissa typer av appar som du inte kan hitta på iOS. Exemplet som jag direkt tänker på är emulatorer som finns för flertalet äldre konsoler.

Negativt:
Appar
Det känns inte som att det finns färre appar, däremot så har jag stött på ganska många exempel där en motsvarande app till en som finns på iOS är betydligt sämre på Android. Till exempel så är både Sveriges Radios app och SVT Plays app riktigt dåliga på Android. Det kan ju ändras med tiden men det verkar som att Android-apparna ofta får en betydligt lägre prioritet än de till iOS.

Omställningen:
Jag skulle säga att omställningen är generellt lätt. Det knepigaste var för mig att lära mig en del nya kortkommandon och det var inte direkt svårt egentligen. Det hade förmodligen också gått mycket snabbare om jag bara satt mig och tittat igenom en av alla funktionsgenomgångar som man kan hitta på Youtube.

Saknar ifrån iOS:
Jag tycker faktiskt inte att jag saknar något ifrån iOS förutom kvaliteten på vissa appar som jag nämnde tidigare. Hade jag skaffat en budget telefon skulle jag kunna tänka mig att jag hade saknat det omtalade "flytet" i iOS men med JellyBean och den kraftiga hårdvaran i Note 2:an så flyter det på riktigt bra (bättre än vad min 3GS gjorde med iOS5).

Användning:
Jag använder min Android på samma sätt som jag använde min iPhone, vilket betyder att jag använder gps, skickar meddelanden, ringer, tittar på film, spelar spel, tar kort, håller koll på kalendern osv. Största skillnaden är kanske att jag filmat lite mer, men det beror mest på att Note 2:an gör det så mycket bättre en den gamla 3GSen.

Flytta över data:
Jag har inte flyttat över några meddelanden men jag flyttade alla bilder och alla mina kontakter.
Bilderna hade jag redan i dropbox och det var till och med förinstallerat på Note 2:an så det var knappt fråga om att flytta. En bonus var dock att jag fick 50 extra gig på mitt dropbox-konto när jag köpte telefonen (Tror det var Samsung som hade någon deal med dropbox).
Annars är det förstås också enkelt att bara flytta bilderna via en dator eftersom du kommer åt Androidtelefonens minne som ett usbminne när du kopplar in den i datorn.
Kontakterna exporterade jag till mitt Gmail-konto och jag fick sedan in dem i telefonen när jag kopplade det kontot som mitt Google-konto för telefonen (som iTunes kontot för iOS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orgondor:

Hej!

Jag har ganska nyligen gjort bytet och är riktigt nöjd så här långt.
Jag gick ifrån en 3GS till en Galaxy Note 2.

Positivt:
Valmöjligheter på hårdvarusidan
Att det finns väldigt mycket mer att välja mellan, både när det gäller storlek och design men också vad som sitter under skalet. Jag som tycker om att titta på film på telefonen och använder den lika mycket om inte mer som en leksak än en telefon skaffade Note 2:an för jag gillar den enorma skärmen och den har mycket kraft under skalet. Den har också en riktigt bra kamera både för film och bilder, något jag inte tittade på innan men har märkt tydligt efter jag började använda den.

Friheten
Detta är ju vad alla alltid nämner och jag håller med. Dock känner jag inte att det är fullt så revolutionerande som många "fanboys" verkar tycka. Det som gör det mest märkbart vid vanlig användning är i min mening widgets, som kan ge snabb access till information och funktioner på ett sett som inte går i iOS. Men jag har ännu inte sett någon anledning att roota telefonen eller byta ut UI't vilket förmodligen skulle innebära betydligt större skillnader (eller åtminstone ge möjlighet till).

Appar
Eftersom Google inte har samma regler för var som får släppas så finns det vissa typer av appar som du inte kan hitta på iOS. Exemplet som jag direkt tänker på är emulatorer som finns för flertalet äldre konsoler.

Negativt:
Appar
Det känns inte som att det finns färre appar, däremot så har jag stött på ganska många exempel där en motsvarande app till en som finns på iOS är betydligt sämre på Android. Till exempel så är både Sveriges Radios app och SVT Plays app riktigt dåliga på Android. Det kan ju ändras med tiden men det verkar som att Android-apparna ofta får en betydligt lägre prioritet än de till iOS.

Omställningen:
Jag skulle säga att omställningen är generellt lätt. Det knepigaste var för mig att lära mig en del nya kortkommandon och det var inte direkt svårt egentligen. Det hade förmodligen också gått mycket snabbare om jag bara satt mig och tittat igenom en av alla funktionsgenomgångar som man kan hitta på Youtube.

Saknar ifrån iOS:
Jag tycker faktiskt inte att jag saknar något ifrån iOS förutom kvaliteten på vissa appar som jag nämnde tidigare. Hade jag skaffat en budget telefon skulle jag kunna tänka mig att jag hade saknat det omtalade "flytet" i iOS men med JellyBean och den kraftiga hårdvaran i Note 2:an så flyter det på riktigt bra (bättre än vad min 3GS gjorde med iOS5).

Användning:
Jag använder min Android på samma sätt som jag använde min iPhone, vilket betyder att jag använder gps, skickar meddelanden, ringer, tittar på film, spelar spel, tar kort, håller koll på kalendern osv. Största skillnaden är kanske att jag filmat lite mer, men det beror mest på att Note 2:an gör det så mycket bättre en den gamla 3GSen.

Flytta över data:
Jag har inte flyttat över några meddelanden men jag flyttade alla bilder och alla mina kontakter.
Bilderna hade jag redan i dropbox och det var till och med förinstallerat på Note 2:an så det var knappt fråga om att flytta. En bonus var dock att jag fick 50 extra gig på mitt dropbox-konto när jag köpte telefonen (Tror det var Samsung som hade någon deal med dropbox).
Annars är det förstås också enkelt att bara flytta bilderna via en dator eftersom du kommer åt Androidtelefonens minne som ett usbminne när du kopplar in den i datorn.
Kontakterna exporterade jag till mitt Gmail-konto och jag fick sedan in dem i telefonen när jag kopplade det kontot som mitt Google-konto för telefonen (som iTunes kontot för iOS).

Känns ju ganska tradigt att du just jämnför en top modern telefon med en från historieböckerna. Du snackar lixom om 3GS. Du ska jämnföra Note 2 med iPhone5 eller i värsta fall 4S.

Nuff said!

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Känns ju ganska tradigt att du just jämnför en top modern telefon med en från historieböckerna. Du snackar lixom om 3GS. Du ska jämnföra Note 2 med iPhone5 eller i värsta fall 4S.

Nuff said!

Skiljer det sig så mycket mjukvarumässigt mellan 3GS och 4an?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har provat på iOS, Android och Windows Phone och jag anser att iOS är det system som känns äldst, d.v.s mindre modernt men så är kvalitén på appar ganska mycket större på iOS och utbudet lika så. Jag har försökt hitta brädspel till Android men det finns inte ens chans att de kommer komma i närheten av vad som erbjuds på iOS.

Är dock inte apparna det centrala så anser jag att Android och Windows Phone är mycket lättare och bättre operativsystem att jobba i.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag gjorde tvärtom, dvs gick från Android till IOS, närmare bestämt från HTC Desire till Iphone 4S.

När jag valde min förra telefon, HTC Desire, baserade jag det valet på
1. Friheten med Android
2. Oftare uppdateringar av OS:et
3. Slippa Itunes

I efterhand kan jag säga följande:
1. Upplevde aldrig mig som "fri" på något sätt. Visst hade jag möjligheten att installera vad jag ville, men jag använda alltid Android Market (Play). Widgets segade bara ner telefonen (telefonerna när visserligen snabbare nu men ändå).
2. Jag fick 1 uppdatering av mitt OS, sen ansåg HTC att flaggskeppet Desire inte dög för att hantera fler uppdateringar. Detta gjorde mig otroligt besviken. Nu senare förstår jag att HTC inte vill att du ska uppdatera din telefon utan istället köpa en ny modell.
3. Slippa Itunes var skönt, jag kunde använda min telefon som ett USB-minne. Dock har jag nu i efterhand med min iPhone tvingats använda Itunes 1 gång, när jag synkade över mina låtar.

Så long story short, jag har gett både Android och IOS en chans och jag är mer nöjd med min Iphone än min Desire, så det ska mycket till att jag byter tillbaka till Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Känns ju ganska tradigt att du just jämnför en top modern telefon med en från historieböckerna. Du snackar lixom om 3GS. Du ska jämnföra Note 2 med iPhone5 eller i värsta fall 4S.

Nuff said!

Nu har ju TS inte en 4S eller en 5a men jag förstår vad du är ute efter. Jag har dock handskats med iPhone4, 4S och 5 en del eftersom både min mamma och pappa har iPhone, och där är man ju techsupport som vanligt. I min mening är skillnaden extremt liten, visst "flytet" blir bättre på dom senare men det var inte som att min 3GS kändes extremt seg i jämförelse.

Annars är det väl kameran som är bättre och jag känner inte att jag lade speciellt stor fokus på det.

Jag tycker inte att något av det jag säger om iOS är annorlunda på de senare iPhone-modellerna men jag missade att nämna att jag använt dem alla, men det har jag, så nu kanske det känns mindre "tradigt"?

Permalänk
Medlem

inte kört så mycket android, men
+ frihet
+ egna lösningar

- pillandet
- oreglerad appstore (?)

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

jag gjorde faktsikt tvärt om, gick från android till Ios. Och blev nöjd, i och försej var det en htc wildfire jag bytte från till ipohne 5.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Inaktiv

Har en Xperia Arc, upptäckte i helgen att jag nog aldrig kan gå över till iPhone utan bakåtknapp. Klar fördel för Android.

Permalänk
Avstängd

Gick faktiskt från Android till iOS och är helt klart nöjd med bytet. Det enda jag saknar är att kunna ändra defaulta program, tex webbläsare och kart-app, en till fördel är att varje app i Android kan dyka upp i den universella Share-knappen som finns i Android, man behöver alltså inte vänta tills Apple implementerar det.

Fördelen är att jag fick en topptelefon som inte är stor som en tegelsten, byggkvalitén är galet och iOS flyter på 100 gånger bättre än en Android-lur trots att den har kraftfull hårdvara. AirPlay och iCloud är också två saker som jag är grymt nöjd med.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Känns ju ganska tradigt att du just jämnför en top modern telefon med en från historieböckerna. Du snackar lixom om 3GS. Du ska jämnföra Note 2 med iPhone5 eller i värsta fall 4S.

Nuff said!

Hur ska han jämföra med en telefon han inte har? Nu får du förklara dig. Han berättar om sitt byte och det är det som efterfrågas i tråden.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Hur ska han jämföra med en telefon han inte har? Nu får du förklara dig. Han berättar om sitt byte och det är det som efterfrågas i tråden.

Jo, men åt andra sidan så pratar man om hårdvara på något sätt. Om man vill prata för så ska det va jämnlika. Jag kan ju inte jämnföra en Volvo 240 och en BMW M5 2012.. förstår du nu?

IOS är IOS men även där pratar vi om IO5 och inte IO6? rätt ska va rätt.. det är allt jag vill påpeka..

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Gick faktiskt från Android till iOS och är helt klart nöjd med bytet. Det enda jag saknar är att kunna ändra defaulta program, tex webbläsare och kart-app, en till fördel är att varje app i Android kan dyka upp i den universella Share-knappen som finns i Android, man behöver alltså inte vänta tills Apple implementerar det.

Fördelen är att jag fick en topptelefon som inte är stor som en tegelsten, byggkvalitén är galet och iOS flyter på 100 gånger bättre än en Android-lur trots att den har kraftfull hårdvara. AirPlay och iCloud är också två saker som jag är grymt nöjd med.

Får man fråga va du bytte ifrån? för min Sgs2 med 4.2 flyter minst lika bra som iphone 5 guit sen kan jag absolut hålla med om att Airplay e grymt! iCloud-liknande finns ju fast "intrigerat" med ditt gmail-konto/Gdrive

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orgondor:

Nu har ju TS inte en 4S eller en 5a men jag förstår vad du är ute efter. Jag har dock handskats med iPhone4, 4S och 5 en del eftersom både min mamma och pappa har iPhone, och där är man ju techsupport som vanligt. I min mening är skillnaden extremt liten, visst "flytet" blir bättre på dom senare men det var inte som att min 3GS kändes extremt seg i jämförelse.

Annars är det väl kameran som är bättre och jag känner inte att jag lade speciellt stor fokus på det.

Jag tycker inte att något av det jag säger om iOS är annorlunda på de senare iPhone-modellerna men jag missade att nämna att jag använt dem alla, men det har jag, så nu kanske det känns mindre "tradigt"?

Absolut! om du har testat dem nya modellerna så förstår jag. det är ju din personliga åsikt..

Jag har ju bytt fram och tillbaka flertal gånger.. frihet i ett OP är inte allt bra heller.. vi vill i slutändan ha stabila OP som inte behöver troubleshootas hela tiden. Android har ju en del nackdelar när det kommer till stabilitet.. just friheten påverkar ju själva hårdvaran då just frihet är mycket scam... du har mycket virusar som knockar ut telefonen.. och själva flytandet i sin tur blir allt mer flaskigare beroende på vilket skit du tankar ned till din telefon.. Min HTC Sensation S dog av sig självt.. min Samsung Galaxy S2 dog 2 gånger om.. men min iPhone har aldrig svikit mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag gjorde tvärtom, dvs gick från Android till IOS, närmare bestämt från HTC Desire till Iphone 4S.

När jag valde min förra telefon, HTC Desire, baserade jag det valet på
1. Friheten med Android
2. Oftare uppdateringar av OS:et
3. Slippa Itunes

I efterhand kan jag säga följande:
1. Upplevde aldrig mig som "fri" på något sätt. Visst hade jag möjligheten att installera vad jag ville, men jag använda alltid Android Market (Play). Widgets segade bara ner telefonen (telefonerna när visserligen snabbare nu men ändå). Och ja Widgets är generellt inte några problem men har du har iallafall valet.
2. Jag fick 1 uppdatering av mitt OS, sen ansåg HTC att flaggskeppet Desire inte dög för att hantera fler uppdateringar. Detta gjorde mig otroligt besviken. Nu senare förstår jag att HTC inte vill att du ska uppdatera din telefon utan istället köpa en ny modell.
3. Slippa Itunes var skönt, jag kunde använda min telefon som ett USB-minne. Dock har jag nu i efterhand med min iPhone tvingats använda Itunes 1 gång, när jag synkade över mina låtar.

Så long story short, jag har gett både Android och IOS en chans och jag är mer nöjd med min Iphone än min Desire, så det ska mycket till att jag byter tillbaka till Android.

Så här jämför vi en telefon(hårdvara och mjukvara) rakt av vars ålder skiljer ca 2 år? Anser du inte själv att det har hänt väldigt mycket på marknaden på de 2 åren? Visst iOS har kanske inte utvecklats så väldigt mycket men allt annat?

1. Att du inte vill eller behöver utnyttja fritheten med Android betyder inte att den inte finns
2. Varför inte lägg in en custom rom? De e inte särskilt svårt? Att telefoner inte blir supportade särskilt länge är väll inte så konstigt med tanke på hur snabbt det går framåt? Sen kan man ju fundera på vilket tillverkare man bör välja för att få bättre och ofta uppdateringar, det finns ju lite att välja på med Android som plattform.

Skrivet av sten1930:

jag gjorde faktsikt tvärt om, gick från android till Ios. Och blev nöjd, i och försej var det en htc wildfire jag bytte från till ipohne 5.

Hehe du jämför en Wildfire med en IPhone 5? den var rolig, det är just sådant folk som du som inte ger någon balans alls till konversationer som dessa. Telefon för 1500 kr VS telefon för 5000 kr undra om det är någon skillnad?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Jo, men åt andra sidan så pratar man om hårdvara på något sätt. Om man vill prata för så ska det va jämnlika. Jag kan ju inte jämnföra en Volvo 240 och en BMW M5 2012.. förstår du nu?

IOS är IOS men även där pratar vi om IO5 och inte IO6? rätt ska va rätt.. det är allt jag vill påpeka..

Inte det som efterfrågas i tråden. Finns ganska många trådar som tar upp det du skriver, behövs det verkligen här också? Man kan liksom inte berätta om en erfarenhet som inte ägt rum. Läs trådtiteln nästa gång.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Har kört android ett par år nu, men har bestämt mig att gå tillbaka till ios. Android känns fortfarande buggigare, segare, sunkigare.

Permalänk
Medlem

Kul att läsa iphone folkets kommentarer

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Känns ju ganska tradigt att du just jämnför en top modern telefon med en från historieböckerna. Du snackar lixom om 3GS. Du ska jämnföra Note 2 med iPhone5 eller i värsta fall 4S.

Nuff said!

Nu är det ju inte direkt några prestanda testar han jämför, utan generellt hur gränssnitt osv beter sig.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Jag ska också byta från Ios till Android , närmare bestämt från en Iphone 4 till en Asus padphone 2.
Så även jag är intresserad av vad som är själva skillnaden. Man har ju hört en del från diverse Fanboys men som alltid får man ta sånt med en nypa salt.

Det jag har känt att ja saknat är ett friare system vilket ja förstått android är, tycker om att pilla och hålla på, därför har jag inte använt min iphone till såna saker som ja trodde jag skulle göra från början, sen som nån sa kameran har ja knappt använt mig av på iphonen vilket kanske ändras med mitt byte, Det ja även känner är att det finns många fler gratisappar till android än ios vilket för är ett stort plus då ja inte pallar lägga ner ex antal hundra för massa appar, även en orsak till jag inte använt min telefon till det jag velat. och även göra den mer personlig, Hur många känner inte igen sig när det ringer och alla plockar upp telefonen för alla har en iphone med samma ringsignal? händer varje dag känns det som.

Så det ska bli intressant ifall android lever upp till mina förväntningar och faktiskt gör mig nöjdare än med min iphone 4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Så här jämför vi en telefon(hårdvara och mjukvara) rakt av vars ålder skiljer ca 2 år? Anser du inte själv att det har hänt väldigt mycket på marknaden på de 2 åren? Visst iOS har kanske inte utvecklats så väldigt mycket men allt annat?

1. Att du inte vill eller behöver utnyttja fritheten med Android betyder inte att den inte finns
2. Varför inte lägg in en custom rom? De e inte särskilt svårt? Att telefoner inte blir supportade särskilt länge är väll inte så konstigt med tanke på hur snabbt det går framåt? Sen kan man ju fundera på vilket tillverkare man bör välja för att få bättre och ofta uppdateringar, det finns ju lite att välja på med Android som plattform.

Du missar att detta är mina personliga åsikter, du är välkommen att tycka annorlunda men det blir lite tramsigt när du försöker argumentera mot mina upplevelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Du missar att detta är mina personliga åsikter, du är välkommen att tycka annorlunda men det blir lite tramsigt när du försöker argumentera mot mina upplevelser.

Vad jag anser tramsigt är att man ens lägger fram argumet som jämför smartphones med 2 års åldersskillnad, då är det bättre att avstå helt. Det är min personliga åsikt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Så här jämför vi en telefon(hårdvara och mjukvara) rakt av vars ålder skiljer ca 2 år? Anser du inte själv att det har hänt väldigt mycket på marknaden på de 2 åren? Visst iOS har kanske inte utvecklats så väldigt mycket men allt annat?

1. Att du inte vill eller behöver utnyttja fritheten med Android betyder inte att den inte finns
2. Varför inte lägg in en custom rom? De e inte särskilt svårt? Att telefoner inte blir supportade särskilt länge är väll inte så konstigt med tanke på hur snabbt det går framåt? Sen kan man ju fundera på vilket tillverkare man bör välja för att få bättre och ofta uppdateringar, det finns ju lite att välja på med Android som plattform.

Hehe du jämför en Wildfire med en IPhone 5? den var rolig, det är just sådant folk som du som inte ger någon balans alls till konversationer som dessa. Telefon för 1500 kr VS telefon för 5000 kr undra om det är någon skillnad?

Snälla, du tror väll inte att jag köpte Iphone 5 helt blint eller? jag läste tester, kollade benchmarks och kände på mobiler i butik innan jag bestämde mig, Iphone var helt enkelt bättre för mig. Och kan du markera exakt var i texten jag jämförde Iphone 5 med htc wildfire? nej, tänkte väll det.
Du resonerar som att alla som har Iphone är duma i huvudet bara för att android inte passar dem.
Folk tycker olika och vissa saker passar folk bättre än andra, det lärde jag mig som 5 åring.

Nog med detta, är trött på alla androidextrimister på detta forum som vrider på ens ord och säger att man sagt saker man inte gjort. Avregistrerar mig snart i protest mot er. HEJDÅ ANDROIDEXTRIMIST!

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Jag har kört iOS sedan första iPhone och nu ett gäng iphones/pads senare tog jag mitt första steg in i Androidvärlden med Nexus 7.

Mina 2 cents
* Android är tekniskt roligare, jag kan göra mer saker och att kunna installera apk's från annat än Google Play är riktigt kul, men används kanske inte så ofta. Mitt bästa exempel är spel köpta via Humblebundle som installeras via deras mjukvara. Nördigt kul helt enkelt. Rootade enheter idag känns lika onödigt som jailbreakade iOS enheter, men har man behovet är det enkelt att tillgå, aningen enklare på Android-enheter

*Mer gratis-appar, jag har köpt massvis med iOS appar genom åren, vilket såklart är tråkigt när man provar något nytt och måste köpa allting igen, men mycket i Android är gratis med reklam. Jag har ännu inte lockats att köpa en enda app för Android, både pga den generellt låga kvalitén på apparna, men även att många appar (även de bra apparna) finns i reklamvarianter. Ett inköp i Google Play känns inte alls lika självklart som i Appstore. I Appstore känner jag mig tryggare med att jag kommer få behålla min app, och att den inte slutar utvecklas plötsligt. Samtidigt är många appar som finns för både iOS/Android mycket bättre på iOS. Främsta exempel här är nog XBMC remote och Playtjänster som SVT och annan TV. Netflix är lika bra på båda.

* iOS känns säkrare, jag älskar båda systemen, men Android gör sig allra bäst på min platta, på telefonen skulle jag inte släppa iOS ännu då jag behöver tillförlitlighet där. Android har det med om man inte leker med massa extragrejer och widgets och teman etc, vilket jag gör

* Senaste Appletelefonen var en ganska blygsam uppgradering, och iPhone5 är den första iphone jag inte köpt, 4S känns bara marginellt sämre och det finns inga appar som utnyttjar allt i iPhone5 så jag skulle ha nytta av det.

*Priset på Androidprodukterna är tilltalande, 2300kr för en Nexus 7 på releasedagen! Och köper du Androidutrustning som är bara några månader gammal så kan du göra riktiga fynd, Applegrejerna är för dyra att köpa begagnat.

*Hårdvaran känns mer gedigen på Apple's grejer, men det kommer mer och mer Android som inte bara är plastleksaker, Galaxy S3 och Nexus plattorna är förvisso plast, men de känns mer gedigna än billigare produkter.

Jag kommer inte släppa min Nexus7, eller iOS enheterna, de är bra på olika saker. Vill du ha tekniskt roliga saker och pilla mycket själv är Android roligare för mindre pengar. Vill du bara använda plattan direkt utan att bry dig om det tekniska är iOS enheter smidigare.

Min sista poäng är batteritid, men det kan vara handhavandefel. När jag lägger ifrån mig min Nexus platta måste den manuellt stängas av så den inte tar ström, annars är den slut på någon dag. iOS enheterna stänger man aldrig av.

Bästa rådet är nog att aldrig 'välja sida'. Det är bara teknik, gillar du en teknik, använd den. Gillar du all teknik, använd allt!

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Snälla, du tror väll inte att jag köpte Iphone 5 helt blint eller? jag läste tester, kollade benchmarks och kände på mobiler i butik innan jag bestämde mig, Iphone var helt enkelt bättre för mig. Och kan du markera exakt var i texten jag jämförde Iphone 5 med htc wildfire? nej, tänkte väll det.
Du resonerar som att alla som har Iphone är duma i huvudet bara för att android inte passar dem.
Folk tycker olika och vissa saker passar folk bättre än andra, det lärde jag mig som 5 åring.

Nog med detta, är trött på alla androidextrimister på detta forum som vrider på ens ord och säger att man sagt saker man inte gjort. Avregistrerar mig snart i protest mot er. HEJDÅ ANDROIDEXTRIMIST!

Men då får jag fråga dig, vilken nytta gör ditt inlägg i denna tråden om du inte kan jämföra en modernare Android enhet med en iOS? Att säga att jag gick från min Wildefire till IPhone 5 säger inget om hur IPhone 5 står sig mot konkurenterna(ex Samsung Note 2, Samsung S3 mfl).

Jag har inget större emot iOS och ännu mindre att det finns folk som föredrar det. Jag har själv en IPad som är omtyckt. Vad jag är ute efter är att hjälpa trådskaparen få relevant information och relevant information, inte bara , jag gick från stenålder till modern och är super nöjd.

vipah inlägg ovan var riktigt bra!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipah:

Jag har ännu inte lockats att köpa en enda app för Android,

Men du köpte Humble Bundle eller? Så då köpte du appar till Android, på ett sätt som inte hade gått på iOS.

Skrivet av vipah:

Min sista poäng är batteritid, men det kan vara handhavandefel. När jag lägger ifrån mig min Nexus platta måste den manuellt stängas av så den inte tar ström, annars är den slut på någon dag. iOS enheterna stänger man aldrig av.

Är nog något fel, den ska klara sig i flera veckor. Har du inte någon skum app eller synkning via wifi körandes kan du testa systemåterställning.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Men du köpte Humble Bundle eller? Så då köpte du appar till Android, på ett sätt som inte hade gått på iOS.

Är nog något fel, den ska klara sig i flera veckor. Har du inte någon skum app eller synkning via wifi körandes kan du testa systemåterställning.

Humble Bundle köpte jag ja, har köpt en del Indiepaket där så Androidpaketet kändes väldigt bra, Pay-what-you want är nice med, 10 dollar per gång brukar ge mig både gott samvete och en näve kul spel

Ska prova återställa den, jag har inget igång som inte ska vara igång. Nu kom jag på en nice grej till i Android, batterimätaren! Man kan se exakt vilka appar det är som tar ström, t.ex får man begrepp om hur mycket wlan, bluetooth åsnt faktiskt använder Tack för tips iaf, restore får bli en sista utväg.

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Medlem

Som väntat en del flame och en del vettigt ;-).

Självklart så är det skillnad i sig på gammal och ny HW samt flaggskeppsmobiler kontra budget.
Man får tänka mer i termer i att gå från ett OS till ett annat. Jag har t.ex. på hemmafronten gått från Windows till OSX och det har tagit ett bra tag vänja sig och det som kändes svårast där var att acceptera filhanteringen och bildhanteringen.
I det här specifika fallet kommer det att handla om att gå från IOS6 till Android 4.x.

Jag köpte en iPhone 5 till sambon och visst, jag kan tänka mig en sådan, men är teknikintresserad och är då sugen på en Androidmobil och därav är jag nyfiken på folks erfarenheter av en flytt.