Lumia 920 vs Note 2, Nexus 4 eller Xperia V?

Permalänk
Medlem

Lumia 920 vs Note 2, Nexus 4 eller Xperia V?

Nu är jag så trött på min budgetphone och vill köra all in!!

Lumia känns spännande och snygg, men vet inte om jag förstår mig på systemet. Har inte heller xbox 360 som verkar vara en bonus för den som har det, inte heller windows 8 på datorn.. Är det för "mycket" för mig som inte har "resten" av grejjorna då? Grymt bra kamera annars, snabb

Note 2 har grymma specs och hade inte tvekat om det inte vore för storleken, gillar funktionerna starkt.

Nexus 4 får direkta uppdateringar vilket jag är svag för, men den känns ömtålig och vill inte få en helrepig mobil för att jag råkat tappa den nån gång.. men skulle ju kunna fixa ett skal? inte heller riktigt lika vass kamera

Xperia V har bra kamera och tålig samt vattentät vilket gillas, men kanske inte lika vass som de andra? Vet inte heller riktigt hur sony är med uppdateringar.

Jag surfar och smsar i princip hela tiden, hört att Lumia ska ha lite knas med att skriva meddelanden? Kanske fixas snart iofs:)
Snabb surf är viktigt och bra kamera. Gillar Note 2's funktion att kunna få alla att se bra ut på bild, kanske har lumia något liknande?

edit: jag är ute efter era tips och åsikter. Motivera gärna

Permalänk
Medlem

Själv ska jag köpa nexus 4 när den kommer, med skal.

Permalänk
Medlem

Lumia 920 eller Xperia V hade jag satsat på och röstade på Lumia 920 just för jag tycker den är mest innovativ och ny jämfört med dem andra alternativen.
Xperia V gillar jag för den är lite hållbar och då jag jobbar på verkstad är det ett plus. Men tittar man på lite videos på Lumia 920 så verkar inte den vara så ömtålig heller precis utan redig Nokia kvalitet. Dock inte vattensäker som Xperia V. Kamera värdesätter jag också rätt mycket i mobilen och där vinner ju Lumia 920 och Xperia V

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av missrawr:

Jag surfar och smsar i princip hela tiden, hört att Lumia ska ha lite knas med att skriva meddelanden? Kanske fixas snart iofs:)

edit: jag är ute efter era tips och åsikter. Motivera gärna

I alla fall för mig som kommer från iPhone är medelandefunktionen på Lumia helt stört nice.
Att du inte har Windows och Xbox behöver du nog inte oroa dig för. Jag har Mac och det funkar ok.
Jag har visserligen Xbox men det har hittills inte gett några bonuseffekter förutom att jag redan hade ett Microsoft-konto med visa osv fixat.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar! Uppskattar alla tips

Permalänk
Medlem

Farsan kom hem med en L920 och har testkört den lite.. Riktigt imponerad hittills.
Min One X känns bara laggig och gammal nu.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Har kollat apputbudet på windows phone 8 nu, och jag lär nog sakna många av androidapparna som jag använder dagligen.

Vilken mobil är snabbast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av missrawr:

Har kollat apputbudet på windows phone 8 nu, och jag lär nog sakna många av androidapparna som jag använder dagligen.

Vilken mobil är snabbast?

Skulle nog utan tvekan säga Lumian är snabbast. Har inte provat någon 920 själv men märker hur bra min gamla wp-lur funkar och flyter i gränssnitt. Imo en stor fördel att kunna köpa en bra lur och veta att den kommer kännas relativt modern även efter 2-3 år

Permalänk

Har du funderat något på HTC one x? riktigt fet mobil. Sen kom jelly bean uppdateringen för några dagar sedan.
Tycker HTC är bra på släppa alla updates i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcel Gutierrez:

Har du funderat något på HTC one x? riktigt fet mobil. Sen kom jelly bean uppdateringen för några dagar sedan.
Tycker HTC är bra på släppa alla updates i tid.

Nejtack, jag gillar inte htc. Haft för mycket otur med dom lurarna..

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att så många föredrar Nexus 4 framför Note 2? Motivera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av missrawr:

Hur kommer det sig att så många föredrar Nexus 4 framför Note 2? Motivera!

För stor?

Permalänk
Medlem

Men bortsett från utseende osv, bara vad som finns inuti. Prestandan osv, presterar inte note 2 bättre då? Om man är ute efter det bästa liksom..

Permalänk

Usch, Xperia operativet är riktigt irriterande och flyter inte alls på som de borde! :/

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Lumia 920 ser ut att vara en riktigt fin telefon, personligen om jag hade känt för att byta telefon så hade det helt klart vart den jag körde på.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag har kommit på att jag saknar en del appar hos Lumian vilket kan bli lite besvärligt då jag dagligen använder det med android.. Så det står nog mellan Note 2 och Nexus 4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av missrawr:

Hur kommer det sig att så många föredrar Nexus 4 framför Note 2? Motivera!

Man har en surfplatta redan så man behöver inte storleken på Note 2 Så tänker jag i alla fall. En kompis har en 920. Min dröm mobil och den är ju helt jäkla otrolig. Aldrig känt på sådan kvalité på en mobil. Känns som man håller en premium telefon och Samsung är bara plast. Har en Samsung galaxy s2, men eftersom jag redan har en surfplatta så värdesätter jag en bra kamera för man vet aldrig när det kommer ett ögonblick då man vill filma eller ta ett bra foto. Så mitt val skulle vara en 920

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Jag har ingen surfplatta heller haha Bara mobil och en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

Appar är ju väldigt viktigt för en smartphone, har verkligen Windows Phone ett bra utbud där? Sen måste jag säga att jag själv skulle aldrig köpa en mobil i den här prisklassen idag utan 4G. Bra datakommunikation är ju halva smartphonen. Note II 4G säger jag.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns nåt ställe online där man kan testa hur windows phone 8 känns? Känt lite i butik men vet inte riktigt.

Permalänk
Skrivet av missrawr:

Någon som vet om det finns nåt ställe online där man kan testa hur windows phone 8 känns? Känt lite i butik men vet inte riktigt.

Köp min Lumia Pallade inte WP och bristen på appar så jag behåller min Note 2 och säljer min röda Lumia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Appar är ju väldigt viktigt för en smartphone, har verkligen Windows Phone ett bra utbud där? Sen måste jag säga att jag själv skulle aldrig köpa en mobil i den här prisklassen idag utan 4G. Bra datakommunikation är ju halva smartphonen. Note II 4G säger jag.

Har inte Nexus 4G? isåfall går den ju bort bara av den anledningen (plus ganska många till).
Jag har precis bytt från iPhone till Lumia, stod ett tag och vägde mot Note 2 men den höll inte måttet för mig.
Lumian funkar bra, appar finns det fler än jag behöver och den flyter på riktigt fint. Trodde att 4G var något jag inte behövde och att 3g var snabbt nog, men nu är man såld på speed. Lite som att jag en gång i tiden tyckte ADSL var snabbt tills jag fick 100 mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har inte Nexus 4G? isåfall går den ju bort bara av den anledningen (plus ganska många till).
Jag har precis bytt från iPhone till Lumia, stod ett tag och vägde mot Note 2 men den höll inte måttet för mig.
Lumian funkar bra, appar finns det fler än jag behöver och den flyter på riktigt fint. Trodde att 4G var något jag inte behövde och att 3g var snabbt nog, men nu är man såld på speed. Lite som att jag en gång i tiden tyckte ADSL var snabbt tills jag fick 100 mb.

Har du noterat skillnaden mellan 3G och WiFi så ser du ju att det finns ett behov av snabbara datakommunikation i mobilen (därmed inte sagt att 4G är lika snabbt som WiFi). Nexus 4 har inte 4G och iPhone 5 stöder inte dom svenska banden för 4G. Det finns uppgraderade versioner av Samsung Galaxy S3 och Note II som stöder 4G och även nya Lumia modeller som gör det. Själv har jag aldrig testat Windows Phone så jag vet inte hur det är att använda men det låter ju bra att utbudet av appar är stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Har du noterat skillnaden mellan 3G och WiFi så ser du ju att det finns ett behov av snabbara datakommunikation i mobilen (därmed inte sagt att 4G är lika snabbt som WiFi). Nexus 4 har inte 4G och iPhone 5 stöder inte dom svenska banden för 4G. Det finns uppgraderade versioner av Samsung Galaxy S3 och Note II som stöder 4G och även nya Lumia modeller som gör det. Själv har jag aldrig testat Windows Phone så jag vet inte hur det är att använda men det låter ju bra att utbudet av appar är stort.

4G är snabbare än WiFi. Utbudet av appar på WP är inte stort jämfört med Android eller iOS...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

4G är snabbare än WiFi. Utbudet av appar på WP är inte stort jämfört med Android eller iOS...

Hastigheten på 4G varier ju kraftigt beronde på vart man befinner sig precis som 3G (och även WiFi egentligen). Dagens mobiler stöder 802.11n med bara en ström vilket ger en länkhastighet på 150Mbit/s så man kan säkert få bättre upmätt genomströmmning på 4G i vissa fall än med WiFi på mobilen hemma latenserna blir dock sämre och hur det upplevs i praktiken kan dock vara annorlunda det finns många faktorer som spelar in särskilt i trådlös datakommunikation. Jag har sett uppmätt genomströmmning på över 80Mbit/s på 4G mobil och det är ju inte fy skam det får man aldrig ut på en ström med WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

4G är snabbare än WiFi. Utbudet av appar på WP är inte stort jämfört med Android eller iOS...

Nä inte om man jämör med AppStore, men 125 000 st räcker ganska långt och det ökar snabbare än vad AppStore gjorde i början så det råder inte direkt någon brist på appar att ladda hem.

Permalänk
Medlem

Hur ska vi sammanfatta detta då? Vilken mobil innehåller mest innanför skalet? Vilken ger mest och bäst?

Permalänk

Hur långt är ett snöre?

Det är självklart att från WP8 fans så kommer du höra WP8, från Andriod fans så kommer du höra Andriod.

Gå och testa telefonerna ordentligt eller sätt dig en timme på youtube, finns en hel sjö med videos.
Jag gjorde mitt val från youtube och det var precis så jag hade tänkt mig, är helnöjd med min 920.

Permalänk
Medlem

Men jag menar av androidmobilerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av missrawr:

Men jag menar av androidmobilerna

Om du nu tycker att Note är för stor kanske du kan satsa på Samsung Galaxy S3 4G istället. Det låter som tekniska specifikationer är viktigt i en mobil för dig. Bra kamera har väl dom flesta av dom här "top-of-the-line" mobilerna. Snabbt surf är mycket mer beroende av snabb datakommunikation än mobilens beräkningskapacitet idag och där kommer 4G in i bilden.