iPhone självförstörs, "feature" enligt Apple.

Permalänk
Medlem

iPhone självförstörs, "feature" enligt Apple.

Nu har även aftonbladet tagit upp det. Man har ju läst lite om det innan, det jag tyckte var roligt var Apples förklaring.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16336852.ab

Att de medvetet gjort att batteriet ska svälla för att förhindra framtida läckage. Man undrar ju lite om den funktionen behövs då man har massa gamla telefoner och aldrig varit med om läckage. Men fint att de tänker på kunden och självförstör telefonen efter 2 år. Allra helst eftersom man inte får byta batteri själv och att de bara har ett års garanti.

Permalänk
Medlem

Det hände även min iphone som står än idag i sin docka på skrivbordet vid en av skärmarna. Ingenting jag märkte när den står där hela dagarna. Det är inget dåligt material som batteriet tar sig igenom så det är kraft i det när det väl börjar expandera tror jag..
Batteriet var inte heller så gammalt då det är utbytt.

Permalänk
Medlem

Det betyder inte att alla telefoner går sönder automatiskt efter 2 år

Jag har fortfarande en Iphone från 2007 som står på skrivbordet i sin docka. Den fungerar utmärkt.
Jag har också en 3.5 år gammal 3GS som farsan fick när jag köpte Iphone 5. 3GSen fungerar fortfarande hur bra som helst.

Permalänk

Ytterligare ett skäl att inte köpa Apple produkter

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Apple tillverkar inte batterier så andra telefoner borde ha precis samma problem. Men det är klart man får fler klick på sin nyhet om man vinklar det så att det är apples fel

Permalänk
Medlem

Det står dock att det inte alltid händer. Men det är lite konstigt, ja.

Skulle dock vara trevligt. Då får man byta ut sin iphone 4 som varit med i 2,5 år. Som för övrigt inte har spruckit och fungerar bara fint.

Permalänk
Medlem

Låter ju rent ut sagt idiotiskt. Är det bara Apple som kör med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Låter ju rent ut sagt idiotiskt. Är det bara Apple som kör med detta?

Ingen aning, vet med mig att de gamla macbookarna också gjorde så, har dock ingen aning om de "moderna" eller nyare laptoparna gör så nu när de har inbyggt batteri

Permalänk
Medlem

Så är det meningen att folk ska veta om detta? Vadå normalt? Det kan inte vara normalt beteende hos en telefon.
Nä, dags att stämma apple för att dom tillverkar en produkt som är tänkt att fungera mer än 2 år. Men dom säger inte att den bara "kanske" håller i 2 år. Ja, ni fattar nog vad jag menar här.

Permalänk
Medlem

Ugh. Det är knappast så att telefonens batteri är programmerat som en tidsbomb. Ibland händer det att även så felfri mediarapportering som Aftonbladets vrider till det lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det betyder inte att alla telefoner går sönder automatiskt efter 2 år

Jag har fortfarande en Iphone från 2007 som står på skrivbordet i sin docka. Den fungerar utmärkt.
Jag har också en 3.5 år gammal 3GS som farsan fick när jag köpte Iphone 5. 3GSen fungerar fortfarande hur bra som helst.

Nej, har inte hänt min gamla 3GS. Men vet vi att deras "feature" fanns i 3GS? Och som sagt, händer väl inte alla.

Skrivet av ozo64:

Apple tillverkar inte batterier så andra telefoner borde ha precis samma problem. Men det är klart man får fler klick på sin nyhet om man vinklar det så att det är apples fel

Apple tillverkar ju inte ens telefoner så det är ju inte ett argument. Däremot lägger de ut tillverkning på andra, de designar eller beställer delar enligt sina riktlinjer.

Permalänk

Men det är ju något som händer med nästan alla batterier. Speciellt LiPo batterier. Det är ingen nyhet. Snarare ett tecken på att apples batterier är så täta att inte gasen som bildas kan läcka ut någonstans.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Men det är ju något som händer med nästan alla batterier. Speciellt LiPo batterier. Det är ingen nyhet. Snarare ett tecken på att apples batterier är så täta att inte gasen som bildas kan läcka ut någonstans.

Jag har hört om problem med svullna batterier, men sällan på annat än iPhone. Man frågar sig om det är särskilt schysst att designa telefoner så att man inte kan byta batteri.

Permalänk

Batterier sväller med tiden. Dock brukar man väl lämna marginaler kring batteriet att svälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Detta är vad dom kallar planerat åldrande, och det pågår överallt. Jag rekommenderar denna dokumentär om ni vill bli arga -> http://www.youtube.com/watch?v=ffWnm3jL7Bc <-

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Första gången sen Iphone släpptes som jag hör talas om det här problemet så det lär vara extremt sällsynt att det händer.

Permalänk
Medlem

Kanske den mest idiotiska tråden någonsin. Jag liknar det vid att klaga på att ratten går sönder och en mystisk ballong växer fram när man krockar. Klart att det är en säkerhets-feature att potentiellt skadligt material stannar i batteriet istället för att läcka ut.

Att batteriet dör självmant vid 2 års ålder stämmer ju knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Kanske den mest idiotiska tråden någonsin. Jag liknar det vid att klaga på att ratten går sönder och en mystisk ballong växer fram när man krockar. Klart att det är en säkerhets-feature att potentiellt skadligt material stannar i batteriet istället för att läcka ut.

Att batteriet dör självmant vid 2 års ålder stämmer ju knappast.

Apple blev stämda i USA förut för att dom designade sina batterier att gå sönder strax efter 1 eller om det var 2 år så man skulle behöva köpa en ny produkt direkt efter att garantin hade gått ur. Planerat åldrande är på riktigt och borde tas på allvar då det förstör vår miljö.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Rekordmedlem

Det intressanta är väl egentligen inte de tekniska egenskaperna på batteriet i sig, de åldras,och kan gå sönder i alla prylar inte bara apples, men den förklaring apple gav var det intressanta
"Enligt deras tekniker sväller batteriet upp för att skydda dig från att det ska rinna ut batterisyra, och det finns en inbyggd avancerad funktion som gör att detta inträffar efter ungefär 2 år."
De säger alltså att de byggt in en "livslängdsbegränsare" som dessutom förstör telefonen (utöver batteriet) efter ca 2år, Hur många har sett den uppgiften i marknadsföringen av iphone ?

Endera så är det fel på marknadsföringen, eller så ljuger de på verkstaden för att slippa ta hand om ett fabrikationsfel, det är inte normalt att designa så att batteriet efter 2 år ska förstöra telefonen, om batteriet hade tappat kapacitet och behövt bytas efter 2år hade det varit kanske varit rimligt, bara ett väldigt dåligt batteri, men att det sliter isär telefonen "by design" är fabrikationsfel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Apple blev stämda i USA förut för att dom designade sina batterier att gå sönder strax efter 1 eller om det var 2 år så man skulle behöva köpa en ny produkt direkt efter att garantin hade gått ur. Planerat åldrande är på riktigt och borde tas på allvar då det förstör vår miljö.

Visst är prylarna bara designade att hålla en viss period, alla köper ju prylar så billigt som möjligt och då är det väl ingen konstighet att det görs avkall på kvalité. Att ett batteri blir dåligt efter 2år+ är inget konstigt för min egen del i alla fall. Vilket batteri blir det inte?

Jag tycker iofs att allt man köper idag är av rutten kvalité men, sådan är världen tyvärr.

Skrivet av mrqaffe:

Det intressanta är väl egentligen inte de tekniska egenskaperna på batteriet i sig, de åldras,och kan gå sönder i alla prylar inte bara apples, men den förklaring apple gav var det intressanta
"Enligt deras tekniker sväller batteriet upp för att skydda dig från att det ska rinna ut batterisyra, och det finns en inbyggd avancerad funktion som gör att detta inträffar efter ungefär 2 år."
De säger alltså att de byggt in en "livslängdsbegränsare" som dessutom förstör telefonen (utöver batteriet) efter ca 2år, Hur många har sett den uppgiften i marknadsföringen av iphone ?

Endera så är det fel på marknadsföringen, eller så ljuger de på verkstaden för att slippa ta hand om ett fabrikationsfel, det är inte normalt att designa så att batteriet efter 2 år ska förstöra telefonen, om batteriet hade tappat kapacitet och behövt bytas efter 2år hade det varit kanske varit rimligt, bara ett väldigt dåligt batteri, men att det sliter isär telefonen "by design" är fabrikationsfel.

Och vem är källan för det? Hasse som gråter ut i Sveriges största skvallerblaska? Jag kollar då dagligen på flera olika teknik-sidor som skulle gottat sig om en tekniker uttalat sig på det sättet.

Jag är då ingen Apple-fanboy, faktum är att jag skyr dem som pesten och tycker att alla deras produkter är rent utsagt värdelösa jämfört med konkurrenterna men i detta fall tycker jag de sköter sig. Min syster hade samma problem med sitt batteri och istället för att börja sanera syra så kunde man byta batteriet lätt själv då det var en liten boll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Kanske den mest idiotiska tråden någonsin. Jag liknar det vid att klaga på att ratten går sönder och en mystisk ballong växer fram när man krockar. Klart att det är en säkerhets-feature att potentiellt skadligt material stannar i batteriet istället för att läcka ut.

Att batteriet dör självmant vid 2 års ålder stämmer ju knappast.

Det är en dålig liknelse. Snarare så att airbagen trycker sönder hela jäkla bilen efter några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Visst är prylarna bara designade att hålla en viss period, alla köper ju prylar så billigt som möjligt och då är det väl ingen konstighet att det görs avkall på kvalité. Att ett batteri blir dåligt efter 2år+ är inget konstigt för min egen del i alla fall. Vilket batteri blir det inte?

Jag tycker iofs att allt man köper idag är av rutten kvalité men, sådan är världen tyvärr.

Klart att batterier blir dåliga, och bra om de sväller om det är alternativet till att läcka syra. Men vad är fördelen med att det samtidigt ska trycka sönder hela telefonen? Det gör ju att telefonen får en ganska begränsad livstid. I min telefon så kan man byta batteri, och om det skulle svälla skulle det bara trycka upp luckan på baksidan utan att skada telefonen.

Skrivet av Rådström:

Jag är då ingen Apple-fanboy, faktum är att jag skyr dem som pesten och tycker att alla deras produkter är rent utsagt värdelösa jämfört med konkurrenterna men i detta fall tycker jag de sköter sig. Min syster hade samma problem med sitt batteri och istället för att börja sanera syra så kunde man byta batteriet lätt själv då det var en liten boll.

iPhone är designad för att man inte ska kunna byta batteri.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju att diskutera om det är bra eller inte att batteriet sväller, men är det konstruerat så det ska håll i bara 2 år är det inte acceptabelt att det förstör telefonen, telefonen har en längre förväntad livslängd än det, dessutom borde det tydligt framgå i marknadsföringen, själv hade jag inte övervägt att köpa en telefon som självförstör sig efter 2 år, kanske efter 5, men om den nu ska "döda" batteriet så borde den tydligt varna för det så man får en möjlighet att byta ut bara det utan att riskera en massa andra skador.
Liknelsen med en airbag är mycket dålig, däremot finns det lagkrav på hur de ska fungera, och det kanske behövs lagstiftning även för elektroniken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Det är bra att dessa batterier sväller när dem "går ur tiden".
Alternativen hade varit att de antigen exploderar, eller överhettas och tar eld.

Apple borde, som andra tillverkare, ha ett batteri som går att byta ut på egen hand tillsammans med et bakstycke som går att ta av.
På så sätt skulle "skadorna" när ett batteri sväller upp, bli minimala.
Ta t.ex min telefon, en Sony Ericsson Xperia X10, Jag har redan bytt original-batteriet då det svällde, varav batterilucka helt sonika föll av.
Vad som hände var att batteriluckan inte gick att få på. Det var enkelt åtgärdat genom att köpa ett nytt, friskt platt batteri och byta. Enklare än att byta en glödlampa.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Klart att batterier blir dåliga, och bra om de sväller om det är alternativet till att läcka syra. Men vad är fördelen med att det samtidigt ska trycka sönder hela telefonen? Det gör ju att telefonen får en ganska begränsad livstid. I min telefon så kan man byta batteri, och om det skulle svälla skulle det bara trycka upp luckan på baksidan utan att skada telefonen.

I min systers fall så tryckte den inte sönder någonting, den fungerar lika bra som förr. Däremot så buktade baksidan ut och batteritiden låg på bara några timmar. Det tycker jag var skäl nog att kontakta en verkstad och reparera den. Hade den fått fortsatt växa så kanske något gått sönder men man kanske inte ska vänta så länge som möjligt innan man lämnar in den.

Jag håller delvis med om att det är skönt att kunna byta batteri men om jag tänker efter så har jag aldrig själv gjort det. När batteriet blir gammalt och slött så vill man byta telefon ändå.

Skrivet av Aleshi:

iPhone är designad för att man inte ska kunna byta batteri.

Så sent som igår plockade jag och en polare isär en 3G och en 3GS för att sedan sätta ihop dem igen. Datorer från t.ex. Dell är inte gjorda för att repareras hemma heller men det betyder ju inte att det inte går. Vi sitter ju trots allt på en entusiastsida där man kan anta att medlemmarna kan hantera en skruvmejsel och sugplopp.

Permalänk
Medlem

Detta är en anledning att köpa en iPhone! Lite spänning i vardagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Ytterligare ett skäl att inte köpa Apple produkter

Eller ytterligare ett skäl till att inte läsa artiklar från Aftonbladet! Dom vinklar ju sönder allt dom skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är bra att dessa batterier sväller när dem "går ur tiden".
Alternativen hade varit att de antigen exploderar, eller överhettas och tar eld.

Apple borde, som andra tillverkare, ha ett batteri som går att byta ut på egen hand tillsammans med et bakstycke som går att ta av.
På så sätt skulle "skadorna" när ett batteri sväller upp, bli minimala.
Ta t.ex min telefon, en Sony Ericsson Xperia X10, Jag har redan bytt original-batteriet då det svällde, varav batterilucka helt sonika föll av.
Vad som hände var att batteriluckan inte gick att få på. Det var enkelt åtgärdat genom att köpa ett nytt, friskt platt batteri och byta. Enklare än att byta en glödlampa.

X10 är dock byggd i plast så då är det lite lättare.
Visst de skulle kunna bygga Iphone i plast också men det känns lite billigt med tanke på att de är i metall idag.

Som sagt jag har 2 gamla iphone och inte ett enda problem med batterierna. Detta är nog ett specialfall.
Det lär inte hända mer än en gång på miljonen om ens det. Aldrig hört talas om felet tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Kanske den mest idiotiska tråden någonsin. Jag liknar det vid att klaga på att ratten går sönder och en mystisk ballong växer fram när man krockar. Klart att det är en säkerhets-feature att potentiellt skadligt material stannar i batteriet istället för att läcka ut.

Att batteriet dör självmant vid 2 års ålder stämmer ju knappast.

Nej, det är som att airbagen utlöser när bilen står parkerad och Volvo försvarar sig med att det är en "säkerhetsfunktion". En bil med utlöst airbag (även om den inte är krockad) måste lagas, likaså en telefon där komponenter gått sönder för att batteriet felaktigt har blåst upp sig. Att det är en säkerhetsfunktion som möjligen förhindrar brand betyder inte att det är önskvärt att skadan på batteriet uppstår över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Endera så är det fel på marknadsföringen, eller så ljuger de på verkstaden för att slippa ta hand om ett fabrikationsfel, det är inte normalt att designa så att batteriet efter 2 år ska förstöra telefonen,

Jo, som jag skrivit tidigare i tråden så kallas det planerat åldrande och det finns på riktigt sorgligt nog. Dom kan göra mycket mer hållbara saker. Tex glödlampor höll längre för 100 år sen än vad dom gör nu. Apple blev stämda förut för att dom designade sina batterier att dö för tidigt jag har svårt att tro dom slutade med det utan bara nu designar så dom håller lite längre. Jag är också rätt säker att det är en av anledningarna till att dom inte vill man ska kunna byta batterierna.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |