Sidan 12 av 12 « Första 291011 12

Verktyg Visningsval
2013-04-19, 21:20   #331

BadPhone

Medlem

Registrerad: apr 2013

Eldfan

Citat:
Ursprungligen inskrivet av eldfan Visa inlägg
Jävla idiot, ALLA litiumbatterier kommer att expandera om de lämnas oladdade. Har flera stycken batterier från Nokia som det hänt samma sak med
Nej, en tre år gammal telefon ska kunna vara oladdad i mindre än två veckor!
Jag har 2 Nokiatelefoner med litiumbatterier, som ligger prydligt i en byrålåda och batterierna har inte expanderat. De ligger dock bredvid min iPhone, du kanske vill hävda att det var dem som gjorde min 3gs på smällen?

Förstå mig rätt, jag har alltid gillat Apple fram tills nu. Känns som om jag har ett par tickande Apple bomber här hemma...

Senast redigerad av BadPhone 2013-04-19 klockan 22:22.
BadPhone är inte uppkopplad
2013-04-19, 22:12   #332

Justbecause

Avstängd

Registrerad: sep 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BadPhone Visa inlägg
Jag har 2 Nokiatelefoner med litiumbatterier, som ligger prydligt i en byrålåda och batterierna har inte expanderat. De ligger dock bredvid min iPhone, du kanske vill hävda att det var dem som gjorde min 3gs på smällen?

Förstå mig rätt, jag har alltid gillat Apple fram tills nu. Känns som om jag har ett par tickande bomber här hemma...
Du har mer än ett par mobiltelefoner som är tickande bomber hemma, så varför endast beskylla dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Senast redigerad av Justbecause 2013-04-19 klockan 22:23.
2013-04-19, 22:18   #333

BoToss

Avstängd

BoTosss avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2013

Citat:
Ursprungligen inskrivet av eldfan Visa inlägg
ALLA litiumbatterier kommer att expandera om de lämnas oladdade. Har flera stycken batterier från Nokia som det hänt samma sak med
Har aldrig hänt mig, min släkt eller mina barn så du måste ha högst otur! *IRONI*
2013-04-19, 22:25   #334

hotdog_power

Medlem

Registrerad: jan 2013

Jag har haft iphone länge. När 4:an kom ut bytte jag till den från 3gs som ligger i en låda i mitt rum inte har den svällt och den har legat där bra länge...
2013-04-19, 22:30   #335

Marinlik

Medlem

Marinliks avatar

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BadPhone Visa inlägg

Förstå mig rätt, jag har alltid gillat Apple fram tills nu. Känns som om jag har ett par tickande Apple bomber här hemma...
Vi har flera iPhone 3g och 3gs hemma där batteriet inte har svullit upp. Du hade otur att den gjorde det.
Marinlik är inte uppkopplad
2013-04-20, 04:42   #336

xCrone

Medlem

Registrerad: jan 2012

Jobbar inom Apple's tekniska support.

(Jag representerar inte Apple i någon form)

Är neutral i de hela ang. planerad åldring etc. eftersom jag själv inte har någon "insider information" eller vet något annat än de påståenden som man kan googla fram.

Kan dock tillägga lite info ang. expanderande batterier.
När vi på supporten säger att det är normalt att batterierna expanderar, så menar vi att batterierna är byggda för att kunna expandera istället för att de ska spricka och ni får telefonen fylld av batteri-syra.
Det innebär inte att det är planerat att de ska göra de eller att det är en "feature".
När ett batteri expanderar så gör de det för att där finns en skada på batteriet, alternativt att det har blivit så pass gammalt och av slitage gått sönder (vilket det inte normalt gör efter 2 år).
I vissa fall så kan det även orsakas av extrem urladdning/uppladdning. Det värsta du kan göra är att köra slut på batteriet helt och sen inte ladda det på 2+ veckor. Detta gäller alla litium batterier.

I princip 90% av fallen som jag själv tagit hand om där det gäller svällande batterier så visar det sig i slutändan att telefonen har blivit utsatt för hög värme/tappad/fyskiskt skadad, eller misskött på något annat vis. (Ladda inte era iPhones med laddare som är till för större enheter, som iPad's etc.)
I vissa fall (väldigt få) så visar det sig att det är fabriksfel vilket har snabbat upp åldringen av batteriet (i upptäckande av detta så behöver kund inte betala något, i vissa fall ersätter vi hela telefonen).

ang. "det finns en inbyggd avancerad funktion som gör att detta inträffar efter ungefär 2 år." som Aftonbladet skrev så kan jag informera att detta är fullkomlig BS. Om det fanns en sådan funktion så skulle de innebära att alla iPhones skulle "sprängas" efter ungefär 2 år. Och flera här i tråden har givit exempel på iPhones som de haft mycket längre än så.

I just detta fallet med Hasses iPhone så vet jag inte exakt vad som orsakat svällningen,
dock i ovanligt många fall så ljuger kunder helt enkelt för att de vill slippa betala, händer som sagt många gånger att en kund påstår att de 'inte gjort något alls', sen öppnar service verkstaden iPhonen så visar det sig att telefonen har utsätts för fysisk skada/vatten-skador/hög värme.

PS: det finns något som heter reklamationsrätt. Om du som kund anser att du själv inte orsakat skadan och inte vill betala för reparation, be om att få den reklamerad, vi argumenterar inte med er. enligt protokoll så bara kopplas vidare direkt för att reklameras, sen kommer telefonen undersökas för att se om skadan orsakats av kund eller fabriksfel etc.
xCrone är inte uppkopplad
2013-04-20, 07:35   #337

Nisse-Tuta

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: okt 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aleshi Visa inlägg
Nu har även aftonbladet tagit upp det. Man har ju läst lite om det innan, det jag tyckte var roligt var Apples förklaring.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16336852.ab

Att de medvetet gjort att batteriet ska svälla för att förhindra framtida läckage. Man undrar ju lite om den funktionen behövs då man har massa gamla telefoner och aldrig varit med om läckage. Men fint att de tänker på kunden och självförstör telefonen efter 2 år. Allra helst eftersom man inte får byta batteri själv och att de bara har ett års garanti.
Har inte läst hela tråden så nån kanske redan sagt det.
Men, alla mobiler idag har det som i vissa kretsar heter lipo-batterier. Dom är alla designade att svälla innan dom spricker.
För om det går hål på ett sånt så kan ditt hus brinna ner.
Sök på Lipo fire på youtube o se hur illa det kan gå.

En annan kul grej som smartphone antusiaster tror/gör är att ladda ur sin mobil till absolut noll innan de sätter den på laddning i tron om att det är bättre.
Det är det sämsta man kan göra. Även där har våra telefoner en skydds feature vilket är att stänga av sig när batteriet (som en del påpekat) räcker i säkert en timme till om man tvingar den.

2013-04-20, 14:14   #338

Ytbehandlad

Medlem

Ytbehandlads avatar

Plats: Europa

Registrerad: okt 2010

Mina högtalare drabbades helt klart av planerat åldrande.
http://www.sweclockers.com/forum/61-...med-hogtalare/
2013-04-20, 15:20   #339

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av xCrone Visa inlägg

Är neutral i de hela ang. planerad åldring etc. eftersom jag själv inte har någon "insider information" eller vet något annat än de påståenden som man kan googla fram.

När vi på supporten säger att det är normalt att batterierna expanderar, så menar vi att batterierna är byggda för att kunna expandera istället för att de ska spricka och ni får telefonen fylld av batteri-syra.
Det innebär inte att det är planerat att de ska göra de eller att det är en "feature".
När ett batteri expanderar så gör de det för att där finns en skada på batteriet, alternativt att det har blivit så pass gammalt och av slitage gått sönder (vilket det inte normalt gör efter 2 år).
I vissa fall så kan det även orsakas av extrem urladdning/uppladdning. Det värsta du kan göra är att köra slut på batteriet helt och sen inte ladda det på 2+ veckor. Detta gäller alla litium batterier.

I princip 90% av fallen som jag själv tagit hand om där det gäller svällande batterier så visar det sig i slutändan att telefonen har blivit utsatt för hög värme/tappad/fyskiskt skadad, eller misskött på något annat vis. (Ladda inte era iPhones med laddare som är till för större enheter, som iPad's etc.)
I vissa fall (väldigt få) så visar det sig att det är fabriksfel vilket har snabbat upp åldringen av batteriet (i upptäckande av detta så behöver kund inte betala något, i vissa fall ersätter vi hela telefonen).

ang. "det finns en inbyggd avancerad funktion som gör att detta inträffar efter ungefär 2 år." som Aftonbladet skrev så kan jag informera att detta är fullkomlig BS. Om det fanns en sådan funktion så skulle de innebära att alla iPhones skulle "sprängas" efter ungefär 2 år. Och flera här i tråden har givit exempel på iPhones som de haft mycket längre än så.

I just detta fallet med Hasses iPhone så vet jag inte exakt vad som orsakat svällningen,
dock i ovanligt många fall så ljuger kunder helt enkelt för att de vill slippa betala, händer som sagt många gånger att en kund påstår att de 'inte gjort något alls', sen öppnar service verkstaden iPhonen så visar det sig att telefonen har utsätts för fysisk skada/vatten-skador/hög värme.

PS: det finns något som heter reklamationsrätt. Om du som kund anser att du själv inte orsakat skadan och inte vill betala för reparation, be om att få den reklamerad, vi argumenterar inte med er. enligt protokoll så bara kopplas vidare direkt för att reklameras, sen kommer telefonen undersökas för att se om skadan orsakats av kund eller fabriksfel etc.
Nej, finns inget i LiPo-batterier som kan läcka ut.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nisse-Tuta Visa inlägg
Har inte läst hela tråden så nån kanske redan sagt det.
Men, alla mobiler idag har det som i vissa kretsar heter lipo-batterier. Dom är alla designade att svälla innan dom spricker.
För om det går hål på ett sånt så kan ditt hus brinna ner.
Sök på Lipo fire på youtube o se hur illa det kan gå.

En annan kul grej som smartphone antusiaster tror/gör är att ladda ur sin mobil till absolut noll innan de sätter den på laddning i tron om att det är bättre.
Det är det sämsta man kan göra. Även där har våra telefoner en skydds feature vilket är att stänga av sig när batteriet (som en del påpekat) räcker i säkert en timme till om man tvingar den.

Läs tråden. Batterier sväller, det är sådant som händer. Men ska en telefon spricka när det sker? Är det inte bättre att ha en lucka som kan poppa av. Det är det som diskuterats. Och nu kommer folk och gräver upp tråden och diskussionen börjar om från början.
Aleshi är inte uppkopplad
2013-04-20, 16:15   #340

ozo64

Medlem

Registrerad: dec 2005

Man kan ha luckor istället men då får man en i mitt tycke sämre design. Köp andra telefoner än Iphone om ni vill ha lucka. Det är inte svårare än så.
ozo64 är inte uppkopplad
2013-04-20, 16:24   #341

BoToss

Avstängd

BoTosss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ozo64 Visa inlägg
Man kan ha luckor istället men då får man en i mitt tycke sämre design. Köp andra telefoner än Iphone om ni vill ha lucka. Det är inte svårare än så.
Yes, denna tråd var en utav anledningarna att jag hoppade iPhone 5.
2013-04-20, 16:27   #342

ozo64

Medlem

Jag tycker inte det är ett problem. Har en snart 6 år gammal Iphone som jag inte bytat batteri på som fungerar utmärkt. Har en 3GS som är snart 5 år som jag inte heller bytat batteri på som fungerar fint. De flesta bytar telefoner betydligt tidigare än så. Nu laddar jag iofs mina telefoner dagligen så de laddas aldrig ur. Antagligen därför de hållt så länge.
ozo64 är inte uppkopplad
2013-04-20, 16:38   #343

Marinlik

Medlem

Marinliks avatar

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2008

Citat:
Nej, finns inget i LiPo-batterier som kan läcka ut.

Läs tråden. Batterier sväller, det är sådant som händer. Men ska en telefon spricka när det sker? Är det inte bättre att ha en lucka som kan poppa av. Det är det som diskuterats. Och nu kommer folk och gräver upp tråden och diskussionen börjar om från början.
Som tur är har vi en marknadsekonomi. Det betyder att om man vill vara lite säkrare att mobilen inte går sönder helt om batteriet nu skulle gå sönder innan mobilen är uråldrig(inte helt sannolikt) så kan man köpa en mobil med lucka. Eller så kan man köpa en mobil utan lucka för att man inte vill ha lucka och att man anser att risken att batteriet går sönder är såpass liten så kan man göra det.

Det är ju långt ifrån alla batterier som sväller upp och åtminstånde för mig så skulle inte jag välja en mobil med lucka bara pga det här. För risken är såpass liten att det händer innan mobilen är uråldrig.
Marinlik är inte uppkopplad
2013-04-20, 18:42   #344

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Citat:
Jag tycker inte det är ett problem. Har en snart 6 år gammal Iphone som jag inte bytat batteri på som fungerar utmärkt. Har en 3GS som är snart 5 år som jag inte heller bytat batteri på som fungerar fint. De flesta bytar telefoner betydligt tidigare än så. Nu laddar jag iofs mina telefoner dagligen så de laddas aldrig ur. Antagligen därför de hållt så länge.
Iphone kom till Sverige för 4 år och 9 månader sedan. 3GS släpptes globalt för 3 år och 10 månader sedan.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av flyawaynille Visa inlägg
Som tur är har vi en marknadsekonomi. Det betyder att om man vill vara lite säkrare att mobilen inte går sönder helt om batteriet nu skulle gå sönder innan mobilen är uråldrig(inte helt sannolikt) så kan man köpa en mobil med lucka. Eller så kan man köpa en mobil utan lucka för att man inte vill ha lucka och att man anser att risken att batteriet går sönder är såpass liten så kan man göra det.

Det är ju långt ifrån alla batterier som sväller upp och åtminstånde för mig så skulle inte jag välja en mobil med lucka bara pga det här. För risken är såpass liten att det händer innan mobilen är uråldrig.
Ja precis. Alla kan välja. Men man får ta ställning till det när man vet för- och nackdelar med olika val.
2013-04-20, 19:38   #345

ozo64

Medlem

Citat:
Iphone kom till Sverige för 4 år och 9 månader sedan. 3GS släpptes globalt för 3 år och 10 månader sedan.

Ja precis. Alla kan välja. Men man får ta ställning till det när man vet för- och nackdelar med olika val.
Första Iphonen köpte jag på Ebay hösten 2007.
Du har rätt med 3GS'en dock. Det blev fel tangent när jag skrev det där. Köpte min 3GS augusti 2009 så nästan 4 år ska det såklart vara.
Oavsett så är min poäng densamma. Det är ett ovanligt problem som nästan ingen kommer råka ut för.
ozo64 är inte uppkopplad
2013-04-21, 11:36   #346

BoToss

Avstängd

BoTosss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av xCrone Visa inlägg

Vad kostar det mig som kund?
2013-04-21, 12:31   #347

ozo64

Medlem

Kostar såklart inget om det visar sig vara fabriksfel. Är det inte det däremot så får du själv betala undersökningen och reparation.
ozo64 är inte uppkopplad
2013-04-21, 13:11   #348

BoToss

Avstängd

BoTosss avatar

Citat:
Kostar såklart inget om det visar sig vara fabriksfel. Är det inte det däremot så får du själv betala undersökningen och reparation.
Vad kostar det mig som kund?
2013-04-21, 13:27   #349

Peterpanik

Medlem

Peterpaniks avatar

nej nej nej! nu har ni tappat tråden.... Varför iphone sprängs m.m. är inte apple's fel. Felet ligger varken hos apple eller ägaren. Det är ju faktist barnen som tillverkar dom som inte har någon känsla för kvalite.
CPU i5 2500k 3,00 ghz, orginal kylare Ram 2 x 4 GB vengeance Chassi Fractal r4 design svart SSD intel 320 120gb Hårddiskar 3+2 TB Samsung HDD Mod Asus extreme Övrigt 3 x 120 mm Fläktar i svart, ej led Nätagg 600 w *** GPU Geforce GTX 660 ti 2gb orginal kyl.
Peterpanik är inte uppkopplad
2013-04-21, 16:44   #350

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Kebabens huvudstad

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Peterpanik Visa inlägg
nej nej nej! nu har ni tappat tråden.... Varför iphone sprängs m.m. är inte apple's fel. Felet ligger varken hos apple eller ägaren. Det är ju faktist barnen som tillverkar dom som inte har någon känsla för kvalite.
Försökte du vara rolig nu?
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition Kör egen Minecraft-Server, PM för info!
Founder & Owner of Sweclockers Logistics VTC Hemsida: Safe delievers anywhere!
tcntad är inte uppkopplad
2013-04-21, 19:23   #351

Peterpanik

Medlem

Peterpaniks avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tcntad Visa inlägg
Försökte du vara rolig nu?
det förekommer ju barn arbete faktist? :S titta bara på uppdrag granskning. Ett bra program. Kan rekomendera det till dig.
CPU i5 2500k 3,00 ghz, orginal kylare Ram 2 x 4 GB vengeance Chassi Fractal r4 design svart SSD intel 320 120gb Hårddiskar 3+2 TB Samsung HDD Mod Asus extreme Övrigt 3 x 120 mm Fläktar i svart, ej led Nätagg 600 w *** GPU Geforce GTX 660 ti 2gb orginal kyl.
2013-04-21, 19:50   #352

ozo64

Medlem

Uppdrag granskning är det värsta skit som går på tv. De vinklar allting så att det passar dem själva.
ozo64 är inte uppkopplad
2013-04-21, 20:44   #353

Peterpanik

Medlem

Peterpaniks avatar

Citat:
Uppdrag granskning är det värsta skit som går på tv. De vinklar allting så att det passar dem själva.
maila dom och säg som det är?

*edit detta är sista inlägg jag gör

*Aleshi. Syftade precis på den kvinnan

Senast redigerad av Peterpanik 2013-04-22 klockan 08:13.
2013-04-21, 21:45   #354

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Kebabens huvudstad

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Peterpanik Visa inlägg
det förekommer ju barn arbete faktist? :S titta bara på uppdrag granskning. Ett bra program. Kan rekomendera det till dig.
Det må va hänt men din kommentar var nog inte speciellt passande för det.
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition Kör egen Minecraft-Server, PM för info!
Founder & Owner of Sweclockers Logistics VTC Hemsida: Safe delievers anywhere!
tcntad är inte uppkopplad
2013-04-22, 08:02   #355

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tcntad Visa inlägg
Det må va hänt men din kommentar var nog inte speciellt passande för det.
Han syftade till ett idiotiskt uttalande en kvinna gjorde i tidningen på frågan om hon kunde tänka sig saker tillverkade av barn.
Men vi lägger ned detta nu.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb