Åka till Kina och köpa Oppo Find 5

Permalänk

Åka till Kina och köpa Oppo Find 5

Hej, ska till Kina och undrar om man kan köpa Oppo Find 5 där, helst från OppoStyles.com då man får garanti. Vill inte bestella till Sverige då man måste betala skatt på skiten och den kommer då kosta mycket mer. Alla svar uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHanananas:

Hej, ska till Kina och undrar om man kan köpa Oppo Find 5 där, helst från OppoStyles.com då man får garanti. Vill inte bestella till Sverige då man måste betala skatt på skiten och den kommer då kosta mycket mer. Alla svar uppskattas!

Säker på att den är billig där? Jag jobbar flera månader per år i Kina och jag har inte hittat något "Västerländskt" som är billigare i Kina än i Sverige. Allt är dyrare om det är "äkta" då dom betalar "Lyxskatt" på sakerna och främjar inhemska produkter "kopior" istället.

I Kina är det status att ha "Västerländska" saker (Samsung o HTC inräknat).

Däremot så är allt billigare i Hongkong.

EDIT: Hittade faktiskt en DELL laddare för 50kr och dom kostar 500kr i Sverige när min pajade. Fast efter 1år så pajade den också. Visade sig att det va en som va reparerad och det såg ut som "hej kom o hjälp mig" inuti med alla lödningar. Ett under att den funkade ifrån början.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoPeter:

Säker på att den är billig där? Jag jobbar flera månader per år i Kina och jag har inte hittat något "Västerländskt" som är billigare i Kina än i Sverige. Allt är dyrare om det är "äkta" då dom betalar "Lyxskatt" på sakerna och främjar inhemska produkter "kopior" istället.

Det är en kinesisk telefon och den är garanterat billigare i Kina än utanför.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är en kinesisk telefon och den är garanterat billigare i Kina än utanför.

Nej Oppo är från Hong kong

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Nej Oppo är från Hong kong

Citat:

OPPO Electronics Corp., Ltd is an electronics manufacturer based in Dongguan, Guangdong, China.

http://en.wikipedia.org/wiki/OPPO_Digital
Är dock fortfarande inte omöjligt att den är ganska billig där. 3000kr på en dyrare site är ändå ganska bra
http://www.360buy.com/product/789057.html

Och med tanke på priserna på ebay.. http://search.eim.ebay.se/?kw=Oppo+find&el=3&es=1&elc=-2&epf=...

tl:dr, köp den!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Det här är alltså samma Oppo som tillverkar BD spelare? Lovande......måste jag checka i så fall.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Är dock fortfarande inte omöjligt att den är ganska billig där. 3000kr på en dyrare site är ändå ganska bra
http://www.360buy.com/product/789057.html

Och med tanke på priserna på ebay.. http://search.eim.ebay.se/?kw=Oppo+find&el=3&es=1&elc=-2&epf=...

tl:dr, köp den!

Jag skulle vilja ha garanti po telefonen, det kan man bara fo av oppo om man koper via oppostyle... Undrade om man kan kopa den i kina via den afferen so att man slipper den forjevligt hoga svenska skatten samt beholler garantin. Telefonen verkar GALET najjs, men vill inte projsa 5k for den i sverige (via oppostyle) :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Nej Oppo är från Hong kong

Fel. Högkvarteret ligger i Dongguan, Guangdong, Kina.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av MrHanananas:

Jag skulle vilja ha garanti po telefonen, det kan man bara fo av oppo om man koper via oppostyle... Undrade om man kan kopa den i kina via den afferen so att man slipper den forjevligt hoga svenska skatten samt beholler garantin. Telefonen verkar GALET najjs, men vill inte projsa 5k for den i sverige (via oppostyle) :/

Låter mysko att du bara får garanti om du köper den från oppo själva, jag köpte en samsung laptop med trinity CPU direkt efter release i Kina, från 360buy, och fick min garanti precis som den ska vara. Men ska du vara i Kina i några dagar så kan du säkert köpa den och få den skickad till där du kommer bo, det bör inte vara några problem. Ska du köpa den i butik så är det ju ännu enklare, finns ett stort köpcentrum i Beijing där alla elektronikföretag har sina små butiker, du kan säkert plocka upp den där om du vill, om du ska till Beijing altså. Fråga killarna som jobbar där bara, hur det är med internationell garanti.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Låter mysko att du bara får garanti om du köper den från oppo själva, jag köpte en samsung laptop med trinity CPU direkt efter release i Kina, från 360buy, och fick min garanti precis som den ska vara.

Leste om vad som stog, "Ascension International Trading Co., Ltd. (OPPO Style) will only honor warranties for OPPO brand products sold on www.oppostyle.com."... Missade en liten detalj, Oppo Style ger bara garanti vid kop fron Oppo Style. Trodde det stog Oppo (the manufacturer) ger bara garanti vid kop fron Oppo Style (butiken).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrHanananas:

Hej, ska till Kina och undrar om man kan köpa Oppo Find 5 där, helst från OppoStyles.com då man får garanti. Vill inte bestella till Sverige då man måste betala skatt på skiten och den kommer då kosta mycket mer. Alla svar uppskattas!

Varför inte vänta, Högupplösta värstingen Oppo Find 5 kommer till Sverige, i Kina kostar den 3298 Yuan (3413:-)

Skrivet av P-NILZ:

Nej Oppo är från Hong kong

...och Hongkong ligger i Kina, trots att det tillhör Kina så är det en särskild administrativ region, men det ligger fortfarande i Kina
"OPPO Electronics Corp., Ltd is an electronics manufacturer based in Dongguan, Guangdong, China."

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Varför inte vänta, Högupplösta värstingen Oppo Find 5 kommer till Sverige, i Kina kostar den 3298 Yuan (3413:-)

Nar den komemr till sverige so kommer den med 90% sannorlikhet att kosta dryga 1000kr mer, om inte 2000kr. Allt er dyrare i sverige (nestan).

Permalänk
Medlem

Jag har telefonen och kan säga att den är faktiskt ruggigt trevlig, inte helt klar på mjukvarufronten men dom jobbar på med uppdateringar konstant köpte den via oppos officiella hemsida här i Kina http://store.opposhop.com.cn/ tyvärr så släpptes 32gb varianten 5 dagar senare. Gick däreot väldigt smidigt att beställa, fick hjälp av en polare som har kinesiskt betalkort däremot

Permalänk
Medlem

Ni som har en sådan.
Kan inte ni vara snälla och skriva retentioner? Gärna med lite bilder

Vad är det med mjukvaran?
Finns det root, roms mm osv?
Tillbehör?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Ni som har en sådan.
Kan inte ni vara snälla och skriva retentioner? Gärna med lite bilder

Vad är det med mjukvaran?
Finns det root, roms mm osv?
Tillbehör?

Oppo gör grymt bra DVD- & Blu-ray spelare...mer behöver inte sägas...och vad menar du med "Vad är det med mjukkvaran?"? Det är Android 4.1 med Oppos eget gränssnitt (som alla andra tillverkare med Android), recension finns här: http://www.swedroid.se/oppo-find-5-recension/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

...och Hongkong ligger i Kina, trots att det tillhör Kina så är det en särskild administrativ region, men det ligger fortfarande i Kina
"OPPO Electronics Corp., Ltd is an electronics manufacturer based in Dongguan, Guangdong, China."

Det är en väldigt stor skillnad på Hong Kong och resten av Fastlandskina. I praktiken är det som att åka in i ett annat land, det är andra visumregler, internet är inte blockerat, annan valuta, skild (demokratisk) regering, korruption finns typ inte, osv. En helt annan marknad, vilket jag antar är vad som är relevant för TS (priser i Hong Kong är absolut inte de samma som i Fastlandskina, utöver att det är skild valuta). Folk kan engelska, och alla gator har engelska namn utöver de kantonesiska. Ja, på pappret "tillhör" det Kina, och självklart kan man säga att man har varit i Kina om man har varit i Hong Kong, men från en person som har jobbat i Peking det senaste halvåret: Det är inte samma sak.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Inaktiv

har länge velat ha en oppo, men fan ta momsen att allt ska kosta så jävla mycket bara för att EU skit ska sälja. som att nån EU land kan tillverka en bra mobil. pekar mot öst.

Permalänk
Medlem

Fastlandet Kina har ganska hög moms.

Du betalar tull/moms på köp utomlands även om det är på semester personligen, gränsen är bara 4300.

Oppostyle/Ascension är i Hongkong. Hongkong är även vad vi i Sverige skulle nästan kunna kalla land även om de inte har någon suveränitet eller arme, de har eget politiskt system och egna pass. Deras pass har andra visumregler än för de på fastlandet. De har egen valuta och eget rättssystem. De har fri press och flerpartisystem. Även om det är en SAR av två och fastlandet strävar efter att Taiwan ska ta efter samma modell så måste man skilja på fastlandet Kina och Hongkong, eller Macao.

Taiwan även om det är militärt stött och var en hårdfast militärdiktatur till nyligen så gavs deras FN-plats till Kina 1971, de har också tonat ner sig som någon förespråkare för "Kina" och sökte enbart som Taiwan om FN-medlemskap den senaste gången vilket de inte har något. Taiwan som stat är erkänt av färre FN-stater än Västsahara. Det har också färre officiella diplomatiska förbindelser med andra länder och utländska ambassader än Demokratiska folkrepubliken Korea. Fast det är också precis som att Skottland har egna säregenskaper som del av unionen. Hongkong har inte någon moms.

Så länge ett område agerar självständigt kommer vi i någon mån också att behandla det som så, svenska storföretag har för övrigt ganska stor handel med företag i Transnistrien, landet som inte finns i östra Moldavien. Sverige erkänner alltså inte Taiwan sedan 1950, men Taiwanesiska lager gäller vid handel med dem. Hongkongs status är erkänd (som del i Kina, med eget system) och vi har generalkonsulat där och det är andra lagar som rör handel med dem än med Kina. I Taiwan representeras vi av vårt handelskontor enbart. Det intressanta är vad det är för de facto status vad det gäller regler och lagar. Skiljer det sig så skiljer det sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Dante:

Det är en väldigt stor skillnad på Hong Kong och resten av Fastlandskina. I praktiken är det som att åka in i ett annat land, det är andra visumregler, internet är inte blockerat, annan valuta, skild (demokratisk) regering, korruption finns typ inte, osv. En helt annan marknad, vilket jag antar är vad som är relevant för TS (priser i Hong Kong är absolut inte de samma som i Fastlandskina, utöver att det är skild valuta). Folk kan engelska, och alla gator har engelska namn utöver de kantonesiska. Ja, på pappret "tillhör" det Kina, och självklart kan man säga att man har varit i Kina om man har varit i Hong Kong, men från en person som har jobbat i Peking det senaste halvåret: Det är inte samma sak.

Det är ju inte så konstigt eftersom det var en brittisk besittning fram till 1997...fast det ligger fortfarande i Kina, det är det som var hela grejen...för 100 år sedan var Hong Kong endast en liten fiskeby i Kina

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Som sagt har ju en oppo liggandes i GBG bara komma å köpa ! inget strul med moms osv !

Visa signatur

https://www.passmark.com/baselines/V9/display.php?id=10783531...

h200i - i5 8600K 5.1ghz 1.38v - Kraken X52 - Corsair LPX 16gb 3200mhz - 970 EVO 500gb - 950 PRO 256gb - Asus 2070S Turbo EVO 2070mhz - Asus Strix z370-i - Razer BlackWidow Croma v2 -

Permalänk
Medlem

Jag har bara varit i Hong Kong en gång. Det är ett antal år sedan. Det va ca 6 månader efter att PS3 hade släppts och jag tänkte "ah jag är i asien/kina, nu ska jag fynda". Som nämts tidigare i tråden så har HK annan valuta än mainland china och 100 Hong kong dollar kostade 101 kr så det fanns inget att tjäna på valuta växlingen.

Saken är den att det blev ingen PS3:a från HK. Den va endast 500 - 1000kr billigare än i Sverige. Den lilla prisskillnaden gjorde det hela inte intressant då jag inte hade svenska konsumentskydd och ev garanti/frakt skulle käka upp den lilla prisskillnad.
Va runt i ett flertal varuhus och minimala prisskillander. Så min personliga erfarenhet av att fynda elektronik i HK är inte bra.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Jag har bara varit i Hong Kong en gång. Det är ett antal år sedan. Det va ca 6 månader efter att PS3 hade släppts och jag tänkte "ah jag är i asien/kina, nu ska jag fynda". Som nämts tidigare i tråden så har HK annan valuta än mainland china och 100 Hong kong dollar kostade 101 kr så det fanns inget att tjäna på valuta växlingen.

Saken är den att det blev ingen PS3:a från HK. Den va endast 500 - 1000kr billigare än i Sverige. Den lilla prisskillnaden gjorde det hela inte intressant då jag inte hade svenska konsumentskydd och ev garanti/frakt skulle käka upp den lilla prisskillnad.
Va runt i ett flertal varuhus och minimala prisskillander. Så min personliga erfarenhet av att fynda elektronik i HK är inte bra.

Valutaväxling med Kinas valuta Yuan är inte heller så stor då 3298 Yuan = 3413:- (som är den summa jag hittade att den kostar där)

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det är ju inte så konstigt eftersom det var en brittisk besittning fram till 1997...fast det ligger fortfarande i Kina, det är det som var hela grejen...för 100 år sedan var Hong Kong endast en liten fiskeby i Kina

Nej det var en brittisk koloni i imperiet och har varit så sedan första opiumkriget. Hongkong agerar mer självständigt än EU-länder när det kommer till lagar och visumregler, och handel t ex. Man kan säga att Hongkong är kinesiskt, men att säga i Kina blir fel konnotation. Kineser får t ex inte resa fritt mellan Hongkong och fastlandet och måste söka om papper (home return permit) för att åka hem till orten där de är född om de flyttat till Hongkong och det är alltså inte Hongkongpasset som ger den rätten, varken Hongkongpass eller PRC-pass betyder att du kan resa utan visum eller tillstånd. Eftersom det är olika regler även för utlänningar så blir det mycket mer som ett eget territorium utan arme (vilket de aldrig haft någon egen).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej det var en brittisk koloni i imperiet och har varit så sedan första opiumkriget. Hongkong agerar mer självständigt än EU-länder när det kommer till lagar och visumregler, och handel t ex. Man kan säga att Hongkong är kinesiskt, men att säga i Kina blir fel konnotation. Kineser får t ex inte resa fritt mellan Hongkong och fastlandet och måste söka om papper (home return permit) för att åka hem till orten där de är född om de flyttat till Hongkong och det är alltså inte Hongkongpasset som ger den rätten, varken Hongkongpass eller PRC-pass betyder att du kan resa utan visum eller tillstånd. Eftersom det är olika regler även för utlänningar så blir det mycket mer som ett eget territorium utan arme (vilket de aldrig haft någon egen).

Kanske skulle ta och ta reda på vad en besittning är

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Kanske skulle ta och ta reda på vad en besittning är

Det var en brittisk koloni, det blev overseas territory (besittning) mycket senare fast det som begrepp fanns inte enligt deras lagar fören 2002, innan var det Brittish dependent territory och innan det (innan 81) Crown Colonies och det var från början koloniserat med allt språkbruk och våld det innebär och refererades till som koloni från början utan något eget politiskt styre. Sluta diskutera off topic nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det var en brittisk koloni, det blev overseas territory (besittning) mycket senare fast det som begrepp fanns inte enligt deras lagar fören 2002, innan var det Brittish dependent territory och innan det (innan 81) Crown Colonies och det var från början koloniserat med allt språkbruk och våld det innebär och refererades till som koloni från början utan något eget politiskt styre. Sluta diskutera off topic nu.

Det är ju du som tar det mer och mer OT, allt jag sagt är att de tillhör Kina hur du än vrider och vänder på det och det var endast en brittisk besittning fram till 1997

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det är ju du som tar det mer och mer OT, allt jag sagt är att de tillhör Kina hur du än vrider och vänder på det och det var endast en brittisk besittning fram till 1997

För 100 år sedan var det en koloni gnäll inte mer än att du hade fel och slänger ur dig saker som inte stämmer för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För 100 år sedan var det en koloni gnäll inte mer än att du hade fel och slänger ur dig saker som inte stämmer för fem öre.

Nu blev det lite off topic..

Jag är väldigt intresserad av den här mobilen, det är bara det att den hamnar runt 4000+ kr när man väl har den i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Nu blev det lite off topic..

Jag är väldigt intresserad av den här mobilen, det är bara det att den hamnar runt 4000+ kr när man väl har den i handen.

Ja moms blir en hel del och det är ingen lågprissak. Jag har ingen aning i vart och för hur mycket du hittar det i butiker i Kina vad det gäller trådskaparen, men där har du också moms. Det är inget nollmarginalbygge här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

För 100 år sedan var det en koloni gnäll inte mer än att du hade fel och slänger ur dig saker som inte stämmer för fem öre.

Vad har det att göra med att det upphörde 1997 som jag skrev?!

"Under det andra världskriget ockuperades Hongkong av Japan under åren 1941-45. Efter krigsslutet återfick dock Storbritannien sin koloni och Hongkong förblev en brittisk koloni fram till den 1 juli 1997, då hela området återlämnades till Kina. Ett avtal om ett fredligt kinesiskt övertagande av Hongkong undertecknades den 19 december 1984. Man enades om att Hongkong skulle få behålla sitt självstyre i minst 50 år efter övertagandet under parollen ”ett land, två system”. Försvar och utrikespolitik var däremot något som Kina skulle ta över ansvaret för."

Hongkong

Och det årtal du nämner som är 2002 nämns ingenstans

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!