Blackberry 10 delvis svenskutvecklat

Permalänk

Blackberry 10 delvis svenskutvecklat

Blackberry's nya os BB10 (som får alldeles för lite uppmärksamhet här) är ju delvis svenskutvecklat, Blackberry köpte Svenska The Astonishing Tribe bestående av 150 pers som sen har en haft en stor del av utvecklingen av BB10.

BB10 är enligt mig det mest innovativa som släppts inom smartphonevärlden på rätt länge, betydligt mer spännande än vad t ex Samsung bjöd på inatt. BB10 är helt nytt från grunden och placerar Blackberry på minst samma nivå som iOs och Android, på flera punkter till och med förbi.

Läser man på forum och kommentarer på nätet från användare som köpte den nya luren Z10 så är det anmärkningsvärt hur lyriska de flesta är, betänkt att mellan 30-50% av de som köpt Z10 hittils är tidigare iOS eller Andriod användare (enligt både Blackberry själva och analytiker som följer bolaget). Detta för ett helt nytt OS i version 1.0, det är imponerande hur få barnsjukdomar och buggar som hängde med från start, trotts deta har Blackberry redan skickat ut en update som bl a kraftigt har förbättrar batteritiden (upp till 100% bättre enligt många användare vilket låter smått otroligt).

BB10 är baserat på systemet QNX som redan finns i bl a över 60 miljoner bilar, driver system i kärnkraftsverk, sjukhus, NASA osv.

Fortfarande kan Blackberry betraka sig som ägare av det absolut säkraste OS på marknaden, BB10 är redan godkänt för att användas inom NATO och Tyska staten beställde nyligen uppemot 40.000 Z10 telefoner.

Hoppas att Blackberrys nya telefoner kan få lite större genomslagen även bland konsumenter här i Sverige de förtjänar dom med sitt nya OS.

Permalänk
Medlem

Du räknar upp en massa fördelar varför BB är bättre än konkurrenterna i företagsvärlden. Men för oss privatpersoner, vad erbjuder dem som är så mycket bättre än vad Apple, Google och Microsoft erbjuder?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Intressant, jag har kollat på Z10 och det verkar vara en trevlig telefon, skulle även kunnat vara kul att testa på Blackberry, att Z10's OS var helt nytt visste jag inte heller vilket gör telefonen mer intressant men hur är den om man jämför med andra modeller på marknaden (prestanda) som Xperia Z, SG3 (snart 4) och HTC One? Skulle även kunnat vara intressant att veta hur låst dess OS är med tanke på att det nu ska vara så säkert.

Detta är nämligen de telefoner som jag tycker är intressanta i dagsläget, jag har dessutom bara erfarenhet utav Android.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Skrivet av celoz:

Du räknar upp en massa fördelar varför BB är bättre än konkurrenterna i företagsvärlden. Men för oss privatpersoner, vad erbjuder dem som är så mycket bättre än vad Apple, Google och Microsoft erbjuder?

Vad erbjuder Apple som Google och Microsoft inte erbjuder? Eller, vad erbjuder Microsoft som inte Google och Apple? Telefoner är i stort sett idag ganska lika och när det kommer till de tjänster som för "privatpersoner" (jag tycker att många av "företagstjänsterna" går mycket väl att använda som privatperson) så är det väldigt lika. Min blackberry hanterar media och musik lika bra som iPhone eller annan. Där den däremot får stryk är på spel. Men och andra sidan så intresserar spel mig inte och jag har inte försökt att spela på den. iOS hantering av ljudböcker/podcasts är det enda jag kan sakna hos Blackberry.

Nere på kontinenten så är Blackberry betydligt vanligare än vad de flesta svenskar skulle kunna tro. Så e

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Avstängd

Problemet med RIM och deras Blackberry mobiler är att de sällan anpassats för svenskar.
Finns svenska som menyspråk i Z10? Finns det överhuvudtaget åäö på mjukvaru tangentborden i Z10?
En Blackberry Q10 är ointressant för mig då hårdvarutangentbordet saknar åäö tangenter.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fafne:

Problemet med RIM och deras Blackberry mobiler är att de sällan anpassats för svenskar.
Finns svenska som menyspråk i Z10? Finns det överhuvudtaget åäö på mjukvaru tangentborden i Z10?
En Blackberry Q10 är ointressant för mig då hårdvarutangentbordet saknar åäö tangenter.

Absolut! Firmware släpps nästan aldrig utan s.k. Multilanguage kittet. Sedan så ligger mycket hos operatören då Blackberry släpper firmwaren till operatörerna och inte direkt till kunderna. Det för att alla operatörer ska få testa mjukvaran mot sina system så support finns det alltid från Blackberry men sedan är det upp till operatören att integrera det. Så har man en svensk operatör så kan man vara ganska säker på att ha svenska tecken. Själv skriver jag på 4 olika språk på min BB utan problem. Och det bästa av allt, aldrig pinsamma autorättningar.

Sen förstår jag faktiskt inte hur du menar med anpassad för svenskar, om det inte är bara så att du syftar enbart på avsaknaden av ÅÄÖ på deras telefoner med tangentbord (som för övrigt finns i nordiska versioner med svenskt layout).

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk

Behöver i och för sig inte vara Blackberry för att vara svenskutvecklat

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangetrader:

Detta för ett helt nytt OS i version 1.0, det är imponerande hur få barnsjukdomar och buggar som hängde med från start, trotts deta har Blackberry redan skickat ut en update som bl a kraftigt har förbättrar batteritiden (upp till 100% bättre enligt många användare vilket låter smått otroligt).

Om man kan släppa en uppdatering till sin firmware som ger upp till 100% bättre batteritid så måste man haft riktigt riktigt dålig firmware från början.....

För mig så är det absolut viktigaste med en mobil plattform idag apparna. Hur står sig blackberry där jämfört med ios och android? Spotify, netflix? Utan de och ett dussin andra viktiga appar är en mobil helt ointressant för mig och många med mig.

Permalänk
Skrivet av Nasso:

Om man kan släppa en uppdatering till sin firmware som ger upp till 100% bättre batteritid så måste man haft riktigt riktigt dålig firmware från början.....

För mig så är det absolut viktigaste med en mobil plattform idag apparna. Hur står sig blackberry där jämfört med ios och android? Spotify, netflix? Utan de och ett dussin andra viktiga appar är en mobil helt ointressant för mig och många med mig.

Apparna finns. Både Netflix och spotify finns till BlackBerry. Använder spotify dagligen på min BB. Många appar till BB10 är portarde från android vilket ger ett stort utbud. Min favorit är Bloomberg och Social Hub som är en app som är integrerad i BB. Social Hub samlar favoritnyheter, twitter, facebook och mycket annat i ett och samma flöde. Istället för 6 appar så räcker 1.

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk

Här är en bra (men rätt nördig) artikel som beskriver fördelarna med QNX (och BB10) som ett microkernel baserat OS jämfört med vanliga monolithic-kernel baserat OS

http://seekingalpha.com/article/1283851-blackberry-understand...

Utöver stabilitet, snabbhet och säkerhet så kan ett microkernel baserat OS hantera flera cpu-cores mycket effektivare. Äkta multitasking.

Här är en review av en Indisk läkare som lyckats skriva en extremt informativ (om än också rätt nördig) artikel om vilka fördelar han upplever med BB10 jmf med äldre OS.
http://www.indianexpress.com/news/blackberry-z10-the-phoenix-...

Och på samma (nördiga) tema en till bra och informativ artikel som berättar mer om QNX och BB10 och vilka tänkbara framtidsplaner som det kan användas till:
http://www.zdnet.com/blackberry-10-forget-about-the-phone-its...

Permalänk
Skrivet av Nasso:

Om man kan släppa en uppdatering till sin firmware som ger upp till 100% bättre batteritid så måste man haft riktigt riktigt dålig firmware från början.....

För mig så är det absolut viktigaste med en mobil plattform idag apparna. Hur står sig blackberry där jämfört med ios och android? Spotify, netflix? Utan de och ett dussin andra viktiga appar är en mobil helt ointressant för mig och många med mig.

Det finns ca 100.000 appar för tillfället, sen finns det en Andriod runtime i BB10 så man kan själv porta över Andriod appar, inte alltid de funkar perfekt men t ex Netflix finns ännu inte som native app, folk kör den ändå portad från Andriod.

Permalänk
Medlem

Tråden känns mer som reklam än något annat.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tycker själv BB10 är riktigt trevligt, men tror också det kommer locka lite folks som är trötta på det "vanliga" ios/android.
Finns ju både plus/minus med alla system, men själv tog jag ut en Z10 efter min Xperia Z test. Och har den än som min dagliga mobil..
Men eftersom jag typ aldrig spelar på en mobil, utan 99% är mail,sms,mms,surf,fb,tw,insta m.m.. så passar den mig men spelar man 100% så kanske ios/android lockar mer.
Ska bli kul ge BB10 lite tid och sen se hur det utvecklas, så får man se vad man väljer senare framöver.

Permalänk
Medlem

Problemet med Blackberry är att de är sist på bollen. Att deras tidigare OS inte riktigt vart någon höjdare.
Plus att jag tror att hela utvecklingen med mail i mobilen, vilket var Blackberrys största fördel i tidernas begynnelse, har gått framåt och finns idag i varenda mobil.

Jag må verka negativ, men RIM kommer snart bli RIP.....

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axeteg:

Problemet med Blackberry är att de är sist på bollen. Att deras tidigare OS inte riktigt vart någon höjdare.
Plus att jag tror att hela utvecklingen med mail i mobilen, vilket var Blackberrys största fördel i tidernas begynnelse, har gått framåt och finns idag i varenda mobil.

Jag må verka negativ, men RIM kommer snart bli RIP.....

Håller lite med dig där så klart, men tror och hoppas inte det blir en RIP.
Är ju inte en människa som köper en mobil och har den i månader eller år, byter så fort chansen finns. Men ändå har man alltid en lur som man har som sin Dagliga mobil, Note2 var min när den kom och var det ett bra tag. Och då har jag nog också alla nya och även s4 & Htc One på order så fort dom kommer ut, och jämför jag min z10 med min Xperia Z eller ip5 så har alla 3 olika för & Nackdelar. Men brukar vänta ett tag tills jag säger vad jag tycker för är ju lite av en människa som söker nytt så nytt är alltid kul. Men efter ett tag när det nya blivit vardag så ser man ju om det håller...
BB10 kanske inte har alla spel/apps som ios/android men det jag gillar med just bb10 är snabbheten och integrationen.

Men man får se senare hur det håller i sig, men tror dock det är långt från RIP än..:)

Permalänk
Skrivet av Axeteg:

Problemet med Blackberry är att de är sist på bollen. Att deras tidigare OS inte riktigt vart någon höjdare.
Plus att jag tror att hela utvecklingen med mail i mobilen, vilket var Blackberrys största fördel i tidernas begynnelse, har gått framåt och finns idag i varenda mobil.

Jag må verka negativ, men RIM kommer snart bli RIP.....

Blackberry tjänar fortfarande stora pengar på deras företagsservrar och tillhörande tjänster, 90% av Fortune 500 företagen har en BES server rullandes i bolaget. Med nya BES10 kan man hantera företagets alla mobila enheter, dvs inklusive Android och iPhone enheter, ett företag som har en BES10 server och som köper in 1000 iPhones kommer alltså Blackberry tjäna pengar på per iPhone enhet. Dessutom har Blackberry runt $3 miljarder i cash och noll skulder så bolaget kommer överleva länge till, möjligen i annan form dock typ som IBM som sålde sin PC enhet.

Försäljningen av nya BB10 har gått klart över förväntan trots att de bara släppt en lur hittils så det ser alltmer ut som en riktigt turn-around historia, dock så har de aldrig varit stora hos konsumenter i Sverige så den vägen är ju jättelång men det räcker med att åka över till UK för att hitta en marknad där de fortfarande är väldigt stora även hos konsumenter.

Permalänk
Avstängd

Först får RIM bevisa att svenska finns som menyspråk i BB10 samt svenska åäö finns på tangentbordet och att en svensk ordlista finns.
Finns sedan de mjukvaror jag vill ha i mobilen, kan vi diskutera om ett köp.

Android börjar kännas lite uttjatat, IOS och WinPhone mobiler vill jag inte ta i ens med tång och många andra mobilOS verkar mer vara Vapourware mer än under utveckling.

Så nog har Blackberry, chans på framgång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Först får RIM bevisa att svenska finns som menyspråk i BB10 samt svenska åäö finns på tangentbordet och att en svensk ordlista finns.
Finns sedan de mjukvaror jag vill ha i mobilen, kan vi diskutera om ett köp.

Android börjar kännas lite uttjatat, IOS och WinPhone mobiler vill jag inte ta i ens med tång och många andra mobilOS verkar mer vara Vapourware mer än under utveckling.

Så nog har Blackberry, chans på framgång.

Köper du en i sverige så får du ju det du önskade, min har svenska och så klart åäö.

Permalänk

Blackberrys andra nya lur Q10 släpptes i fredags i UK och såldes exklusivt på varuhuset Selfridges över helgen (japp samma varuhus som TV serien), den sålde först slut på ett par timmar och fortsatta leveranser sålde slut direkt:

"In a statement, Selfridges said that the Q10 had been its fastest-selling consumer electronics product ever, through its London, Birmingham and Manchester stores. 'Selfridges' initial stock of the BlackBerry Q10 sold out in stores within two hours, the store said in a statement. 'Stock of the BlackBerry Q10 is being continually delivered on the hour, every hour to keep up with demand."

Q10 har alltså ett fysiskt tangentbord vilket många av Blackberrys knappt 80 miljoner användare fortfarande föredrar.

http://www.gsmarena.com/blackberry_q10-pictures-5274.php

Permalänk
Avstängd

Även Nokia släpper en ny lur med ett fysiskt tangentbord:
http://reviews.cnet.com/cell-phones/nokia-asha-210-unlocked/4...

Med en särskild Whatsapp knapp.
Det är bra med konkurrens men det ser ut som det blir svårt för BlackBerry ändå.
De har väl inte samma resurser som Google/Android, Apple och Microsoft i det långa loppet helt enkelt.
Kanske de var försent ute med BlackBerry 10?

Windows Phone har växt på senare tid:
http://wmpoweruser.com/full-kantar-numbers-for-march-2013-sho...

Till och med i USA är Blackberry numera mindre än Windows Phone.

Permalänk
Skrivet av johnh3:

Även Nokia släpper en ny lur med ett fysiskt tangentbord:
http://reviews.cnet.com/cell-phones/nokia-asha-210-unlocked/4...

Med en särskild Whatsapp knapp.
Det är bra med konkurrens men det ser ut som det blir svårt för BlackBerry ändå.
De har väl inte samma resurser som Google/Android, Apple och Microsoft i det långa loppet helt enkelt.
Kanske de var försent ute med BlackBerry 10?

Windows Phone har växt på senare tid:
http://wmpoweruser.com/full-kantar-numbers-for-march-2013-sho...

Till och med i USA är Blackberry numera mindre än Windows Phone.

Inom teknologibranschen kan man ju aldrig vara "försent" med att släppa något nytt, då skulle all utveckling avstanna över en natt. Den Nokialuren konkurrerar inte med Blackberrys Q10, det är två helt olika prisklasser, Blackberry ska dock släppa en billigare QWERTY lur senare i år som bör hamna mer på samma nivå.
Sen när det gäller själva bolaget Blackberry så har de runt $3 miljarder i kassan och inga lån öht så finansiellt är de starka trots marknadskollapsen senaste två åren, de tjänar fortfarande stora pengar på mjukvara och tjänster, främst från företagsmarknaden, och med deras nya BES10 server så kan ett företag hantera alla mobila enheter från samma server, oavsett operativsystem så Blackberry kommer då tjäna licenspengar på alla enheter i de bolag som kör med BES10, även iPhone och Android enheter. 90% av Fortune 500 bolagen har en Blackberry server i dagsläget så den marknaden äger de forfarande.

Det är dock inte helt omöjligt att de i framtiden säljer ut hårdvarudelen, precis som IBM gjorde när de sålde PC delen till Lenovo, idag är IBM större än någonsin, eller som Ericsson också gjorde och avyttrade mobiltelefonerna för att bara fokusera på nätverken där de tjänade de stora pengarna.

Permalänk
Avstängd

Jag tänker lite på Web OS/Palm när jag läser om BlackBerry:
http://en.wikipedia.org/wiki/WebOS

Men jag hoppas det går bättre.
Bra med mer alternativ för konsumenterna.

Permalänk
Skrivet av Henrik6504:

Jag tänker lite på Web OS/Palm när jag läser om BlackBerry:
http://en.wikipedia.org/wiki/WebOS

Men jag hoppas det går bättre.
Bra med mer alternativ för konsumenterna.

Det är inte riktugt jämförbart, Palm hade en usel finansiell ställning, Blackberry har en mycket stark med $3 miljarder i kassan och inga skulder, Palm hade inte heller något jämförbart med den företagsmarknad som Blackberry fortfarande är ledande på och där de ännu tjänar stora pengar.

Idag har det dykt upp två nya rykten kring Blackberry, det ena att IBM kan vara intresserat av att köpa hela eller delar av bolaget, det andra att mijlardären och investeraren Carl Icahn har köpt in sig i Blackberry. Märk väl att en av Blackberrys största ägare redan är Prem Watsa, en investerare som brukar jämföras med Warren Buffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangetrader:

Blackberry tjänar fortfarande stora pengar på deras företagsservrar och tillhörande tjänster, 90% av Fortune 500 företagen har en BES server rullandes i bolaget.

Som är på väg ut, jobbar själv på ett bolag med 110 000 anställda, BB läggs ner till mer flexibla lösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

Som är på väg ut, jobbar själv på ett bolag med 110 000 anställda, BB läggs ner till mer flexibla lösningar.

Microsoft jobbar hårt på företagen:
http://www.windowsphone.com/sv-SE/business/for-business
http://arstechnica.com/information-technology/2012/06/why-win...

De kan nog ta över BB.s nisch på det fältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Artikeln från ARS Technica är nästan ett år gammal. Vad har hänt sedan dess? Varför är det så få företag som använder WP?

Windows Phone saknar t.o.m. stöd för EAP-TLS och de har ju inte direkt bråttom att fixa det heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andr3a$:

Artikeln från ARS Technica är nästan ett år gammal. Vad har hänt sedan dess? Varför är det så få företag som använder WP?

Windows Phone saknar t.o.m. stöd för EAP-TLS och de har ju inte direkt bråttom att fixa det heller.

Det är nog en rätt långsam process att få företag att byta system. Men trots allt händer det en hel del:
http://www.computerworld.com/s/article/9237320/Business_user_...

Det är väl Apple som har tagit mycket från BlackBerry också:
http://www.cnbc.com/id/100588303
http://appleinsider.com/articles/13/02/08/home-depot-abandoni...

Däremot har Windows 8 plattorna börjat få fäste:
http://www.itbusinessedge.com/blogs/unfiltered-opinion/emirat...
http://www.neowin.net/news/research-firm-windows-8-tablets-co...

Oavsett hur det går för Windows mobilerna verkar inte det nya BlackBerry 10 systemet ha hjälpt företaget BlackBerry.
Jag tror de var minst 2 försent ute oavsett hur bra än systemet än må vara. Tror det är ett dödsdömt företag tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Agile:

Som är på väg ut, jobbar själv på ett bolag med 110 000 anställda, BB läggs ner till mer flexibla lösningar.

Ja denna typ av beslut tar ju ofta lång tid att fatta, eftersom BES10 lanseras nu denna månad så är det såklart många företag med gamla BB system som redan fattat beslutet att byta, det är inte så konstigt, när de besluten fattades visste de förmodligen knappt om BES10 öht.
Eftersom BES10 kan hantera alla mobila enheter, även iPhone och Android så vet jag dock inte vad du menar med "mer flexibla lösningar", det finns inte så värst många företag som kan leverera en liknande tjänst i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av johnh3:

Det är nog en rätt långsam process att få företag att byta system. Men trots allt händer det en hel del:
http://www.computerworld.com/s/article/9237320/Business_user_...

Det är väl Apple som har tagit mycket från BlackBerry också:
http://www.cnbc.com/id/100588303
http://appleinsider.com/articles/13/02/08/home-depot-abandoni...

Däremot har Windows 8 plattorna börjat få fäste:
http://www.itbusinessedge.com/blogs/unfiltered-opinion/emirat...
http://www.neowin.net/news/research-firm-windows-8-tablets-co...

Oavsett hur det går för Windows mobilerna verkar inte det nya BlackBerry 10 systemet ha hjälpt företaget BlackBerry.
Jag tror de var minst 2 försent ute oavsett hur bra än systemet än må vara. Tror det är ett dödsdömt företag tyvärr.

Men du är alldeles för snabb på att räkna ut BB10, det har precis lanserats, krävs att det går minst ett år innan man kan dra några slutsatser i stil med "dösdömt", dessutom visade Blackberry vinst igen vid senaste rapporten, det efter att enbart ha hunnit sälja en ny lur under en månads tid på en begränsad marknad så hjälpt har det bevisligen redan gjort, bolaget har som sagt inga skulder och en stor kassa så det är teoretiskt och praktiskt omöjligt att det "dör" i det läget.

Permalänk
Avstängd

Ja kanske jag är för snabb att döma ut dem.
Vi får se hur det går månaderna framöver.