Permalänk
Medlem

iOS7-tråden

Då så pojkar och flickor. Nu är det snart dags för den skarpa versionen av iOS7. iOS7 har nu officieltl släppts.
Jag har för avsikt att uppdatera tråden allt eftersom det kommer mer information/tester och recensioner.
Kom gärna med konstruktiv kritik (gärna i PM) så vi kan snygga till och göra tråden mer informativ.

Vad tror ni och vad tycker ni om det? Har ni testat? Är ni taggade?
Tänk på att ta en fullständig backup på din iPryl innan du uppgraderar.

http://www.apple.com/se/ios/ios7/

Har du någon av följande enheter kommer du att kunna uppgradera ikväll.

  • iPhone 4

  • iPhone 4S

  • iPhone 5

  • iPad 2

  • iPad 3

  • iPad 4

  • iPad Mini

  • iPod touch (5:e generationen)

Kontrollcenter
En av de större nyheterna i iOS 7 är Control Center, eller Kontrollcenter på svenska. Det kan jämföras med Notiscenter, men istället för notiser hittar vi rader med användbara genvägar för inställningar och andra nyttiga knappar.

De olika knapparna används för att aktivera flygplanläge, Wi-Fi, Bluetooth, ”Stör ej” och rotationslåset. Längre ned i Kontrollcenter finns musikkontrollerna, genväg till AirDrop, LED-lampan, miniräknaren och kameraappen.

Kontrollcenter nås genom att svepa från botten av skärmen.

Notiscenter
Det här är alltså det nya Notiscenter som ser helt fantastiskt bra ut om man jämför med den tidigare i iOS 6. Nya Notiscenter är uppdelad med tre flikar, Idag, Alla och Missade. Under ”Idag” visas information om dagen med väder samt information från exempelvis din kalender. Fliken ”Alla” samlar alla notiser och liknar nuvarande Notiscenter i iOS 6.

En annan trevlig nyhet i iOS 7 är att Notiscenter kan nås från låsskärmen utan att behöva låsa upp telefonen.

Multitasking
Multitasking har blivit både smartare och snyggare i iOS 7. I iOS 7 lär sig enheten hur du använder appar och kan uppdatera informationen innan du öppnar dessa. Exempelvis om du ofta läser Twitter på morgonen ser iOS 7 till att appen har hämtat de senaste tweetsen innan.
Den största skillnaden när det gäller utseendet är att multitaskingraden är borta och nu utnyttjas hela skärmen med förhandsviningar av apparna. För att stänga av en app sveper du enkelt med fingret uppåt över appen.

Bilder
Även denna är helt nydesignad med bättre överblick och snyggare gränssnitt.

AirDrop
Med Airdrop kan du skicka skicka bilder, filmer, text och kontakter till andra i närheten via Wi-Fi och Bluetooth. Allt sköts automatiskt och krypteras på vägen.

Kamera
Den inbyggda kamerappen har bara inte fått ett helt nytt gränssnitt, utan också ett gäng olika filter att applicera på bilderna samt möjlighet att fotografera kvadratiska bilder direkt, vilket kan vara bra om man gillar Instagram.

Safari
Safari har också fått sig ett lyft, både när det gäller utseende och prestanda. Den kanske mest efterlängtade nyheten är gemensamt fält för att söka och skriva in webbadressen som i Safari för Mac. I övrigt när det gäller utseendet har hanteringen av flikar blivit enklare.
Safari får förstås också tillgång till nyckelringen i molnet som håller alla dina inloggningsuppgifter synkroniserade mellan dina enheter.

Mail
Nya mail får mig direkt att tänka på Mailbox. Simpel och snygg design. I övrigt inga större förändringar när det kommer till funktioner.

Väder
Väder-appen har blivit helt fantastisk med animeringarna i bakgrunden som ändrar sig beroende på vädret.

Meddelanden
En helt ny design samt att iMessage visar hela meddelandet, även om det är långt, i fullskärmsläge.

Permalänk
Medlem

Reserverar denna posten för ytterligare information.

Permalänk
Medlem

Tycker det är sjukt nice! kört det nu ca en vecka, och jag är riktigt nöjd! gillar verkligen den nya looken och tjejen tycker samma. Installerat den på 5an.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har det kommit någon information om när (klockslag) iOS7 släpps?
Brukar det vara en speciell tid varje ny release osv?

Edit: Såg att iOS6 släpptes klockan 12 i New York. Så lär vara liknande idag.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tycker det är sjukt nice! kört det nu ca en vecka, och jag är riktigt nöjd! gillar verkligen den nya looken och tjejen tycker samma. Installerat den på 5an.

Jag har också kört det på min femma jag har på jobbet.
Jag har inte direkt märkt några program som krashar. Det flyter på bra och är riktigt snyggt.

Dock gick jag tillbaka till iOS 6.4.3 pga aktiveringsproblem. Vilket kommer att försvinna nu ikväll :).

Skrivet av SunQ:

Har det kommit någon information om när (klockslag) iOS7 släpps?
Brukar det vara en speciell tid varje ny release osv?

De tidigare releaserna har varit runt 19-tiden om inte jag har fel för mig.

Permalänk
Medlem

Hej alla

Ni som tänker uppgradera er iPad 3 till IOS 7 GÖR INTE DET!!!

Det fungerar så dåligt så man kräks, allt laggar. ska du byta från tangentbord till siffror i tex safari tar det 2-3 sekunder.

Har du mer än typ 1 program igång laggar det ordentligt.

Jag kör IOS7 Golden Master, vilket ska vara samma version som kommer idag/ikväll.

Har även hört att iPad 4 har samma problem, kan dock inte bekräfta det. IOS 7 är inte klart till iPad3.

Dock har jag kört IOS 7 på min 5a sen beta 1 och det fungerar klockrent med Golden Master. så ni som har 5an uppgradera helt klart. 4s och 4an laggar på ganska bra så ni vet. De verkar som de endast prioriterat 5an inför nya 5s och 5c releasen. skulle tro att IOS 7 blir bättre på iPad inom de närmsta månaderna då Apple förmodligen planerar ett extra event kring iPad och Macbook senare i år. precis som förra året.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Jag har kört IOS7 på min 4 sedan drygt en månad tillbaka och jag måste faktiskt säga att jag tycker att det är grymt! Nice med en ändring i layouten, tycker även att många utav apparna och funktionerna fungerar mycket bättre. Speciellt kamera och mail.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

IOS 7 släpps ca 18-19 ikväll då US ligger efter i tiden!

Visa signatur

| ASUS ROG G750JM bytes mot 120hz laptop

Permalänk
Medlem

Någon som kan bekräfta att Airplay på ATV2 med JB fungerar bra med IOS 7?
För när dom uppdaterade till IOS 6 så slutade Airplay funka på BOXEE.

Visa signatur

CPU: 6700K 4,5ghz @ 1,25v Moderkort: MSI Gaming M7 Ram: G.skill Ripjaws 16gb 3000Mhz GPU: Gigabyte Aorus WB 1080Ti @ 2100/ 16200 Kylning:360 + 420 Skärmar: ASUS 27" VG278HE 144Hz + Asus 27" 60hz Chassi: Dark base PRO Nätaggregat: EVGA 1300W OS disk: Samsung 950 pro 500gb

Permalänk
Medlem

Någon som uppdaterat sin Ipad 2 till senaste IOS 7 som kan berätta hur det fungerar efter det?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Blev förbjuden att uppdatera jobbets iPhone 5 av koncernens IT. Så jag får vänta men på rak arm så är designen ett steg framåt från det gamla i mitt tycke. Hur det fungerar får jag avvakta med att avgöra

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det släpps kl 18:18

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaddi:

Hej alla

Ni som tänker uppgradera er iPad 3 till IOS 7 GÖR INTE DET!!!

Det fungerar så dåligt så man kräks, allt laggar. ska du byta från tangentbord till siffror i tex safari tar det 2-3 sekunder.

Har du mer än typ 1 program igång laggar det ordentligt.

Jag kör IOS7 Golden Master, vilket ska vara samma version som kommer idag/ikväll.

Har även hört att iPad 4 har samma problem, kan dock inte bekräfta det. IOS 7 är inte klart till iPad3.

Dock har jag kört IOS 7 på min 5a sen beta 1 och det fungerar klockrent med Golden Master. så ni som har 5an uppgradera helt klart. 4s och 4an laggar på ganska bra så ni vet. De verkar som de endast prioriterat 5an inför nya 5s och 5c releasen. skulle tro att IOS 7 blir bättre på iPad inom de närmsta månaderna då Apple förmodligen planerar ett extra event kring iPad och Macbook senare i år. precis som förra året.

Tack för din input, men dom klan väl knappast släppa det till 3:an om det inte fungerar. (?)
Självklart ska ju detta vara fixat till final build

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaddi:

Hej alla

Ni som tänker uppgradera er iPad 3 till IOS 7 GÖR INTE DET!!!

Det fungerar så dåligt så man kräks, allt laggar. ska du byta från tangentbord till siffror i tex safari tar det 2-3 sekunder.

Har du mer än typ 1 program igång laggar det ordentligt.

Jag kör IOS7 Golden Master, vilket ska vara samma version som kommer idag/ikväll.

Har även hört att iPad 4 har samma problem, kan dock inte bekräfta det. IOS 7 är inte klart till iPad3.

Dock har jag kört IOS 7 på min 5a sen beta 1 och det fungerar klockrent med Golden Master. så ni som har 5an uppgradera helt klart. 4s och 4an laggar på ganska bra så ni vet. De verkar som de endast prioriterat 5an inför nya 5s och 5c releasen. skulle tro att IOS 7 blir bättre på iPad inom de närmsta månaderna då Apple förmodligen planerar ett extra event kring iPad och Macbook senare i år. precis som förra året.

Det låter ju inte så ballt, men tror du verkligen att Apple skulle släppa en skarp release där en sådan här bugg existerar?

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Jag har kört iOS7 sedan första betan men har inte uppdaterat till senaste (GM).
Detta p.g.a att det inte gick att göra via OTA.

Enda saken som jag själv inte är nöjd med, är att man i listan över videos (ios video app), ej längre kan se vilka klipp man tittat på eller sett klart osv ...
Eftersom jag inte provat GM, så vet jag ej om det är fixat eller inte, men för mig är det faktiskt enda nackdelen med iOS7.

Allt annat är en förbättring i mina ögon.
Bra batteritid, gött flow i UI osv ...

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Kör GM på en 4S. Lite lagg här och där, men inte så farligt. Kommer dock inte att uppgradera min iPad 3, då jag inte hört ett enda positivt ord om iOS 7 på iPad. Det verkar inte var klart. Jag antar att det blir bättre när nya iPad modellerna släpps och 7.1 kommer. Det finns en del funktioner som tillkännagavs vid WWDC som inte finns i GM för att de kräver stöd i OS X Mavericks (iCloud keychain etc.), därför tror jag att det kommer att komma en uppdatering av iOS 7 som aktiverar dessa funktioner. Det vore ju praktiskt om denna uppdatering och nya iPads dyker upp samtidigt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken tid det släpps idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davvan:

Någon som vet vilken tid det släpps idag?

Det lär väl bli runt 19 tiden som de andra stora uppdateringarna har släppts.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Permalänk

Jag har kört iOS 7 sedan första betan och jag tycker det är riktigt bra.
Gillar det nya kontrollcenter samt den uppgraderade kamera appen som är inbyggd.

Visa signatur

-

Permalänk
Inaktiv

19 svensk tid skulle det släppas

Permalänk

Undrar hur det kommer gå för nedladdningsservrarna när alla laddar ner iOS 7 samtidigt

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille1116:

Undrar hur det kommer gå för nedladdningsservrarna när alla laddar ner iOS 7 samtidigt

Då Apple bla använder Akamai kommer det nog inte vara några problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Tack för din input, men dom klan väl knappast släppa det till 3:an om det inte fungerar. (?)
Självklart ska ju detta vara fixat till final build

Skrivet av aztekk:

Det låter ju inte så ballt, men tror du verkligen att Apple skulle släppa en skarp release där en sådan här bugg existerar?

Ja du, de har ju släppt Golden Master, denna ska vara Final build såvitt jag vet, på sitt event den 10de gick de ju ut med att ALLA ska få IOS7 den 18de. jag tror det kommer bli ramaskri från alla med iPad 3 om de fungerar lika dåligt som de gör för mig. det är inte acceptabelt att släppa en så dålig version där man tappar allt av dunktionalitet.

Hoppas jag hinner nergradera innan de slutar signera IOS 6 pallar inte med skiten. annars åker paddan in i ett skåp tills de e fixat för den är så gott som obrukbar i mina ögon och jag brukar inte vara så kräsen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Ipad 4 och Iphone 5 ska uppdateras ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille1116:

Undrar hur det kommer gå för nedladdningsservrarna när alla laddar ner iOS 7 samtidigt

Aldrig haft problem med det.

Permalänk
Medlem

I kväll klockan 19.00 släpps iOS 7

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig få för mig att uppdatera till senaste direkt när det kommer. Det finns säkert buggar som visar sig först när stora massor av enheter körs med den senaste programvaran och dessa tänker jag inte leva med.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Blir kul att prova ios 7

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Skall självklart installera nya iOS 7 på min iPhone 5.

Jag har tänkt göra en restore på telefonen i samband med uppdateringen för att verkligen få ut max av den, nu undrar jag bara:

1. Är det okej att göra backup på telefonen innan man gör en "restore" eller kommer allt "skräp" tillbaka då i och med att man lägger in backupen igen?
2. Skulle ni återställa telefonen efter att ni installerat iOS 7 eller innan? Känns som att det är bättre att återställa med iOS 7 redan installerat så att telefonen kan ta bort allt från iOS 6?

Tack på förhand!