Guide: Roota och flasha ROMs på en HTCdev-kompatibel mobiltelefon

Permalänk
Medlem

Guide: Roota och flasha ROMs på en HTCdev-kompatibel mobiltelefon

Guide: Roota och flasha ROMs på en HTCdev-kompatibel mobiltelefon

Om du har hittat till den här guiden är det troligtvis för att du har funderat på att roota din telefon. Men vad innebär det egentligen att “roota" sin telefon?
Root, eller root access som det egentligen heter, är att ha fullständig kontroll över sin telefon och kunna använda program som gör saker djupare ner i systemet än det går utan root. För att ha root access måste man ha en applikation som delar ut rättigheter, en så kallad root-hanterare.

För att kunna installera en root-hanterare på en HTC-telefon måste man börja längst ner i "systemhierarkin", nämligen i bootloadern. Man låser upp sin bootloader med en nyckel från HTC och får på så vis kontroll över bland annat recovery-partitionen. Nu kan man installera en custom recovery och genom recoveryn få komplett kontroll över övriga partitioner. I recoveryn kan man installera en root-hanterare till det vanliga operativsystemet, och har då uppnått root access.

Custom ROMs är en helt annan sak än root access, även om många mindre insatta ofta benämner båda begreppen som "root". Ett ROM är ett operativsystem i androidtelefonvärlden. Ett custom ROM är då, som namnet antyder, ett anpassat ROM, ett ROM som har blivit modifierat för att prestera bättre, vara mer lättanvänt eller vilken liten ändring som helst egentligen. Det enda sättet att bli av med tillverkares "skal" (HTC Sense, Samsung TouchWiz, m.fl.) är att installera ett custom ROM som inte använder dessa "skal". Ett sådant ROM är oftast baserat på något som kallas AOSP vilket är den källkod som HTC, Samsung, LG osv. baserar sina interfaces på. Denna version av android används på Nexus-telefoner.
Det finns flera olika custom ROMs (eller rommar som en del gillar att kalla dem ), där de mest kända som är baserade på AOSP är Cyanogenmod och AOKP. På det kända forumet XDA-Developers kan man hitta diverse versioner av dessa.

Fastboot och ADB är två användbara kommandon som Swedroids wiki har en bra text om. Jag skriver den i spoilern här under.
Ett användbart kommando man kan skicka till både fastboot och ADB är "devices" ("adb devices" eller "fastboot devices"). Med hjälp av det kan man se om telefonen hittas av fastboot/ADB. Om den inte gör det bör man kontrollera att telefonen står i rätt läge med USB-sladden inkopplad och att man har drivrutiner installerade (kommer med HTC Sync).

fastboot är ett kommando som följer med Android SDK från Google. Kommandot används när telefonen är ansluten till datorn med USB-kabel och startad i fastboot mode. Med fastboot kan man flasha samtliga partitioner i det interna minnet på telefonen, såsom bootloader, radio och 'vanliga' systempartitionen. Man kan också använda den för att boota en custom recovery från sin dator utan att skriva över den som är inlagd på telefonen.
När telefonen bootat som vanligt, och man har slagit på USB debugging i developer options, kan man kommunicera med telefonen via ADB. ADB är ett kommando som används för att installera och avinstallera appar på telefonen, läsa loggar och även ta backup på det mesta av telefonens data.

Dold text

S-ON och S-OFF (HTC-exklusivt) står för “Security ON” respektive “Security OFF”. Telefoner som är ämnade för slutkund levereras nästan alltid med S-ON, vilket, som namnet antyder, innebär en begränsning i mjukvaran. De största skillnaderna mellan S-ON och S-OFF är möjlighet att kunna göra ändringar i bootloadern och att kunna installera ROMs utan att behöva flasha “boot.img” manuellt efteråt. Jag kan tyvärr inte täcka processen att uppnå S-OFF i guiden här, dels för att processen skiljer sig från telefon till telefon, och dels eftersom det krävs fulhack och/eller flashning av bootloader, vilket inte är något man ska ge sig in på om man inte vet precis vad man håller på med (risk att bricka). När man känner behovet av S-OFF är man förhoppningsvis så insatt att man klarar att skaffa det på egen hand.
Om någon är intresserad av att dela med sig av sin fungerande metod för att uppnå S-OFF, skriv i så fall en länk till guide så gör jag en lista i spoilern här under.

HTC Sensation z710e (pyramid) Android 4.0.3 (ICS) hboot 1.27 - Juopunutbear - testad av: LemonIllusion

Dold text

Om något någonstans skulle skita sig är det (nästan iaf., man vet aldrig; se disclaimer) ingen som helst fara i den här guiden. Eftersom vi alltid har en bootloader att falla tillbaka till och vi inte modifierar den på något sätt är det omöjligt att orsaka något annat än dataförlust. Även om du inte skulle ha något mer än en låst bootloader på telefonen är det en enkel match att flasha ett helt nytt ROM eller återgå till HTCs ROM med en s.k. RUU.
Detta förutsätter självklart att du följer guiden och inte får totalpanik vid första error och trycker på alla knappar du hittar samtidigt som du pluggar i och ur usbsladden, batteriet och sdkortet. Det är ändå osannolikt (väldigt osannolikt) att något skulle hända, men det är ju självklart bättre att inte ens riskera något överhuvudtaget.

Om du har varit inne på exempelvis forumet på xda-developers och letat efter root-guider har du säkert sett flera "root tools". Dessa program kan jag tyvärr inte alls rekommendera. De allra flesta är dåligt skrivna och kan orsaka brickningar om din telefon inte har exakt samma mjukvara som utvecklarens, eller om den blivit för gammal. Om en "root tool" ska kunna användas på flera olika telefoner kan den råka identifiera fel och flasha fel filer, vilket kan resultera i en brickad telefon.
Instruktionerna i den här guiden är längre och mer komplicerade, men det finns _mycket_ mindre som kan gå snett. Dessutom betraktas detta som "rätt" sätt att roota på, eftersom det är sättet som HTC och Google erbjuder.

Om root, adb, fastboot, custom ROM/recovery, allt skojsigt:
http://www.swedroid.se/wiki/index.php?title=Anv%C3%A4nda_fast...

Index:

  1. Inledning

  2. Backup

  3. Låsa upp bootloader

  4. Flasha custom recovery

  5. Nandroid backup

  6. Installera root-hanterare

  7. Flasha ROM

  8. Andra enheter

Nedladdningar:

  1. Android SDK Platform-tools - Nedladdningslänkar på SweDroids wiki

  2. Backup Contacts

  3. ClockworkMod Recovery

  4. Drivrutiner för ADB och fastboot - Nexus - Övriga

  5. Helium

  6. HTC Sync + Drivrutiner

  7. MiniSDK (2014-07-02) - Bara fastboot, ADB och tillhörande dll-filer Finns att ladda ner direkt från Google nu

  8. SMS Backup & Restore

  9. SuperSU - .zip

  10. TeamWin Recovery Project

  11. Titanium Backup

DISCLAIMER Jag ansvarar inte för om din telefon förvandlas till en tegelsten, om din svärmor skapar en diktatur eller om en planet full med enorma skalbaggar kolliderar med jorden.

Stort tack till:

  1. mil0ck - för stor hjälp med utformningen av guiden, information och korrekturläsning

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Backup
Först och främst ska man alltid ta backup, vad man än gör. Utan root access kan man tyvärr inte komma åt all data, men det som går ska backas upp. Det mesta går dock att backa upp.

Om man har root access är Titanium Backup ett väldigt bra verktyg för att ta backup på appar och appdata. Ett alternativ till Titanium Backup är Helium, som även är det enda alternativet om man inte redan har root access. Båda ska fungera lika bra så när du väl har root access kan du välja den du tycker bäst om.

För hemskärmen kan du antingen backa upp din nuvarande hemskärm genom att helt enkelt skapa en backup (om du använder en s.k. custom launcher, t.ex. Apex eller Nova så går det att göra i själva apparna) eller använda Helium (tidigare länkat) för att backa upp din hemskärm (om du ej vill använda backup-funktionen i t.ex. Nova eller använder en s.k. stocklauncher, alltså den som kom förinstallerad på din telefon). Om du gör detta, kom ihåg att flytta din backupfil bort från telefonen.

Börja med att koppla in din telefon i datorn och för över alla filer du kommer åt. Sortera kan du göra senare. Observera även att det kan finnas dolda mappar!
Sedan använder du antingen SMS Backup & Restore eller Helium (tidigare länkat) för att ta backup på SMS. Flytta filen som skapades till ett säkert ställe utanför telefonen.
Du fortsätter med att ta backup på appar och appdata med hjälp av Helium.
Sist av allt ska du ta backup på dina kontakter. Kan du se alla kontakter här finns de redan hos Google. Då behöver du inte bry dig mer om det och kan hoppa över det här steget.
Det enklaste sättet att ta backup på kontakter är att flytta dem till Google. Du kan använda Backup Contacts för att skapa en CSV-fil som du sedan kan importera till ditt googlekonto här.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Låsa upp bootloader
Bootloadern på HTC-telefoner är låst från fabrik, men HTC gör det inte särskilt svårt att låsa upp den. Dock säger man upp sin garanti om man låser upp sin bootloader. Vi behöver upplåst bootloader för att senare kunna flasha en recovery.

Eftersom detta kan skilja sig från telefon till telefon kan jag inte skriva guiden till det här. Som tur är har HTC väldigt utförliga guider. http://www.htcdev.com/bootloader
Om du inte vill ha HTC Sync kan du avbryta installationen när drivrutiner har installerats. Får du inte rätt drivrutiner? Testa att leta upp några andra. Brukar bara vara att googla "enhetsnamn adb driver" så dyker det upp.
Missa inte rutan "Required Resources"!
Under detta steg raderas allting på telefonen. Jag ansvarar inte för förlorad data.

Det var dock en sak jag tyckte var otydlig med den guiden. Hur man använder fastboot.
Börja med att ladda ner Android SDK Platform-tools. Strunta i Android SDK som är länkad på HTCdev. Packa upp zipen och kopiera åtminstone "fastboot.exe", "ADB.exe", "AdbWinUsbApi.dll" och "AdbWinApi.dll" från platform-tools till en annan mapp, förslagsvis "C:\Android". Öppna sedan ett CMD-fönster i mappen du lagt filerna i genom att shift-högerklicka i mappen i utforskaren och välja "Öppna kommandofönster här" ("cd C:\Android" fungerar självklart också).
Så länge du står i "C:\Android" kan du använda fastboot och ADB som guiden säger.

När du är klar med guiden ska det stå ***UNLOCKED*** eller något liknande i din bootloader. Bry dig inte om det står ***TAMPERED*** också.

Tips:
Med "adb reboot bootloader" kan du komma till fastboot mode utan att krångla med knappar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Flasha custom recovery
Dags att flasha en custom recovery. Recoveryn som finns i telefonen från början används endast för fabriksåterställningar och systemuppdateringar och för att använda den krävs speciella nycklar som endast HTC har. I recovery gör man allt som ligger "under" operativsystemsnivå. Här kan du skapa en image (avbild) av ditt system (s.k. nandroid backup), hantera partitioner och lagring, samt flasha ROMs och andra zipfiler. Recoveryn används för att flasha root-hanteraren.

Nu borde du vara bekant med fastboot så det här är en enkel match. Börja med att ladda ner en recovery image till din telefon. TWRP är att föredra, men om din telefon inte stöds eller TWRP inte fungerar ordentligt går CWM också bra att använda.
TWRP - Välj din telefon här och klicka på "Download the newest .img file from here". Ladda ner den senaste versionen.
CWM - Kräver ingen direkt förklaring, det är lätt att hitta. Här är iaf en länk. http://www.clockworkmod.com/rommanager
(Resten av guiden kommer utgå från TWRP. Kör du CWM får du leta själv eller fråga. Oftast heter det mesta samma sak.)

Hittar du inte din telefon i listan på varken TeamWins eller ClockWorkMods hemsida saknar den officiellt stöd, men du kan hitta recoveries portade till din enhet på XDA-forumet.

Lägg din recovery.img i C:\Android och sätt telefonen i fastboot USB mode. Kör kommandot "fastboot flash recovery recovery.img" (byt ut det kursiva recovery så att det matchar filen, använd tab för att fylla i filnamn automagiskt) och vänta på att recoveryn flashas. När det är klart kan du välja "RECOVERY" i bootloadern för att komma till recovery.

Tips:
Som med fastboot mode kan man även komma in i recovery på ett enkelt vis med "adb reboot recovery".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nandroid backup
Om du någon gång skulle vilja göra så att telefonen blir som den var innan du rootade eller kanske om du flashar ett nytt ROM och vill tillbaka är det bra att ha en backup av hela systemet. Om du gör något fel i de följande stegen kan du dessutom enkelt backa tillbaka till då allt fungerade. Även om du inte tror att du behöver en så borde du göra en. Man vet aldrig…

Själva processen är skitlätt. Gå bara in i recovery, tryck på backup och swipa. När det är klart kan du flytta över filen till en säker plats så att du inte tappar bort den under en formatering eller något sådant. Jag hittade mina backups under sdcard\TWRP\BACKUPS, men det kan nog variera något beroende på vilken telefon man har.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Installera root-hanterare
En root-hanterare är ett program som delar ut root-behörighet. Med det installerat har man full kontroll över sin telefon.

Börja med att ladda ner en root-hanterare i .zip-form. Den mest populära och min rekommendation just nu (2018) är Magisk.
Ladda ner zipen och för över till telefonen.
Gå in i recovery (om du inte redan är där).
Klicka på "Install" och leta upp din zip. Dra i flashspaken och starta om telefonen när det är klart.

Grattis! Nu har du en rootad telefon!

Observera att många custom ROMs kommer med någon form av root-hanterare inbyggt så du behöver bara göra det här när du ska roota stock ROM.

LineageOS har även ett eget system där man flashar deras addon för att aktivera en roothanterare som redan är inbyggd, men inaktiverad som standard.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Flasha ROM
Ett ROM är ett operativsystem till din telefon. Om du tröttnar på ditt stock-ROM är det enkelt att byta.

Ladda ner ett ROM från exempelvis xda-developers, lägg över på telefonen, se till att du har en nandroid backup!, wipa telefonen (factory reset) och flasha ditt ROM på samma sätt som root-hanteraren. Om ROMet inte har GApps förinstallerat kan du flasha GApps samtidigt. GApps finns att ladda ner från https://opengapps.org/. Välj rätt arkitektur, androidversion och det paket du vill ha (jämförelse). Lägg ROM före GApps i flashkön.

Efter du flashat ditt ROM måste du flasha en boot image också (gäller bara om du är S-ON). I zipfilen med ditt ROM finns det en fil som heter "boot.img". Flasha den genom fastboot med kommandot "fastboot flash boot boot.img". Har man inte en HTC-telefon är inte detta steg nödvändigt.

Nu när du startar telefonen kommer du ha ett helt nytt operativsystem att leka i.
P.S. Det tar alltid lång tid att starta första gången.

Diskussion om vilka ROMs som är bra kan vi ta i tråden. Jag försöker lägga länkar till alla ROMs som rekommenderats här under.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Andra enheter
Nexus, OnePlus och säkerligen några till
Det är bara att följa guiden rakt av. En enda sak skiljer sig dock. Att låsa upp bootloadern gör man med "fastboot oem unlock" istället för att krångla med HTCdev. Observera att all data fortfarande försvinner. Om extra drivrutiner skulle behövas får du googla runt lite. Brukar inte vara särskilt svårt att hitta.

Samsung (Mer en fingervisning än en guide. Jag har tyvärr ingen Samsung-telefon på lager och det var länge sedan jag hade möjlighet att pilla med en.)
På en Samsung går det inte att låsa upp bootloadern, men det finns ett verktyg som heter ODIN som låter en flasha recovery direkt. Det är bara att ladda ner recovery.tar från TWRPs hemsida, sätta telefonen i download mode (googla det + modell) och flasha som PDA/AP i ODIN. Stäng av Kies innan flashningen för att det inte ska störa. Hittas inte telefonen i ODIN kan det vara drivrutiner som saknas. Sedan rootar man och flashar ROMs precis som guiden beskriver. Ingen data försvinner eftersom bootloadern inte låses upp.

Drivrutiner till andra enhter
Lista på android.com
Nexus
OnePlus One

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Reserverar en här för säkerhets skull.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Trevligt med en guide även här, den är dessutom bra skriven med nyttig information. Jag själv har redan gått igenom dessa processer men anser att den är oerhört nyttig för de som är "rädda" för att förstöra sin lur. Det gillas!

Edit: Något du kanske skulle kunna lägga till är hur man ska gå tillväga för att göra luren S-Off, som krävs på tex HTC One (M7) för att flasha firmware som kan vara bra när man uppdaterar ROMs.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Trevligt med en guide även här, den är dessutom bra skriven med nyttig information. Jag själv har redan gått igenom dessa processer men anser att den är oerhört nyttig för de som är "rädda" för att förstöra sin lur. Det gillas!

Edit: Något du kanske skulle kunna lägga till är hur man ska gå tillväga för att göra luren S-Off, som krävs på tex HTC One (M7) för att flasha firmware som kan vara bra när man uppdaterar ROMs.

Jag håller faktiskt redan på att skriva lite om s-on och s-off, men lade upp guiden redan nu då jag inte tyckte det var det viktigaste att ha med. Ska dock försöka få in det asap.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Mkt bra skrivet. asså ja la in OTA-Global-Stock-4.05.605.14 710RD-Rooted nu låter den i start och en vibbration iaf he he en och kommer till 4gLTE logan och auto öppnar en D:\
med

http://i.imgur.com/ihVaf5t.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derileec:

Mkt bra skrivet. asså ja la in OTA-Global-Stock-4.05.605.14 710RD-Rooted nu låter den i start och en vibbration iaf he he en och kommer till 4gLTE logan och auto öppnar en D:\
med

http://i.imgur.com/ihVaf5t.jpg

Jag förstår inte riktigt. Du har flashat ett ROM men det startar inte? Har du flashat boot.img?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag förstår inte riktigt. Du har flashat ett ROM men det startar inte? Har du flashat boot.img?

Asså själva grejen är att jag har ett random sdkort tomt la över rom install+wipe och allt sånt.
Men hur jag fixar booten är ett mysterium!

jag får ju inte fastboot att funka som det ska :/

Flasha ROM
Ett ROM är ett operativsystem till din telefon. Om du tröttnar på ditt stock-ROM är det enkelt att byta.

Ladda ner ett ROM från exempelvis xda-developers, lägg över på telefonen, se till att du har en nandroid backup!, wipa telefonen (factory reset) och flasha ditt ROM på samma sätt som SuperSU. Om ROMet inte har GApps förinstallerat kan du flasha GApps samtidigt.

Efter du flashat ditt ROM måste du flasha en boot image också (gäller bara om du är S-ON). I zipfilen med ditt ROM finns det en fil som heter "boot.img". Flasha den genom fastboot med kommandot "fastboot flash boot boot.img".

Nu när du startar telefonen kommer du ha ett helt nytt operativsystem att leka i.
P.S. Det tar alltid lång tid att starta första gången.

Diskussion om vilka ROMs som är bra kan vi ta i tråden. Jag försöker lägga länkar till alla ROMs som rekommenderats här under.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Derileec:

Asså själva grejen är att jag har ett random sdkort tomt la över rom install+wipe och allt sånt.
Men hur jag fixar booten är ett mysterium!

jag får ju inte fastboot att funka som det ska :/

Flasha ROM
Ett ROM är ett operativsystem till din telefon. Om du tröttnar på ditt stock-ROM är det enkelt att byta.

Ladda ner ett ROM från exempelvis xda-developers, lägg över på telefonen, se till att du har en nandroid backup!, wipa telefonen (factory reset) och flasha ditt ROM på samma sätt som SuperSU. Om ROMet inte har GApps förinstallerat kan du flasha GApps samtidigt.

Efter du flashat ditt ROM måste du flasha en boot image också (gäller bara om du är S-ON). I zipfilen med ditt ROM finns det en fil som heter "boot.img". Flasha den genom fastboot med kommandot "fastboot flash boot boot.img".

Nu när du startar telefonen kommer du ha ett helt nytt operativsystem att leka i.
P.S. Det tar alltid lång tid att starta första gången.

Diskussion om vilka ROMs som är bra kan vi ta i tråden. Jag försöker lägga länkar till alla ROMs som rekommenderats här under.

Dold text

Hittas din telefon när du satt den i fastboot usb och kör "fastboot devices" på datorn? Om inte, har du drivrutiner installerade?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hittas din telefon när du satt den i fastboot usb och kör "fastboot devices" på datorn? Om inte, har du drivrutiner installerade?

är nu i boot loader röd markerat fastboot usb (kan jag vara där när jag kör i windows alla kommandon? Eller måste jag välja reboot? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derileec:

är nu i boot loader röd markerat fastboot usb (kan jag vara där när jag kör i windows alla kommandon? Eller måste jag välja reboot? )

http://i.imgur.com/VczcXlk.png

Bara det står "fastboot usb" är det grönt.
Du verkar inte använda den senaste versionen av fastboot heller? Ladda ned min minisdk, den är uppdaterad.

EDIT: Du har även stavat fel på "devices".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Bara det står "fastboot usb" är det grönt.
Du verkar inte använda den senaste versionen av fastboot heller? Ladda ned min minisdk, den är uppdaterad.

Vad ska blir grönt?
Ska ladda hem de nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derileec:

Vad ska blir grönt?
Ska ladda hem de nu

Jag menade inte grönt som i färgen grönt utan grönt som i okej.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag menade inte grönt som i färgen grönt utan grönt som i okej.

Har nu gjort en mapp på skrivbordet och la dina filer där i.
la i rätt boot img där med

När jag klickar på fasttboot så öppnas den och lägger ner direkt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derileec:

Har nu gjort en mapp på skrivbordet och la dina filer där i.
la i rätt boot img där med

När jag klickar på fasttboot så öppnas den och lägger ner direkt :/

Starta den från CMD med "fastboot devices" och kolla om din telefon hittas.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Starta den från CMD med "fastboot devices" och kolla om din telefon hittas.

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Windows\system32>fastboot devices
'fastboot' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

C:\Windows\system32>

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Derileec:

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Windows\system32>fastboot devices
'fastboot' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

C:\Windows\system32>

Du måste stå i rätt katalog för att den ska hitta fastboot.exe.

På din bild ser jag att du har 8.1. Fastboot fungerar inte i 8.1. Kan du använda en annan dator till detta eller boota livelinux?
EDIT: Missförstod, fastboot fungerar men HTCs drivrutiner gör det inte. Felet kvarstår dock.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du måste stå i rätt katalog för att den ska hitta fastboot.exe.

På din bild ser jag att du har 8.1. Fastboot fungerar inte i 8.1. Kan du använda en annan dator till detta eller boota livelinux?

C:\Users\Biff\Desktop\fastboot

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du måste stå i rätt katalog för att den ska hitta fastboot.exe.

På din bild ser jag att du har 8.1. Fastboot fungerar inte i 8.1. Kan du använda en annan dator till detta eller boota livelinux?

gör vad som helst men har bara w8 hemma på alla datorer, sen hur mkt tid har du och ork

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derileec:

gör vad som helst men har bara w8 hemma på alla datorer, sen hur mkt tid har du och ork

W8 fungerar, 8.1 gör det inte. Har du någon som inte har 8.1?

Det ska tydligen fungera enligt sskludde

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

W8 fungerar, 8.1 gör det inte. Har du någon som inte har 8.1?

8.1 på alla jävla piss datorer...fan asså uppgradera dom nyligen...fan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derileec:

8.1 på alla jävla piss datorer...fan asså uppgradera dom nyligen...fan...

Ett välriktat slag i ansiktet från microsoft, ouch.

Jag föreslår att göra det i LiveUbuntu från ett USB-minne. Du kan installera fastboot och adb med:

sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8 sudo apt-get update sudo apt-get install android-tools-adb android-tools-fastboot

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ett välriktat slag i ansiktet från microsoft, ouch.

Jag föreslår att göra det i LiveUbuntu från ett USB-minne. Du kan installera fastboot och adb med:

sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8 sudo apt-get update sudo apt-get install android-tools-adb android-tools-fastboot

Asså finns det på Svenska, mena på att du har mkt mer datorkunskap än mig
ladda nyss hem linux live usb creator och gick http://www.linux.se/download-linux/