Ny lag gör det lättare att byta abonnemang

Permalänk
Medlem

Ny lag gör det lättare att byta abonnemang

I slutet av januari i år föreslog regeringen, i propositionen "Lätt byte - enklare att välja ny leverantör av elektroniska kommunikationstjänster", ett antal ändringar i lagen om elektronisk kommunikation (LEK).

På onsdagen sa riksdagen ja till lagförslaget vilket innebär att det ska blir enklare att säga upp mobiltelefonabonnemang och andra abonnemang på elektroniska kommunikationstjänster.

Konsumenterna ska också friare kunna använda mobiltelefoner och annan utrustning som de har köpt ihop med sådana abonnemang.

Dessutom ska uppsägningstiden för kommunikationstjänster få vara högst en månad. Avtal med bindningstid ska kunna sägas upp en månad före bindningstidens slut.

Konsumenterna ska också ha rätt att få operatörslås borttagna snabbt och kostnadsfritt efter den första bindningstiden.

De nya reglerna börjar gälla den 1 maj 2014.

http://www.dagensjuridik.se/2014/03/nytt-riksdagsbeslut-det-s...

Det var på tiden känner jag. Hade dock velat se att uppsägningstiden försvinner helt och att telefonerna inte är låsta från start.
Dock är det ett steg i rätt riktning.

Permalänk

Bara bra för konsumenterna, men som du säger själv behöver mer göras.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, det är ett riksdagsbeslut.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt. Vi behöver fler sådana lagar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonathanknet:

Det var på tiden känner jag. Hade dock velat se att uppsägningstiden försvinner helt och att telefonerna inte är låsta från start.
Dock är det ett steg i rätt riktning.

Förstår du hur jobbiga alla säljare hade varit om det fanns noll bindningstid...?
1Månad känns förnuftigt. 3Månader som jag har i dag är på tok för jobbigt.

Att inga telefoner är låsta är vettigt. Telia låser för övrigt endast Apples mobiler och inga andra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Woop! En vettig lag som går igenom!
Telia har sugit enorma pengar från sina kunder genom sin långa uppsägningstid. När jag bytte senast (från telia) kostade det mig 1000kr extra. Så nöjd att jag idag slipper ha dem.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att inga telefoner är låsta är vettigt. Telia låser för övrigt endast Apples mobiler och inga andra.

Det finns ju olåsta mobiler till försäljning. Operatörslåsta mobiler är ofta rätt kraftigt subventionerade av operatörerna.

Jag ser inget problem med att man kan välja fritt mellan de två, snarare mer att det är en fördel.

Valmöjligheten gynnar konsumenten.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jika:

Det finns ju olåsta mobiler till försäljning. Operatörslåsta mobiler är ofta rätt kraftigt subventionerade av operatörerna.

Jag ser inget problem med att man kan välja fritt mellan de två, snarare mer att det är en fördel.

Valmöjligheten gynnar konsumenten.

Kan bara hålla med, har personligen aldrig haft problem med låsta mobiler (väljer personligen alltid olåsta mobiler) men har bara köpt en mobil i mitt liv hittills. (Verkligen ingen storanvändare av mobiltelefoni).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skickade nyss fråga till Telia om hur man går till väga efter 1 maj för att få bort operatörslåset utan kostnad. Undratro om jag får ett svar tillbaka från Kundtjänsten att det kostar 300 kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Skickade nyss fråga till Telia om hur man går till väga efter 1 maj för att få bort operatörslåset utan kostnad. Undratro om jag får ett svar tillbaka från Kundtjänsten att det kostar 300 kr...

Det kan det säkert bli, för denna lagen är inte retroaktiv och gäller endast abonnemang/telefoner som skaffas efter den trätt i kraft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Det kan det säkert bli, för denna lagen är inte retroaktiv och gäller endast abonnemang/telefoner som skaffas efter den trätt i kraft.

Ja, men detta ska gälla i framtiden, och jag har en känsla av att den som svarade inte har en aning om detta beslut. Jag blir inte förvånad om kundtjänst börjar gräva i detta först efter att någon ringer in efter 1:a maj och åberopar detta.

Permalänk
Medlem

Min ursprungliga fråga till Telia var: Jag har en iPhone 4s som bindningstiden redan gått ut på sedan tidigare. Men den är operatörslåst av er. Efter 1 maj 2014 ska man kunna få den upplåst utan kostnad och jag tänkte fråga hur det kommer att fungera ? Kommer alla telefoner där bindningstiden gått ut att automatiskt bli upplåsta eller måste man kontakta er för att få en upplåsningskod ? (Denna kostnadsfria upplåsning p.g.a. Riksdagens beslut 26 mars.)

Första svaret som jag fick var: För att låsa upp din telefon besöker du en av Telias butiker. För att genomföra upplåsningen behöver du ta med den telefon som ska låsas upp eller telefonens kvitto/följesedel till butiken. Har du inte möjlighet att besöka butiken själv går det även bra om du skickar ett ombud. Handläggaren i vår butik skickar en förfrågan om upplåsning till Apple. Det kan dröja upp till två veckor innan din upplåsning godkänns.

Då ställde jag en följdfråga om det gick att redan nu få den upplåst utan kostnad eller om jag ska vänta tills efter 1/5, och fick då detta svar av en annan handläggare: Än så länge är det endast ett förslag och ingen lag. Det vill säga att du behöver betala 300kr för att låsa upp din telefon.

Då var jag såklart tvungen till en följd"fråga" till: Nej då, lagen är klubbad och klar 26 mars och gäller från 2014-05-01 ! Lag (2014:146) om ändring i lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation.
Så har ni inte diskuterat detta ännu så är det nog hög tid att göra det... Om mindre än 2 veckor är lagen i kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Min ursprungliga fråga till Telia var: Jag har en iPhone 4s som bindningstiden redan gått ut på sedan tidigare. Men den är operatörslåst av er. Efter 1 maj 2014 ska man kunna få den upplåst utan kostnad och jag tänkte fråga hur det kommer att fungera ? Kommer alla telefoner där bindningstiden gått ut att automatiskt bli upplåsta eller måste man kontakta er för att få en upplåsningskod ? (Denna kostnadsfria upplåsning p.g.a. Riksdagens beslut 26 mars.)

Första svaret som jag fick var: För att låsa upp din telefon besöker du en av Telias butiker. För att genomföra upplåsningen behöver du ta med den telefon som ska låsas upp eller telefonens kvitto/följesedel till butiken. Har du inte möjlighet att besöka butiken själv går det även bra om du skickar ett ombud. Handläggaren i vår butik skickar en förfrågan om upplåsning till Apple. Det kan dröja upp till två veckor innan din upplåsning godkänns.

Då ställde jag en följdfråga om det gick att redan nu få den upplåst utan kostnad eller om jag ska vänta tills efter 1/5, och fick då detta svar av en annan handläggare: Än så länge är det endast ett förslag och ingen lag. Det vill säga att du behöver betala 300kr för att låsa upp din telefon.

Då var jag såklart tvungen till en följd"fråga" till: Nej då, lagen är klubbad och klar 26 mars och gäller från 2014-05-01 ! Lag (2014:146) om ändring i lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation.
Så har ni inte diskuterat detta ännu så är det nog hög tid att göra det... Om mindre än 2 veckor är lagen i kraft.

Återigen, lagen är inte retroaktiv utan gäller bara abonnemang och telefoner som införskaffas efter den 1/5-2014.
Detta innebär att dom kommer att ha full rätt att ta betalt för upplåsningen på telefoner som införskaffats före detta datum, om dom sen kommer att göra det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Återigen, lagen är inte retroaktiv utan gäller bara abonnemang och telefoner som införskaffas efter den 1/5-2014.
Detta innebär att dom kommer att ha full rätt att ta betalt för upplåsningen på telefoner som införskaffats före detta datum, om dom sen kommer att göra det är en annan sak.

Damn, jag som hoppades få bort bootloader låset på min Xperia om det nu också gäller det annars kommer jag aldrig i fortsättningen köpa mobiler hos operatörer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Damn, jag som hoppades få bort bootloader låset på min Xperia om det nu också gäller det annars kommer jag aldrig i fortsättningen köpa mobiler hos operatörer.

Har inget med bootloadern att göra, det är tillverkaren som låser den och det spelar ingen roll var du köper telefonen, är den låst så är den.

Den nya lagen kommer att påverka uppsägningstiden av ett abonnemang, max 1 månad, och att det skall vara gratis att få telefonen upplåst (operatörslåst) när din bindningstid är slut.
Kommer inte ihåg om den också kommer att påverka bindningstiden som en operatör max får ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har inget med bootloadern att göra, det är tillverkaren som låser den och det spelar ingen roll var du köper telefonen, är den låst så är den.

Den nya lagen kommer att påverka uppsägningstiden av ett abonnemang, max 1 månad, och att det skall vara gratis att få telefonen upplåst (operatörslåst) när din bindningstid är slut.
Kommer inte ihåg om den också kommer att påverka bindningstiden som en operatör max får ha.

Tillverkaren låser bootloadern av tillfrågan från operatören.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Nja MacAllan - jag är inte helt säker på om lagen ska (kan) tolkas så att endast avtal ingångna efter 2014-05-01 omfattas av den nya lagen.

Jag har inte mitt avtal framför mig men där regleras såklart hur lång uppsägningstiden är så den blir nog inte ändrad, eftersom den är avtalad. Dock är jag (mycket) tveksam till om operatörslåsningen alls regleras i avtalet, åtminstone i fråga om vad det ska kosta att få den upplåst, så det är som jag ser det endast en kostnad som operatören har kunnat ta ut men som denne efter 1/5 inte får ta ut. När man tecknar abbonemanget får man uppgift om att telefonen är operatörslåst, men inte så mycket mer detaljer om det. Frågar man om det får man veta att man kan få den upplåst mot avgift efter ett år, men som jag ser det är detta en "tjänst" som operatörerna erbjudit på sina egna villkor utan att det reglerats i avtal. Likaledes är det ju inte förbjudet på något sätt att låsa upp den på andra vägar - om man nu hittar några som erbjuder det.

Det är ju fritt fram för en datorhandlare att säga "Datorn levereras med Windows. Om 12 månader kan du komma tillbaka med datorn så installerar vi Linux istället om du vill, men vi gör aldrig det förens det har gått ett år.". En takläggare kan också säga att "Jag monterar bara papp om det regnar och tegelpannor om det är sol." - inte smart men helt OK. Dock får inte en butiksägare hindra olika etniska grupper från att komma in i butiken, då detta är lagreglerat. Som jag ser det har operatörslåsningen vart oreglerad och då har operatörerna kunnat bestämma som de vill, men nu blir det lagreglerat och då gäller de reglerna. Det speciella i sammanhanget är såklart att i detta fall kan det gälla en produkt som de låst för länge sedan. Det är kanske inte säkert att det finns upplåsningskods-generatorer kvar till några gamla Ericsson-lurar som såldes låsta för 10 år sedan ?!?!

Här är ex.vis Tele 2´s avtal, från 2014-02-01 (alltså före nya lagen). Där finns inte ett ord om operatörslåsningen, som jag kan hitta. Inte att den kan vara låst över huvud taget. (Dock har de bara 1 månads uppsägningstid i denna version av avtalet.) http://www.tele2.se/product_images/Avtal_Mobilabonnemang_140403.pdf

Permalänk
Medlem

Det blev ingen ändring av den maximala bindningstiden på 24 månader.

Det nya i lagen är i kapitel 5:
15 b §/Träder i kraft I:2014-05-01/ Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster får i avtal med en konsument inte ställa upp villkor som innebär att uppsägningstiden för konsumenten är längre än en månad. I fråga om avtal med bindningstid får villkoren inte innebära att konsumenten måste säga upp avtalet tidigare än en månad före bindningstidens utgång för att avtalet ska upphöra att gälla vid den tidpunkten. Lag (2014:146).

15 c §/Träder i kraft I:2014-05-01/ Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och som har träffat avtal med en konsument om abonnemang med bindningstid, i kombination med tillhandahållande av terminalutrustning, ska efter den inledande bindningstiden på begäran av konsumenten ta bort operatörslås kostnadsfritt och utan dröjsmål.

Med operatörslås avses sådana begränsningar när det gäller användningen av terminalutrustning som en tjänsteleverantör har infört eller låtit införa för att hindra att utrustningen används för nyttjande av andra leverantörers elektroniska kommunikationstjänster.

Tjänsteleverantören ska omedelbart efter den inledande bindningstidens utgång på ett tydligt sätt underrätta konsumenten om dennes rätt enligt första stycket. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om på vilket sätt underrättelsen ska lämnas. Lag (2014:146).

Permalänk
Medlem

Sjukt bra! Tre månaders uppsägningstid harju varit orimligt! Tack för infot!

Permalänk

Hmm gäller detta även de så kallade ATA-boxarna man har till ip-telefoni? För hittills har man inte fått någon hjälp med dom. Fick nämligen en som var köpt via Bahnhof, men bunden till ett konto. Dom vägrade hjälpa mig så att jag kunde använda den till mitt abonnemang. Som jag har hos Bahnhof.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sjukt bra! Tre månaders uppsägningstid harju varit orimligt! Tack för infot!

Vad blir den praktiska skillnaden, menar du? Något jag missar? Du binder upp i 24 månader, om det sedan är 1,2-5 månaders uppsägning spelar ju ingen praktisk roll då du ändå är bunden 24 månader.

Eller kan man komma ur dessa 24 månader genom uppsägning, för isåfall spelar det en enorm roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Vad blir den praktiska skillnaden, menar du? Något jag missar? Du binder upp i 24 månader, om det sedan är 1,2-5 månaders uppsägning spelar ju ingen praktisk roll då du ändå är bunden 24 månader.

Eller kan man komma ur dessa 24 månader genom uppsägning, för isåfall spelar det en enorm roll.

Det spelar bara roll för den som har/ska skaffa nytt abonnemang och inte tänker binda sig för att få en telefon på köpet (vilket oftast är en sjukt kass affär ist för att casha den) och då kan man byta abonnemang enkelt, t e x nyttja kampanjer om man nu är ute efter sånt exempelvis

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej?

Varför skulle mobiltillverkarna låsa mobiler på begäran från operatörer när det gäller mobiler som ska säljas separat?

Bootloadern har ju dessutom INGENTING med operatörslåset att göra.

Nu pratar jag om mobiler som skickas till operatörer som låses.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Så hur är det om man nu sitter på ett abb utan bindningstid och vill byta efter 1/5? Är det 3 månader som gäller på gamla abb? Sitter med Telenor idag men har kass täckning på en del ställen så jag vill prova någon annan leverantör. Det som har hindrat mig hittills är den sjuka 3 månaders uppsägningstiden. Blir för drygt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Vad blir den praktiska skillnaden, menar du? Något jag missar? Du binder upp i 24 månader, om det sedan är 1,2-5 månaders uppsägning spelar ju ingen praktisk roll då du ändå är bunden 24 månader.

Eller kan man komma ur dessa 24 månader genom uppsägning, för isåfall spelar det en enorm roll.

Skillnaden blir om man som jag sitter på ett abonnemang utan bindningstid. Har Telia idag men ska byta till 3 då de är betydligt billigare och nu behöver jag förhoppningsvis inte betala för 3 månader utan 1 när jag säger upp mitt abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Nja MacAllan - jag är inte helt säker på om lagen ska (kan) tolkas så att endast avtal ingångna efter 2014-05-01 omfattas av den nya lagen.

Jag har inte mitt avtal framför mig men där regleras såklart hur lång uppsägningstiden är så den blir nog inte ändrad, eftersom den är avtalad. Dock är jag (mycket) tveksam till om operatörslåsningen alls regleras i avtalet, åtminstone i fråga om vad det ska kosta att få den upplåst, så det är som jag ser det endast en kostnad som operatören har kunnat ta ut men som denne efter 1/5 inte får ta ut. När man tecknar abbonemanget får man uppgift om att telefonen är operatörslåst, men inte så mycket mer detaljer om det. Frågar man om det får man veta att man kan få den upplåst mot avgift efter ett år, men som jag ser det är detta en "tjänst" som operatörerna erbjudit på sina egna villkor utan att det reglerats i avtal. Likaledes är det ju inte förbjudet på något sätt att låsa upp den på andra vägar - om man nu hittar några som erbjuder det.

Det är ju fritt fram för en datorhandlare att säga "Datorn levereras med Windows. Om 12 månader kan du komma tillbaka med datorn så installerar vi Linux istället om du vill, men vi gör aldrig det förens det har gått ett år.". En takläggare kan också säga att "Jag monterar bara papp om det regnar och tegelpannor om det är sol." - inte smart men helt OK. Dock får inte en butiksägare hindra olika etniska grupper från att komma in i butiken, då detta är lagreglerat. Som jag ser det har operatörslåsningen vart oreglerad och då har operatörerna kunnat bestämma som de vill, men nu blir det lagreglerat och då gäller de reglerna. Det speciella i sammanhanget är såklart att i detta fall kan det gälla en produkt som de låst för länge sedan. Det är kanske inte säkert att det finns upplåsningskods-generatorer kvar till några gamla Ericsson-lurar som såldes låsta för 10 år sedan ?!?!

Här är ex.vis Tele 2´s avtal, från 2014-02-01 (alltså före nya lagen). Där finns inte ett ord om operatörslåsningen, som jag kan hitta. Inte att den kan vara låst över huvud taget. (Dock har de bara 1 månads uppsägningstid i denna version av avtalet.) http://www.tele2.se/product_images/Avtal_Mobilabonnemang_140403.pdf

Mycket möjligt att du inte är säker på det, men jag är

Dels kan du läsa här
http://www.metro.se/teknik/mobiljattarna-ska-tvingas-sanka-up...

Sen kan du även titta här under punkt 9 (ungefär mitt på sidan) och remissinstanser.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Proposition...

Utdrag från sidan:

"Remissinstanserna: Tele2 Sverige AB anser att det bör förtydligas att förslagen endast gäller för abonnemang som tecknas efter ikraftträdandet. Även IT&Telekomföretagen framför att det bör förtydligas att ändringarna inte har retroaktiv verkan.
Skälen för regeringens förslag: Det är angeläget att underlätta för konsumenter att byta leverantör av elektroniska kommunikationstjänster. De nya bestämmelserna bör träda i kraft den 1 maj 2014.
Bestämmelserna bör endast tillämpas på avtal som har ingåtts efter ikraftträdandet. Detta följer av allmänna principer. Några övergångsbestämmelser behöver därför inte införas.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Det blev ingen ändring av den maximala bindningstiden på 24 månader.

Långa bindningstider på abonnemang är ett otyg. Så länge som de får sälja abonnemang på två år så kommer inte folk fortsätta hamna i "mobil-lyxfällan". Väldigt få nöjer sig med att byta telefon vartannat år, det är nog därför vi har så många abonnemang i dag. Folk köper ny tidigare och "lever" kvar med ett gammalt abonnemang. Helt sjukt att många populära lurar säljs med en MTK på 10kkr.

Hade regeringen haft mod så skulle de åtminstone trappat ner längsta tillåtna avtalstid till 18 månader för den här typen av affärer för att sedan gå vidare till 12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Långa bindningstider på abonnemang är ett otyg. Så länge som de får sälja abonnemang på två år så kommer inte folk fortsätta hamna i "mobil-lyxfällan". Väldigt få nöjer sig med att byta telefon vartannat år, det är nog därför vi har så många abonnemang i dag. Folk köper ny tidigare och "lever" kvar med ett gammalt abonnemang. Helt sjukt att många populära lurar säljs med en MTK på 10kkr.

Hade regeringen haft mod så skulle de åtminstone trappat ner längsta tillåtna avtalstid till 18 månader för den här typen av affärer för att sedan gå vidare till 12 månader.

Precis. Danmark och Norge har 6 respektive 12 månader som maximal bindningstid. Det vore rimligt att ha något liknande i Sverige.

Idag är det alldeles för enkelt att skaffa många, långa, mobilabonnemang som leder till skulder. Om det hade varit 6 eller 12 månaders bindningstid här så hade nog färre blivit skuldsatta då många abonnemang med mobiler hade krävt kontantbetalning i butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Precis. Danmark och Norge har 6 respektive 12 månader som maximal bindningstid. Det vore rimligt att ha något liknande i Sverige.

Idag är det alldeles för enkelt att skaffa många, långa, mobilabonnemang som leder till skulder. Om det hade varit 6 eller 12 månaders bindningstid här så hade nog färre blivit skuldsatta då många abonnemang med mobiler hade krävt kontantbetalning i butiken.

Känns som det kvittar. Gillar man inte vara uppbunden lång tid så köper man kontant. Bindningstid på 12 månader innebär bara att man måste betala av telefonen snabbare. Blir inte billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Känns som det kvittar. Gillar man inte vara uppbunden lång tid så köper man kontant. Bindningstid på 12 månader innebär bara att man måste betala av telefonen snabbare. Blir inte billigare

Om bindningstiden minskar till 6 eller 12 månader tror jag att många abonnemang med telefon kommer att kosta vid tecknandet av abonnemanget, kanske 1000-2000 kr. Det gör att Jimmy i Säffle inte har råd att gå in till Phonehouse och teckna abonnemang för två iphones och en ipad med abonnemang för att sedan få skulder och vara med i Lyxfällan på tv.