Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 930

UPPDATERING LÄNGST NER

Då har Nokia äntligen lanserat sin nya toppmodell! Ser ut att vara en 1520 fast i 5"-storlek! Personligen tycker jag den ser riktigt snygg ut.

Spec
Mått: 137 x 71 x 9,8mm
Vikt: 167 gram
Skärm: 5 tum, 1920 x 1080 pixlar, 441 ppi

Primärkameran: 20 megapixel, PureView, 1/2,5-tums BSI-sensor, f/2.4-bländare, optisk bildstabilisering, dubbla led-blixtar. Videoinspelning i 1080p (30fps)
Videosamtalskamera: Ja, på 1,2 megapixel.

Processornamn: Qualcomm Snapdragon™ 800 klockad till 2.2 GHz
Trådlös laddning: Inbyggt (Qi-standard)
Batterikapacitet: 2420 mAh

RAM: 2 GB
Massminne: 32 GB
Utökningsbar minneskortstyp: Nej

Anslutningar: Wi-Fi a/b/g/n/ac, Bluetooth 4.0, NFC och USB 2.0
Mikrofon: Fyra "högpresterande" mikrofoner ska möjliggöra riktade ljudinspelningar.

Övrigt:
Gorilla Glass 3-glas, och sägs ha en betrakningsvinkel på 180 grader.
Ny zoom-gest som kan utföras med ett finger
4g LTE
Möjlighet till att bilderna antingen sparas som 20 megapixel, eller 5 megapixel.

Citat:

Att data från en 20-megapixelsbild kombineras till en ny med lägre upplösning ska ha effekten att bildkvaliteten förbättras avsevärt, uppger Nokia.

Pris: ~3900kr, ej officiellt Svenskt pris (troligtvis runt 5000 kr)
Släpps: Juni

NYTT: För er som vill förhandsboka mobilen så kan man tydligen göra det på expansys redan nu. Pris fortfarande okänt

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Inaktiv

Svenska priset lär nog hamna på 5500 Beroende på vilken butik, men strax över 5000Kr som alla andra topmodeller. Alla dessa Amerikanska priser som iphone 199/399/499, betyder inget här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Dejch uppskattning av priset är nog korrekt, bara kollla på priset på tidigare lanseringar.

Men vill ha, byta upp mig från en Lumia 920. Men detta är en Lumia Icon i lite annan förpackning bara (metallramen).

Permalänk

Synd att de bytt färgschema, 920/925/1020/1520 var riktigt snygga.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Synd att de bytt färgschema, 920 var ursnygg.

Tycker personligen den i orange är HET, detta är en riktig mobil som passar mig i alla fall! Undrar dock hur batteritiden kommer vara, men att den har större batteri än 925 uppskattar jag, samt inbyggd Qi-laddning!

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Svenska priset lär nog hamna på 5500 Beroende på vilken butik, men strax över 5000Kr som alla andra topmodeller. Alla dessa Amerikanska priser som iphone 199/399/499, betyder inget här i Sverige.

Fast amerikanerna brukar väl ha ett ganska saftigt abonnemang ovanpå...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Att det blir en Lumia när man byter ut sin iPhone 4 är ju ett som är säkert. Denna ligger bra till både hårdvaru- och storleksmässigt. Hoppas på ett pris under 5000.

EDIT: Verkar ju vara oled enligt nokias hemsida också, gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av razeer:

Tycker personligen den i orange är HET, detta är en riktig mobil som passar mig i alla fall! Undrar dock hur batteritiden kommer vara, men att den har större batteri än 925 uppskattar jag, samt inbyggd Qi-laddning!

Samma som Lumia Icon sen kanske WP8.1 förbättrar eller försämrar det men det borde vara däromkring i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Fast amerikanerna brukar väl ha ett ganska saftigt abonnemang ovanpå...

"and the handset will become available in June arriving in Europe, Asia, and the Middle East priced at $599 off contract. "

Så 3900kr är önsketänkande tyvärr utan runt 5500kr är väl hur det brukar bli i Sverige.

Permalänk
Medlem

orange!

vit/svart är tråkigt och den gröna såg rätt meh ut

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Ser riktigt lovande ut. Kan bli att jag byter upp mig från min S4.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker den ser riktigt lovande ut. Snygg som ***.

Fortfarande lite osäker på Windows Phone dock...
Samt batteriet. WP är väl väloptimerat men 800 och den stora högupplösta skärmen drar ju också bra med batteri.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Jag tycker den ser riktigt lovande ut. Snygg som ***.

Fortfarande lite osäker på Windows Phone dock...
Samt batteriet. WP är väl väloptimerat men 800 och den stora högupplösta skärmen drar ju också bra med batteri.

Står det lite om batteriet:
http://www.engadget.com/2014/02/19/nokia-lumia-icon-review/
Nu är den med WP8 så kommer skilja lite men ger en uppskattning iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Synd att de bytt färgschema, 920/925/1020/1520 var riktigt snygga.

De kan ju inte ha samma färger på alla modeller, och vara lika inrutade och tråkiga som ex andra tillverkare.

Nya modeller och några nya färger, klockrent!

Skrivet av betan:

Men detta är en Lumia Icon i lite annan förpackning bara (metallramen).

Just den lilla förändringen gör ju att luren får en annan style, den blir som en mix av 920 och lite 925 och poff så har vi 930.

Tycker metallramen är både elegant men ser också praktiska fördelar med den.

Skrivet av razeer:

Tycker personligen den i orange är HET, detta är en riktig mobil som passar mig i alla fall!

Medhåll, kul med nya läckra, och starka färger. Starka lurar ska ha starka färger, så man inte misstar den för en vanlig svart lur i mängden.

Citat:

Undrar dock hur batteritiden kommer vara, men att den har större batteri än 925 uppskattar jag, samt inbyggd Qi-laddning!

Av presentationen att döma, så kommer de införa en egen batteri-sense, som ska göra att "när man har ca 20% kvar så får man en boost så man kan klara sig uppåt 12-24 timmar extra, beroende på användning"

Batteritiden verkar vara MINST lika bra som på 920, 1020 eller whatever. Intrycket jag fick är att den kommer vara mycket bättre pga av de nya finesserna som hjälper användarna på olika sätt. Den inbyggda Batteri-appen som ger en grym överblick över vad som belastar och hur mycket, Inbyggda WIFI-Sense som gör att mycket som idag sker manuellt kommer ske per automatik. Kort och gott, det var inte bara bättre batteritid utan det var även flera viktiga nya funktioner som ytterligare kan bidra till detta.

Skrivet av celoz:

orange!

vit/svart är tråkigt och den gröna såg rätt meh ut

Håller med, alla andra märken är ju vita och svarta, nya färger, att kunna sätta egen färg genom egna valda foton som genomspeglar tilesen på startskärmen gör att luren blir ännu mer personlig.

Den kommer säkert i andra färger framöver, men i lanseringsfasen var det läckert med nya färger på en ny produkt.

Permalänk
Medlem

Om det ska bli någon WP för mig så är det den här!

Permalänk
Medlem

Glad att man börjar plocka lite från ramen runt skärmen. Mer eller mindre samma mått som 920, men med 0,5" större skärm. Helt klart dags att byta ut 920:n

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Är lite kluven, 1020 eller 930 som nästa telefon då? Kameran lär ju inte vara bättre i 930, vilket är orsaken till varför jag vill uppgradera från 920 till 1020, men 930 såg riktigt fin ut och lockande.

Blir nog säkert 1020 ändå när priset sjunkit rejält.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Den ser obetydligt större ut än min 820, så 930 är en het kandidat för en framtida uppgradering! Är jag tråkig som tycker vit ser stilren ut?

Permalänk
Medlem

Har dom fixat snabb-inställningar på WP än? Förra gången jag använde en WP-telefon så var man tvungen att gå in på inställningar för att ändra grejer....

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Snabbinställningar kommer i 8.1

Jag tycker 930 ser grym ut. Har precis beställt en 1020 som jobbmobil, men hade jag inte behövt beställa nu hade nog 930 känts som det givna valet.

Permalänk
Medlem

Haft 920 i 1 ½ år nu och min nästa lär garanterat bli 930!

Orangea var ju den snyggaste och skulle passa min orangea lenovo yoga men lär nog garanterat bli den gröna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigarkungen:

Har dom fixat snabb-inställningar på WP än? Förra gången jag använde en WP-telefon så var man tvungen att gå in på inställningar för att ändra grejer....

Snabbinställningar finns i 8.1. Dessutom finns det redan nu program man kan fästa på startskärmen för att styra WiFi/Lampa/3g/Bluetooth/etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Har dom fixat snabb-inställningar på WP än? Förra gången jag använde en WP-telefon så var man tvungen att gå in på inställningar för att ändra grejer....

Precis som du kallar det kommer det att bli, snabb-inställningar- Action Center. Verkar ruskigt lovande. Coolare namn på en coolare variant av Not-center.

Permalänk
Medlem

Hade jag orkat lämna Googles universum för Microsoft så hade jag definitivt köpt denna lur.

Jämfört med min nya Nexus 5 (kom med UPS igår) så verkar hårdvaran snarlik med störst skillnad angående kameran. Storleken är ju närmast identisk (Nokian lite tjockare), fast lustigt att Nokian väger hela 37 gram (28%) mer. En stor fördel med Nexusen är helt klart priset, 3499:- för 32GB varianten direkt från Google Play, tog två dagar med UPS.

Sedan är Nexusen cool i rött. Fast det hade varit kul att testa WP8.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

fast lustigt att Nokian väger hela 37 gram (28%) mer.

Genomgående bättre kvalitet väger mer helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Fast det hade varit kul att testa WP8.

Då är 930 helt fel lur.

Skrivet av RobCar:

Genomgående bättre kvalitet väger mer helt enkelt.

Så kan man enkelt uttrycka det, ja.

Permalänk
Hedersmedlem

En sådan vill jag ha. Då inväntar vi Juni då innan vi binder upp oss på ett nytt abonnemang.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Hade jag orkat lämna Googles universum för Microsoft så hade jag definitivt köpt denna lur.

Jag tycker Nexus 5 verkar vara en riktigt bra lur, men just att slippa Googles universum är för mig en stor anledning att välja WP8. Jag tycker att Microsofts ekosystem är grymt bra helt enkelt. Men det är ju alltid så att man blir uppbunden i ett visst system och så blir det svårt att byta.

Sen har ju Google en del riktigt bra tjänster, men jag litar inte alls på dem och deras "do no evil".

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Genomgående bättre kvalitet väger mer helt enkelt.

Det är säkert så, något ska man väl få för ett par tusenlappar extra. Tycker dock att LG lyckats få till det bra med bygget av Nexus 5, skön matt plast och grym skärm, känns solid. Klart bättre än min gamla Samsung Galaxy S3.

Skrivet av Telepati:

Då är 930 helt fel lur.

Varför är 930 fel för att testa Windows Phone?

Skrivet av miklon:

Jag tycker Nexus 5 verkar vara en riktigt bra lur, men just att slippa Googles universum är för mig en stor anledning att välja WP8. Jag tycker att Microsofts ekosystem är grymt bra helt enkelt. Men det är ju alltid så att man blir uppbunden i ett visst system och så blir det svårt att byta.

Sen har ju Google en del riktigt bra tjänster, men jag litar inte alls på dem och deras "do no evil".

Jag har absolut inget emot Microsofts ekosystem, kör det på två stationära, en bärbar och dessutom en Surface 2. Den molntjänsten jag kör finns dessvärre inte till WP och sedan var jag bara lat när jag bytte nu senast, kommer ihåg när jag bytte från iPhone 4 till en Samsung Galaxy S3 4G, pain inte the ass! Lagrar inget känsligt hos Google (använder ex. knappt Gmail och har helt ratat Google Drive), litar med andra ord inte heller på deras "do no evil". Å andra sidan litar jag inte så mycket på Microsoft heller... Kör egen NAS och Wuala för det som behöver ligga i molnet.

http://www.wuala.com/

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Varför är 930 fel för att testa Windows Phone?

Det var ett litet dåligt skämt då du skrev "testa WP8" vilket är det som vi har idag, och 930 kommer med WP 8.1, det som vi kommer att få. Och just steget från 8 till 8.1, är faktiskt bland det största som tagits inom WP, vad det verkar.