Ladda telefon via bilbatteri

Permalänk

Ladda telefon via bilbatteri

Hej!
I stugan har vi ingen el men möjlighet till att ha bilbatterier. Kan man då koppla de laddare som fungerar i bilen till batteriet och ladda på så sätt?

Det är en sådan laddare jag tänker på.

Har möjlighet att ta med sladdar och fixa där. Är det möjligt?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Det bör funka, har själv haft sådan laddare och funkade galant så länge bilen var på.

Permalänk
Skrivet av BlackSanta_TV:

Det bör funka, har själv haft sådan laddare och funkade galant så länge bilen var på.

Tänkte snarare att man kopplar laddaren till de fristående batterier som vi har inne i stugan. Med egna kablar osv.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Ja, det går.. har själv gjort det.

Det enklaste är att köpa en "adapter" med batteripols-klammrar och 12v (cigguttag) hona. Finns nog på biltema, claes ohlson, Kjell & Co etc. etc..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Ja, det går.. har själv gjort det.

Det enklaste är att köpa en "adapter" med batteripols-klammrar och 12v (cigguttag) hona. Finns nog på biltema, claes ohlson, Kjell & Co etc. etc..

Jag förstår. Vilken pol är vilken på laddaren? Ska åka idag och som bekant är inga affärer öppna idag. Skulle funka att ful-modda bara för den hår gången.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jag har någon gång improviserat genom att använda kablar med krokodilklämmor på ändarna för att koppla ihop laddaren med batteriet. Spetsen på laddaren är plus och de två stiften på sidorna är minus.

Permalänk

Det bästa vore vara att köpa något sånthär:

Finns i valfria färger i alla prisklasser. Då är det bara att koppla den till vad du nu ska ha USB'n till.

Permalänk
Skrivet av jetten:

Jag har någon gång improviserat genom att använda kablar med krokodilklämmor på ändarna för att koppla ihop laddaren med batteriet. Spetsen på laddaren är plus och de två stiften på sidorna är minus.

Tack. Ska testa detta. Har dock inga klämmor men får se vad jag ur till förfogande i stugan.

Skrivet av MuffinManxD:

Det bästa vore vara att köpa något sånthär:
http://puu.sh/8gcZn.jpg

Finns i valfria färger i alla prisklasser. Då är det bara att koppla den till vad du nu ska ha USB'n till.

Vi har dock redan 3 stycken billaddare men tack för din input!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Det bästa vore vara att köpa något sånthär:
http://puu.sh/8gcZn.jpg

Finns i valfria färger i alla prisklasser. Då är det bara att koppla den till vad du nu ska ha USB'n till.

Det är ju en bra idé om man har en mobil/pryl som kan laddas via USB...

Måste ju dock forfarande kunna koppla den till ett batteri på något sätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ladda tel&annat via bilbattri

Den bästa vore väl som en standy lösning, att koppla in en cig-kontakt med usb istället (så gjorde jag ialf i husvagnen), så kan du använda den till mera än till bara telefonen... Men har du inte tillgång till cigg-kontakt och laddare, så får du väl försöka "ful modda" på egen risk

Visa signatur

____________________________________________________________
|| Athlonii Q@ 3GHz || SLI Asus 9600GT || Xonar 5.1 || OCZ RevoDx3 120GB & Seagate 2TB || Silverstone Silent 550W || Acer Chromebook

Permalänk
Skrivet av Pcgurun:

Den bästa vore väl som en standy lösning, att koppla in en cig-kontakt med usb istället (så gjorde jag ialf i husvagnen), så kan du använda den till mera än till bara telefonen... Men har du inte tillgång till cigg-kontakt och laddare, så får du väl försöka "ful modda" på egen risk

Hehe japp, ska testa att sätta dit en laddare. Värsta som kan hända är... att..... telefonen går sönder. Fan.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Köp en sån här så kan du enkelt koppla in laddaren när du behöver den.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Vol...
Eller så skruvar du itu laddaren och löder dit längre kablar med klämmor eller liknande och sätter direkt på batteriet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Den yttre hylsan är minus i ciggurtag (och nästan allt annat med likström). Precis som många redan nämnt är ett fast monterat uttag snyggast och enklast i längden. Inte en standard man ändrar i första taget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Har inte bilbatteriet för hög spänning för en mobil? Har för mig att en mobil nuförtiden laddas på 5V.
Isf skulle du behöva något motstånd. För att "sänka" 12 volt till 5 tror jag att du behöver en 2,5 Ohm resistor.

Kolla dock upp det däremot innan du kopplar någonting till batteriet.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Har inte bilbatteriet för hög spänning för en mobil? Har för mig att en mobil nuförtiden laddas på 5V.
Isf skulle du behöva något motstånd. För att "sänka" 12 volt till 5 tror jag att du behöver en 2,5 Ohm resistor.

Kolla dock upp det däremot innan du kopplar någonting till batteriet.

Laddaren ska fixa det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xapa112:

Har inte bilbatteriet för hög spänning för en mobil? Har för mig att en mobil nuförtiden laddas på 5V.
Isf skulle du behöva något motstånd. För att "sänka" 12 volt till 5 tror jag att du behöver en 2,5 Ohm resistor.

Kolla dock upp det däremot innan du kopplar någonting till batteriet.

Han ska ju koppla in biltelefon laddaren till batteriet och den sänker till 5v automatiskt

Permalänk
Medlem

Ett förslag:
Batteriklämmor till cigguttag från Kjell.

Visa signatur

.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................

Permalänk

Ska köpa en sådan senare, men tråden just nu är för att kunna ladda de kommande dagarna, då Kjell eller Clas inte är tillgängligt idag när vi åker.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Beroende på butik så finns sådana "adaptrar" som "nlp" så snällt fick fram en bild på.. i allt från biltillbehörsbutiker (Mekonomen, Biltema etc. även mindre butiker kan ha.) till prylbutiker som Kjell & Co etc.

Vill du fulfixa så länge, så är piggen plus och bågarna minus... så dra bara kablar från polerna på batteriet och fixa dit dem på något sätt (Skala av lite och linda runt, silver tejp eller vad du kan hitta på).

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Beroende på butik så finns sådana "adaptrar" som "nlp" så snällt fick fram en bild på.. i allt från biltillbehörsbutiker (Mekonomen, Biltema etc. även mindre butiker kan ha.) till prylbutiker som Kjell & Co etc.

Vill du fulfixa så länge, så är piggen plus och bågarna minus... så dra bara kablar från polerna på batteriet och fixa dit dem på något sätt (Skala av lite och linda runt, silver tejp eller vad du kan hitta på).

Tack! Ska fulfixa denna gång, blir till att köpa ordentligt tills nästa. Tack alla för er input! Det uppskattas!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Tack! Ska fulfixa denna gång, blir till att köpa ordentligt tills nästa. Tack alla för er input! Det uppskattas!

Ifall du vill fulfixa fint, så kan du ju sätta en säkring på plus-kabeln.. om du skulle råka kortsluta.
Brukar inte vara så svårt att få tag på.. typ en sådan här.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/sakringar/sakrin...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om du kan löda lite så tycker jag att den här låter rolig. http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/...

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Om du kan löda lite så tycker jag att den här låter rolig. http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/...

En fantastisk liten pryl, jag har själv en sådan så jag kan ladda från batterier med andra spänningar än 12 v. Det är en motsvarande pryl som finns inuti den 12 volts billaddare som tråden handlar om, dock är billaddaren speciellt inställd för 12 v.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

att först ta 12V DC till 230V AC för att sen ner till 5V DC igen är verkligen att gå över ån efter vatten.. sen att den kostar 600kr är ju positivt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Tack återigen för era förslag! Ni missar dock att jag för närvarande inte har tillgång till några butiker.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Byggde en laddare av tejp och sladdar, det funkar utmärkt! Tack alla!

Visa signatur

Insert funny joke here