LG G3 Lansering 27:e Maj

Permalänk
Medlem

LG G3 Lansering 27:e Maj

Märkte att det saknas en tråd för LG G3. Telefonen är inte släppt ännu, men det finns läckor och LG själva har skrivit att deras senast 5.5" QHD display kommer sitta i nästa flaggskepp. Telefonen kommer att presenteras den 27e maj och svensk presslansering kommer hålla rum i Stockholm den 3e juni.

Ryktade specifikationer:

Operativsystem: Android 4.4.2
Skärm: 5.5-tumsskärm IPS med QHD-upplösning, 2560 x 1440 pixlar / 534PPI.
Chipset: Qualcomm Snapdragon 801-AC, 4x Krait 400 kärnor @ 2.46GHz
Grafik-chipset: Adreno 330 @ 578MHz
RAM: 2GB/3GB LPDDR3 @ 933MHz
Lagringsutrymme: 16GB/32GB + MicroSD-kortplats (16GB-varianten har 2GB ram och 32GB-varianten har 3GB ram)
Nätverk: 2G/3G/4G LTE/4G LTE Advance
Wi-Fi: 802.11 a/b/g/n/ac
Kamera: 13MP-kamera Sony Exmor IMX135 med Optiskbildstabilisering, OIS+, och 2,1MP-kamera framtill
Batteri: Löstagbart 3000mAh-batteri
Mått: 146,3 x 74,6 x 8,9 mm
Vikt: 149g
Ljud: 24 bitars/192kHz Hi-Fi-playback, 1W högtalare på baksidan.
Övrigt: NFC, IR, FM-radio, DLNA, 4K-videoinspelning, Laser Detection Autofokus sensorn till vänster om knapparna

Laser Detection Autofokus snabbar upp bildfokuseringen och hjälper kameran hitta fokus bättre i mörker ända ner till kolsvart.

Läckta pressrenderingar:

LG G3 nya UI:

Nya QuickWindow:

Med den löstagbara baksidan borttagen:

Officiell teaser:

Telefonen har en matt metallicliknande plast som ska motverka fingeravtryck.

Efter den 27:e så tar jag gärna emot frågor på saker ni vill att jag och mina ambassadörsvänner testar på telefonen.

Permalänk
Medlem

Baserat på det vi vet är detta i mitt tycke den mest perfekta mobilen hittills, formen, utseendet, specifikationerna och expansionsmöjligheterna är nästan exakt vad jag skulle vilja ha i min drömmobil.

Jag hade nog föredragit 5 tum men med så lite döyta och den rundade baksidan är 5.5tum knappast ett problem. Materialvalet är den stora frågan nu, om det skulle visa sig att den är IP-certifierad och priset är rätt blir detta årets mobil. Synd bara att G4 hinner släppas innan det är dags för mig att byta mobil.

LG visar var skåpet ska stå när Sony, Samsung och HTC släpper marginella uppgraderingar till förra årets modeller som på vissa sätt till och med är sämre än förra årets modeller.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Jag skulle gissa på att matrial på luren är plast med en fräsig lack på! men den såg helt klart intressant ut, skiter i om det är plast då det inte är något jag bryr mig om!

Denna hinner dock vara ute ett tag tills jag kan förnya mitt abbonemang(7 sept bör det va)

Men det gör inte telefonen sämre för det, bra mycket finare än min S2 jag har nu med sprucken skärm och 3 timmar batteri tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag skulle gissa på att matrial på luren är plast med en fräsig lack på! men den såg helt klart intressant ut, skiter i om det är plast då det inte är något jag bryr mig om!

Denna hinner dock vara ute ett tag tills jag kan förnya mitt abbonemang(7 sept bör det va)

Men det gör inte telefonen sämre för det, bra mycket finare än min S2 jag har nu med sprucken skärm och 3 timmar batteri tid

Vad har du använt för evighetsabonnemang som bundit dig så länge?

Själv bryr jag mig heller inte så mycket om det är plast eller inte, föredrar faktiskt matt plast liknande den till Nexus 5.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Vad har du använt för evighetsabonnemang som bundit dig så länge?

Själv bryr jag mig heller inte så mycket om det är plast eller inte, föredrar faktiskt matt plast liknande den till Nexus 5.

Hade en S3a som jag sålde för någon vecka sedan och tagit denna sålänge!

behövde pengar till räkningar!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men placeringen av knapparna är fortfarande otroligt oergonomisk.. När ska de lägga av med dem..

"Hi-Fi" ljudet hade jag för mig att det i princip inte gjorde någon skillnad.
QHD skärm är ju även det ganska meh.
Men hjälp med auto-fokus är väldigt välkommet då LGs tidigare telefoner haft problem med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Ser bra ut, men placeringen av knapparna är fortfarande otroligt oergonomisk.. När ska de lägga av med dem..

"Hi-Fi" ljudet hade jag för mig att det i princip inte gjorde någon skillnad.
QHD skärm är ju även det ganska meh.
Men hjälp med auto-fokus är väldigt välkommet då LGs tidigare telefoner haft problem med detta.

Har du ägd en G2 eller använt en mer än möjligtvis bara klämt på i butik? Jag kan förstå att det inte passar in i allas livsstil, men för mig är det definitivt inget negativt och tycker de är riktigt praktiska.

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt intressant att se vad de kommer att erbjuda med denna

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har du ägd en G2 eller använt en mer än möjligtvis bara klämt på i butik? Jag kan förstå att det inte passar in i allas livsstil, men för mig är det definitivt inget negativt och tycker de är riktigt praktiska.

Nej, men med lite klämmande plus logiskt tänkande så kan man lista ut att placeringen av knapparna har två distinkta negativa aspekter.
1. Knapparna sitter inte på ett ställe där du normalt vilar fingrarna så du måste byta grepp från det att du trycker på dem och använder skärmen.
2. Du kan inte se knapparna och måste känna dig fram till dem. (denna punkten gör ju självklart mindre skillnad ju mer van du blir vid telefonen)
Detta är två ergonomiska missar du definitivt inte borde ignorera. Visst går det utan tvekan att vänja sig vid dem, men bara för att man kan vänja sig vid dålig design gör det inte designen mindre dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Nej, men med lite klämmande plus logiskt tänkande så kan man lista ut att placeringen av knapparna har två distinkta negativa aspekter.
1. Knapparna sitter inte på ett ställe där du normalt vilar fingrarna så du måste byta grepp från det att du trycker på dem och använder skärmen.
2. Du kan inte se knapparna och måste känna dig fram till dem. (denna punkten gör ju självklart mindre skillnad ju mer van du blir vid telefonen)
Detta är två ergonomiska missar du definitivt inte borde ignorera. Visst går det utan tvekan att vänja sig vid dem, men bara för att man kan vänja sig vid dålig design gör det inte designen mindre dålig.

1. Vid enhandsanvändning så vilar mitt högra pekfinger alltid vid knapparna, med två händer i landskapsläge ligger mitt vänstra långfinger under knapparna. Så du måste inte alls byta grepp mer än du behöver för att trycka på knappar på sidan. Du har även ett mycket fastare grepp om telefonen vid enhandsanvändande då du kan greppa den med alla fingrar utom pekfingret.

2. Alla telefoner har inte sina knappar på sidan likadant så du måste oftast vänja om dig om du byter märke, det är inget märkvärdigt att byta till G2.

Det är som sagt ingen dålig design och den fungerar toppen för mig, dina händer kanske är byggda annorlunda jämfört med mina. Men om detta är det enda som kommer oroa dig för att uppgradera till G3 när den väl lanserats så uppmanar jag dig att verkligen prova, vem vet, du kanske älskar det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

1. Vid enhandsanvändning så vilar mitt högra pekfinger alltid vid knapparna, med två händer i landskapsläge ligger mitt vänstra långfinger under knapparna. Så du måste inte alls byta grepp mer än du behöver för att trycka på knappar på sidan.

2. Alla telefoner har inte sina knappar på sidan likadant så du måste oftast vänja om dig om du byter märke, det är inget märkvärdigt att byta till G2.

Det är som sagt ingen dålig design och den fungerar toppen för mig, dina händer kanske är byggda annorlunda jämfört med mina.

Jag håller den annorlunda. Varför? För att maximera den ytan jag når med min tumme.

1. Jag förstår hur du håller telefonen, men att hålla den på det viset minskar den yta du når med samma hand. Nu är det ju dock självklart möjligt att du har små händer, men om du har ganska normalt stora händer som jag då borde det vara på samma vis.
Du håller telefonen ungefär så här, med handen riktad snett neråt och hörnet i handflatan.
Jag håller den ungefär så här, fast med lillfingret under telefonen för att få bättre grepp vertikalt och med handen mer vågrätt rak.
Jag når garanterat mer av min skärm än du gör med det grepp du använder.

2. Irrelevant, punkten står fortfarande.

Citat:

Men om detta är det enda som kommer oroa dig för att uppgradera till G3 när den väl lanserats så uppmanar jag dig att verkligen prova, vem vet, du kanske älskar det med.

Så om jag verkligen provar så kan ett problem jag upplevt med det tidigare magiskt försvinna trots att inga ändringar skett?...
Låter logiskt..

Permalänk
Medlem

Blir nog till att testa OPO först om jag får tag på den, annars blir det till å vänta i höst, se vad äpplet har att erbjuda eller denna. Den ser ju ut att härstamma från de övre regionerna, i gudaskyn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem

LG har tydligen haft en liten privat presentation och nu har specifikationerna läckt ut i mera detalj: http://www.phonearena.com/news/LG-G3-specs-and-features-offic...

Har uppdaterat första posten med detta. Vissa saker fortfarande okända.

Permalänk
Medlem

Ingen Snapdragon 805 :/

Permalänk
Medlem

Uppdaterat med bild som visar baksidan borttagen. Vilket bekräftar löstagbart batteri och MicroSD-kortplats.
Telefonen verkar vara mycket mera inkapslad än G2 och chansen till att den är vattentät är hög.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ungefär vad priset ska ligga på?

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Någon som vet ungefär vad priset ska ligga på?

Optimus G och G2 lanserades med rekommenderat pris på 4500:- bägge två. Skulle gissa på liknande för G3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Optimus G och G2 lanserades med rekommenderat pris på 4500:- bägge två. Skulle gissa på liknande för G3.

Fuuuuck får väll vänta tills den går ner i g2ans pris

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Fuuuuck får väll vänta tills den går ner i g2ans pris

Förväntade du dig att de skulle ge bort den eller? S5/M8/Z2 kostar ju fortfarande runt 6000:- och kostade närmare 6500:- vid lansering. LG är ju en av de minst överprisade när det kommer till flaggskeppen i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en HTC One, men det är väl vad jag tycker.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Förväntade du dig att de skulle ge bort den eller? S5/M8/Z2 kostar ju fortfarande runt 6000:- och kostade närmare 6500:- vid lansering. LG är ju en av de minst överprisade när det kommer till flaggskeppen i alla fall.

Ja den är ju fortfarande väldigt billig för att vara ett flaggskepp

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

Nice! Någon som vet vad den kommer kosta?

Visa signatur

<3

Permalänk
Entusiast

QHD och S801 känns lite obalanserat. S805 är mer anpassad för QHD, Anandtech's recension visade ju precis att S805 presterar med QHD som S801 gör med FHD.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Var väldigt sugen på denna men efter senaste tidens rykten så är förväntningarna betydligt svalare.
Ingen 805, lika stort batteri som g2, antagligen inte vattentät, och den blir större än s5 lika stor som z2. Ja skärmen är större men mobilen är på tok för stor. Fattar inte att folk köper så stora mobiler vad blir nästa steg? 150,0+ x, x mm?

Det ända som talar för g3 som jag ser det nu är skärmen att den är nåt i hästväg samt designen.

Har siktet nu inställt på en ev. z2 compact!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Har siktet nu inställt på en ev. z2 compact!

Off topic, men kul fakta:
Nexus 5 är 5% större än Z1 Compact till volymen, men har en 33% större skärm.
LG G2 är 12% större, men har en 46% större skärm.

Jag tycker de båda är bättre mobiler än Z1C. Z1C har mycket outnyttjat utrymme på fronten och en halvdan skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Off topic, men kul fakta:
Nexus 5 är 5% större än Z1 Compact till volymen, men har en 33% större skärm.
LG G2 är 12% större, men har en 46% större skärm.

Jag tycker de båda är bättre mobiler än Z1C. Z1C har mycket outnyttjat utrymme på fronten och en halvdan skärm.

Japp håller med! Därför jag inväntar 2an

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan den verkligen vara vattenskyddad när hela baksidan är av plast-snäpp-modell..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Kan den verkligen vara vattenskyddad när hela baksidan är av plast-snäpp-modell..?

Ja, Galaxy S5 är det så varför skulle inte LG G3 kunna vara det?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Japp håller med! Därför jag inväntar 2an

Jo, vi får hoppas de bättrar sig, men Z2 lider ju även den av mycket outnyttjat utrymme på fronten :/
Jag menar LG G3 har en 10% större skärm på ungefär samma yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Ja, Galaxy S5 är det så varför skulle inte LG G3 kunna vara det?

Jaha där hör man.

Fast om man inte vill sitta med en trasig telefon bör man läsa hur "vattentäta" de är. IP klassningen de har är ju inte särskilt hög.