Nexus 4 kamera problem, när fixas?

Permalänk
Medlem

Nexus 4 kamera problem, när fixas?

Tjena.

Jag är ägare till en Nexus 4 som på senare tid (ihop med de nya Android uppdateringarna) har börjat bete sig riktigt konstigt.
Det rör sig om alla appar och funktioner som innefattar kameran, så som den vanliga fotograferingsappen, Snapchat, Skype etc.
Detta verkar vara ett känt problem som är en bugg för Nexus 4 och flera andra enheter som kör de nyare versionerna av Android.
Jag undrar om det är någon annan som vet hur många år (ironi) det ska ta för google/Android att räta upp sitt feta snedsteg och låta mig/oss använda mobilen som vanligt igen?

Det här är förstås inte ett problem som går att finna sig i då min Snapchat exempelvis slutade fungera helt igår förmiddags. Appen svarar inte till några funktioner alls knappt, och är därmed obrukbar.
Samma gäller fotograferingsappen vars blixt-funktion samt fokus-funktion samarbetar mer övriga funktioner ungefär en gång på 1000.
Även den är näst intill obrukbar, börjar bli riktigt trött på detta och säger att jag med säkerhet aldrig köper en Nexus igen om de tänker låta sin modell 4 vara sönderbuggad bara för att en ny modell har kommit ut.

Någon som har några svar?

Permalänk
Medlem

Installera Cyanogenmod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Tjena.

Jag är ägare till en Nexus 4 som på senare tid (ihop med de nya Android uppdateringarna) har börjat bete sig riktigt konstigt.
Det rör sig om alla appar och funktioner som innefattar kameran, så som den vanliga fotograferingsappen, Snapchat, Skype etc.
Detta verkar vara ett känt problem som är en bugg för Nexus 4 och flera andra enheter som kör de nyare versionerna av Android.
Jag undrar om det är någon annan som vet hur många år (ironi) det ska ta för google/Android att räta upp sitt feta snedsteg och låta mig/oss använda mobilen som vanligt igen?

Det här är förstås inte ett problem som går att finna sig i då min Snapchat exempelvis slutade fungera helt igår förmiddags. Appen svarar inte till några funktioner alls knappt, och är därmed obrukbar.
Samma gäller fotograferingsappen vars blixt-funktion samt fokus-funktion samarbetar mer övriga funktioner ungefär en gång på 1000.
Även den är näst intill obrukbar, börjar bli riktigt trött på detta och säger att jag med säkerhet aldrig köper en Nexus igen om de tänker låta sin modell 4 vara sönderbuggad bara för att en ny modell har kommit ut.

Någon som har några svar?

Jag har också en Nexus 4 och känner inte alls igen det där. Har du testat en återställning av telefonen? Jag har som sagt inga såna problem alls.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Installera Cyanogenmod?

Vad är det för nånting, och på vilket sätt åtgärdar det mina problem?

Skrivet av jnsson:

Jag har också en Nexus 4 och känner inte alls igen det där. Har du testat en återställning av telefonen? Jag har som sagt inga såna problem alls.

Jag är inte övertygad om att det gäller alla enheter, men problemet har jag googlat på och detta verkar vara ett aktivt ämne inom Googles support där det framgår att flera tusen enheter drabbats av den har buggen. Många ledsna miner från användare som jag själv, det är inte något jag hittat på. Se länken nedan.
http://forum.xda-developers.com/nexus-4/general/nexus-4-camera-issues-reboots-4-3-4-4-2-t2568962

Detta är en av flera länkar jag finner på Google genom att använda sökordet "Nexus 4 camera problem".
Testa det för mer information kring problemet.

En återställning är på gång så fort jag lyckats ansluta min telefon till datorn för kopiering av filerna.
Detta är ett annat problem som ni gärna får hjälpa mig med om ni har tid.
Luren ansluter inte till datorn, eller känns inte igen av Windows som påstår att enheten inte fungerar korrekt och därför inte går att ansluta.
Jag har testat att ändra inställningar i mobilen mellan "Anslut som media enhet" och "anslut som kamera" utan skillnad i resultatet.

Tack på förhand och tack för era svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du USB debugging på?

Hittar du inte så sök på Nexus 4 USB debugging.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har du USB debugging på?

Hittar du inte så sök på Nexus 4 USB debugging.

Har testat både med och utan den funktionen aktiverad.
Bör det fungera när jag har den aktiverad eller inte?

Ska googla på det, som jag antar att du menar.
Tack för ditt svar.

Permalänk

En kompis bytte kernel på sin Nexus 4 och problemen försvann helt.
Annars har jag läst att Android 4.4.3 är på väg ut, och den ska innehålla kamerafixar.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

En kompis bytte kernel på sin Nexus 4 och problemen försvann helt.
Annars har jag läst att Android 4.4.3 är på väg ut, och den ska innehålla kamerafixar.

Vad innebär det och hur gör jag likadant?
4.4.3 har jag haft på luren i några dagar nu och hade hoppats på en buggfix, men det var ju att drömma.
Jag gjorde den här tråden efter som att jag tröttnat på systemuppdateringar utan resultat.

Har just suttit i ytterligare 1 timme och försökt att ansluta luren till datorn men nånting är helt åt helvete.
Den säger att "enheten känns inte igen" och som vanligt är ju Windows support typ loopad,
så jag blir hänvisad från det första till det andra till det tredje, för att i slutänden vara tillbaka på ruta ett.

Testade för övrigt att ansluta i "USB felsökningsläge" och EXAKT samma skit händer fortfarande.
Jag är helt ställd, har aldrig vart med om något liknande. Vad ska jag göra?

Permalänk

Vad gäller att byta kernel vet jag faktiskt inte hur man gör. Men med hjälp av google borde du kunna hitta nån guide på t.ex. XDA developers.

Att enheten inte känns igen brukar vara att anslutningen är dålig. Smuts i kontakter eller dålig kabel/kontakt?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Testade för övrigt att ansluta i "USB felsökningsläge" och EXAKT samma skit händer fortfarande.
Jag är helt ställd, har aldrig vart med om något liknande. Vad ska jag göra?

Testa att installera drivrutinerna för USB. http://developer.android.com/sdk/win-usb.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Vad gäller att byta kernel vet jag faktiskt inte hur man gör. Men med hjälp av google borde du kunna hitta nån guide på t.ex. XDA developers.

Att enheten inte känns igen brukar vara att anslutningen är dålig. Smuts i kontakter eller dålig kabel/kontakt?

Det verkar som att du hade rätt. Jag har hittills använt en kabel som är av längre modell (3m) och väldigt tunn vilket jag upptäckt ger ett spänningsfall som heter duga, det tar lång tid att ladda luren och tydligen går den inte att ansluta till datorn heller.
Fungerar med original kabeln.

Skrivet av Emophic:

Testa att installera drivrutinerna för USB. http://developer.android.com/sdk/win-usb.html

Drivrutinerna har installerats står det, och det verkar ju som att problemet är typ löst nu.
Dock vet jag inte hur jag får min mobil/dator att kommunicera och låta mig föra över filer mellan enheterna?

Det står att enheten är ansluten och fungerar korrekt, men den funktionen i W7 som heter "spela upp automatiskt" verkar inte vilja samarbeta. Den öppnat inga alternativ för mig, utan stannar på min bakgrundsskärm.
Jag har försökt öppna enheten genom att öppna "Enheter och skrivare" på kontrollpanelen, och jag kan därigenom hitta min enhet men det finns inget alternativ för att öppna den?
Jag kan se egenskaper och liknande, men inte öppna mappen för filerna eller liknande.
Några tankar? Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Det står att enheten är ansluten och fungerar korrekt, men den funktionen i W7 som heter "spela upp automatiskt" verkar inte vilja samarbeta. Den öppnat inga alternativ för mig, utan stannar på min bakgrundsskärm.
Jag har försökt öppna enheten genom att öppna "Enheter och skrivare" på kontrollpanelen, och jag kan därigenom hitta min enhet men det finns inget alternativ för att öppna den?
Jag kan se egenskaper och liknande, men inte öppna mappen för filerna eller liknande.
Några tankar? Tack på förhand!

Detta kanske låter dumt, men testa helt enkelt att gå in i egenskaper för den i enhetshanteraren och sedan avinstallera drivrutinerna och sedan automatiskt installera dessa igen när du kopplar ur och in den igen.
Detta har löst förvånansvärt många problem tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Detta kanske låter dumt, men testa helt enkelt att gå in i egenskaper för den i enhetshanteraren och sedan avinstallera drivrutinerna och sedan automatiskt installera dessa igen när du kopplar ur och in den igen.
Detta har löst förvånansvärt många problem tidigare.

Ingen dum idé, det tar jag och provar!
Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har också en Nexus 4 och känner inte alls igen det där. Har du testat en återställning av telefonen? Jag har som sagt inga såna problem alls.

Min funkar också utan problem

Permalänk
Medlem

Idag kom ytterligare en uppdatering, Android 4.4.4 utan några tydliga buggfixar alls.
Jag har ännu inte provat ovanstående förslag, det ska göras så snart det finns ork och tid. Hoppas på att det blir nåt bättre, åtminstone att jag lyckas överföra filerna så att luren går att installera om.
/Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Vad är det för nånting, och på vilket sätt åtgärdar det mina problem?

[/url]

Cyanogenmod är en alternativ rom (operativsystem) till Android. Ser till 99% exakt ut som du har idag men är stabilare än vanliga android då de släpper uppdateringar och buggfixar snabbare än Google. Övriga 1% märker du mest skillnad i inställningsalternativen. Finns bra mycket mer alternativ för den som vill justera efter sin smak.

Finns flera olika roms men cyanogenmod är den största. Du får även root-acess (admin behörigheter) över telefonen så du kan installera speciella appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Cyanogenmod är en alternativ rom (operativsystem) till Android. Ser till 99% exakt ut som du har idag men är stabilare än vanliga android då de släpper uppdateringar och buggfixar snabbare än Google. Övriga 1% märker du mest skillnad i inställningsalternativen. Finns bra mycket mer alternativ för den som vill justera efter sin smak.

Finns flera olika roms men cyanogenmod är den största. Du får även root-acess (admin behörigheter) över telefonen så du kan installera speciella appar.

Vad är detta fantastiska Cyanogenmod och hur får jag den till min Nexus? Blev väldigt sugen efter din beskrivning, är det något som finns steg för steg guider till tro? Har aldrig gjort något liknande nämligen, så kommer behöva en del hjälp på traven.

/Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en nexus 5. om du är osäker kan du jämföra mobiler på versus.com/se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Vad är detta fantastiska Cyanogenmod och hur får jag den till min Nexus? Blev väldigt sugen efter din beskrivning, är det något som finns steg för steg guider till tro? Har aldrig gjort något liknande nämligen, så kommer behöva en del hjälp på traven.

Jag skrev ihop en kort och lätt liten guide till detta som funkar för alla Nexus enheter.

Dessa stegen låser upp telefonens bootloader(gör backup på det du vill behålla, detta rensar telefonen):
1. Ladda ner Android SDK tools. Här är en direkt länk så du slipper leta.
Packa up filerna i C, så att du har en mapp som heter "android-sdk-windows" i C.
2. Öppna "SDK Manager.exe", markera "Android SDK Tools" och "Android SDK Platform-Tools" under "Tools" och "Android Support Library" och "Google USB Driver" under "Extras" och tryck på "Install 4 packages".
3. Slå på USB debugging på telefonen. Detta gör man i Settings -> About phone, tryck på "Build number" 5-10ggr, så ska Developer settings låsas upp. Detta finns precis ovanför About phone. Gå in där och slå på USB debugging.
4. Öppna en kommandotolk (tryck på start-knappen, skriv "cmd" och tryck enter). Skriv "cd /android-sdk-windows/platform-tools". (cd står för change directory)
Skriv "fastboot reboot bootloader" (detta startar upp telefonen i bootloader läge, detta kan du göra manuellt också genom att hålla inne volym ner när du startar telefonen.
Skriv "fastboot devices". Syns det en rad med siffror och bokstäver så ska det funka som det ska.
Skriv sedan "fastboot oem unlock" och följ instruktionerna på mobilen. (du styr med volym-knapparna och väljer med power)
Och skriv till sist "fastboot reboot". När telefonen nu startar så ska den visa en upplåst lås-symbol vid Google logon.

5. Ladda ner den senaste versionen av TWRP för Nexus 4.
Lägg denna i mappen "platform-tools" (som ligger i C/android-sdk-windows) och döp om filen till något lätt som t.ex. "TWRP2.7.1N4".
6. Starta upp telefonen i bootloader-läge (steg 4 beskriver hur).
Skriv "fastboot devices". Kolla så att du ser en rad med nummer.
Skriv sedan "fastboot flash recovery TWRP2.7.1N4.img". Du flashar alltså in filen du laddade ner på telefonens recovery partition med detta kommandot.
Välj sedan "Restart bootloader" med volymknapparna på telefonen, tryck på power-knappen en gång.
7. Välj Start och tryck på power-knappen.
Ladda ner senaste versionen av CM (Cyanogenmod) för Nexus 4 (kodnamn: mako) och GAPPS (Google APPS).
Koppla telefonen till en dator och för över zip-filerna (packa inte upp dem) till telefonen.
Starta telefonen i bootloader-läge (steg 4) och välj "Recovery mode" med volymknapparna och tryck på power-knappen.
8. När recoveryn har startat upp så trycker du på "Install" och väljer de två filer du la på telefonen (välj CM först, jag vet inte om det har betydelse, men ta inga risker). När installationen sedan är klar så rekommenderar jag att du gör en factory reset via recoveryn. Sedan kan du bara trycka på "Reboot system" så ska Cyanogenmod starta upp.

Vill du sedan testa andra ROMs så är det bara att göra samma sak: ladda ner zip-filerna för ROMet+GAPPS, lägg dem på telefonen och installera dem(+factory reset). Kolla så att ROMet är till din telefon (mako/Nexus 4) då detta är enhetsspecifikt, men GAPPS är inte enhetsspecifikt.

Bara kommentera om saker inte går riktigt som det borde.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Datormax:

Du kan köpa en nexus 5. om du är osäker kan du jämföra mobiler på versus.com/se/

Jag vill inte ha en Nexus 5, jag vill ha min 4 tills vidare och nästa lur blir nog en vattentålig modell snarare än de nyare Nexus. Tappat förtroendet för Googles lurar efter alla ignorerade buggar till min 4, så jag köper nog aldrig en sån igen faktiskt.

Skrivet av Sears:

Jag skrev ihop en kort och lätt liten guide till detta som funkar för alla Nexus enheter.

Dessa stegen låser upp telefonens bootloader(gör backup på det du vill behålla, detta rensar telefonen):
1. Ladda ner Android SDK tools. Här är en direkt länk så du slipper leta.
Packa up filerna i C, så att du har en mapp som heter "android-sdk-windows" i C.
2. Öppna "SDK Manager.exe", markera "Android SDK Tools" och "Android SDK Platform-Tools" under "Tools" och "Android Support Library" och "Google USB Driver" under "Extras" och tryck på "Install 4 packages".
3. Slå på USB debugging på telefonen. Detta gör man i Settings -> About phone, tryck på "Build number" 5-10ggr, så ska Developer settings låsas upp. Detta finns precis ovanför About phone. Gå in där och slå på USB debugging.
4. Öppna en kommandotolk (tryck på start-knappen, skriv "cmd" och tryck enter). Skriv "cd /android-sdk-windows/platform-tools". (cd står för change directory)
Skriv "fastboot reboot bootloader" (detta startar upp telefonen i bootloader läge, detta kan du göra manuellt också genom att hålla inne volym ner när du startar telefonen.
Skriv "fastboot devices". Syns det en rad med siffror och bokstäver så ska det funka som det ska.
Skriv sedan "fastboot oem unlock" och följ instruktionerna på mobilen. (du styr med volym-knapparna och väljer med power)
Och skriv till sist "fastboot reboot". När telefonen nu startar så ska den visa en upplåst lås-symbol vid Google logon.

5. Ladda ner den senaste versionen av TWRP för Nexus 4.
Lägg denna i mappen "platform-tools" (som ligger i C/android-sdk-windows) och döp om filen till något lätt som t.ex. "TWRP2.7.1N4".
6. Starta upp telefonen i bootloader-läge (steg 4 beskriver hur).
Skriv "fastboot devices". Kolla så att du ser en rad med nummer.
Skriv sedan "fastboot flash recovery TWRP2.7.1N4.img". Du flashar alltså in filen du laddade ner på telefonens recovery partition med detta kommandot.
Välj sedan "Restart bootloader" med volymknapparna på telefonen, tryck på power-knappen en gång.
7. Välj Start och tryck på power-knappen.
Ladda ner senaste versionen av CM (Cyanogenmod) för Nexus 4 (kodnamn: mako) och GAPPS (Google APPS).
Koppla telefonen till en dator och för över zip-filerna (packa inte upp dem) till telefonen.
Starta telefonen i bootloader-läge (steg 4) och välj "Recovery mode" med volymknapparna och tryck på power-knappen.
8. När recoveryn har startat upp så trycker du på "Install" och väljer de två filer du la på telefonen (välj CM först, jag vet inte om det har betydelse, men ta inga risker). När installationen sedan är klar så rekommenderar jag att du gör en factory reset via recoveryn. Sedan kan du bara trycka på "Reboot system" så ska Cyanogenmod starta upp.

Vill du sedan testa andra ROMs så är det bara att göra samma sak: ladda ner zip-filerna för ROMet+GAPPS, lägg dem på telefonen och installera dem(+factory reset). Kolla så att ROMet är till din telefon (mako/Nexus 4) då detta är enhetsspecifikt, men GAPPS är inte enhetsspecifikt.

Bara kommentera om saker inte går riktigt som det borde.

Dold text

Stort tack för det, den guiden ska jag använda helt klart. Jag gör ett försök troligen ikväll, annars inom kort och återkommer med status när jag kommit igång

/Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Jag vill inte ha en Nexus 5, jag vill ha min 4 tills vidare och nästa lur blir nog en vattentålig modell snarare än de nyare Nexus. Tappat förtroendet för Googles lurar efter alla ignorerade buggar till min 4, så jag köper nog aldrig en sån igen faktiskt.

Det är synd att det gick så här för dig. Jag (och många andra) har bara haft bra erfarenheter av Nexus. Jag har ägt 3 olika Nexus enheter. Brukar generellt ha betydligt mer problem med andra lurar. Men nu är jag ju visserligen en sån som drar in nya ROMs lite då och då, så jag är ju inte precis normalanvändaren.

Lycka till med installationen i alla fall. Återkom om det blir några problem. Jag brukar kolla forumet någon gång om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det är synd att det gick så här för dig. Jag (och många andra) har bara haft bra erfarenheter av Nexus. Jag har ägt 3 olika Nexus enheter. Brukar generellt ha betydligt mer problem med andra lurar. Men nu är jag ju visserligen en sån som drar in nya ROMs lite då och då, så jag är ju inte precis normalanvändaren.

Lycka till med installationen i alla fall. Återkom om det blir några problem. Jag brukar kolla forumet någon gång om dagen.

Jo visst är det trist att jag drabbats, även min flickvän som köpte sin 4 strax före mig har fått precis samma problem med sin.
Kanske är den bästa lösningen att lära sig bli en lite mer avancerad användare istället för att byta bort Nexus modellerna redan.

Jag är inte direkt rädd för ny kunskap, gillar att veta mycket så jag tar gärna lärdom av din guide och förhoppningsvis
klarar jag av detta nu utan problem, vilket kan bli en bra inkörsport för mig att bli en mer avancerad användare.

Tack så länge, jag sätter igång med processen as we speak.
Har backat upp med en extra lur i fall att något går snett och tar tid att ordna.

Hör av mig inom kort! /Alex

Permalänk
Medlem

Jag har nu mött det första hindret på vägen.
Det verkar inte som att min Nexus svarar till något alls som sker i min kommandotolk.
Jag skriver vad du nämnt i kommandotolken, medan Nexus ligger oberörd intill.
Självklart är alla inställningar så som USB felsökning förkryssad, jag tog bort mitt skärmlås för säkerhets skull och kabeln sitter i ordentligt.
Här ser ni hur kommandotolken reagerar efter fras nummer 2 i din guide.

Här ser ni hur kommandotolken reagerar efter att jag manuellt startar bootloader i min telefon, för att fortsätta med nästa steg.
Den leder mig snabbt tillbaka ett steg (jag provade två gånger), och ingenting utöver det sker. Vad är det som inte stämmer?

Tack på förhand. /Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Här ser ni hur kommandotolken reagerar efter att jag manuellt startar bootloader i min telefon, för att fortsätta med nästa steg.
Den leder mig snabbt tillbaka ett steg (jag provade två gånger), och ingenting utöver det sker. Vad är det som inte stämmer?
http://forumbilder.se/DDDQ1/cmd2.png

Det ser ut som att det är någonting med drivrutinerna. För har telefonen koppling till datorn så ska det synas en rad med nummer och bokstäver under efter du skriver "fastboot devices".
Testa att avinstallera drivrutinerna(genom t.ex. enhetshanteraren) för telefonen när den är uppstartad och när den är i bootloader-läge (se till att inte koppla ur den och inte starta upp den efter avinstallation). Starta sedan "SDK Manager.exe" och markera "Google USB Driver" och kolla om det står re-install någonstans, annars tryck bara på install. Starta om bootloadern när installationen är klar för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Nu har jag nästan tagit mig i mål, men stött på ett bakslag igen verkar det som.
I slutet av steg 7 och i steg 8 där du beskriver hur jag ska starta enheten i "recovery mode" och därefter klicka på "install" och installera de inlagda filerna går det inte riktigt enligt plan.
Jag startar min bootloader som vanligt, går med volym-pilarna tills det står "recovery mode" och klockar då på power-knappen för att välja det. Mobilen skakar till och Google-symbolen syns tillsammans med det lilla upplåsta hänglåset i botten.
Strax efteråt syns en grön Android-gubbe liggande på rygg med en öppen lucka, i luckan är en röd varningstriangel.
Jag bedömer att denna gubbe och symbol visas i cirka 2 minuter, därefter skakar mobilen till igen, Google-symbolen samt hänglåset visas på nytt och den här gången startar mobilen upp precis som vanligt (inget recovery mode??).

Vad kan det bero på, är det något steg du missat i guiden eller är det något jag själv har missat?
Har följt dina steg med att "flasha in" filer, lägga över dem i internal storage etc. och har inte haft några svåra problem med det.
Det kändes som att allt gick enligt plan fram tills den här motgången. Har u några tankar så är jag glad att få ta del av dem.

För säkerhets skull väljer jag att inte använda min mobil fören processen är klar.
Jag lämnar den avstängd i den status den är just nu tills jag fått besked på forumet

/Alex

Permalänk
Medlem

Skicka in den på service?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Jag startar min bootloader som vanligt, går med volym-pilarna tills det står "recovery mode" och klockar då på power-knappen för att välja det. Mobilen skakar till och Google-symbolen syns tillsammans med det lilla upplåsta hänglåset i botten.
Strax efteråt syns en grön Android-gubbe liggande på rygg med en öppen lucka, i luckan är en röd varningstriangel.
Jag bedömer att denna gubbe och symbol visas i cirka 2 minuter, därefter skakar mobilen till igen, Google-symbolen samt hänglåset visas på nytt och den här gången startar mobilen upp precis som vanligt (inget recovery mode??).

Vad kan det bero på, är det något steg du missat i guiden eller är det något jag själv har missat?
Har följt dina steg med att "flasha in" filer, lägga över dem i internal storage etc. och har inte haft några svåra problem med det.
Det kändes som att allt gick enligt plan fram tills den här motgången. Har u några tankar så är jag glad att få ta del av dem.

Ah, det du kommit åt är Googles standard recovery, som i princip bara är till för att installera Google-signerade uppdateringar.
Detta betyder med andra ord att du aldrig installerade den nya recoveryn. Börja om från steg 5 och se till att allt går korrekt till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Ah, det du kommit åt är Googles standard recovery, som i princip bara är till för att installera Google-signerade uppdateringar.
Detta betyder med andra ord att du aldrig installerade den nya recoveryn. Börja om från steg 5 och se till att allt går korrekt till

intressant. Jag gör ett försök till och hoppas på bättre lycka.
Det här momentet hade jag inte glömt utan tyckte att jag följde din instruktion till punkt och pricka.
Vi får se, testar igen nu

EDIT: Det verkar som att någonting inte är alls som det borde.
Jag får upp den här rutan i min kommandotolk efter att ha följt dina steg perfekt.

Det ser för mitt öga ut som att filen "flashats" in i min lur på ett lyckat sätt, inte sant?
Efter att ha följt dina steg ytterligare fram tills att luren ska startas i "recovery mode" uppstår exakt samma sak varje gång.
Av någon anledning så fungerar inte det här alls, trots att jag följer din guide till punkt och pricka.
Vad kan det vara som inte stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

intressant. Jag gör ett försök till och hoppas på bättre lycka.
Det här momentet hade jag inte glömt utan tyckte att jag följde din instruktion till punkt och pricka.
Vi får se, testar igen nu

JÄVLAR, jag skrev fel. Du ska lägga recovery bilden (.img-filen) i "C/android-sdk-windows/platform-tools".
Fasen, ledsen för felskrivningen.
Nu ska det nog gå för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

JÄVLAR, jag skrev fel. Du ska lägga recovery bilden (.img-filen) i "C/android-sdk-windows/platform-tools".
Fasen, ledsen för felskrivningen.
Nu ska det nog gå för dig.

All right, det är ingen fara min lur verkar ha klarat sig bra såhär långt (utan skador) så det är ingen fara!
Jag är bara glad att du hjälper mig igenom processen, jag gör ett nytt försök och återkommer strax

EDIT: Är det verkligen en felskrivning av dig? I så fall ser jag inte riktigt skillnaden i ärlighetens namn.
Här är din tidigare beskrivning:
"5. Ladda ner den senaste versionen av TWRP för Nexus 4.
Lägg denna i mappen "platform-tools" (som ligger i C/android-sdk-windows) och döp om filen till något lätt som t.ex. "TWRP2.7.1N4"."

Enligt den beskrivningen har jag lagt min .img-fil i denna mapp. Är det inte rätt?

En liten grej till.
Enligt beskrivningen ska .zip -filerna inte "packas upp", vilket innebar att jag lät filerna ligga som komprimerade mappar (CM och GAPPS) i mitt "internal storage" på nexus-enheten. Är det rätt?
Måste filerna ligga under mappen "Android" för att telefonen ska kunna boota från dem? Eller måste jag extrahera mapparna för CM och GAPPS innan jag lägger dem i min telefon?

EDIT 2:
Jag provade processen ännu en gång och fick den här gången ett helt annat resultat i min kommandotolk.

Dock väljer min Nexus att starta upp på precis samma sätt, genom googles recovery mode även den här gången.

En bild på hur CM och GAPPS ser ut i Internal storage på min nexus-enhet.

Tack för idag, jag inväntar hoppfullt svar och stänger verksamheten för dagen.
/Alex