hjälp mig hitta en bra & lagom billig telefon!

Permalänk
Medlem

hjälp mig hitta en bra & lagom billig telefon!

Hej sweclockers!

Jag är halvt tvungen att köpa en ny mobil då den gamla får en mindre stroke varje gång man låser upp den och har därför börjat kolla runt lite, men jag har väldigt svårt att hitta en mobil som jag kan rättfärdiga att köpa då jag egentligen bara vill ha en tillräckligt snabb telefon som jag även kan köra gps och webbläsare utan problem (och alltså inte bryr mig nämnvärt om att kunna spela spel, scrolla/byta sida med ögonrörelser eller kolla på HD-filmer).

Billigt är såklart ett plus också!

Så till min fråga, är google nexus 5 ett bra val? eller finns det någon annan mobil ni känner till som är bättre lämpad för mig?

Väldigt tacksam för alla tips och åsikter!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2325111

rubrik
Permalänk
Medlem

Hej,

Moto G anses vara en mycket prisvärd telefon som du kanske skall ta med i kalkylen

Permalänk
Medlem

Lumia 635 har fått bra recensioner vad jag sett, med dina krav räcker den utan problem dessutom är den väl skapligt ny.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2596675

Permalänk
Medlem

Nexus 5 är ett jättebra val, men om du inte är ute efter en riktigt bra telefon så kan du skaffa en Moto G.
Den gör allt Nexus 5 gör, men sämre, för halva priset.
I detta fallet är det lite att du får vad du betalar för. Nexus 5 är ungefär dubbelt så bra som Moto G (om man nu kan bedöma vissa saker objektivt..) men kostar även dubbelt så mycket.
Så det är upp till dig att väga vad du behöver mot hur mycket du är villig att spendera. Vill du ha en bra kamera och en mobil som kommer kunna hänga med länge med en underbar användarupplevelse välj Nexus 5. Har du inga krav på kamera och är villig att offra en den bättre användarupplevelsen för ett billigare pris välj Moto G.

Permalänk
Inaktiv

Sedan så finns den ny släppta asus zenphone 4 hos tre. Själva telefone kostar ca 990 med kontant kort sedan kostar det ca 300 att låsa upp den ifrån tre och detta kan man göra direkt efter inköp. Har inte själv haft möjlighet att testa denna telefon efter som att den precis har blivit släppt i sverige. Anars kan jag rekomendera både moto g och nexus 5. Om man tycker moto g så kommer det att komma en ännu billigare telefon ifrån motorola som heter moto e och vad jag har fattat det som så är det en ännu mera bantad version av moto g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Nexus 5 är ett jättebra val, men om du inte är ute efter en riktigt bra telefon så kan du skaffa en Moto G.
Den gör allt Nexus 5 gör, men sämre, för halva priset.
I detta fallet är det lite att du får vad du betalar för. Nexus 5 är ungefär dubbelt så bra som Moto G (om man nu kan bedöma vissa saker objektivt..) men kostar även dubbelt så mycket.
Så det är upp till dig att väga vad du behöver mot hur mycket du är villig att spendera. Vill du ha en bra kamera och en mobil som kommer kunna hänga med länge med en underbar användarupplevelse välj Nexus 5. Har du inga krav på kamera och är villig att offra en den bättre användarupplevelsen för ett billigare pris välj Moto G.

Om TS är intresserad av att hålla på med ROMs alternativt meka med vanilla android för att få de obligatoriska vanliga snabbvalen, inställninganra, etc så är Nexus 5 klart värd prisskillnaden, kameran är dessutom bättre på den.

MEN i övrigt finns det inte mycket som rättfärdigar din skrivelse om att Nexus 5 är dubbelt bättre än Moto G. Tvärtom vill jag påstå att det är ett relativt jämt race speciellt med tanke på de behov TS har och då vinner Moto G vilken tid på dygnet som helst på grund av betydilgt bättre pris.

Jag föreslår att TS kollar runt lite tester och jämförelser på nätet för att få en bra uppfattning själv.

Några exempel (första träffarna på google):
http://www.trustedreviews.com/opinions/moto-g-vs-nexus-5
http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/mobile-phone/3489966/nexus...
http://www.bgr.in/news/moto-g-vs-google-nexus-5-ra214/

Har ej själv läst igenom dessa, men har tidigare jämfört och det brukar vara ganska jämt och pga av prisskillnad anses mången gång Moto G var det intressantare alternativet av dessa två. Men som alltid, köpet baseras ju behov, så den telefon som uppfyller TS behov bäst är den intressantaste.

Kommer säkert att komma fler intressanta telefonförslag från andra i denna tråd, så som oneplus one, Oppo eller andra. Bara att jämföra och sätta in i vågskålen

Lycka Till!

Permalänk
Medlem

Tack för alla jättebra svar!

Ska definitivt kolla upp moto G & Lumia 635 också! Det känns ju ganska rimligt att spendera lite extra för att få en schysstare mobil som man kan ha lite längre (köper ju inte ny så ofta!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obio:

Tack för alla jättebra svar!

Ska definitivt kolla upp moto G & Lumia 635 också! Det känns ju ganska rimligt att spendera lite extra för att få en schysstare mobil som man kan ha lite längre (köper ju inte ny så ofta!)

Nokia Lumia + Windows är riktigt snabbt och bra.
Sen håller Nokias egna kartor världsklass i Gpsen.
Har alltid kört med Nokia , och dom håller en riktigt bra klass.
Lycka till med köpet , Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

MEN i övrigt finns det inte mycket som rättfärdigar din skrivelse om att Nexus 5 är dubbelt bättre än Moto G. Tvärtom vill jag påstå att det är ett relativt jämt race speciellt med tanke på de behov TS har och då vinner Moto G vilken tid på dygnet som helst på grund av betydilgt bättre pris.

Tja, på vissa saker man kan mäta som färg reproduktion(på skärmen), prestanda, responstid(ses ofta som flyt) är den ungefär dubbelt så bra om inte bättre. Kamera går inte att mäta, men den är tveklöst i en annan liga.
Dubbelt så bra var nog dumt uttryckt då flera saker inte ens går att kvantifiera, men resten av min kommentar tycker jag stämmer bra.

Skrivet av Obio:

Ska definitivt kolla upp moto G & Lumia 635 också! Det känns ju ganska rimligt att spendera lite extra för att få en schysstare mobil som man kan ha lite längre (köper ju inte ny så ofta!)

Jo, du borde definitivt fundera på om du är redo att betala mer för en telefon du möjligtvis behåller länge.

Jag tror inte att Lumia 635 har mycket att säga till om mot Moto G, men kolla gärna runt lite själv. En snabbtitt på specifikationerna avslöjar att Moto G har dubbla mängden RAM, mycket skarpare skärm och betydligt större batteri.

Permalänk
Medlem

Såg att man måste betala lite extra för att få 4G till moto G'n, hur viktigt är det egentligen? Är det enbart snabbare internet eller finns det andra fördelar? (känner mig lite som en snåljåp nu, men lika bra att fråga)

Fan båda verkar ju vara precis lagom, på lite olika sätt.. svårt beslut!
(Vilket jag än väljer så kommer det ju nog vara ett väldans uppköp från min nuvarande Sony ST21i).

Permalänk
Medlem

LG G2 tycker jag är en bättre telefon än nexus 5an. G2 16gig varianten kan du få för 2900:-

Permalänk
Medlem

När du ändå köper ny telefon så föreslår jag personligen att du köper Nexus 5 när du ändå har den i sikte. Men det beror ju vad du vill lägga ut, men enligt mig är det mer än värt att lägga till för att få Nexus 5. Den hårdvaran som finns i den telefonen kan inte fås så billigt någon annan stans, och det handlar om riktigt bra hårdvara.

Vet inte vad det är för skillnad på 4G varianten, troligtvis bara antennen som är 4G, annars samma telefon. Någon annan svarar säkert bättre på den frågan.

Permalänk

Skulle aldrig köpa en Nexus 5:a!! Sitter själv på en just nu, och den är helt värdelös. Tex. När man gör en gruppchat skickar den SMS et två ggr om det är två pers i gruppen. Alla appar slutar att svara när man låter mobilen ligga olåst med dem öppna

Permalänk
Medlem

Köpte LG G2 16GB för 2900kr idag
Den är snäppet bättre än Nexus 5, ljud, kamera och skärmmässigt och om du Rootar den och installerar xdabbeb's kamera modd så kan du filma i 4K och massor med annan skit som är awesome.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obio:

Såg att man måste betala lite extra för att få 4G till moto G'n, hur viktigt är det egentligen? Är det enbart snabbare internet eller finns det andra fördelar? (känner mig lite som en snåljåp nu, men lika bra att fråga)

4G versionen är inte värd att skaffa om du inte vill ha minneskort (4G varianten har minneskorts-plats). 4G gör inte någon direkt skillnad om du inte sitter och spelar online eller streamar video.

Och angående G2 så är den sämre än Nexus 5 på nästan allting utom batteritiden. Skärmen har sämre färger (övermättade, N5 har mer realistiska), den har högre responstid och bilderna från kameran ser betydligt sämre ut när det kommer till detaljer p.g.a. överdriven post-processing i mjukvaran. Och dessa är bara ett urval av nackdelarna med den.

Permalänk
Medlem

Denna funderar jag på att köpa eller laga min g2a som jag precis hade sönder
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/lg/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

4G versionen är inte värd att skaffa om du inte vill ha minneskort (4G varianten har minneskorts-plats). 4G gör inte någon direkt skillnad om du inte sitter och spelar online eller streamar video.

Och angående G2 så är den sämre än Nexus 5 på nästan allting utom batteritiden. Skärmen har sämre färger (övermättade, N5 har mer realistiska), den har högre responstid och bilderna från kameran ser betydligt sämre ut när det kommer till detaljer p.g.a. överdriven post-processing i mjukvaran. Och dessa är bara ett urval av nackdelarna med den.

Om man läser Swedroids recension av nexus 5 samt g2 så låter det som g2an är ett par snäpp bättre på det mesta? Och dom har antagligen testat telefonerna rätt noggrant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Skulle aldrig köpa en Nexus 5:a!! Sitter själv på en just nu, och den är helt värdelös. Tex. När man gör en gruppchat skickar den SMS et två ggr om det är två pers i gruppen. Alla appar slutar att svara när man låter mobilen ligga olåst med dem öppna

Låter ju snarare som att du har något fel på din mobil, har också en Nexus 5 och känner inte alls igen problemen du har.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kolla annars på blocket om det finns andra som vill byta telefon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av v0lfi:

Kolla annars på blocket om det finns andra som vill byta telefon!

Skulle hålla mig borta från blocket. Många som blåser folk, Säljer en lur fungerar sen i kanske en vecka eller en månad sen blir de stöldspärrade..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Skulle hålla mig borta från blocket. Många som blåser folk, Säljer en lur fungerar sen i kanske en vecka eller en månad sen blir de stöldspärrade..

fast nu är du väl ändå väldig negativ.. bytte själv en iphone 4s mot en Samsung galaxy note 2.. och har inte åkt på några problem efter 1 år..
Man har väl ändå lite koll innan man byter att telefonen är helt utloggad från olika program osv. Man ber ju om kvitto också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av v0lfi:

fast nu är du väl ändå väldig negativ.. bytte själv en iphone 4s mot en Samsung galaxy note 2.. och har inte åkt på några problem efter 1 år..
Man har väl ändå lite koll innan man byter att telefonen är helt utloggad från olika program osv. Man ber ju om kvitto också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är långt från alla skitstövlar men vilka som är vilka är inte lätta att veta. Även med kvitto kan det vara ett rent elände att häva en imei-spärr (vad jag läst).