9gag appen på Android sparar alla bilder!

Permalänk
Medlem

9gag appen på Android sparar alla bilder!

Hej, min sambo har en Xperia Z1 Compact och har under en tid haft 9gags app på telefonen och kollat en del där.
Nu upptäcktes dock att på något vis när man går in i album mappen på telefonen och kollar där så har i princip alla bilder man gått igenom sparats där, typ miniatyr format av bilderna.
Såg när jag gick igenom appens tillåtelser att den får tillgång till sd kort och ändra på sd kortet.
Det smartaste vore ju såklart att bara ta bort appen och vara glad men är det någon som har någon ide på vad det kan vara för fel eller om det inte är något fel och man kanske kan göra något åt problemet? Blir ju väldigt uppfyllt med skit bland alla andra bilder.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av club01:

Hej, min sambo har en Xperia Z1 Compact och har under en tid haft 9gags app på telefonen och kollat en del där.
Nu upptäcktes dock att på något vis när man går in i album mappen på telefonen och kollar där så har i princip alla bilder man gått igenom sparats där, typ miniatyr format av bilderna.
Såg när jag gick igenom appens tillåtelser att den får tillgång till sd kort och ändra på sd kortet.
Det smartaste vore ju såklart att bara ta bort appen och vara glad men är det någon som har någon ide på vad det kan vara för fel eller om det inte är något fel och man kanske kan göra något åt problemet? Blir ju väldigt uppfyllt med skit bland alla andra bilder.

Jag tröttnade på lite behörighetskrav på et antal appar jag hade så jag rootade och drog hemm appen app ops.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.findsdk.app...

Det ger mig möjlighet att stänga av behörigheter för appar.
Sedan finns väl risken visserligen att 9gags-appen kommer få problem om den inte kommer åt minnet. Men det märker man ju. Bara å testa

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hände mig med, och även med andra appar alltså Sonys fel... Jag tankade hem ES File Explorer och leta reda på mapparna bilderna fanns i (Android-Data) la in filer som hette .nomedia i dessa. Sedan raderade jag all data i en app som hette Media Storage eller Medialagring, samt raderade datan för Album appen. Startade om och så var allt borta OBS: Detta kommer att ändra ringsignal och meddelandesignal till standard. Lycka till citera om jag var otydlig

Permalänk

Det beror troligtvis på att galleri-appen inte respekterar ".nomedia" utan indexerar ALLA bilder på sd-kortet. Testa att byta galleri-app och se om det kvarstår.

Permalänk
Medlem

Hej igen, upptäckte att galleriappen från Sony inte var uppdaterad till nyaste och efter denna uppdatering verkar problemet ha försvunnit så troligtvis låg felet i galleriappen.
Skulle felet återkomma så får man nog ge upp deras egna och köra på någon annan då.

Tycker för övrigt att Sony Z1 och Z1 compact verkar ha en hel uppsjö av mjukvarubuggar och problem. Sambon och min bror har Z1 compact samt vänner som har Z1 o alltid en hel drös med problem. Själv har jag en Z2 och den verkar vara bra mycket mer förskonad.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |