Z3 compact vs iPhone 6

Permalänk
Medlem

Z3 compact vs iPhone 6

Hej

Har fått erbjudande från min operatör att förlänga abonnemanget, och som plus får jag en ny mobil.

De två jag väljer mellan är iPhone 6 och Sony Xperia Z3 compact (begränsat urval och dessa två är de enda värda). Jag måste också välja rätt snart eftersom erbjudandet kommer löpa ut annars, så vänta på recensioner kan jag ej göra (mer än de som finns idag).

Så vad tror ni? Vilken mobil kommer man bli mest nöjd med? Jag vill ha en mobil som krånglar så lite som möjligt och den ska helst inte lagga. Jag kommer från iPhone 4S som har haft sina bättre och sämre stunder i prestation (just nu funkar inte Wi-fi t.ex.).

Hjälp mig klura ut vilken modell som är mest värd att skaffa.

EDIT: Priset skiljer sig mellan dessa. Z3 compact blir gratis. iPhone 6 blir +70kr i månaden. Z3 vanliga blir också +70kr i månaden.
I slutändan så blir priset inte farligt oavsett vad jag väljer. Har allt fritt och 10gb surf och för det betalar jag 350kr i månaden.

Pris i slutändan:
Z3 Compact: 350kr/månaden
Z3 Vanliga: 420kr/månaden
iPhone 6: 420kr/månaden

Permalänk
Medlem

Skiljer priset något?

Permalänk
Medlem

Välj vanliga Z3 stor och nice skärm. Z3 Compact är för liten

Var och Klämde på båda mobilerna på PhoneHouse tidigare idag

Permalänk
Medlem

Gjorde en edit angående priset

Permalänk
Medlem

iPhone 6 hade jag kört på, speciellt när du säger:
"Jag vill ha en mobil som krånglar så lite som möjligt och den ska helst inte lagga."
Sedan har iPhone 6 något bättre skärm, 240fps video inspelning (mer en cool grej dock), TouchID (sparar lite tid), och inbygd stegräknare (för kul skull!).

Din 4S verkar du haft otur med, då min morsa har en 4S och den funkar helt perfekt när det gäller Wifi.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

iPhone 6 hade jag kört på, speciellt när du säger:
"Jag vill ha en mobil som krånglar så lite som möjligt och den ska helst inte lagga."
Sedan har iPhone 6 något bättre skärm, 240fps video inspelning (mer en cool grej dock), TouchID (sparar lite tid), och inbygd stegräknare (för kul skull!).

Din 4S verkar du haft otur med, då min morsa har en 4S och den funkar helt perfekt.

Hur vet du att en Sony Xperia Z3 laggar? Har du testat den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Hur vet du att en Sony Xperia Z3 laggar? Har du testat den?

Jag sa aldrig att den laggar. Och nej, jag har inte testat den (har inte testat iPhone6 heller men då min 5a inte laggar antar jag att 6an inte heller gör det).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag sa aldrig att den laggar. Och nej, jag har inte testat den.

Ok

Varför ska han välja en iPhone som har saker som mobilerna hade för 2 år sedan?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bazisten:

Ok

Varför ska han välja en iPhone som har saker som mobilerna hade för 2 år sedan?

Apple har ju till exempel fungerande fingeravtrycksläsare, och jämförelsen med Nexus 4 är inget annat än fjantig.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ok

Varför ska han välja en iPhone som har saker som mobilerna hade för 2 år sedan?

Jag sa inte att det var därför han skulle välja den. Jag predikade bara om att iPhonen har något bättre skärm (någon tumm större och något högre upplösning), 240 fps video inspelning (Z3 har 120 fps), TouchID och stegräknare.

Och eftersom han har en iPhone redan kan han bara göra en backup på den och sedan återställa backuppen på nya telefonen så är allt som förr, vilket skulle hjälpa hans önskemål ang "krångla så lite som möjligt".

Ang hårdvara när det gäller processor etc. så verkar det inte göra så stor skillnad om man läser denna rapport: http://www.tomsguide.com/us/iphone-6-benchmark-results,news-1... -- vinner på några punkter och förlorar på några punkter. Verkar jämna ut sig.

Det hänger mycket mer på mjukvara än på hårdvara idag tycker jag, när det gäller prestanda.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ok

Varför ska han välja en iPhone som har saker som mobilerna hade för 2 år sedan?

Förstår inte hatet på Apple, jag har aldrig ägt någon Apple produkt, dock fått testa.

Hade telefoner 240 fps inspelning för 2 år sedan?

IPhone kanske är lite överprisade för oss lite mer kunniga (Påstår inte alls att det är fel att äga en sådan), fungerar de så fungerar de.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Jag skulle aldrig skaffa en Iphone. Med det sagt så tror jag du skulle bli nöjd med vilket som. Fördelen att stanna med Iphone skulle kunna vara att du redan har konton och appar klart för nya mobilen.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

iPhone 6 har 1GB ram. Lika framtidssäker som en dagstidning från Aftonbladet.

Z3 compact, inga tvek.

Permalänk
Medlem

Båda mobilerna verkar bra. Är inte vattentåligheten något du är ute efter så skulle jag gå efter det OS som känns bäst. Har en z2 nu och kan verkligen rekommendera den. Z3 verkar vara liknande men lite mer finslipad. Hade iphone innan och kan rekommendera den också, och 6an verkar ju inte precis dålig.
Batteritiden är betydligt bättre i min z2 än vad min iphone hade. (4s). Dock kan ju den ha blivit bättre på 6an..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennaho:

Båda mobilerna verkar bra. Är inte vattentåligheten något du är ute efter så skulle jag gå efter det OS som känns bäst. Har en z2 nu och kan verkligen rekommendera den. Z3 verkar vara liknande men lite mer finslipad. Hade iphone innan och kan rekommendera den också, och 6an verkar ju inte precis dålig.
Batteritiden är betydligt bättre i min z2 än vad min iphone hade. (4s). Dock kan ju den ha blivit bättre på 6an..

Z3 har 3gb ram och Compact har 2gb ram

Permalänk
Medlem

Ja alltså båda telefonerna är ju snabba och laggfria så inget du behöver oroa dig för idag.

Fick samma erbjudande som dig från Tre att förlänga mitt fastpris och jag valde Z3 compact. Äger idag en Z2 så egentligen blir det ett lite tråkigt byte men ville ha något lite mindre då Z2 är för mig sjukt svår att hantera med en hand.

Det som övervägde var ju självklart priset även om jag absolut har råd med 70kr extra men tyckte inte iPhonen var värd dom 70kr. Sen är jag sjukt nöjd med min Z2 utöver storleken.
Men ja jag tänkte även på ljudet som skall vara bättre om än lite sämre än Z2 men forfarande stereohögtalare i fronten vilket jag gillar. Sen även expanderbart minne på Z3 med ett microSD kort så får du 16 + 128gb om du vill. I iPhonen är du fast med 16gb vilket var den varianten det gick att välja på och tycker helt klart det är under all kritig 2014 att leva med 16gb lagring på telefonen.
Kollar man sen på tex dropptester som redan letat sig ut på internet för iPhone 6 så verkar det inte lovande alls. dom har flyttat ut och rundat till glaset så det verkar vara en mer ömtålig modell än 4/4S som var så ömtålig att dom sprack bara man tog i för mycket med tummen typ. Om Z3 modellerna är i huvud taget lika hållbara som föregångaren Z2 så är dessa ljusår bättre att tabba sig med.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennaho:

Båda mobilerna verkar bra. Är inte vattentåligheten något du är ute efter så skulle jag gå efter det OS som känns bäst. Har en z2 nu och kan verkligen rekommendera den. Z3 verkar vara liknande men lite mer finslipad. Hade iphone innan och kan rekommendera den också, och 6an verkar ju inte precis dålig.
Batteritiden är betydligt bättre i min z2 än vad min iphone hade. (4s). Dock kan ju den ha blivit bättre på 6an..

Vattentåligheten är en aspekt jag gillar, men frågan är hur pass bra den tål vatten? Kan jag duscha med den? Jag jag bada med den? Kan den ligga några timmar i en vattenpöl (om jag tappar den, letar och hittar den igen lite senare senario)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heppel:

Vattentåligheten är en aspekt jag gillar, men frågan är hur pass bra den tål vatten? Kan jag duscha med den? Jag jag bada med den? Kan den ligga några timmar i en vattenpöl (om jag tappar den, letar och hittar den igen lite senare senario)?

Z3 och Compact Vattenskyddad och dammtät (IP65 och IP68)

Tack vare den högsta vattenskyddsklassificeringen* kan du svara på samtal i regnet eller ta undervattensbilder i poolen med Xperia Z3 Compact. Däremellan kan du till och med tappa den i handfatet

**** I enlighet med IP65 och IP68 är Xperia Z3 skyddad mot inträngning av damm och vatten. Förutsatt att alla portar och höljen är ordentligt förslutna är mobilen (i) dammtät och (ii) skyddad mot vattenstrålar med lågt tryck från alla riktningar i enlighet med IP 65 och/eller (iii) kan ligga på 1,5 meters djup i sötvatten i upp till 30 minuter i enlighet med IP68.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heppel:

Vattentåligheten är en aspekt jag gillar, men frågan är hur pass bra den tål vatten? Kan jag duscha med den? Jag jag bada med den? Kan den ligga några timmar i en vattenpöl (om jag tappar den, letar och hittar den igen lite senare senario)?

Min Z2 har jag då tappat i badkaret när jag haft den med där så jag förutsätter att jag kan fortsätta bada med min Z3 också
Glömde även det som argument tidigare. Vattentåligheten är nästan det absolut största pluset. Specellt om du jobbar som mig med något skitigt jobb. Om man kladdar ner telefonen för man bara måste svara mitt i nått med oljiga händer är det bara o stoppa den under kranen o ha på lite tvål o skölja av

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av club01:

Ja alltså båda telefonerna är ju snabba och laggfria så inget du behöver oroa dig för idag.

Fick samma erbjudande som dig från Tre att förlänga mitt fastpris och jag valde Z3 compact. Äger idag en Z2 så egentligen blir det ett lite tråkigt byte men ville ha något lite mindre då Z2 är för mig sjukt svår att hantera med en hand.

Det som övervägde var ju självklart priset även om jag absolut har råd med 70kr extra men tyckte inte iPhonen var värd dom 70kr. Sen är jag sjukt nöjd med min Z2 utöver storleken.
Men ja jag tänkte även på ljudet som skall vara bättre om än lite sämre än Z2 men forfarande stereohögtalare i fronten vilket jag gillar. Sen även expanderbart minne på Z3 med ett microSD kort så får du 16 + 128gb om du vill. I iPhonen är du fast med 16gb vilket var den varianten det gick att välja på och tycker helt klart det är under all kritig 2014 att leva med 16gb lagring på telefonen.
Kollar man sen på tex dropptester som redan letat sig ut på internet för iPhone 6 så verkar det inte lovande alls. dom har flyttat ut och rundat till glaset så det verkar vara en mer ömtålig modell än 4/4S som var så ömtålig att dom sprack bara man tog i för mycket med tummen typ. Om Z3 modellerna är i huvud taget lika hållbara som föregångaren Z2 så är dessa ljusår bättre att tabba sig med.

Kul att höra från en som sitter i samma sits

Tänkte först på det du sa om tåligheten, och jag har nog pajjat min skärm på mina iPhones några gånger för mycket genom att bara tappa dem i golvet från stående höjd (2 av 3 gånger genom åren så har den spruckit när jag tappat den), så om Z3 är tåligare så är det ett stort plus. Lagringsminnet kan jag hålla med om att 16gb är förjävligt.

Jag tycker att iPhone 4S ändå har bra högtalare som standard och jag gillade dem eftersom ljudet ändå lät rent och inte sved i öronen. Så om Z3 har högtalare som också låter lika rent så är det nice.

Allt som talar emot en android är folk som säger och visar artiklar angående att den är laggig på olika sätt och vis. Jag kan verkligen inte veta om det de säger stämmer eller ej, eftersom den biten verkar väldigt individuell när man frågar folk. Jag har aldrig ägt en Android själv så kan inte gå efter egna erfarenheter. När det kommer till iPhone så gäller det ju bara att hålla sig inom 2 års gränsen, dvs. om din iPhone släpptes för snart två år sen så ska du inte uppgradera OS längre för då blir telefonen laggig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heppel:

Kul att höra från en som sitter i samma sits

Tänkte först på det du sa om tåligheten, och jag har nog pajjat min skärm på mina iPhones några gånger för mycket genom att bara tappa dem i golvet från stående höjd (2 av 3 gånger genom åren så har den spruckit när jag tappat den), så om Z3 är tåligare så är det ett stort plus. Lagringsminnet kan jag hålla med om att 16gb är förjävligt.

Jag tycker att iPhone 4S ändå har bra högtalare som standard och jag gillade dem eftersom ljudet ändå lät rent och inte sved i öronen. Så om Z3 har högtalare som också låter lika rent så är det nice.

Allt som talar emot en android är folk som säger och visar artiklar angående att den är laggig på olika sätt och vis. Jag kan verkligen inte veta om det de säger stämmer eller ej, eftersom den biten verkar väldigt individuell när man frågar folk. Jag har aldrig ägt en Android själv så kan inte gå efter egna erfarenheter. När det kommer till iPhone så gäller det ju bara att hålla sig inom 2 års gränsen, dvs. om din iPhone släpptes för snart två år sen så ska du inte uppgradera OS längre för då blir telefonen laggig.

Vad jag har hört verkade inte som Z2 var laggig iaf

Jag får förnya mitt 18 Oktober så tycker det ska vara 18 Oktober strax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Vad jag har hört verkade inte som Z2 var laggig iaf

Jag får förnya mitt 18 Oktober så tycker det ska vara 18 Oktober strax

Vad blir det för dig?

Android lurarna vi fick välja på var Z3, Z3 compact och Samsung galaxy Alpha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heppel:

Kul att höra från en som sitter i samma sits

Tänkte först på det du sa om tåligheten, och jag har nog pajjat min skärm på mina iPhones några gånger för mycket genom att bara tappa dem i golvet från stående höjd (2 av 3 gånger genom åren så har den spruckit när jag tappat den), så om Z3 är tåligare så är det ett stort plus. Lagringsminnet kan jag hålla med om att 16gb är förjävligt.

Jag tycker att iPhone 4S ändå har bra högtalare som standard och jag gillade dem eftersom ljudet ändå lät rent och inte sved i öronen. Så om Z3 har högtalare som också låter lika rent så är det nice.

Allt som talar emot en android är folk som säger och visar artiklar angående att den är laggig på olika sätt och vis. Jag kan verkligen inte veta om det de säger stämmer eller ej, eftersom den biten verkar väldigt individuell när man frågar folk. Jag har aldrig ägt en Android själv så kan inte gå efter egna erfarenheter. När det kommer till iPhone så gäller det ju bara att hålla sig inom 2 års gränsen, dvs. om din iPhone släpptes för snart två år sen så ska du inte uppgradera OS längre för då blir telefonen laggig.

Jo min Z2 har jag tappat miljoner ggr på jobbet rakt ner i stengolv så är den i närheten av den så är jag nöjd.
Högtalarna i min Z2 springer ifrån allt som finns idag på ios marknaden i alla fall så är Z3 i närheten så tror jag inte du blir missnöjd. Tror även att du får med ett par hörlurar från Sony värde 1000kr om du tar en Z3. Stod så på mitt kvitto i alla fall men vet inte om det gäller detta erbjudande eller vid vanligt köp av Z3.

Lagg är väl det vanligaste argumentet ios fanboys använder sig av mot Android men jag vet inte om jag håller med. I begynelsen när man snackade iPhone 3 och 3g kontra Android vid typ verision 2-3 var det väl sant. Idag har hårdvaran kommit ikapp och gått om vad man egentligen behöver så det är nog ungefär samma.
När jag tecknade detta fastpris så tog jag en iPhone 4S för att testa och jag kan ju intyga att jag inte blev nöjd alls. Hade den lite mindre än ett år innan jag bytte till LG G2 och halelulia vilken skillnad. 4S var sjukt mycket segare i typ allt och saknade batteritid helt och hållet kontra G2. Jag kan väl inte säga att någon av dessa två telefoner laggade men allt på min 4S tog typ dubbla tiden kontra G2. Ladda appar och liknande.

Läste för övrigt för ett tag sen att ios hade väl gått om Android i antal buggar och felraporter i appar? Min 4S var inget undantag. Skillnaden är att ios bara stänger av tex webbläsaren så får man börja om. Blir det ett fel i Android kommer det upp en ruta om felet vilket verkar får folk att tro att dessa lider av mer problem.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Jag väntar på Z3 Compact. Vill ha en liten mobil och avstår gärna Apple.
Lite löjligt att det är så laddat om man gillar Apple eller inte. Köpte en produkter från fruktbolaget både till fru och mor och dom är jättenöjda.
Gå till en affär och kläm lite på sakerna innan du bestämmer dig!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

iPhone 6 har 1GB ram. Lika framtidssäker som en dagstidning från Aftonbladet.

Z3 compact, inga tvek.

Vad ska han ha mer ram till om IOS inte kräver mer ram? Sedan enligt min erfarenhet så är Iphones mer "framtidssäkra" än andriods.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heppel:

Hej

Har fått erbjudande från min operatör att förlänga abonnemanget, och som plus får jag en ny mobil.

De två jag väljer mellan är iPhone 6 och Sony Xperia Z3 compact (begränsat urval och dessa två är de enda värda). Jag måste också välja rätt snart eftersom erbjudandet kommer löpa ut annars, så vänta på recensioner kan jag ej göra (mer än de som finns idag).

Så vad tror ni? Vilken mobil kommer man bli mest nöjd med? Jag vill ha en mobil som krånglar så lite som möjligt och den ska helst inte lagga. Jag kommer från iPhone 4S som har haft sina bättre och sämre stunder i prestation (just nu funkar inte Wi-fi t.ex.).

Hjälp mig klura ut vilken modell som är mest värd att skaffa.

EDIT: Priset skiljer sig mellan dessa. Z3 compact blir gratis. iPhone 6 blir +70kr i månaden. Z3 vanliga blir också +70kr i månaden.
I slutändan så blir priset inte farligt oavsett vad jag väljer. Har allt fritt och 10gb surf och för det betalar jag 350kr i månaden.

Pris i slutändan:
Z3 Compact: 350kr/månaden
Z3 Vanliga: 420kr/månaden
iPhone 6: 420kr/månaden

Dold text

Det valet var faktiskt för lätt. Z3 original såklart.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av leyer32:

Vad ska han ha mer ram till om IOS inte kräver mer ram? Sedan enligt min erfarenhet så är Iphones mer "framtidssäkra" än andriods.

Precis tjejens 4s fungerar fortfarande hur bra som helst. Hennes morsa ska ärva den nu när hennes abb går ut.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heppel:

Vad blir det för dig?

Android lurarna vi fick välja på var Z3, Z3 compact och Samsung galaxy Alpha

Jag väljer den jag vill

Tror det blir vanliga Z3

Den 18onde Oktober kommer det stå när jag loggar in via Halebop att jag får välja en ny lur och det gör jag i doms Shop och får betala så mycket i månaden som alla mobiler kostar i månaden och så väljer jag att jag ska ha samma nummer så ser dom att jag förnyar abonnemanget med en ny mobil

Blir Halebop Rubbet igen fast med 600 samtal får jag om jag förnyar det

Permalänk

Jag siktar på Z3 compact. Bra siffror på pappret och nyfiken på om det dessutom blir ännubättre med Android L som snart släpps och sägs ska förbättra batteritiderna ytterligare.

Vissa sidor spekulerade om Android L skulle vara installerat direkt i Z3 fast magkänslan säger att dom hinner släppa mobilen före.

Enda Iphonen hårdvarumässigt bättre med var grafikchippet, frågan är om det verkligen väger över mer ram, 4x2,5ghz istället för 2x1,4ghz osv. Imponerades av IOS8 presentationen där dom visade grafikdemon, samt förbättrad kodning för apptillverkning.
- får se vad Android L har att visa sen, om det bara är att skalet påminner om apples, eller om även dom har förbättringar inom spel och kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Vad ska han ha mer ram till om IOS inte kräver mer ram? Sedan enligt min erfarenhet så är Iphones mer "framtidssäkra" än andriods.

Jag har en iPad Air. Som konstant har app krashar och Safari klarar inte av speciellt många flikar.
Och nej, iPhones är verkligen inte mer framtidssäkra. Kolla vad som händer med en iPhone 4s när du uppdaterar till iOS 8.

Vad händer? Jo den blir långsammare.
Jag uppdaterade morsans gamla Samsung S2 till 4.4, blev blixtsnabb. Den kommer duga i några år till tack vare Googles optimeringar.