Mobil från Kina/eBay/Amazon

Permalänk
Medlem

Mobil från Kina/eBay/Amazon

Hej! Jag är en snål student som behöver mobil så billigt som möjligt.

Ebay säljer en massa bra mobiler till lågt pris. Dock vet jag inte nackdelen av detta. Låg arbetarlön? Dålig kvalité? Lögn?

Har beställt förut från eBay och verkar vara så deras ranknings system fungerar väldigt bra. Användare med högre poäng/stjärnor verkar vara mer pålitliga då endast köpare kan bedöma dom.

T.ex. http://www.ebay.com/itm/THL-L969-4G-FDD-LTE-5-0-Android-4-4-K...

Varför köpa Galaxy S4 istället för denna? S5an tar antagligen denna men oxå i priset!

Permalänk
Medlem

Nja, den där verkar inte vara någon höjdare faktiskt.
Väldigt lågupplöst skärm, dålig CPU samt snålt med minne.

Det kommer ofta väldigt bra priser på budgetmodeller, ofta återkommande är t.ex. Moto G, en budgettelefon från Motorola med väldigt imponerande specifikationer samt omdömme med tanke på priset. Går att köpa via amazon.co.uk för att slippa tull och moms, vilket du annars riskerar om du skulle köpt från Asien.

Permalänk
Medlem

Den stora nackdelen med mobiler från Kina är väl osäkerheten. Hur är kvaliteten på hårdvaran, hur är supporten med uppdateringar av operativet mm. Även om man har en gammal mobil av känt märke som kanske inte får uppdateringar längre så brukar det finnas custom roms till dem. Andra grejer kan ju vara service och garantier osv. Men om mobilen i sig är billig kan man ju slänga den om den går sönder. En avvägningsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Nja, den där verkar inte vara någon höjdare faktiskt.
Väldigt lågupplöst skärm, dålig CPU samt snålt med minne.

Det kommer ofta väldigt bra priser på budgetmodeller, ofta återkommande är t.ex. Moto G, en budgettelefon från Motorola med väldigt imponerande specifikationer samt omdömme med tanke på priset. Går att köpa via amazon.co.uk för att slippa tull och moms, vilket du annars riskerar om du skulle köpt från Asien.

Jag kollade upp Moto G och den var väldigt bra! Menar du att beställa denna mobilen från amazon? Finns ju i Sverige också

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna köpa en ny mobil från kina (har redan köpt en därifrån en gång) men se till att den har högre upplösning är 420p eller va de va på den där du länkade dock vet jag inte hur mycket cpu/ram kraft en android behöver så de får någan annan svara på.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk

Den ser väl ut att motsvara SGSIII i specs?

Permalänk
Medlem

Moto G alla dagar i veckan när det gäller budget. Kan även rekommendera beg flaggskepp, samt Lumia 630/635 för runt tusenlappen

edit*

Ska du köpa mobil, kolla ebay.de/Co.uk.
Du slipper skatten, men får ändå internationella modellen som garanterat fungerar i Sverige. Köpte en Samsung Omnia7 från Tyskland för massa år sedan, 70% av svenska priset, norsk modell

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Moto G alla dagar i veckan när det gäller budget. Kan även rekommendera beg flaggskepp, samt Lumia 630/635 för runt tusenlappen

edit*

Ska du köpa mobil, kolla ebay.de/Co.uk.
Du slipper skatten, men får ändå internationella modellen som garanterat fungerar i Sverige. Köpte en Samsung Omnia7 från Tyskland för massa år sedan, 70% av svenska priset, norsk modell

Beror det inte på vart varan skickas ifrån?

Detta var en annan jag hittade på icas webbsida: http://www.icahemma.se/mobiltelefon-g740lte-bl-huawei-p-27833...

Permalänk
Sötast

Du lär få vad du betalar för, så enkelt är det ju.

Reviews på nätet verkar dock vara positiva till den med tanke på priset, så kanske inte är ett jättedåligt val, men man får aldrig glömma riskerna med att köpa "kinaskit"

Permalänk
Medlem

OnePlopp One...vs OnePlus One..Så känner jag när jag såg mobilen du länkade.

Köp en billig Nokia eller liknande. Inte värt kvaliteten.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Finns kinesiska sajter som säljer billiga mobiler, en del erbjuder också garanti och då får man stå för frakt kostnaden själv + tar lång tid.
Bättre än köpa från Ebay.

Några ex:
http://www.merimobiles.com/

http://www.pandawill.com/mobile-phone-c1/android-os-phone-c551.html

http://www.geekbuying.com/category/5--Android-Phones-315/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Hörde från min syster om att mobiler från kina har ej samma GSM eller vad det är. Min simkort kommer alltså inte funka i en kinesisk mobil. Någon som vet mer om detta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Essence:

Hörde från min syster om att mobiler från kina har ej samma GSM eller vad det är. Min simkort kommer alltså inte funka i en kinesisk mobil. Någon som vet mer om detta?

Det syftar kanske på att man använder olika frekvenser på olika marknader, vissa är gemensamma men inte alla så om man importerar en telefon som stödjer "fel frekvenser" så kommer den att fungera sämre än om den kunnat använda alla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Efter era svar kom jag fram till att beställa en mobil från kina. 25% moms ingick.

När jag fått mobilen kommer jag skriva en recension angående detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essence:

Beror det inte på vart varan skickas ifrån?

Jodå, men man hittar mer produkter från just Tyskland på .DE-sidan, samma sak med UK Självklart kan du hitta allt via .COm, men det är lättare med specifika adresser, om man kan tyska

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essence:

Efter era svar kom jag fram till att beställa en mobil från kina. 25% moms ingick.

När jag fått mobilen kommer jag skriva en recension angående detta.

Det är inte säkert man behöver betala moms. Beställde en platta som kostade ca 1500:- från merimobile för några år sen och slapp moms. Dom brukar skriva ner värdet och gift på paketet, även man inte bett om det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Ibland åker man på tull och moms. Ibland inte. Jag har köpt en Kina mobil och den är underbar (som reserv mobil). Bara ett fel hittade jag. Och det är kameran. De lovade 8 Mp. Men den är snarare på 3!
Men klart prisvärt.
Jiake 12.

Permalänk
Medlem

http://www.geekbuying.com/item/Blackview-Crown-5-0Inch-IPS-HD...

Någon som kan förklara varför jag inte skulle köpa den dära?

Permalänk
Skrivet av Essence:

http://www.geekbuying.com/item/Blackview-Crown-5-0Inch-IPS-HD...

Någon som kan förklara varför jag inte skulle köpa den dära?

Enligt mig, för att den har en Mediatek CPU. De är rätt värdelösa och sitter bara i budgetmobiler. Har inte kolla på deras senaste modeller så de kanske har blivit jättemycket bättre på senaste tiden, men så har det varit tidigare iaf. Du verkar inte ha så jättebra koll på specs, är det verkligen rätt för dig att köpa kinamobiler (menar inget illa med det)?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre köpt denna: http://www.icahemma.se/huawei-mobiltelefon-bla-telia-p-32232-..., har själv haft den och lekt med några månader och sålde den sen vidare till min mamma, riktigt bra skärm och prestanda för pengen.

Permalänk

Jag skulle ha köpt Moto G. Väldigt bra mobil.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Jag skulle ha köpt Moto G. Väldigt bra mobil.

Jag äger en Moto G och säger detsamma. Duger till allt jag kastat på den. Det enda som kan störa folk är de ganska pissiga kamerorna på mobilen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag skulle ha köpt Moto G. Väldigt bra mobil.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag äger en Moto G och säger detsamma. Duger till allt jag kastat på den. Det enda som kan störa folk är de ganska pissiga kamerorna på mobilen.

Såg en video där man kan ha moto G under vatten i 30 minuter och den funkar fortfarande? Stämmer detta så köper jag det direkt

Permalänk
Medlem

http://www.icahemma.se/huawei-mobiltelefon-bla-telia-p-32232-...

Beställde denna! Enklast för mig som är 16 år och kan hämta ut den själv, förhoppningsvis redan imorgon.

Anledning till att jag valde denna var att jag är desperat efter en mobil och jag är snål. Sedan är jag 16 år och mina föräldrar behöver inte se vad jag har för mobil. En sak som jag stör mig på är android 4.1 Android v4.1 Jelly Bean + EMUI. Vad menas med EMUI?

Finns det något sätt jag kan uppgradera detta till 4.4 istället? Alltså senaste versionen utan att bricka mobilen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kolla på xda-developers.com ifall det finns något utvecklarstöd för den telefonen. Då kan du flasha in olika mjukvaror själv i så fall.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

EMUI är ett skal som Huawei har lagt på, jag hämtade Nova Launcher och använde det istället. Tror inte det finns några senare Android versioner till denna tyvärr men du kan få utseende från Kitkat med Nova Launcher eller om du kör med Google Nu som launcher som jag gör på min nuvarande LG G2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du lär få vad du betalar för, så enkelt är det ju.

Reviews på nätet verkar dock vara positiva till den med tanke på priset, så kanske inte är ett jättedåligt val, men man får aldrig glömma riskerna med att köpa "kinaskit"

Fast allt från Kina är inte skit, One Plus One t.ex....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpanterx:

Fast allt från Kina är inte skit, One Plus One t.ex....

Iphone byggs i Kina....
Tolka det hur du vill, oavsett hur du tolkar det lär många hålla med

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Essence:

Såg en video där man kan ha moto G under vatten i 30 minuter och den funkar fortfarande? Stämmer detta så köper jag det direkt

Nej det tror jag verkligen inte är någon vettigt att försöka.

Kan dock garantera att min mobil klarar timmar i en hink med vatten såvida det är jon-fritt vatten (Batterivatten, destillerat eller avjoniserat vatten).

Mobilen har dock ingen som helst IP-klassning för vatten tålighet som ger den någon officiell chans att överleva ett toalettbesök eller liknande. Men för priset och prestandan så finns det inte mycket som säger emot luren.

Är extremt nöjd då jag inte är det minsta intresserad av ett flaggskepp till mobil och inte heller sugen på en gigantisk phablet. För mig är den perfekt. Är skärmen 1-2mm större så blir den för bökig att hantera med en hand för produktivitet (Och jag är 1.90m).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essence:

http://www.icahemma.se/huawei-mobiltelefon-bla-telia-p-32232-...

Beställde denna! Enklast för mig som är 16 år och kan hämta ut den själv, förhoppningsvis redan imorgon.

Anledning till att jag valde denna var att jag är desperat efter en mobil och jag är snål. Sedan är jag 16 år och mina föräldrar behöver inte se vad jag har för mobil. En sak som jag stör mig på är android 4.1 Android v4.1 Jelly Bean + EMUI. Vad menas med EMUI?

Finns det något sätt jag kan uppgradera detta till 4.4 istället? Alltså senaste versionen utan att bricka mobilen.

Jag hade nog i ditt läge ändå köpt en Moto G, Huawei lär inte uppdatera denna medans Motorola är snabbast på att släppa uppdateringar. Den nya Moto G med 5 tums skärm och bättre kamera skulle jag satsat på om jag skulle köpt en billig mobil idag.

Skickades från m.sweclockers.com