IPhone 5 går ej att aktivera

Permalänk

IPhone 5 går ej att aktivera

Hej har en kompis som glömt sitt lösenord till sitt AppleID och kommer ej in på telefonen.

Jag återställde den genom att starta telefonen i Recoveryläge och återställa och uppdatera via ITunes.

Men nu när man startar den (lika som tidigare) så efter man valt språk och land, så måste man logga in på det gamla Apple-ID som han glömt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Men återställ lösenordet i webbläsaren?
https://appleid.apple.com/se/

EDIT: Ni återställde säkert från en backup i itunes så ni fick tillbaka det gamla IDt på den igen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Moderator
Forumledare

Det där är väl "hitta min iphone" som har varit igång i iCloud, dvs telefonen är spärrad till just det kontot. Han måste alltså logga in på kontot för att aktivera iphonen. Gör som ovan, försök återställa lösenordet på ifortgot.apple.com

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Då är det kört. Det är ett stöldskydd. Kan ni inte få tag i lösenordet så kan ni kasta telefonen.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Men återställ lösenordet i webbläsaren?
https://appleid.apple.com/se/

EDIT: Ni återställde säkert från en backup i itunes så ni fick tillbaka det gamla IDt på den igen.

Det går ej att återställa lösenordet då han ej valde in alternativa mailadresser. Och kommer ej förbi fördelsedatumet då det ej är rätt.
Och telefonen är helt nyåterställd. Jag återställde den sen drog jag ut den direkt ur datorn. Det är ej en backup.

Skrivet av NordhNet:

Det där är väl "hitta min iphone" som har varit igång i iCloud, dvs telefonen är spärrad till just det kontot. Han måste alltså logga in på kontot för att aktivera iphonen. Gör som ovan, försök återställa lösenordet på ifortgot.apple.com

Han glömde bort lösenordet då han ej skrev in det någonstans (laddade ej hem mycket i Appstore) men sen när han var tvungen att skriva in den så kom han ej in efter ett antal försök. Så han återställde enheten i iTunes och sen måste han Aktivera telefonen som på bilden.

Skrivet av ozo64:

Då är det kört. Det är ett stöldskydd. Kan ni inte få tag i lösenordet så kan ni kasta telefonen.

Jag sa att jag skulel försöka hjälpa han att laga den. Men är det så, så ska han åka in på Elgiganten där den är köpt och kolla om de kan fixa det på något sett.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Det går inte att fixa. Inte ens Apple kan göra ngt åt det. Det är hela poängen med skyddet. Det är ett stöldskydd.
Om han på ngt sätt kan bevisa att han är ägare till Apple-id't så kanske det går att återställa lösenordet på ngt sätt. Han får ringa Apple och se om de kan hjälp honom. Jag skulle inte tro det dock. Lösenord måste man hålla reda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Det går ej att återställa lösenordet då han ej valde in alternativa mailadresser. Och kommer ej förbi fördelsedatumet då det ej är rätt.
Och telefonen är helt nyåterställd. Jag återställde den sen drog jag ut den direkt ur datorn. Det är ej en backup.

Han glömde bort lösenordet då han ej skrev in det någonstans (laddade ej hem mycket i Appstore) men sen när han var tvungen att skriva in den så kom han ej in efter ett antal försök. Så han återställde enheten i iTunes och sen måste han Aktivera telefonen som på bilden.

Jag sa att jag skulel försöka hjälpa han att laga den. Men är det så, så ska han åka in på Elgiganten där den är köpt och kolla om de kan fixa det på något sett.

Det sista han kan göra är att kontakta Apple, men jag tvivlar på att de kommer kunna hjälpa honom.

Nästa gång kanske din vän lär sig att det inte är smart att ta ett slumpmässigt lösenord, slumpmässigt födelsedatum och inte koppla alternativa e-mailadresser till sitt konto. I så fall bör man åtminstånde skriva ned lösenordet och födelsedatumet någonstans...

Permalänk
Inaktiv

Prova att ringa eller maila med apple. Har han kvitto och dylikt kvar går det kanske att lösa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Då är det kört. Det är ett stöldskydd. Kan ni inte få tag i lösenordet så kan ni kasta telefonen.

Går det inte ens att flasha om skiten?

Permalänk
Medlem

Kontakta apple, har du bevis på att det är din enhet och ditt appleid så ska de nog gå.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Går det inte ens att flasha om skiten?

Vad menar du med flasha om? Om du återställer telefonen så måste du ha apple-idt för att kunna aktivera den.
Om det hade varit så enkelt så hade det inte varit ngt vidare stöldskydd.

Permalänk

Gör såhär att du laddar ner ipsw filen för den iphonen på en annan dator lägg in den i itunes återställ via itunes MEN När den börjar att återställa stäng av internet så den inte kan kontakta apple servrarna mer fortsätt återställningen så ska de fungera har gjort så förr iaf

Permalänk

Jo en till sak å nämna är att dra ner Tinyumbrella å spara alla .shsh blobs för enheten kan guida dig sen har du tinyumbrella igång när du återställer så har du inte internet igång ALLS då så borde då inte skyddet va kvar annars kan jag förmodligen endå hjälpa dig få bort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Går det inte ens att flasha om skiten?

Nope, återställer du via DFU mode, så kommer det där upp, och du MÅSTE logga in med det Apple-ID:t som var anslutet till den telefonen när återställningen gjordes

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vad menar du med flasha om? Om du återställer telefonen så måste du ha apple-idt för att kunna aktivera den.
Om det hade varit så enkelt så hade det inte varit ngt vidare stöldskydd.

Skrivet av jnsson:

Nope, återställer du via DFU mode, så kommer det där upp, och du MÅSTE logga in med det Apple-ID:t som var anslutet till den telefonen när återställningen gjordes

Åfan, verkar lite meckigt. Bra att de har ett seriöst stöldskydd i alla fall.
Går säkerligen att ta sig runt detta, det är ju trots allt bara mjukvara, men det är förhoppningsvis inget vi vanliga dödliga konsumenter kan göra då.

Permalänk
Medlem

Den här tråden påminde mig om den här tweeten https://twitter.com/MuscleNerd/status/466492829850959872

Gillar starkt att dom gör det svårt för tjuvarna

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Det sista han kan göra är att kontakta Apple, men jag tvivlar på att de kommer kunna hjälpa honom.

Nästa gång kanske din vän lär sig att det inte är smart att ta ett slumpmässigt lösenord, slumpmässigt födelsedatum och inte koppla alternativa e-mailadresser till sitt konto. I så fall bör man åtminstånde skriva ned lösenordet och födelsedatumet någonstans...

Ja hoppas han lärde sig något nu!
Surt bara att det bara är att slänga en knappt månad gammal telefon.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Bara jag som tror att denna telefon kanske är stulen?

Alternativt att personen som äger telefonen kanske inte ska ha en smartphone.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Bara jag som tror att denna telefon kanske är stulen?

Alternativt att personen som äger telefonen kanske inte ska ha en smartphone.

Första jag tänkte. Men det kan vara olika.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Åfan, verkar lite meckigt. Bra att de har ett seriöst stöldskydd i alla fall.
Går säkerligen att ta sig runt detta, det är ju trots allt bara mjukvara, men det är förhoppningsvis inget vi vanliga dödliga konsumenter kan göra då.

Nej det går inte att komma runt. Det kommer säkerligen bli tvång på sånna här stöldskydd framöver. Tycker det är väldigt bra. Då kanske folk slipper bli bestulna på sina telefoner.

Permalänk

Funderar på att byta denna låsta iPhone mot en fullt fungerande 4s men min fråga är om ni vet, om jag har med mig telefonen, kvitto och det som behövs om det är något mer? Kan de då fixa detta? Då bevisar jag ju att jag köpt den med kvitto?

Tror inte det är så många som har stulit en iPhone fått med sig kvittot?
Eller kan man inte göra något?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Funderar på att byta denna låsta iPhone mot en fullt fungerande 4s men min fråga är om ni vet, om jag har med mig telefonen, kvitto och det som behövs om det är något mer? Kan de då fixa detta? Då bevisar jag ju att jag köpt den med kvitto?

Tror inte det är så många som har stulit en iPhone fått med sig kvittot?
Eller kan man inte göra något?

Tror inte man kan göra mycket. Ring till Apple på tel (020) 100 529 o fråga

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Håller med föregående postare, de kommer ju aldrig ge någon annan än möjligtvis ägaren av appleid:t möjligheten att återställa lösenordet.

Men vadå, om det nu är hans appleid så borde han kunna svara på de säkerhetsfrågor han själv ställt in för att återställa lösenordet?

Alternativt att han förhoppningsvis angett någon annan återställningsmail han kan skicka länk till? Har han sjabblat bort båda dessa så är det bannemig tough luck alltså, går inte lösa på något som helst annat sätt. Inte ens Telecare som är den största verkstaden i norden (?) av mobiltelefoner osv kan lösa det, så...

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Tror inte man kan göra mycket. Ring till Apple på tel (020) 100 529 o fråga

Kostar?

Skrivet av Kimball:

Håller med föregående postare, de kommer ju aldrig ge någon annan än möjligtvis ägaren av appleid:t möjligheten att återställa lösenordet.

Men vadå, om det nu är hans appleid så borde han kunna svara på de säkerhetsfrågor han själv ställt in för att återställa lösenordet?

Vi har nog försökt uppemot 20 gånger med återställningsfrågorna, då vi inte kommer förbi första frågan dvs födelsedatumet. Chansat och gissat om han råkat valt fel dag etc.
Det var just pga den anledningen han recoveryåterställde sin telefon då han glömt lösenordet.

Alternativt att han förhoppningsvis angett någon annan återställningsmail han kan skicka länk till? Har han sjabblat bort båda dessa så är det bannemig tough luck alltså, går inte lösa på något som helst annat sätt. Inte ens Telecare som är den största verkstaden i norden (?) av mobiltelefoner osv kan lösa det, så...

Han har ej sammankopplat någon annan mail så det går inte.

Det jag undrade var om kvitto (och om det är något mer) som behövs för att bevisa att det är ens egna telefon, dvs ej stulen.

Edit: märkte nu att det blev fel med citeringen, då jag sitter med telefonen.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Kostar?

Han har ej sammankopplat någon annan mail så det går inte.

Det jag undrade var om kvitto (och om det är något mer) som behövs för att bevisa att det är ens egna telefon, dvs ej stulen.

Ingenting, då 020 nummer är gratis, vad jag vet. Obs! Jag tar inget ansvar om det kostar något! Och vad jag vet så nej, det går inte att låsa upp den om han inte kommer ihåg lösenordet. Jag skulle inte lägga mycket mer på detta. Ring o prata med Apple, annars lägg det åt sidan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

testa denna site för status på enheten

https://www.icloud.com/activationlock/

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Vad jag vet kan man inte komma runt problemet utan att mata in lösenordet. Det är hela grejen med stöldskyddet, just för att man ska få slut på stölderna. Om ni har kvar kvitto och det står IEMI-nummer på kvittot kanske ni har en chans. Men ni kan nog glömma att få hjälp hos Apple om ni bara kommer in med en låst telefon.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Funderar på att byta denna låsta iPhone mot en fullt fungerande 4s men min fråga är om ni vet, om jag har med mig telefonen, kvitto och det som behövs om det är något mer? Kan de då fixa detta? Då bevisar jag ju att jag köpt den med kvitto?

Tror inte det är så många som har stulit en iPhone fått med sig kvittot?
Eller kan man inte göra något?

Vem är så dum att man byter en fungerade lur mot en telefon som inte går att använda? Det räcker inte med vilket kvitto som helst, du måste kunna bevisa att det är just den enheten. Det finns ingen universal kod som kan låsa upp den. Elgiganten, Siba eller Apple kan inte göra något om du inte kan bevisa att det är du som är den rätta ägaren.

edit: som @sickhouse skrev, här har du en bild från svarta marknaden. Du kan lägga den i högen http://mnerd.me/VV6R

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Skrivet av phille185:

Vem är så dum att man byter en fungerade lur mot en telefon som inte går att använda? Det räcker inte med vilket kvitto som helst, du måste kunna bevisa att det är just den enheten. Det finns ingen universal kod som kan låsa upp den. Elgiganten, Siba eller Apple kan inte göra något om du inte kan bevisa att det är du som är den rätta ägaren.

edit: som @sickhouse skrev, här har du en bild från svarta marknaden. Du kan lägga den i högen http://mnerd.me/VV6R

Att byta en 4s mot en 5a skulle nog alla göra, om nu det skulle gå att låsa upp den eller få en ny. Jag såg bilden @sickhouse lade upp och det tycker jag är väldigt bra att dom har stoppat tjuvarna!

Tack för alla som svarat, har bestämt mig nu och gett upp hoppet och ska lämna tillbaka telefonen till ägaren imorgon. Jag gjorde i alla fall det jag kunde.

Shit happends och hoppas han lär sig av en dyr läxa.
Surt att behöva slänga nån vecka använd telefon

Kan tillägga att iden om att byta var pga att han får en telefon på direkten då han ej har någon sedan han glömde inloggningsuppgifterna och jag som inte har bråttom då jag har min lur kan lämna in den till Elgiganten med kvitto.

Och som jag tydligen uppfattat från er så får man ej med tillräckligt med bevis när man köper en telefon då ej kvittot räcker? Jag menar alltså att ni säger att man behöver bevisa mer än bara ett kvitto?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Att byta en 4s mot en 5a skulle nog alla göra, om nu det skulle gå att låsa upp den eller få en ny. Jag såg bilden @sickhouse lade upp och det tycker jag är väldigt bra att dom har stoppat tjuvarna!

Tack för alla som svarat, har bestämt mig nu och gett upp hoppet och ska lämna tillbaka telefonen till ägaren imorgon. Jag gjorde i alla fall det jag kunde.

Shit happends och hoppas han lär sig av en dyr läxa.
Surt att behöva slänga nån vecka använd telefon

Kan tillägga att iden om att byta var pga att han får en telefon på direkten då han ej har någon sedan han glömde inloggningsuppgifterna och jag som inte har bråttom då jag har min lur kan lämna in den till Elgiganten med kvitto.

Och som jag tydligen uppfattat från er så får man ej med tillräckligt med bevis när man köper en telefon då ej kvittot räcker? Jag menar alltså att ni säger att man behöver bevisa mer än bara ett kvitto?

Eh?
Ditt kvitto visar ett inköp på en 4s och du vill byta in den låsta 5an med 4s kvittot?! Hur tror du det skulle gå? Åtminstone bör du ha rätt modell som kvittot visar.

Eller är det riktiga kvittot så borde det iallafall vara lättare, imei numret står på kvittot som är knytet mot telefonen - oftast. Men vad skall du säga när du kommer dit, varför vill du byta? De lär juh funktionstesta den och se att alla tillbehör och kartong är intakt osv.

Be din polare lämna tillbaka telefonen istället.