Använda mobliens kamera till live stream osv?

Permalänk
Medlem

Använda mobliens kamera till live stream osv?

Går det att använda min nokia lumia 1020 som en webkamera? tänkte den har ju sjukt bra kamera osv så skulle gärna vilja använda den

Permalänk

Jag har använt både Galaxy S2 och iPhone 5 till att använda som webkamera till datorn så det borde nog fungera med wp med, pröva googla Lumia 1020 pc webcam eller något...

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Rekordmedlem

Det går "kanske" det blir ju en extra latens, det funkar sådär med Android och det finns ju liknade system för winmobiler också typ http://www.senstic.com/wp7/PocketCam/PocketCam.aspx
Limitations:
There is a minimum delay (~ 1 second) before the images are shown up on the computer. Please do not expect real time image transmission.

Du får väl testa lite och se om det funkar för det du vill göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Jag har använt både Galaxy S2 och iPhone 5 till att använda som webkamera till datorn så det borde nog fungera med wp med, pröva googla Lumia 1020 pc webcam eller något...

Hittar dock inge svar på hur man gör det på en Lumia om någon vet hur man använder en Nokia telefon som webcam snälla berätta eller länka hur. Vill använda den som webcam på twitch osv

Permalänk
Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

HOLY COW. MÅSTE TESTAS!! jag hittade detta inte när jag googla!! 41mp webcam skulle inte vara dåligt!!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizook:

HOLY COW. MÅSTE TESTAS!! jag hittade detta inte när jag googla!! 41mp webcam skulle inte vara dåligt!!

Ehh jo, en 41 Megapixel webbkamera kommer att bli dåligt i praktiken, det innebär alltså att du vill köra 8k upplösning, din dator kommer att gå på knäna med att hantera videokomprimeringen och du lär behöva minst 100Mbit bandbredd bara för videoströmmen även med h265 kodning om bilden inte ska se sönderkomprimerad ut, dessutom så vem ska titta på din 8k ström ?

Du måste alltså minska upplösningen för att det ska fungera i praktiken eller vänta på att 8k börjar bli mainstream, just nu skulle du dessutom bli först, det planeras att börja med provsändningar med 8k 2016 och om de stora företagen inte har kommit igång med det än så lär det bero på att det inte är så lätt att få det att rulla i praktiken ännu, tex koda videon i realtid, det är ju nästan 20 ggr högre upplösning än "full hd " du ska hantera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ehh jo, en 41 Megapixel webbkamera kommer att bli dåligt i praktiken, det innebär alltså att du vill köra 8k upplösning, din dator kommer att gå på knäna med att hantera videokomprimeringen och du lär behöva minst 100Mbit bandbredd bara för videoströmmen även med h265 kodning om bilden inte ska se sönderkomprimerad ut, dessutom så vem ska titta på din 8k ström ?

Du måste alltså minska upplösningen för att det ska fungera i praktiken eller vänta på att 8k börjar bli mainstream, just nu skulle du dessutom bli först, det planeras att börja med provsändningar med 8k 2016 och om de stora företagen inte har kommit igång med det än så lär det bero på att det inte är så lätt att få det att rulla i praktiken ännu, tex koda videon i realtid, det är ju nästan 20 ggr högre upplösning än "full hd " du ska hantera.

Om jag inte missminner mig eller fattat totalt fel så tar 1020 inte bilder i 41 MP utan den låt samman pixlarna på något sätt så man får i realiteten en bild på typ 10 MP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ehh jo, en 41 Megapixel webbkamera kommer att bli dåligt i praktiken, det innebär alltså att du vill köra 8k upplösning, din dator kommer att gå på knäna med att hantera videokomprimeringen och du lär behöva minst 100Mbit bandbredd bara för videoströmmen även med h265 kodning om bilden inte ska se sönderkomprimerad ut, dessutom så vem ska titta på din 8k ström ?

Du måste alltså minska upplösningen för att det ska fungera i praktiken eller vänta på att 8k börjar bli mainstream, just nu skulle du dessutom bli först, det planeras att börja med provsändningar med 8k 2016 och om de stora företagen inte har kommit igång med det än så lär det bero på att det inte är så lätt att få det att rulla i praktiken ännu, tex koda videon i realtid, det är ju nästan 20 ggr högre upplösning än "full hd " du ska hantera.

De blir nog ganska lugnt. Men du har rätt. Lite överdrivet mycket. Kanske min Android med 8mp är bättre då. Men man vill ju ha kvalité på det. Men får testa osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Om jag inte missminner mig eller fattat totalt fel så tar 1020 inte bilder i 41 MP utan den låt samman pixlarna på något sätt så man får i realiteten en bild på typ 10 MP.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, om jag läste rätt så finns de två bilder. 36 MP sedan 5mp. Men jag kan ha fel. Dock så blir bilderna och vidoerna jag gör med denna mobil extremt bra 👍