Sony Xperia z1 Compact, skärmen funkar inte.

Permalänk

Sony Xperia z1 Compact, skärmen funkar inte.

Hej

Min Z1 compact har tagit in fukt och nu har skärmen slutat att fungera. Mobilen ska ju vara vatten/dammtät men jag antar att det finns en gräns för allt.

Jag har bild på skärmen men touchen funkar inte.

Jag har haft med mig mobilen i duschen varje dag i ett halvår för att rengöra den då jag har ett skitigt jobb. Den har hållt tätt hela tiden men nu verkar den inte vilja vara med på det längre. När jag har haft den i duschen så har jag givetvis haft luckorna stängda.

Jag testade att ha den liggandes på ett element 2 dagar i sträck med luckorna öppna. Kondensen från insidan av kameran och skärmen försvann men touchen fungerar fortfarande inte.

Kollade lite på nätet och en ny skärm kostar ca 1500kr. Då är det ju lika att köpa en begagnad z1 compact för samma summa eller lägre.

Telefonen är köpt från Telia men vet inte om det är värt att skicka den på rep om dom på verkstan bara konstaterar att den blivit fuktskadad.
Jag har garanti kvar på den men vill som sagt inte skicka inte den till telia eller sony bara för att få konstaterat att det är jag som orsakat felet.

Sen såg jag att vissa butiker på nätet repar fuktskadade mobiler för några hundra kronor. Kan det vara nått ?

Tack på förhand !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Fick samma symptom efter bara några veckor i somras, badade med den (30cm djupt i 10 minuter) och touchen fick tokfnatt.

Efter ett dygn i en påse med ris gick den mesta av fukten ur. Men den betedde sig skitmärkligt i vissa lägen, och kameran hängde sig bara oftare och oftare efter det. Lämnade in den på felsökning, men dom kunde naturligtvis inte påvisa nå fel, även provtryckningen gick igenom u.a. (vilket va jävligt märkligt då den hade tagit in vatten). Phone House ville inte ha nå pengar för felsökningen (köpt med Halebop). Kanske kan ha att göra med IP klassnignen, alltså att det "ingår" en provtryckning i priset på telefonen. Kan vara värt att fråga.

Nu senast gick den i backen och sprickan tvärs över skärmen dödade touchen helt och hållet. Men jag tar icke ut en ny Z1c utan det blir en Z3c istället, där har dom i pressmaterialet en bild där en person använder luren som en undervattenskamera. Så då kan dom fan inte hävda att den inte tål att ANVÄNDAS under vatten och inte att den bara är stänksäker. Sen verkar kameran fungera hyfsat tillförlitligt i Z3c:an också och inte som på Z1orna att den buggar ut om man uppdaterar till 4.4.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av LoseMyMind:

Fick samma symptom efter bara några veckor i somras, badade med den (30cm djupt i 10 minuter) och touchen fick tokfnatt.

Efter ett dygn i en påse med ris gick den mesta av fukten ur. Men den betedde sig skitmärkligt i vissa lägen, och kameran hängde sig bara oftare och oftare efter det. Lämnade in den på felsökning, men dom kunde naturligtvis inte påvisa nå fel, även provtryckningen gick igenom u.a. (vilket va jävligt märkligt då den hade tagit in vatten). Phone House ville inte ha nå pengar för felsökningen (köpt med Halebop). Kanske kan ha att göra med IP klassnignen, alltså att det "ingår" en provtryckning i priset på telefonen. Kan vara värt att fråga.

Nu senast gick den i backen och sprickan tvärs över skärmen dödade touchen helt och hållet. Men jag tar icke ut en ny Z1c utan det blir en Z3c istället, där har dom i pressmaterialet en bild där en person använder luren som en undervattenskamera. Så då kan dom fan inte hävda att den inte tål att ANVÄNDAS under vatten och inte att den bara är stänksäker. Sen verkar kameran fungera hyfsat tillförlitligt i Z3c:an också och inte som på Z1orna att den buggar ut om man uppdaterar till 4.4.

OK ska testa med ristricket för att se om det hjälper !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Frågan arom det gör nån skillnad efter 2 dar på ett element. Glöm inte att öppna luckorna bara...

#hållertummarna

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk

Njä jag skickade in den på rep via Telia, får se om dom vill göra det på garantin

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |