HTC M8 vs Nexus 5, värt 1100kr prisskillnad?

Permalänk
Medlem

HTC M8 vs Nexus 5, värt 1100kr prisskillnad?

Hej, har en Samsung S3 idag och tyckte att det var dags för en uppgradering, dels med tanke på att den blivit seg, men också att batteriet börjat ladda ur rätt fort. Valet var mellan HTC M8 och Nexus 6 (blev för stor) så då blev det Nexus 5. Till slut bestämde jag mig för Nexusen för att det inte var någon stor skillnad på de när det gäller prestandan, så jag köpte en Nexus 5 16GB häromdagen och idag slog jag till på en HTC M8 16GB.

De är båda som nya, men jag köpte de med en prisskillnad på 1100 kronor, M8an dyrare givetvis. Nu vet jag inte riktigt om det verkligen är värt 1100 kr som är en del pengar för en student. Rent intern spec-mässigt är det i princip inga skillnader. Så då kommer vi till skillnaderna:

Batteriet - M8 vinner
Högtalare - M8 vinner
Uppdatering - N5 vinner
Budget - N5 vinner
Kamera - Typ lika, men bryr mig minst om kameran

Det är allt jag kommer på. Har läst en del om N5s dåliga batteri och att det knappt räcker en dag, om så är fallet (för min användning) då tar jag M8an, det sista jag vill göra är att stressa med batteriet. Vad tycker ni? Är det värt att lägga 1100 på enbart batteriet och högtalarna??

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

HTC är rätt duktiga när det gäller uppdateringar. Både M7:an och M8:an kommer få lollipop snart. Jag hade valt HTC.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

HTC är rätt duktiga när det gäller uppdateringar. Både M7:an och M8:an kommer få lollipop snart. Jag hade valt HTC.

Du får gärna berätta varför. För jag kan inte heller se att den är mer "framtidssäker" då de har samma specs.

Permalänk
Medlem

Batteriet är avsevärt bättre sen Lollipop på N5. Har runt 60% kvar efter en dag, och det med surfande osv. på skolraster.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Batteriet är avsevärt bättre sen Lollipop på N5. Har runt 60% kvar efter en dag, och det med surfande osv. på skolraster.

Hur mycket aktiv skärmtid har du på en sån dag då?
Att säga "efter en dag med surfande osv" säger inte ett skvatt.

Sen spelar fler faktorer in också, som t ex hur bra mobiltäckningen är där man befunnit sig. Är det dålig täckning drar det avsevärt mycket mer batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Hur mycket aktiv skärmtid har du på en sån dag då?
Att säga "efter en dag med surfande osv" säger inte ett skvatt.

Sen spelar fler faktorer in också, som t ex hur bra mobiltäckningen är där man befunnit sig. Är det dålig täckning drar det avsevärt mycket mer batteri.

Vissa klassrum har det varit sämre täckning. Men jag skulle gissa runt 5 timmar skärmtid. Har inte dragit ner det så mycket men borde bli så på ett ungefär då jag har strax över 3 timmar med 35% kvar just nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Nu blev det svårare, dock har jag läst att vissa har upplevt att batteriet blivit sämre efter uppdatering till lollipop. Man kanske bara behöver återställa, vilket jag kommer göra innan jag börjar använda den ifall det blir nexusen.

Kan också nämna att jag inte spelar på mobilen alls och ifall jag gör det under en kortare period så är det quiz-spel och inga krävande spel. En annan faktor som är till HTCns fördel är att man kan sätta in ett minneskort, 16GB (10-11 egentligen) kan bli tajt. Och hur påverkas prestandan av att jag kommer använda Nova launcher? Det blir liksom Nova på Sense på lollipop i HTC's fall.