LÖST iPhone 6 kapad/fryst (lösensumma krävs) LÖST

Permalänk
Medlem

LÖST iPhone 6 kapad/fryst (lösensumma krävs) LÖST

Hej.

Min tjejs iPhone har på något sätt blivit låst/fryst/kapad. Så här står det om man försöker gå ut på nätet:

Givetvis har inget och kommer inte betalas. Har prövat att starta om utan framgång. Jag gissar att det är återställning till tidigare backup som krävs. Men någon som vet hur det blir så här? Har hennes lösenord läckt ut någonstans eller är det något fult wifi som hon har råkat koppla upp sig mot?

Har googlat men inte hittat något direkt hjälpande.

Permalänk
Skrivet av JonB:

Hej.

Min tjejs iPhone har på något sätt blivit låst/fryst/kapad. Så här står det om man försöker gå ut på nätet:

http://i128.photobucket.com/albums/p171/Jonbeee/PORT%20FORWAR...

Givetvis har inget och kommer inte betalas. Har prövat att starta om utan framgång. Jag gissar att det är återställning till tidigare backup som krävs. Men någon som vet hur det blir så här? Har hennes lösenord läckt ut någonstans eller är det något fult wifi som hon har råkat koppla upp sig mot?

Har googlat men inte hittat något direkt hjälpande.

hon har väl installerat nån app från nån osäker källa (inte appstore)
kanske inte behöver fråga om den är jailbreakad?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Fungerar det att surfa om ni stänger av WiFi-nätverket? Isåfall har DNS-servern ändrats för WiFi-nätverket.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Den är inte jailbreakad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Fungerar det att surfa om ni stänger av WiFi-nätverket? Isåfall har DNS-servern ändrats för WiFi-nätverket.

När jag klickade på "avbryt" så kom en annan ruta upp där enda alternativet var att klicka "OK" och detta vågade jag inte. Men om jag går in på aftonbladets app, med wifi avstängt, så kan jag surfa runt där.

Vad innebär det att DNS servern ändrats? Åtgärd?

Permalänk
Medlem

Återställ telefonen så är det löst

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Återställ telefonen så är det löst

Japp, försöker med det nu. Men trots att det är 3,5 Gig ledigt så säger itunes att det är för lite plats för att återställa till tidigare backup. Får väl radera iphonen först och sedan återställa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

När jag klickade på "avbryt" så kom en annan ruta upp där enda alternativet var att klicka "OK" och detta vågade jag inte. Men om jag går in på aftonbladets app, med wifi avstängt, så kan jag surfa runt där.

Vad innebär det att DNS servern ändrats? Åtgärd?

Här finns instruktioner för hur man ändrar DNS-servern: http://www.igeeksblog.com/how-to-change-dns-on-iphone-ipad/
Dock räcker det med att tömma fältet. Var noga med att trycka på "WiFi" längst upp i vänstra hörnet, annars sparas inte ändringarna. Är fältet tomt så är det något annat som är fel.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tackar. Skall kolla när iphonen är klar i itunes. Några appar som skulle överföras till biblioteket.

En följdfråga. Kan det vara knas på vårt hemmawifi?

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara i Safari? Funkar inte hemknappen för att komma ur Safari?
Annars borde du kunna starta om telefonen genom att hålla in Power+Home tills du ser äpplet. (10-15sek?)

Och rensa Safari genom att gå in i Inställningar -> Safari -> Rensa Historik

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Ser ut att vara i Safari? Funkar inte hemknappen för att komma ur Safari?
Annars borde du kunna starta om telefonen genom att hålla in Power+Home tills du ser äpplet. (10-15sek?)

Och rensa Safari genom att gå in i Inställningar -> Safari -> Rensa Historik

Man kan gå ur safari och använda telefonen. Gjorde en omstart förut av hela telefonen men den sidan kom ändå upp.

Men jag testade som du skrev att rensa historiken och nu är den sidan borta. Tack för detta! Frågan är dock om problemet kvarstår på telefonen eller om det bara var den sidan som var mysko. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Det var bara den sidan. Inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Vad skönt. Eftersom rutan var kvar trots omstart av mobilen så tänkte jag att det var nåt jävelskap som satt i mobilen och inte bara en sida på safari. Dumt av mig att inte tänka på radering av webhistoriken (skäms lite).

Tack för all hjälp och framför allt snabb hjälp! Nu blir det i all hast iväg med ungarna till dagis och mig själv till jobbet. Hepp!