Orange färg på min Z3 skärm.

Permalänk
Medlem

Orange färg på min Z3 skärm.

Tog min Xperia Z3 i oktober. Har aldrig tappat den eller något sådant. Då jag pedantiskt sköter om mina mobiler

Kan se på bilden på vänster sida så har det blivit orange färg på skärmen som ej går bort. Varför har det blivit sådär?

Ska gå till Phone House och fråga dom men någon här kanske har något svar innan jag går dit

Permalänk

Har aldrig sett något liknande på en LCD skärm men det kommer garanterat att gå på garanti, dock får du räkna med att vara utan mobil i 2-3 veckor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan bli så på vissa skärmar googla på yellow tint. Det bör absolut gå att få den fixad om du lämnar in den där du köpte den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Tog min Xperia Z3 i oktober. Har aldrig tappat den eller något sådant. Då jag pedantiskt sköter om mina mobiler

Kan se på bilden på vänster sida så har det blivit orange färg på skärmen som ej går bort. Varför har det blivit sådär?

Ska gå till Phone House och fråga dom men någon här kanske har något svar innan jag går dit

http://i58.tinypic.com/2qwzmoi.jpg

blir ofta så på iphone 4, 4s, 5, 5s om man lägger tryck på baksidan av lcd´n av nån anledning.
nånting under skärmen har kommit åt undersidan om den legat i press. inte så mycket att göra åt saken.

det går inte bort eller går att fixa utan att byta hela lcd+glas

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Brukar röra sig om någon form utav lim såvitt jag vet när det blir sån där gul färg på skärmytan.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Har skickat och frågat Sony och se om dom har något svar varför det har blivit sådär och om det går på garantin. på Phone House här som jag tog den hade aldrig sett det förut och dom tror jag har gjort så att det har blivit så varit oförsiktigt med den som jag inte har varit. Det är upp till verkstaden om dom gör något åt det eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Har skickat och frågat Sony och se om dom har något svar varför det har blivit sådär och om det går på garantin. på Phone House här som jag tog den hade aldrig sett det förut och dom tror jag har gjort så att det har blivit så varit oförsiktigt med den som jag inte har varit. Det är upp till verkstaden om dom gör något åt det eller ej

Herregud, det kvittar ju igentligen vilket fel det en är på en mobil idag så ska dom skylla ifrån sig på kunden. Man får tydligen INTE garanti på mobilen hos phone house verkar det som. Vad har det med saken och göra om dom aldrig sett yellow tint förut? Får man inte reklamera mobiler som har fel dom inte har sett förut eller vad menade han. Jasså det är verkstan att besluta ifall du har gjort det eller inte, med vilken metod ska dom utreda detta? genom gissning?

Phone house skickar säkert med en notis till verkstan "neka lagning, skyll på kund".

Permalänk

Jag har fått någon sån där genomlysning jag också men det kommer mer jämt runt kanterna när jag trycker än på din bild.ändå ganska snarlikt.. Z1 Compact.

Men hoppar nog DOA.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Ska se vad jag får för svar från Sony och se om dom har påträffat det på sina mobiler.

Permalänk
Skrivet av deeyay:

Brukar röra sig om någon form utav lim såvitt jag vet när det blir sån där gul färg på skärmytan.

limmet blir inte gult du kan få luft bubblor eller att det härdat med vita prickar.

Skrivet av Bazisten:

Ska se vad jag får för svar från Sony och se om dom har påträffat det på sina mobiler.

det är som sagt ganska vanligt om man nu håller på med telefoner & då inte phonehouse nån annan butik som säljer abonnemang utan dom som reparerar telefoner. ja ser det här dagligen då kineserna inte klarat av att få till glas/lcd på ett okej sätt.

här är en annan form detta är pga av värme baktill som blivit för mycket. men symtomen är samma

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

limmet blir inte gult du kan få luft bubblor eller att det härdat med vita prickar.

Dom gula strecken på Oneplus One hade väl med limmet att göra?

Permalänk
Skrivet av Prodigys:

Dom gula strecken på Oneplus One hade väl med limmet att göra?

hemskt ledsen om ja inte kopplar var Oneplus One kommer in?
tråden handlar väl om fel på LCD vilken telefonmodell har mindre med saken att göra då tekniken bakom alltså hur lcd fungerar är nästa samma sak på alla märken. Samsung har dock inte detta problem då det är amoled.

ja vet tekniken hur man separerar, & limmar glas, nån form av lim som blir gult har ja då aldrig sett. däremot har ja sett dom gula märken som uppstår som TS har fast det har med lcd´n att göra.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

blir ofta så på iphone 4, 4s, 5, 5s om man lägger tryck på baksidan av lcd´n av nån anledning.
nånting under skärmen har kommit åt undersidan om den legat i press. inte så mycket att göra åt saken.

det går inte bort eller går att fixa utan att byta hela lcd+glas

Har jag aldrig märkt och har haft dem alla, tryckte t.o.m så hårt jag kunde på min 5S nu för att testa och inget hände, har heller aldrig hört talas om att det ska ha hänt, det borde vara väl dokumenterat om det är så vanligt som du säger.

Skrivet av jonatan80:

hemskt lessen om ja inte kopplar var Oneplus One kommer in?
tråden handlar väl om fel på LCD vilken telefonmodell har mindre med saken att göra då tekniken bakom alltså hur lcd fungerar är nästa samma sak på alla märken. Samsung har dock inte detta problem då det är amoled.

ja vet tekniken hur man separerar, & limmar glas, nån form av lim som blir gult har ja då aldrig sett. däremot har ja sett dom gula märken som uppstår som TS har fast det har med lcd´n att göra.

Nä, för de har andra problem istället som skeva färger

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Har jag aldrig märkt och har haft dem alla, tryckte t.o.m så hårt jag kunde på min 5S nu för att testa och inget hände, har heller aldrig hört talas om att det ska ha hänt, det borde vara väl dokumenterat om det är så vanligt som du säger.

Nä, för de har andra problem istället som skeva färger

skillnaden är väl att du använder telefonen som telefon. jag reparerar telefoner har suttit och testat flera hundra Iphone glas om lcd är ok från kina.
jag vet också hur man separerar glas från lcd rengör och applicerar nytt lim.

därför har ja både erfarenhet av exakt samma gula fläckar och VET hur dom uppkommer.

om du vill får du gärna plocka isär din 5s (var försiktig med flexen till homeknappen. sen tar du bort metallplattan på baksidan av skärmen.
tryck nu med nageln på den svarta plasten i mitten (det är baksidan av din skärm). grattis nu har du också gula märken.

Citat:

Nä, för de har andra problem istället som skeva färger

japp men gula tryckskador får du inte

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Phone House sa att jag hade säkert klämt den när jag haft den i byxfickan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

skillnaden är väl att du använder telefonen som telefon.

Vad skulle jag annars använda den som? Hammare?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Phone House sa att jag hade säkert klämt den när jag haft den i byxfickan

Allt annat hade väl varit konstigt? Mobiler är gjorda för att has i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Allt annat hade väl varit konstigt? Mobiler är gjorda för att has i fickan.

Jo den är ju det. Ska skicka in den tror jag så får jag se vad verkstaden säger

Precis detta sa hon. Detta har jag aldrig sett förut och den verkar vara en kläm skada när du har haft den i byxfickan och det är upp till verkstan att bedöma om det är självförvållat eller inte och om det går på garantin

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Vad skulle jag annars använda den som? Hammare?

har du lagat/reparerat telefoner? vet du hur känsliga baksidan av lcd´n är på vissa modeller?

att du testar trycka hårt på din egna telefon och det inte fungerar bevisar väl att gräs är grönt & himlen är blå om det först är fel telefon sony/iphone .. annars kan du ju trycka hårt på samma ställe på en Z3 (troligen sitter det nånting under som tar i)

förstår du ens var ja vill komma fram till ?

Skrivet av Bazisten:

Jo den är ju det. Ska skicka in den tror jag så får jag se vad verkstaden säger

Precis detta sa hon. Detta har jag aldrig sett förut och den verkar vara en kläm skada när du har haft den i byxfickan och det är upp till verkstan att bedöma om det är självförvållat eller inte och om det går på garantin

fast du frågar nån som säljer abonemang inte nån som skruvar i telefoner, det är skillnad

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

har du lagat/reparerat telefoner? vet du hur känsliga baksidan av lcd´n är på vissa modeller?

att du testar trycka hårt på din egna telefon och det inte fungerar bevisar väl att gräs är grönt & himlen är blå om det först är fel telefon sony/iphone .. annars kan du ju trycka hårt på samma ställe på en Z3 (troligen sitter det nånting under som tar i)

förstår du ens var ja vill komma fram till ?

fast du frågar nån som säljer abonemang inte nån som skruvar i telefoner, det är skillnad

Tror du det blir några problem när den kommer till verkstaden? Kommer dom laga den eller inte?

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Tror du det blir några problem när den kommer till verkstaden? Kommer dom laga den eller inte?

byta ut glas / lcd är nog inga problem. men betalar du verkligen för att det är lite gult ? det e dyra delar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

byta ut glas / lcd är nog inga problem. men betalar du verkligen för att det är lite gult ? det e dyra delar.

Jag ska väl ej behöva betala om det går på garantin?

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Jag ska väl ej behöva betala om det går på garantin?

självrisk ? om nu garantin gäller vid spräckt glas också så skulle ja väntat, en vanlig rep kostar runt 2000kr

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

har du lagat/reparerat telefoner? vet du hur känsliga baksidan av lcd´n är på vissa modeller?

att du testar trycka hårt på din egna telefon och det inte fungerar bevisar väl att gräs är grönt & himlen är blå om det först är fel telefon sony/iphone .. annars kan du ju trycka hårt på samma ställe på en Z3 (troligen sitter det nånting under som tar i)

förstår du ens var ja vill komma fram till ?

Är väldigt enkelt vad jag vill komma fram till, så jag tar det igen och fetmarkerar

Skrivet av jonatan80:

blir ofta så på iphone 4, 4s, 5, 5s om man lägger tryck på baksidan av lcd´n av nån anledning.
nånting under skärmen har kommit åt undersidan om den legat i press. inte så mycket att göra åt saken.

det går inte bort eller går att fixa utan att byta hela lcd+glas

Har jag aldrig märkt och har haft dem alla, tryckte t.o.m så hårt jag kunde på min 5S nu för att testa och inget hände, har heller aldrig hört talas om att det ska ha hänt, det borde vara väl dokumenterat om det är så vanligt som du säger.

Dold text
Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Är väldigt enkelt vad jag vill komma fram till, så jag tar det igen och fetmarkerar

Har jag aldrig märkt och har haft dem alla, tryckte t.o.m så hårt jag kunde på min 5S nu för att testa och inget hände, har heller aldrig hört talas om att det ska ha hänt, det borde vara väl dokumenterat om det är så vanligt som du säger.

Dold text

Bara för att du aldrig har hört talas om det så finns inte yellow tint (eller problem med gula fläckar) eller vad menar du? Jo LCD paneler får det om det blir tryck på undersidan utav panelen. Kanske inte är vanligt förekommande på alla mobiler dom säljer men en som jobbar med att reparera dessa kanske tycker det är vanligt förekommande fel.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Är väldigt enkelt vad jag vill komma fram till, så jag tar det igen och fetmarkerar

Har jag aldrig märkt och har haft dem alla, tryckte t.o.m så hårt jag kunde på min 5S nu för att testa och inget hände, har heller aldrig hört talas om att det ska ha hänt, det borde vara väl dokumenterat om det är så vanligt som du säger.

Dold text

så bra att du tycker det fortsätt med det.

du trycker alltså på framsidan av en 5s när det är baksidan av LCD´n som är känslig.
varför skulle du hört talas om det? jobbar du också med telefon reparationer?

din Iphone 5s ser inte likadan ut inuti som en xperia z3.

dokumenterat ? skulle det finnas nån som la ner jobb på att dokumentera hur skador på elektronik uppkommer?
vad har du för teorier vad det kan vara som gör lcd´n gul ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Bara för att du aldrig har hört talas om det så finns inte yellow tint (eller problem med gula fläckar) eller vad menar du? Jo LCD paneler får det om det blir tryck på undersidan utav panelen. Kanske inte är vanligt förekommande på alla mobiler dom säljer men en som jobbar med att reparera dessa kanske tycker det är vanligt förekommande fel.

Om de inte är vanligt på dem man säljer kan det heller inte vanligt för dem som reparerar, de kan inte få in fler på lagning än vad som säljs.

Skrivet av jonatan80:

så bra att du tycker det fortsätt med det.

du trycker alltså på framsidan av en 5s när det är baksidan av LCD´n som är känslig.
varför skulle du hört talas om det? jobbar du också med telefon reparationer?

din Iphone 5s ser inte likadan ut inuti som en xperia z3.

dokumenterat ? skulle det finnas nån som la ner jobb på att dokumentera hur skador på elektronik uppkommer?
vad har du för teorier vad det kan vara som gör lcd´n gul ?

Var snäll och markera var jag skrev att jag tryckte på framsidan?

Felaktigt konstruerad skärm är ett exempel, dåligt ihopsatt är ett annat.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Om de inte är vanligt på dem man säljer kan det heller inte vanligt för dem som reparerar, de kan inte få in fler på lagning än vad som säljs.

Var snäll och markera var jag skrev att jag tryckte på framsidan?

Felaktigt konstruerad skärm är ett exempel, dåligt ihopsatt är ett annat.

Skrivet av Rajat:

Har jag aldrig märkt och har haft dem alla, tryckte t.o.m så hårt jag kunde på min 5S nu för att testa och inget hände, har heller aldrig hört talas om att det ska ha hänt, det borde vara väl dokumenterat om det är så vanligt som du säger.
Nä, för de har andra problem istället som skeva färger

det är vanligt med gult men inte vid reparationer utan när man återanvänt original LCD´n eller skador under transport.
vad exakt jobbar du med ? du som privatperson har alltså testat på säg en 5s, och du har kanske haft 10-15 olika telefoner har du då så stor erfarenhet av olika former av fel? .

ja kan säkert vara felkonstruerat på z3 men gissar att inte sony sitter och pressar ner glas så baksidan av lcd´n kommer åt nån komponent på undersidan. lika lite som Apple testar om det går att ha en 5.5tums mobil i framfickan när man kör bil.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

det är vanligt med gult men inte vid reparationer utan när man återanvänt original LCD´n eller skador under transport.
vad exakt jobbar du med ? du som privatperson har alltså testat på säg en 5s, och du har kanske haft 10-15 olika telefoner har du då så stor erfarenhet av olika former av fel? .

ja kan säkert vara felkonstruerat på z3 men gissar att inte sony sitter och pressar ner glas så baksidan av lcd´n kommer åt nån komponent på undersidan. lika lite som Apple testar om det går att ha en 5.5tums mobil i framfickan när man kör bil.

Är det du markerat från mitt uttalande det som påvisar att jag tryckte på framsidan?
Vad jag jobbar med är ointressant i denna diskussion.

Att iPhone 6+ böjer sig så lätt är en total överdrift, men i det stora hela är det en för stor mobil.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.