Phone House påstår att S3 är Rootad?

Permalänk
Medlem

Phone House påstår att S3 är Rootad?

Hej

Försöker hjälpa min frus syster som är 50+ då hon fått problem med PH.

Svägerskan har haft sin S3a inne på reparation 2ggr förut då den har hänger sig och haft extremt kort batteritid har jag för mig. Nu 3:e gången då telefonen fortfarande hängde sig och efter batteriurplock/omstart så visade den upp en svart ruta med text på. Telefonen gick att använda men denna ruta gick inte att få bort. Telefonen lämnades in hos PH och de påstår efter några dagar hos servicen att den är Rootad och därigenom har garantin förvanskats.

Min svägerka är alltså 50+ och har inte en aning hur man rootar en telefon och inte heller varför och det är således inget hon har gjort. Hon har påpekat detta men PH håller fast vid att den är rootad. Har läst nån mer tråd nånstans där PH påstår att telefonen är rootad. Har också hör att i Sve så försvinner inte garanti/reklamationsrätt om man ändrat programvaran.

Hur kan då PH påstå att telefonen är rotad, och om den nu är det hur kan detta gå till?
Försvinner garantin/reklamationsrätt om telefonen är rootad/mjukvaran är ändrad?

Hur gör vi nu? Hjälp!

Såhär såg telefonen ut efter omstart när den hängt sig. Under rutan står det att den har 0% laddning men den var nyladdad.

Av serviceverkstaden fotad bild:

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Samsung använder ju KNOX för att avgöra om du bränt garantin, och där är ju den räknaren på 0. Så det bör ju vara bevis nog för att det inte är något gjort med telefonen.

Men ta det jag säger med en nypa salt då det var väldigt länge sedan jag höll på med samsung telefoner, ta det som en fingervisning till vad du ska googla på istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Som huttala säger så ser det ju bra ut.
Har de några belägg för att den är rootad? De får gärna presentera det materialet för dig i så fall.

Angående garanti/reklamationsförverkning då?
Ja garantin är frivillig och de har säkerligen skrivit in att garantin förverkas om man rootar.
Reklamationsrätten är jag inte alls säker på att de kan avskriva däremot. Tvärt om tror jag att de har fel där. Det är reglerat i lag och där tas det inte specifikt upp att man inte får roota enheten (såklart). Kan man räkna en rootning som att man själv förstört enheten så kan man väl se även reklamationsrätten som förverkad men det tror jag inte håller juridiskt. De behöver troligen mer belägg än att man givit användaren utökade användarrättigheter för att reklamationsrätten ska kunna förverkas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

det står 0 på knox warranty. Vad klagar de på? Är den inte 1 är telefonen inte rootad. Det finns metoder för att kringgå detta men om du hade koll på dessa hade du med säkerhet antingen rootat av den eller kunnat fixa problemet själv.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

det står 0 på knox warranty. Vad klagar de på? Är den inte 1 är telefonen inte rootad. Det finns metoder för att kringgå detta men om du hade koll på dessa hade du med säkerhet antingen rootat av den eller kunnat fixa problemet själv.

Ingen koll på hur man gör och va de olika sakerna betyder, sitter med en gammal orootad S2:a.

PS mitt nick har inget med detta att göra fast de va rätt likt

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Hej

Försöker hjälpa min frus syster som är 50+ då hon fått problem med PH.

Svägerskan har haft sin S3a inne på reparation 2ggr förut då den har hänger sig och haft extremt kort batteritid har jag för mig. Nu 3:e gången då telefonen fortfarande hängde sig och efter batteriurplock/omstart så visade den upp en svart ruta med text på. Telefonen gick att använda men denna ruta gick inte att få bort. Telefonen lämnades in hos PH och de påstår efter några dagar hos servicen att den är Rootad och därigenom har garantin förvanskats.

Min svägerka är alltså 50+ och har inte en aning hur man rootar en telefon och inte heller varför och det är således inget hon har gjort. Hon har påpekat detta men PH håller fast vid att den är rootad. Har läst nån mer tråd nånstans där PH påstår att telefonen är rootad. Har också hör att i Sve så försvinner inte garanti/reklamationsrätt om man ändrat programvaran.

Hur kan då PH påstå att telefonen är rotad, och om den nu är det hur kan detta gå till?
Försvinner garantin/reklamationsrätt om telefonen är rootad/mjukvaran är ändrad?

Hur gör vi nu? Hjälp!

Såhär såg telefonen ut efter omstart när den hängt sig. Under rutan står det att den har 0% laddning men den var nyladdad.
http://s21.postimg.org/mxwj5og9z/S3_FEL.jpg

Av serviceverkstaden fotad bild:
http://s12.postimg.org/oh0yxcqil/fr_n_verkstad.jpg

Det är upp till PH att bevisa att försök till att installera root-hanterare har utförts. Bilden som presenterats bevisar ingenting, så de får allt komma med ett riktigt bevis innan de kan få rätt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Som huttala säger så ser det ju bra ut.
Har de några belägg för att den är rootad? De får gärna presentera det materialet för dig i så fall.

Angående garanti/reklamationsförverkning då?
Ja garantin är frivillig och de har säkerligen skrivit in att garantin förverkas om man rootar.
Reklamationsrätten är jag inte alls säker på att de kan avskriva däremot. Tvärt om tror jag att de har fel där. Det är reglerat i lag och där tas det inte specifikt upp att man inte får roota enheten (såklart). Kan man räkna en rootning som att man själv förstört enheten så kan man väl se även reklamationsrätten som förverkad men det tror jag inte håller juridiskt. De behöver troligen mer belägg än att man givit användaren utökade användarrättigheter för att reklamationsrätten ska kunna förverkas.

Finns ett eu-direktiv som säger att man inte blir av med reklamationsrätten även om man modifierat mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Som Söderbäck sa ovan, kanske försvinner garantin om man rootar, men det ska fortfarande gå att reklamera.
Att roota är motsvarande att ge sig administrationsrättigheter på en Windows dator, alltså inget fel i sig och man har inte förändrat mjukvaran.

Säg det som de andra skrev om knox warranty, att den inte är rootad och begär mer bevis på att den är rootad.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Tack för era svar

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Enligt bilden så är mobilen rootad.

Custom Binary Downlaod: Hur många telefonen blivit flashat till annan custom ROM. Normalt är detta man tittar på och nekar garanti.
Current Binary: Om mobilen använder Stock ROM eller custom ROM.
System Status: Om mobilen är rootad eller inte. Custom = rootad
KNOX Warranty VOID: 0 är intakt och 1 betyder KNOX containern är bruten, p.g.a root. Men det finns metoder att roota, utan bryta KNOX containern och det jag har gjort på både min Note 2/Note SM-P605. Båda är tootad och KNOX står på 0.

Ett mycket normalt problem, när mobilen har varit inne på service, så ändras System Status till Custom p.g.a bugg i Samsungs officiella ROM och det händer också när man uppdaterar till ny android uppdatering. Förmodligen har personen som lagat mobilen och antingen uppdaterat till senaste android version eller bara flashar om samma version Utan att kolla att allt är normalt och skickar tillbaks till din frus syster.
Ta upp det med PH och service stället. Att det är personen som lagade mobilen som har gjort misstag och inte kollade upp detta, innan skickar tillbaks mobilen.

Enkelt sätt att själv fixa detta, är att man laddar hem senaste officiella stock ROM till S3 och använd Odin för flasha mobilen. Då återgår System status tillbaks till Officiel status.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Ett mycket normalt problem, när mobilen har varit inne på service, så ändras System Status till Custom p.g.a bugg i Samsungs officiella ROM och det händer också när man uppdaterar till ny android uppdatering. Förmodligen har personen som lagat mobilen och antingen uppdaterat till senaste android version eller bara flashar om samma version Utan att kolla att allt är normalt och skickar tillbaks till din frus syster.

Ta upp det med PH och service stället. Att det är personen som lagade mobilen som har gjort misstag och inte kollade upp detta, innan skickar tillbaks mobilen.

Går denna info att få bekräftad nånstans?

Tack!

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Går denna info att få bekräftad nånstans?

Tack!

Det har varit uppe i diverse forum som xda, androidcentral. Kontakta service stället som utförde reparationen och förklara situationen för dom. Dom vet säkert om detta problem.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Då har problemet löst sig på ett bra sätt. Efter verkstaden/butiken fått info om denna tråd och vad som sagts här och i PM jag fått och de också informerats att arn kanske var intresserade så gav de med sig. Butiken ringde och sa att frugans syrra fick plocka ut en ny telefon i butiken. Ingen ursäkt från butiken eller verkstaden vilket iaf jag tycker är dåligt. De sa iaf att de inte gör nått nyttjande avdrag pga allt krångel så hon fick tillbaks hela värdet. Valde en Z3 compact och som tack för all hjälp så fick jag den

Tack alla för er hjälp! Känns bra att iaf endel vet vad de gör (dock inte verkstaden eller butiken)

Mvh Niklas

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |