Hjälp med billig telefon

Permalänk

Hjälp med billig telefon

Hej jag är tvungen att köpa en ny telefon tills jag får tillbaka min iPhone 5.
Budget runt 700 kr.

De jag hittat och funderat på är:

Motorola Moto E

Nokia Lumia 530

Eller en begagnad iPhone 4/4s som är 2 år gamla.

Antagligen får jag rappast telefon med Lumian? Men för länge sedan använda jag en Lumia 800 och aldrig mer säger jag, den var helt värdelös enligt mig.
Appar jag använder mest är Snapchat och Spotify.

Igår gick min extra telefon Xperia E1 sönder, och kan säga att den var inte så snabb och skärmen var extremt dålig.
Hur är t.ex Motorolan jämfört med Xperian hade jag innan?

Här är Xperian

Tror jag hade valt Moto G men den är för dyr.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Hur lång tid rör det sig om?
Köper du en ny android för de pengarna kommer du få en riktigt seg telefon det går inte undvika.
Lumia 530 finns föresten för 499 på electroworld. Ganska stor skillnad med WP 8,1 och wp 7.8. Men du skriver att du vill ha bra skärm och då går den bort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur lång tid rör det sig om?
Köper du en ny android för de pengarna kommer du få en riktigt seg telefon det går inte undvika.
Lumia 530 finns föresten för 499 på electroworld. Ganska stor skillnad med WP 8,1 och wp 7.8. Men du skriver att du vill ha bra skärm och då går den bort.

Tack för snabbt svar
Det enda som var dåligt med skärmen på Xperian var att man fick hålla den typ snett för att få en ok bild, rakt framifrån vart de sån där TN grej, alltså bilden blir konstig..

Men är inte så kräsen

Men det jag funderade på med iPhones är ju att de brukar ha ett bästföre datum.. Kanske dumt att köpa en som är över 2 år och så går den sönder.

Är Moto E väldigt seg, hört väldigt gott om Moto G och tänkte att kanske Moto E:n rullar på rätt bra då den kör nästan vanilla rom väl?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Är Moto E väldigt seg, hört väldigt gott om Moto G och tänkte att kanske Moto E:n rullar på rätt bra då den kör nästan vanilla rom väl?

Jag tycker den borde prestera dugligt. Min gamla HTC Sensation flöt på ordentligt med AOKP KitKat, och jag misstänker att den har sämre hårdvara än Moto E. Orkar dock inte kolla upp detta nu. WP kommer nog vara snabbare och smidigare, men på Moto E kan du ju customiza mer, flasha nya ROMs, överklocka och annat kul. Vill du leka med sådant köper du Moto E, annars är WP lämpligare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag tycker den borde prestera dugligt. Min gamla HTC Sensation flöt på ordentligt med AOKP KitKat, och jag misstänker att den har sämre hårdvara än Moto E. Orkar dock inte kolla upp detta nu. WP kommer nog vara snabbare och smidigare, men på Moto E kan du ju customiza mer, flasha nya ROMs, överklocka och annat kul. Vill du leka med sådant köper du Moto E, annars är WP lämpligare.

Tänkte om den presterar ungefär som en Galaxy S2 så är jag helt klart nöjd!

Edit: Såg nu att den hade samma specs som Xperian jag hade och den tyckte jag verkligen inte var nå vidare. Fick starta om den ungefär en gång per dag annars gjorde den det av sig själv när ramminnet tog slut.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Lumia 530 är ju skitseg. Ett bättre val hade varit en begagnad Iphone 4s (absolut INTE 4). Jag har erfarenhet av samtliga nämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Tänkte om den presterar ungefär som en Galaxy S2 så är jag helt klart nöjd!

Edit: Såg nu att den hade samma specs som Xperian jag hade och den tyckte jag verkligen inte var nå vidare. Fick starta om den ungefär en gång per dag annars gjorde den det av sig själv när ramminnet tog slut.

Moto E har dubbelt så mycket RAM som Xperia E1 och ett mindre bloatat OS, men jag tycker fortfarande du ska köpa WP om du inte tänker flasha custom ROMs. Det kommer ge dig en bättre upplevelse över lag.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

moto e eller om du kan gå upp 200 kr så får du tag på denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2812904

Snapdragon 410 1 gb ram, quadcore på 1.2 ghz ^^ adreno 306 som är en bit bättre än motorola moto g och sen på det en lite lägre upplöst skärm, dock så är den fortfarande en ips panel på den.
Vet inte om den tar större micro sd än 32 gb dock.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

moto e eller om du kan gå upp 200 kr så får du tag på denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2812904

Snapdragon 410 1 gb ram, quadcore på 1.2 ghz ^^ adreno 306 som är en bit bättre än motorola moto g och sen på det en lite lägre upplöst skärm, dock så är den fortfarande en ips panel på den.
Vet inte om den tar större micro sd än 32 gb dock.

Den såg rätt schysst ut
Men har annars hittat en iPhone 3gs 32Gb i obruten förpackning för 400 kr. Men den är låst till Telenor..
Är det gratis att fixa Telenor kontantkort? Eller är det någon bindningstid eller något?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Avstängd

Asus Zenfone 4 kostar typ 800 hos tre, helt ok för priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Den såg rätt schysst ut
Men har annars hittat en iPhone 3gs 32Gb i obruten förpackning för 400 kr. Men den är låst till Telenor..
Är det gratis att fixa Telenor kontantkort? Eller är det någon bindningstid eller något?

http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/kontantkort/start...
google i ca 20 sekunder heh

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Den såg rätt schysst ut
Men har annars hittat en iPhone 3gs 32Gb i obruten förpackning för 400 kr. Men den är låst till Telenor..
Är det gratis att fixa Telenor kontantkort? Eller är det någon bindningstid eller något?

Skulle hålla mig borta från 3GS den är uråldrig satsa på Moto E den kommer med ett ganska rent Android och bör duga som ersättning telefon tills du får tillbaka din iphone 5.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Rekordmedlem

Ica kränger 530 för 499kr
http://www.icahemma.se/smartphone-lumia-530-dark-grey-nokia-p...
Det är förvisso ingen värsting men det är billigt om man inte hittar nått beg som passar bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur lång tid rör det sig om?
Köper du en ny android för de pengarna kommer du få en riktigt seg telefon det går inte undvika.
Lumia 530 finns föresten för 499 på electroworld. Ganska stor skillnad med WP 8,1 och wp 7.8. Men du skriver att du vill ha bra skärm och då går den bort.

Moto E är inte det minsta seg. Visst, inget kraftpaket men inget direkt lagg man kan uppleva.

Skrivet av juniorjesper:

Tänkte om den presterar ungefär som en Galaxy S2 så är jag helt klart nöjd!

Edit: Såg nu att den hade samma specs som Xperian jag hade och den tyckte jag verkligen inte var nå vidare. Fick starta om den ungefär en gång per dag annars gjorde den det av sig själv när ramminnet tog slut.

Fast, Sonys Launcher har även blivit utnämnd som troligen en av de sämsta launchers som finns. Troligen det som gjorde att allt var så förbaskat segt.

Äger en Moto G och den fungerar prima, Moto E har lite mindre internminne och Snapdragon 200 istället för Snapdragon 400. Något som inte kommer påverka under vanliga sysslor. Extremt få grejer som drar nytta av mer än 2kärnor även på mobiler.

Moto E för 700kr är riktigt prisvärt. Lumia 530 för 500kr är även det riktigt prisvärt. Hugget som stucket. Android går dock att flasha lättare, även om Motorolas grejer är nästan helt vanilla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Moto E är inte det minsta seg. Visst, inget kraftpaket men inget direkt lagg man kan uppleva.
.

Okej bra då är Motorola mycket bättre på mjukvara än LG . Hur länge har du använt den?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Skulle hålla mig borta från 3GS den är uråldrig satsa på Moto E den kommer med ett ganska rent Android och bör duga som ersättning telefon tills du får tillbaka din iphone 5.

Skrivet av mrqaffe:

Ica kränger 530 för 499kr
http://www.icahemma.se/smartphone-lumia-530-dark-grey-nokia-p...
Det är förvisso ingen värsting men det är billigt om man inte hittar nått beg som passar bättre.

Skrivet av DavidtheDoom:

Moto E är inte det minsta seg. Visst, inget kraftpaket men inget direkt lagg man kan uppleva.

Fast, Sonys Launcher har även blivit utnämnd som troligen en av de sämsta launchers som finns. Troligen det som gjorde att allt var så förbaskat segt.

Äger en Moto G och den fungerar prima, Moto E har lite mindre internminne och Snapdragon 200 istället för Snapdragon 400. Något som inte kommer påverka under vanliga sysslor. Extremt få grejer som drar nytta av mer än 2kärnor även på mobiler.

Moto E för 700kr är riktigt prisvärt. Lumia 530 för 500kr är även det riktigt prisvärt. Hugget som stucket. Android går dock att flasha lättare, även om Motorolas grejer är nästan helt vanilla.

Det som jag vart sugen på 3gsen var att det var 32 Gb minne och de har väl lika bra ljud i 3.5 mm som iPhone 4?
Då Xperian jag hade var lite bättre än Xperia X8 ungefär, så prestandan var väldigt lidande tyckte jag.
Men tror Windows Phone mobiler går bort då jag tycker appstöd är viktigare än flyt.

Tror valet står mellan Moto E och iPhone 3GS 32Gb

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej bra då är Motorola mycket bättre på mjukvara än LG . Hur länge har du använt den?

Inte mer än 5-10minuter på Moto E. Hjälpte lillebrorsan med att köra igång sin Moto E.
Vet dock att min Moto G knappt belastar Kärna #2 och #3 vid last, mycket sällan de gör nytta. Det är samma arkitektur i Snapdragon 200 mot 400:an som jag har i min, bara halva antalet kärnor.

Skrivet av juniorjesper:

Det som jag vart sugen på 3gsen var att det var 32 Gb minne och de har väl lika bra ljud i 3.5 mm som iPhone 4?
Då Xperian jag hade var lite bättre än Xperia X8 ungefär, så prestandan var väldigt lidande tyckte jag.
Men tror Windows Phone mobiler går bort då jag tycker appstöd är viktigare än flyt.

Tror valet står mellan Moto E och iPhone 3GS 32Gb

Hur bra flyter iOS nu när det har kommit flera uppdateringar? Så vitt jag sett så finns det Iphone 4:or som knappt går att använda pga alla uppdateringar, dock inte ägt en iphone i hela mitt liv.

Om du redan har en 3GS så kör på den, men att köpa en begagnad känns verkligen inte värt. 3GS har säkert lite bättre ljud men har verkligen ingen koll på DAC kvalitén i mobilerna. Min Moto G går att lyssna på musik med.

Stängde av smilies
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Moto E har jag bara fingrat på lite snabbt och den är helt okej, upplevde inget lagg i menyer och liknande. Spela värsta 3d spelen kan man ju glömma men borde funka utmärkt för facebook, surf och sådant. Här finns en review på den: http://www.youtube.com/watch?v=H87o-ZC5A6U

Själv har jag Moto G som kostar lite mer, men upplevs lika snabb och har lika gedigen byggkvalitet som en flaggskepps telefon i mina ögon.

Skulle tro att Moto E är ca 1 miljard X bättre än valfri Samsung skit mobil för samma pris. Det har funnits väldigt många skit mobiler i de lägre prisklasserna men finns såklart undantag.

Appropå Iphone, om du skaffar en så uppdatera inte den. Sambon hade en iphone 4 och den blev totalt oduglig när hon uppdaterade den till ios 7 för något år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Moto E har jag bara fingrat på lite snabbt och den är helt okej, upplevde inget lagg i menyer och liknande. Spela värsta 3d spelen kan man ju glömma men borde funka utmärkt för facebook, surf och sådant. Här finns en review på den: http://www.youtube.com/watch?v=H87o-ZC5A6U

Själv har jag Moto G som kostar lite mer, men upplevs lika snabb och har lika gedigen byggkvalitet som en flaggskepps telefon i mina ögon.

Skulle tro att Moto E är ca 1 miljard X bättre än valfri Samsung skit mobil för samma pris. Det har funnits väldigt många skit mobiler i de lägre prisklasserna men finns såklart undantag.

Appropå Iphone, om du skaffar en så uppdatera inte den. Sambon hade en iphone 4 och den blev totalt oduglig när hon uppdaterade den till ios 7 för något år sedan.

Håller med Baxtex. Min tjej fick min gamla iPhone 4 och testade den för några dagar sedan (med senaste uppdateringen). Minns inte att jag någonsin haft så mycket stutter och lagg med den. Apple har verkligen o-optimiserat sina gamla modeller med de senare uppdateringarna (från iOS 6 tror jag). Satsa på en Android eller en WP istället för en äldre Apple-lur, tror du kommer bli nöjdare!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Håller med Baxtex. Min tjej fick min gamla iPhone 4 och testade den för några dagar sedan (med senaste uppdateringen). Minns inte att jag någonsin haft så mycket stutter och lagg med den. Apple har verkligen o-optimiserat sina gamla modeller med de senare uppdateringarna (från iOS 6 tror jag). Satsa på en Android eller en WP istället för en äldre Apple-lur, tror du kommer bli nöjdare!

Tycker det är för jävla trist. Apple fansen skryter om hur bra deras os är osv men de gamla modellerna gör Apple odugliga så att okunigt folk tvingas att köpa nytt och vad köper de då? Jo den nyaste iphonen såklart.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Tycker det är för jävla trist. Apple fansen skryter om hur bra deras os är osv men de gamla modellerna gör Apple odugliga så att okunigt folk tvingas att köpa nytt och vad köper de då? Jo den nyaste iphonen såklart.

Tur då att inte 3gs:en fick iOS 7 eller senare!
Då jag verkligen är en "hater" av nya iOS både 7an och 8an.

Det jag ångrar mest är nog uppdateringen till iOS 7 på min iPhone 5.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Tur då att inte 3gs:en fick iOS 7 eller senare!
Då jag verkligen är en "hater" av nya iOS både 7an och 8an.

Det jag ångrar mest är nog uppdateringen till iOS 7 på min iPhone 5.

Jag har haft en iPhone 3GS i flera år nu och den fungerar perfetto! Med åren har den blivit opålitlig och vissa knappar har slutat fungera fast det beror ju på åldern på den. å för några veckor sedan efter ca 4 år så blev den knasig och dog. Däremot, en ny iPhone 3GS fungerar verkligen bra, och jag kan inte minnas att den fått en enda spricka. Snapchat och Spotify fungerar jättebra, kvaliteten på musiken är mycket lovande. Ett litet minus är att den kan inte ladda ned appar som Espresso House, för den kräver IOS 7.

Men annars är det en riktigt bra telefon.

Permalänk
Skrivet av AlexandraWolf:

Jag har haft en iPhone 3GS i flera år nu och den fungerar perfetto! Med åren har den blivit opålitlig och vissa knappar har slutat fungera fast det beror ju på åldern på den. å för några veckor sedan efter ca 4 år så blev den knasig och dog. Däremot, en ny iPhone 3GS fungerar verkligen bra, och jag kan inte minnas att den fått en enda spricka. Snapchat och Spotify fungerar jättebra, kvaliteten på musiken är mycket lovande. Ett litet minus är att den kan inte ladda ned appar som Espresso House, för den kräver IOS 7.

Men annars är det en riktigt bra telefon.

Tack, så jag tänkte med Det är ju oftast äldre iPhones vilken modell det än är så blir de sega (Typ bästföredatum kanske)

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexandraWolf:

Jag har haft en iPhone 3GS i flera år nu och den fungerar perfetto! Med åren har den blivit opålitlig och vissa knappar har slutat fungera fast det beror ju på åldern på den. å för några veckor sedan efter ca 4 år så blev den knasig och dog. Däremot, en ny iPhone 3GS fungerar verkligen bra, och jag kan inte minnas att den fått en enda spricka. Snapchat och Spotify fungerar jättebra, kvaliteten på musiken är mycket lovande. Ett litet minus är att den kan inte ladda ned appar som Espresso House, för den kräver IOS 7.

Men annars är det en riktigt bra telefon.

Skrivet av juniorjesper:

Tack, så jag tänkte med Det är ju oftast äldre iPhones vilken modell det än är så blir de sega (Typ bästföredatum kanske)

Skulle fortfarande hålla mig borta från Iphone 3GS den använder ARM11 single core 600 mhz CPU så Web browsing eller någon form av multitasking inte blir inte någon speciellt angenäm uppleves. Ifall du bara ska använda din smartphone som en musik spelare och lite email så kan iphone 3gs vara ett bra alternativ men något lite mer krävande så skulle jag välja Lumia 530 alternativ Moto E.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Tack för alla svar, var nära på att köpa iPhonen men då min far ändå hade vägarna förbi så köpte han en Moto E, känns som jag gjorde ett bra val

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Tack för alla svar, var nära på att köpa iPhonen men då min far ändå hade vägarna förbi så köpte han en Moto E, känns som jag gjorde ett bra val

Mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Appar jag använder mest är Snapcha

Tack vare den meningen så är Windows Phone ute ur leken, pga av att de inte vill utveckla en app samt bestämt att banna alla tredjeparts Snapchat appar som fungerade klockrent.

Permalänk

Ville bara säga att iom att specsen var lika så vart jag skeptisk, men det är som dag och natt mellan Moto e och Xperian jag hade

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Istället för att göra en ny tråd tänkte jag höra med er om ni vet vad det är för rött plus?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Istället för att göra en ny tråd tänkte jag höra med er om ni vet vad det är för rött plus?

http://i.imgur.com/2tUWt1G.jpg

Med tanke på symbolen om att det inte finns något SIM-kort gissar jag att triangeln indikerar att telefonen saknar anslutning till ett mobilnät.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.