Butik som reparerar utan att rensa telefonen i stockholm? (Sony Z3)

Permalänk
Medlem

Butik som reparerar utan att rensa telefonen i stockholm? (Sony Z3)

Tja, märkte igår att skärmen på min Sony Xperia Z3 hade spruckit antagligen för att jag hade suttit på den och behöver få den reparerad utan att förlora någon information. Någon som vet en butik i stockholmsområdet som gör detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Tja, märkte igår att skärmen på min Sony Xperia Z3 hade spruckit antagligen för att jag hade suttit på den och behöver få den reparerad utan att förlora någon information. Någon som vet en butik i stockholmsområdet som gör detta?

koppla in den i datorn och säkerhets kopiera allt så spelar det ingen roll sen?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

well alla program kan du ju installera om. och allt som du har på mobilen kan du ju spara på datorn? vad är problemet?

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

koppla in den i datorn och säkerhets kopiera allt så spelar det ingen roll sen?

Skrivet av Nivius:

well alla program kan du ju installera om. och allt som du har på mobilen kan du ju spara på datorn? vad är problemet?

Det går inte och komma åt filerna utan att låsa upp telefonen först, där här vi problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Det går inte och komma åt filerna utan att låsa upp telefonen först, där här vi problemet

Och det går inte låsa upp den på något sätt? Lyckades själv låsa upp min gamla HTC och säkerehetskopiera innan reparation trots att skärmen var kolsvart. Eller svarar inte pekfunktionen?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ring/maila och kolla med Sony vilket serviceställe de har i Stockholm:
http://support.sonymobile.com/se/contactUs/

Har själv bytt LCD-skärm på en Nokia N900 och en Samsung Galaxy Note 3,
med svart skärm, utan att de behövt blåsa telefonen.

På Samsungs serviceställe fick jag ett tydligt svar direkt om att telefonen inte behövde återställas.
Reparationen tog sen under en timme

Permalänk
Skrivet av Vincent:

Tja, märkte igår att skärmen på min Sony Xperia Z3 hade spruckit antagligen för att jag hade suttit på den och behöver få den reparerad utan att förlora någon information. Någon som vet en butik i stockholmsområdet som gör detta?

om du går in i en telia /telenor / tele2 butik lämnar in telefonen så skickas den till en central firma som gör alla reparationer då raderas oftast allt.
men gör du det på en vanlig reparationsverkstad så nej det finns ingen med självrespekt som raderar telefonen om man inte måste.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Gå in i den skummaste telefonreparationsverkstaden du kan hitta. Det blir billigast så.

De tömmer aldrig telefonerna, utan byter bara den del som är paj, och ger sedan tillbaka telefonen till dig. Skärmbyte tar i regel mellan 15-45 minuter, beroende på modell.

Källa: jag har jobbat i en sådan verkstad.

Permalänk
Skrivet av Obligatorisk:

Gå in i den skummaste telefonreparationsverkstaden du kan hitta. Det blir billigast så.

De tömmer aldrig telefonerna, utan byter bara den del som är paj, och ger sedan tillbaka telefonen till dig. Skärmbyte tar i regel mellan 15-45 minuter, beroende på modell.

Källa: jag har jobbat i en sådan verkstad.

Håller med ovan, skicka in inte telefonen per post eller nått liknande. Gå direkt till nån telefonreparationsverkstaden och få den fixad på plats.
Tog 6 veckor att få min telefon reparerad när jag snigelpostat den.

//Grim

Permalänk
Inaktiv

Bara att gå runt lite och fråga. Det finns ju en på varje gata i Stockholm
Annars så kan du ju laga den själv också. De flesta butikerna säljer ju delar för detta. Var dock uppmärksam då många säljer kopior som inte riktigt känns så bra som originalet..

Permalänk
Medlem

Skickar du inte in den till Sonys verkstad så kommer din mobil garanterat inte vara vattentät efter bytet. Har för mig att bara Sonys verkstad trycktestar och gör så den blir vattentät igen efter byte av display

Så sa dom på Stjärna Fyrkant jag ringde och hörde med då min display måste bytas

Dom rekommenderar att jag skickar in den till Sony då dom gör den vattentät efter reparationen. Men det kan inte stjärna Fyrkant göra

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att de inte går att laga Z3 utan att wipea telefonen då batteriet är fastlödd och om jag inte minns fel sitter fast i skärmen.
Samma sak på iPhone 4 och senare.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Rätt säker på att de inte går att laga Z3 utan att wipea telefonen då batteriet är fastlödd och om jag inte minns fel sitter fast i skärmen.
Samma sak på iPhone 4 och senare.

Fast Iphone 4 och senare så kan man ju faktiskt byta batteri på, då dom inte sitter fastlödda.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sushifrukt:

Rätt säker på att de inte går att laga Z3 utan att wipea telefonen då batteriet är fastlödd och om jag inte minns fel sitter fast i skärmen.
Samma sak på iPhone 4 och senare.

Tror det är en skröna men jag har förvisso inte pillat i en Z3. Det om Iphone är dock rent skitsnack

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Fast Iphone 4 och senare så kan man ju faktiskt byta batteri på, då dom inte sitter fastlödda.

Kanske var iPhone 4+ då eller va den heter?
Var ändå över 6 månader sen jag jobbade i verkstad nu
Poängen är så att det är så med alla mobiler som har fastlödda batterier.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sushifrukt:

Kanske var iPhone 4+ då eller va den heter?
Var ändå över 6 månader sen jag jobbade i verkstad nu
Poängen är så att det är så med alla mobiler som har fastlödda batterier.

Så lödning och lim är samma sak enligt dig?
http://www.everymac.com/systems/apple/iphone/iphone-troublesh...

Fattar ju att det blir jobbigt om det faktiskt var så att det var fastlött men du borde sluta sprida rykten då det troligen är 2 modeller i hela mobilvärlden som är så korkat konstruerade. (eller genialt, beror ju på hur man ser på det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Så lödning och lim är samma sak enligt dig?
http://www.everymac.com/systems/apple/iphone/iphone-troublesh...

Fattar ju att det blir jobbigt om det faktiskt var så att det var fastlött men du borde sluta sprida rykten då det troligen är 2 modeller i hela mobilvärlden som är så korkat konstruerade. (eller genialt, beror ju på hur man ser på det)

Lödning, lim, whatever, de sitter fast ... Bryr mig inte jätte mycket när det gäller sånt här tbh, jag vet att det är därför de måste wipea hela.
Skojar du? 2 modeller? Det är en hel del modeller där batteriet sitter fast. Är du nöjd då? Ursäkta om jag uttryckte mig klumpigt jag börjar om.

Eftersom batteriet sitter fast (har för mig det är i displayen), på bla Z3 och även en del andra modeller, bla de senare iPhone modellerna, så kan man inte laga displayen utan att mobilen wipeas, tekniskt sett varför vet jag inte 100%, kommer inte ihåg det längre, var som sagt över 6 månader sen jag jobbade i verkstad och inget jag direkt känner att jag har nytta av så här efter.

Det jag ville få fram var att det går inte att laga utan att minnet rensas.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sushifrukt:

Lödning, lim, whatever, de sitter fast ... Bryr mig inte jätte mycket när det gäller sånt här tbh, jag vet att det är därför de måste wipea hela.
Skojar du? 2 modeller? Det är en hel del modeller där batteriet sitter fast. Är du nöjd då? Ursäkta om jag uttryckte mig klumpigt jag börjar om.

Eftersom batteriet sitter fast (har för mig det är i displayen), på bla Z3 och även en del andra modeller, bla de senare iPhone modellerna, så kan man inte laga displayen utan att mobilen wipeas, tekniskt sett varför vet jag inte 100%, kommer inte ihåg det längre, var som sagt över 6 månader sen jag jobbade i verkstad och inget jag direkt känner att jag har nytta av så här efter.

Det jag ville få fram var att det går inte att laga utan att minnet rensas.

Ja 2 modeller där det är LÖDNING, som är en jävla skillnad från lim. Jag tror ärligt talat inte det är någon som har lödning men jag sa 2 modeller då det säkert skulle kunna finnas.
Och det jag säger är att du har fel.. Bara för att batteriet är fastlimmat betyder det inte något annat än att ja, det är lim som håller det på plats.. Har själv bytt display på Iphones och har en polare som gör det rätt ofta åt andra. Krävs inte att man raderar nått.

Edit: så jag googlade hur man byter display på Z3 https://www.ifixit.com/Guide/Sony+Xperia+Z3+Dual+LCD+screen+R...
Fortsätt gärna försöka förklara dig nu när alla modellerna du givit exempel på verkar stämma med vad jag säger.
Iphone 5: https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+5+Front+Panel+Replacement...
Iphone 6: https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+6+Front+Panel+Assembly+Re...

Edit: För framtiden http://igtfy.com/?q=Change+display+(valfri+mobil)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ja 2 modeller där det är LÖDNING, som är en jävla skillnad från lim. Jag tror ärligt talat inte det är någon som har lödning men jag sa 2 modeller då det säkert skulle kunna finnas.
Och det jag säger är att du har fel.. Bara för att batteriet är fastlimmat betyder det inte något annat än att ja, det är lim som håller det på plats.. Har själv bytt display på Iphones och har en polare som gör det rätt ofta åt andra. Krävs inte att man raderar nått.

Edit: så jag googlade hur man byter display på Z3 https://www.ifixit.com/Guide/Sony+Xperia+Z3+Dual+LCD+screen+R...
Fortsätt gärna försöka förklara dig nu när alla modellerna du givit exempel på verkar stämma med vad jag säger.
Iphone 5: https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+5+Front+Panel+Replacement...
Iphone 6: https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+6+Front+Panel+Assembly+Re...

Edit: För framtiden http://igtfy.com/?q=Change+display+(valfri+mobil)

Där ser man, hade fel då

Men du menar alltså att dessa sätt inte raderar minnet på mobilen?

ifxit använde vi också på verkstan, som sagt så är jag inte överdrivet intresserad av detta men har gjort det några gånger. Försökte bara förklara på ett sätt som inte skulle väcka fler frågor.
Vad jag fick lära mig så nollades dock alltid mobilerna när man gjorde så här.
Hade ju varit skönt dock om e inte gjorde det Vet dock inte vad skillnaden är då vi som sagt också använde ifixit

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sushifrukt:

Där ser man, hade fel då

Men du menar alltså att dessa sätt inte raderar minnet på mobilen?

ifxit använde vi också på verkstan, som sagt så är jag inte överdrivet intresserad av detta men har gjort det några gånger. Försökte bara förklara på ett sätt som inte skulle väcka fler frågor.
Vad jag fick lära mig så nollades dock alltid mobilerna när man gjorde så här.
Hade ju varit skönt dock om e inte gjorde det Vet dock inte vad skillnaden är då vi som sagt också använde ifixit

Det låter väldigt skumt tycker jag. Det bör ju i sådana fall stå på ifixits hemsida som varning. Jag tror snarare att de, du jobbade hos, återställde telefonerna på eget bevåg, bara att du kanske inte fick veta hur eller varför..

Edit: Alltså om något skulle resettas per automatik så är det ju cache minnet då det kräver lite ström för att minnas. Däremot en lagringsenhet gör inte det. Det skulle ju vara lite som att du förlorade all data på en hårddisk för att du vill sätta den i en ny dator..

Edit2: Upptäckte att det jag länkade till kanske inte var display utan några var själva frontpanelen, men det är ju samma procedur i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Det låter väldigt skumt tycker jag. Det bör ju i sådana fall stå på ifixits hemsida som varning. Jag tror snarare att de, du jobbade hos, återställde telefonerna på eget bevåg, bara att du kanske inte fick veta hur eller varför..

Edit: Alltså om något skulle resettas per automatik så är det ju cache minnet då det kräver lite ström för att minnas. Däremot en lagringsenhet gör inte det. Det skulle ju vara lite som att du förlorade all data på en hårddisk för att du vill sätta den i en ny dator..

Edit2: Upptäckte att det jag länkade till kanske inte var display utan några var själva frontpanelen, men det är ju samma procedur i princip.

Ja, vänta nu här, blandade nog ihop det, frontpanelen sitter väl ihop med glaset!

vet däremot att det var något problem med batteriet.. kanske var galaxy s4?

Haha som du ser, full koll!

Om det är någon tröst så har jag koll på det jag åt till lunch iaf

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sushifrukt:

Ja, vänta nu här, blandade nog ihop det, frontpanelen sitter väl ihop med glaset!

vet däremot att det var något problem med batteriet.. kanske var galaxy s4?

Haha som du ser, full koll!

Om det är någon tröst så har jag koll på det jag åt till lunch iaf

Jaja, jag förstår dig. Jag kan inte lära mig/komma ihåg saker jag skiter fullständigt i heller

Ursäkta TS om vi gått lite offtopic, men det kanske kan göra lite nytta för dig också.

Edit: Missade "vet däremot att det var något problem med batteriet.. kanske var galaxy s4?". Mhm, kanske något problematiskt, men där är inget som raderas där heller ;). Herrn nedan som gav upphov till detta då det som sagt är cache/ram som töms utan strömming (kommer inte ihåg allt jag heller).

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Rätt säker på att de inte går att laga Z3 utan att wipea telefonen då batteriet är fastlödd och om jag inte minns fel sitter fast i skärmen.
Samma sak på iPhone 4 och senare.

du raderar inte telefonen om du plockar ut batteriet varken på på iPhones eller Android.
det går alldeles utmärkt att rengöra bara moderkortet på alla telefoner idag då dom använder Flash minnen och inte DDR ram minnen.

Skrivet av Sushifrukt:

vet däremot att det var något problem med batteriet.. kanske var galaxy s4?

ska det vara problem med att löda av 2 kontakter på ett batteri ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644