Min kinamobilupplevelse

Permalänk

Min kinamobilupplevelse

Köpte för ca 10 månader sedan en kinatelefon på Aliexpress (iOcean X7S, 2014-versionen) av säljaren HUAMEI XIONGDI TECHNOLOGY CO., LTD

Mobilen fick jag efter 2 veckor med fri frakt via Singapore, med klockren deklarering på paketet ($30, mobile phone accessories, gift)
Själva mobilen fungerade mycket bra fram till i November förra året, jag lekte med den, flashade om den några gånger, tappade den med skärmen först.
Men efter ett tag hände det otänkbara; laddporten ville plötsligt inte fungera, varken till laddning eller till dataöverföring. Jag försökte få en refund men kinesen i chatten sa "repair".

Saken var den att jag skulle betala returfrakten till Kina på ca. 155 kr.
Det tog två månader, men efter de långa månaderna fick jag se en avi i brevlådan.
Telefonen var reparerad, till och med med en lätt spricka i skärmen som jag hade orsakat!

Kan mycket starkt rekommendera mobilföretaget, iOcean som har en Facebook också. De är schyssta människor.

PS. Telefonen kom rootad från fabrik, med Superuser i inställningarna. Den blev reparerad ändå.
bild:

Dold text

Tack och hej!

Permalänk

Kul tråd!
Hur fungerar den i svenska nät? Har du nån koll på faktiskta datahastigheter osv?
Har du provat den med dubbla simkort? Sådant saknas det verkligen alternativ till på våran marknad.
Hur upplever du batteritiden?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Stor chansning, de kanske är bra men många andra inte. Sen kanske det var en slump också. För stor chansning för medelsvensson.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Kul tråd!
Hur fungerar den i svenska nät? Har du nån koll på faktiskta datahastigheter osv?
Har du provat den med dubbla simkort? Sådant saknas det verkligen alternativ till på våran marknad.
Hur upplever du batteritiden?

Den fungerar helt med svensk 2G och 3G, då jag inte köpte en 4G-mobil. Det tuffar på superbra!
(Hastighet delning till dator på HSPA+ ca 400 Kbit/s (Förlåt mig, skrev jag rätt nu)
Inte prövat med dubbla simkort, men jag kan inte tänka mig att det blir något problem. Den är ju olåst.
Batteritiden är ju sådar (1920*1080 med 2000Mah) men det går att köpa till ett batteri på 3000Mah.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Stor chansning, de kanske är bra men många andra inte. Sen kanske det var en slump också. För stor chansning för medelsvensson.

För 1200kr kan de flesta tänka sig att använda något. Tex anledningen till att jag gick över till Android var OPO, som rent hårdvarumässigt var halva priset tillskillnad mot en Samsung tex.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

För 1200kr kan de flesta tänka sig att använda något. Tex anledningen till att jag gick över till Android var OPO, som rent hårdvarumässigt var halva priset tillskillnad mot en Samsung tex.

OPO var jag inne på först när de hade den kampanjen -50%, men hårdvaran var lite gammal och är ute efter en så bra kamera som möjligt bl a, samt den får du inte för 1200:- annars., om du ska ha en mobil i toppklass så finns där inget att hämta, men lägre prisklasser så kan man nog fynda en och annan.

Tänk bara på att Android uppdateringar inte är säkert du får samt mjukvaran, kameran och batteriet brukar med vara dålig trots flashiga spec

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

OPO var jag inne på först när de hade den kampanjen -50%, men hårdvaran var lite gammal och är ute efter en så bra kamera som möjligt bl a, samt den får du inte för 1200:- annars., om du ska ha en mobil i toppklass så finns där inget att hämta, men lägre prisklasser så kan man nog fynda en och annan.

Tänk bara på att Android uppdateringar inte är säkert du får samt mjukvaran, kameran och batteriet brukar med vara dålig trots flashiga spec

Förlåt jag kanske uttryckte mig klumpigt. För mig var det mer acceptabelt att köpa en OPO, pga det låga priset(3000kr) och testa på android, än att slänga 5000-6000kr på en samsung.

Men vad jag ville ha sagt är att kan sven sunesson köpa en kinamobil över disk, tror jag han hade varit mer förlåtande än att köpa via tex Aliexpress.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Vad ni än gör köp inte kopior på kända mobiler. Bättre som ts att köpa ett noname mobil. Måste säga att jag är tacksam för en fin recension

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Skrivet av Felek:

Vad ni än gör köp inte kopior på kända mobiler. Bättre som ts att köpa ett noname mobil. Måste säga att jag är tacksam för en fin recension

Ja, gör inte det för allt i världen.
Om du köper en sådan får du oftast UBIFS i filsystem, och det betyder ungefär ingen root.
Bortkastade pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Förlåt jag kanske uttryckte mig klumpigt. För mig var det mer acceptabelt att köpa en OPO, pga det låga priset(3000kr) och testa på android, än att slänga 5000-6000kr på en samsung.

Men vad jag ville ha sagt är att kan sven sunesson köpa en kinamobil över disk, tror jag han hade varit mer förlåtande än att köpa via tex Aliexpress.

AliExpress har escrowbetalning så det är i princip riskfritt att köpa där.
Får man inte sakerna så bara att anmäla och man får tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

AliExpress har escrowbetalning så det är i princip riskfritt att köpa där.
Får man inte sakerna så bara att anmäla och man får tillbaka pengarna.

Självklart.

Men som jag sa, Sven Sunesson som aldrig ens har hört talas om Aliexpress, skulle dra sig från att beställa en telefon där. Skulle han däremot kunna se och pilla på den innan han köper den så skulle han nog vara mer lättövertalad.

Tex så har jag sett att det finns många kinamodeller här i Ryssland. Sedan ligger de inte vid de stora märkena så som Samsung, Apple, HTC, men de finns i butikerna tex Mediamarkt i ryssland har kinamobiler på display.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Kinamobil nyss från Aliexpress! är grymt nöjd med den.
En Elephone P3000S http://www.elephone.hk/p3000s.html

4G 3150mAh batteri octacore cpu 13mp kamera från sony 2gb ram IPS skärm m.m
med flipcase gick hela kalaset på 1521kr. skärmen är otroligt bra skarp djupa färger bra ljus! människor som har tittat på min mobil har sagt att dem är väldigt imponerade över hur bra bild/färg/ljus den återger.
Den är otroligt rapp på grund av octacore cpun den kommer rootad direkt från fabrik det är ju ett stort plus.
Den har också dubbla sim.

Jag personligen valde att köpa en mobil från Kina då jag tycker att priserna i sverige är hutlösa skulle aldrig lägga 5-7000kr på en mobil. då alla specs är densamma i alla telefoner tycker jag! jag undrar vad en octacore mobil med dubbla sim kommer gå på i sverige den lär inte bli billig.

Elephone P3000S har blivit väldigt prisad och populär världen runt, dem som har recenserat denna telefon är häpna och förvånade över hur billig telefonen är på grund av specsen. och att den funkar väldigt bra och är en grym telefon.

Och till TS sicken service du fick kanon dem små kinserna är bra schysta va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Jag köpte en Kinamobil nyss från Aliexpress! är grymt nöjd med den.
En Elephone P3000S http://www.elephone.hk/p3000s.html

4G 3150mAh batteri octacore cpu 13mp kamera från sony 2gb ram IPS skärm m.m
med flipcase gick hela kalaset på 1521kr. skärmen är otroligt bra skarp djupa färger bra ljus! människor som har tittat på min mobil har sagt att dem är väldigt imponerade över hur bra bild/färg/ljus den återger.
Den är otroligt rapp på grund av octacore cpun den kommer rootad direkt från fabrik det är ju ett stort plus.
Den har också dubbla sim.

Jag personligen valde att köpa en mobil från Kina då jag tycker att priserna i sverige är hutlösa skulle aldrig lägga 5-7000kr på en mobil. då alla specs är densamma i alla telefoner tycker jag! jag undrar vad en octacore mobil med dubbla sim kommer gå på i sverige den lär inte bli billig.

Elephone P3000S har blivit väldigt prisad och populär världen runt, dem som har recenserat denna telefon är häpna och förvånade över hur billig telefonen är på grund av specsen. och att den funkar väldigt bra och är en grym telefon.

Och till TS sicken service du fick kanon dem små kinserna är bra schysta va?

Såg sjukt nice ut! Hur är utbudet av appar? Behöver byta ut min galaxy s3a. Något negativt med telefonen annars?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Såg sjukt nice ut! Hur är utbudet av appar? Behöver byta ut min galaxy s3a. Något negativt med telefonen annars?

Det är väl bara att köra google play store så får du tillgång till alla appar som finns där, för det är väl en vanlig adroid-mobil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 120hz:

Jag köpte en Kinamobil nyss från Aliexpress! är grymt nöjd med den.
En Elephone P3000S http://www.elephone.hk/p3000s.html

4G 3150mAh batteri octacore cpu 13mp kamera från sony 2gb ram IPS skärm m.m
med flipcase gick hela kalaset på 1521kr. skärmen är otroligt bra skarp djupa färger bra ljus! människor som har tittat på min mobil har sagt att dem är väldigt imponerade över hur bra bild/färg/ljus den återger.
Den är otroligt rapp på grund av octacore cpun den kommer rootad direkt från fabrik det är ju ett stort plus.
Den har också dubbla sim.

Jag personligen valde att köpa en mobil från Kina då jag tycker att priserna i sverige är hutlösa skulle aldrig lägga 5-7000kr på en mobil. då alla specs är densamma i alla telefoner tycker jag! jag undrar vad en octacore mobil med dubbla sim kommer gå på i sverige den lär inte bli billig.

Elephone P3000S har blivit väldigt prisad och populär världen runt, dem som har recenserat denna telefon är häpna och förvånade över hur billig telefonen är på grund av specsen. och att den funkar väldigt bra och är en grym telefon.

Och till TS sicken service du fick kanon dem små kinserna är bra schysta va?

1600 kr (om man väljer Kreditkort och inte Paypal med sina extra växlingskursavgifter) är ju väldigt billigt. Även om man plussar på importmoms.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en Xiaomi red rice 1s och en Onda 7 surfplatta från Kina, och än så länge är jag nöjd med dessa produkter. Plattan via tabletkungen och mobilen från geekbuying.com, har även en tvandroidsticka därifrån

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Finns det nånstans man kan söka efter kina-telefoner med vissa funktioner? Skulle gärna vilja ha en som är ip-klassad och har trådlös laddning