Hur köper ni era mobiltelefoner?

Permalänk

Hur köper ni era mobiltelefoner?

Hej, på senare tid har mobilen blivit en allt viktigare del av våran kropp som många människor mer eller mindre är beroende av. Detta har ju de ledande mobiltelefontillverkarna insett och nu börjat ta rejäla överpriser för sina nyare modeller med föråldrad teknik. Den senaste telefonen Samsung släppte, S6 (edge) kostar 7995:-, ett pris som många (rekordmånga!) är villiga att ge utan att ens fått hålla i telefonen. För första gången sedan mobiltelefonen kom ut får man ge lika mycket för en premiumlaptop som för en premiummobil. (jfr. Iphone 6 plus och MBA).

Nu till min fråga som jag vill diskutera. Hur köper ni era telefoner idag? Abonnemang inkl. telefon? Köper ni telefonen kontant i affär och tecknar separat ab? Köper ni ny/beg telefon på blocket? Använder ni jobbtelefonen?

Håll er till Topic!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av SupakmeGusta:

Hej, på senare tid har mobilen blivit en allt viktigare del av våran kropp som många människor mer eller mindre är beroende av. Detta har ju de ledande mobiltelefontillverkarna insett och nu börjat ta rejäla överpriser för sina nyare modeller med föråldrad teknik. Den senaste telefonen Samsung släppte, S6 (edge) kostar 7995:-, ett pris som många (rekordmånga!) är villiga att ge utan att ens fått hålla i telefonen. För första gången sedan mobiltelefonen kom ut får man ge lika mycket för en premiumlaptop som för en premiummobil. (jfr. Iphone 6 plus och MBA).

Nu till min fråga som jag vill diskutera. Hur köper ni era telefoner idag? Abonnemang inkl. telefon? Köper ni telefonen kontant i affär och tecknar separat ab? Köper ni ny/beg telefon på blocket? Använder ni jobbtelefonen?

fått av släkt / vänner.
köpt från jobbet (nuvarande Iphone 4)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skaffar inte de dyraste flaggskeppen när de kommer direkt utan siktar lite lägre. Kostar mer än det smakar för min del.
Har haft en galaxy s2 på abonnemang för 300 i månaden tills för något år sedan då jag skaffade en lg g2 för samma pris. 5 gig data och fria samtal/sms.
Måste ju ändå betala en slant för nätkostnad och i mitt fall blev det inte så mycket dyrare att inkludera luren samtidigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Använder jobbtelefonen i och med att det ingår för mig att få använda den privat. En Iphone 5 som fortfarande fungerar finfint.

Hade jag behövt köpa en själv så hade jag nog övervägt något billigare, ex. prisnedsatt gammalt flaggskepp. Hade velat betala av den med en gång, men kan gå med på att köpa operatörslåst om det innebär någon slags rabatt pga det.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag köper ofta en telefon tillsammans med mitt nuvarande abonnemang (binder upp mig 24 månader till) men betalar telefonen kontant direkt. Vägrar ha avbetalningar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har alltid tagit det med bindningstid och avbetalning, omständigheterna har tvingat mig att tänka i de banor att jag har råd med X i månaden och inte Y i klump nu. Men det är slut på det. Det kommer bli att köpa mobiler direkt. Abonnemangen har ju bara blivit sämre och sämre så man vill ju inte binda om avtalet och få sämre abonnemang heller. :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mina två senaste telefoner har jag köp beg, dels för jag tycker de är på tok för dyrt för ny en lur i dessa tider.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

avbetalning med abonnemang, luren blir mycket billigare då.

Permalänk
Medlem

Köper den kontant, man vet ju inte när man tröttnar på telefonen

Erik

Permalänk
Medlem

Tagit ut ny tele på abb. 1 gång om året senaste 4 åren.. Blir billigare än klumpsumma vid release, Dock betalar ja bara på den ett år, säljer den o betalar av resterande.. just nu iPhone 6 med Telenor XL + tvillingsim och iPad.. bytte telefon via Telenor 1 gång om året innan de släppte "Telenor Change" också..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Kör två års abonemang med min nya telefon (iPhone 6 Plus 64GB). Över en två års period där jag laddar 50 kr i månaden och köper två årskort med surf (500 kr * 2) hade kostnaden blivit 10690 (8490+(500*2)+(50*24))

Med Halebop Rubbet Liten blev det 10776 (449*24), men då får jag 100 samtal, 1000 sms och 2 gb surf varje månad, så det kändes mer värt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag köper min telefon för att abonnemanget jag en gång i tiden tecknade är faktiskt väl bra.

19 kr / månad för abonnemanget
40 kr / månad för 2 Gb surf
och sedan det jag ringer och SMS:ar för

Räkning brukar hamna på ca 80 kr...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Eftersom jag inte tänker betala fullpris för någon telefon så tar jag dom med abonnemang.

Permalänk
Medlem

Köpa telefon? Var nog senast på 90 talet jag betalade en telefon själv.
Men om jag nu skulle köpa en nu, så är det nog enklast att köpa paket med telefon+abb.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen anledning att köpa det senaste längre då dom äldre t ex nexus 5 klarar allt med bravur! de e ju inte som datavärlden där det hela tiden kommer mer krävande spel.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Köper dom alltid kontant, samt inte hittat nån direkt fördel med att ha abonnemang, utan kör kontantkort också, enkelt, smidigt och billig, och helt utan eventuella överraskningar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Begagnat

Köper ny lur varannan generation ungefär, då köper jag begagnat på blocket oftast.
Samtidigt säljer jag även min gamla telefon där.
Försöker alltid ha så lite månadskostnad som möjligt med telefonin.
Har ett rätt billigt abonnemang utan bindningstid/uppsägningstid, 60 samtal, obegränsade SMS/MMS och 1 GB surf per månad för 99:-.
Brukar klara mig fint på det då jag även ringer en del med jobbtelefonen.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Köper nya telefoner utan abonnemang på eBay för att få avsevärt bättre priser än i Sverige. Känner heller inget behov att ha de absolut senaste modellerna. Visst är det kul med nya grejer, men som någon ovan poängterade så kan ju en relativt ny mobil göra allt man behöver en mobiltelefon till. Att öppna webbläsaren 0,05 sekunder snabbare känns inte värt x antal tusenlappar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Köper på rea bara... Köpte min nuvarande z3 (inte compact) för 3000 sek.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpt telefon själv hade jag köpt telefonen för sig, och ev abb för sig ut från mitt bruksmönster. Om INTE abb + telefon hade vart billigare (över tid) något det sällan är.

Nu har jobbet betalat telefon dom senaste 10 åren så jag vet inte helt.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

fick mina två senaste telefoner men skulle antagligen köpa någon prestandamässigt mellanklass telefon runt 1500 - 2000 spänn som mest om jag inte tänkt göra något särskillt med den som spela eller liknande även om den kanske klarar en hel del.
(min motorola moto g t ex fick jag i födelsedags present och det enda jag saknar är lagringsutrymme pga avsaknad av micro sd plats men har ett usb minne formaterat till fat 32 för lite roms osv som inte får plats på telefonen.) gick från en samsung galaxy I5500 som kostade 500 spänn så ganska stort hopp heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Cash $$$.

Permalänk
Medlem

Köper telefonen kontant o kör just nu, så länge jag får för Comviq, Comviq Fastpris Student för 195 kr/mån fria samtal, sms o mms och 6GB surf.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av SupakmeGusta:

Hej, på senare tid har mobilen blivit en allt viktigare del av våran kropp som många människor mer eller mindre är beroende av. Detta har ju de ledande mobiltelefontillverkarna insett och nu börjat ta rejäla överpriser för sina nyare modeller med föråldrad teknik. Den senaste telefonen Samsung släppte, S6 (edge) kostar 7995:-, ett pris som många (rekordmånga!) är villiga att ge utan att ens fått hålla i telefonen. För första gången sedan mobiltelefonen kom ut får man ge lika mycket för en premiumlaptop som för en premiummobil. (jfr. Iphone 6 plus och MBA).

Nu till min fråga som jag vill diskutera. Hur köper ni era telefoner idag? Abonnemang inkl. telefon? Köper ni telefonen kontant i affär och tecknar separat ab? Köper ni ny/beg telefon på blocket? Använder ni jobbtelefonen?

Köper obunden telefon utan abonnemang, billigare än med efter att ha räknat på bara de förhöjda avgifterna och jag slipper binda eller byta ut mitt abonnemang.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Får man ett fint erbjudande med telefon från operatör eller så kan jag ju tänka mig att ta det.
Nuvarande telefon galaxy s4 köpte jag begagnat av en polare för ett år sen. Han börja på nytt jobb å fick en likadan som jobbmobil.
Tyckte att 2500 var en bra deal.
Abonnemang tar man väl det som passar bäst när det ska förnyas helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Kontant eftersom jag inte vill ha skit på delbetalning, aldrig varit med om att man får telefonen billigare för att man tar den på delbetalning, men tror inte jag skulle ta det isåfall ändå.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

min iphone 4 tuffar på fortfarande, den fyller 5 år den 17e april, Inte en repa (ta i trä)
köpte däremot ett potent china tillverkat nytt batteri häromdagen o tröck in då det 5 år gamla hade gjort sitt,

Kör den tills den rasar, och skulle det hända nu nån gång snart, hade jag nog tittat på att köpa nån 1 år gammal i sjysst skick telefon på Tradera eller swec marknad.

gillar inte att ha avb. men vägrar betala top priser o ta smällen på värdeminskningen, det får andra top folk göra,,:)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Rekordmedlem

Har inte köpt ny telefon sedan 2001, idag finns det ju absolut ingen anledning att ens överväga att köpa nya telefoner eftersom det är så pass många som luras att byta ofta fastän skillnaderna är minimala.
Det finns ett överskott på begagnat, därför bara begagnade telefon kontant med typ 5 års mellanrum, har bytt 2 ggr sedan jag köpte min sista nya telefon 2001.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köper inte med abonnemang då det inte finns några bra erbjudanden som passar mig. Jag ringer knappt, smsar knappt osv. Vill bara kunna ringa ifall det behövs eller så, det är mest musik, youtube/twitch och nyheter jag har min lur till

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Jag köper ofta en telefon tillsammans med mitt nuvarande abonnemang (binder upp mig 24 månader till) men betalar telefonen kontant direkt. Vägrar ha avbetalningar.

Vad är poängen med att binda dig i 24 månader om du inte ska avbetala telefonen? Det är ju hela poängen med att bli tvingad till bindningstid?

OnT: Sedan dagen efter jag fyllde 18 har det alltid varit inklusive abonnemang förutom ett fåtal dumbphones för festivaler.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730