Garanti täcker inte reparation, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Garanti täcker inte reparation, vad ska jag göra?

Tjenare!

Kort efter att jag köpt min Z3 fick jag en diagonal spricka i glaset, detta var nästan direkt efter lansering. Sprickan uppkom av sig själv men jag kände att jag kunde leva med en liten spricka då tiden det tar för reparation är väldigt dryg. För nån vecka sen sprack glaset väldigt mycket mer, sprickorna utgick ifrån den första sprickan och täckte nästan hela baksidan. Samtidigt märkte jag att limmet som håller fast displayen börjat lossna och skärmen buktade framåt.

Jag fick nu ett prisförslag på 2400kr för att laga baksida + byte av display. Jag kan förstå att det spruckna glaset är svårt att bevisa, men hur i hela friden kan jag vara ansvarig till att limmet på displayen har lossnat? Hur ska jag gå vidare i detta ärende? Nordic mobile care är de som ska reparera min telefon. Jag bifogar bilder de fotat längst här.

http://files.emrox.net/storage-demo/2/8fc/1f0be47ef8c589f34a6...

http://files.emrox.net/storage-demo/4/53a/78f7a97196a2d07508c...

http://files.emrox.net/storage-demo/d/644/14373f844ee0412d54c...

Permalänk
Medlem

Ska du laga den så ska du gå direkt via Sony. Går du vid andra ställen så kommer din mobil garanterat inte vara vattentät efter lagningen

Gå via Sony om inte det stället du valt inte är Sonys verkstad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xervz:

Tjenare!

Kort efter att jag köpt min Z3 fick jag en diagonal spricka i glaset, detta var nästan direkt efter lansering. Sprickan uppkom av sig själv men jag kände att jag kunde leva med en liten spricka då tiden det tar för reparation är väldigt dryg. För nån vecka sen sprack glaset väldigt mycket mer, sprickorna utgick ifrån den första sprickan och täckte nästan hela baksidan. Samtidigt märkte jag att limmet som håller fast displayen börjat lossna och skärmen buktade framåt.

Jag fick nu ett prisförslag på 2400kr för att laga baksida + byte av display. Jag kan förstå att det spruckna glaset är svårt att bevisa, men hur i hela friden kan jag vara ansvarig till att limmet på displayen har lossnat? Hur ska jag gå vidare i detta ärende? Nordic mobile care är de som ska reparera min telefon. Jag bifogar bilder de fotat längst här.

http://files.emrox.net/storage-demo/2/8fc/1f0be47ef8c589f34a6...

http://files.emrox.net/storage-demo/4/53a/78f7a97196a2d07508c...

http://files.emrox.net/storage-demo/d/644/14373f844ee0412d54c...

När en skada uppkommer ska man inte vänta med att reklamera. En skada kan leda till följdskador som gör reparationen dyrare. Du är skyldig att minimera skadan för säljaren, så om du fortsätter använda produkten och det uppkommer följdfel så är du ansvarig för dem. Man har normalt tre månader på sig att reklamera från det att man upptäcker felet, men om man väntar och det uppkommer följdfel så är man ändå ansvarig för dem. Kort och gott så ska man aldrig vänta med att reklamera.

Nästa grej är att konsumentköplagen säger att fel som uppträder inom sex månader från köpet ska anses som ursprungliga och därmed åtgärdas om inte säljaren kan bevisa att du själv gjort skadan. Efter sex månader är det upp till dig att bevisa att felet är ursprungligt. Nu är det inte bevis som i domstol som menas, men om man kommer med en telefon som har flera sprickor och märken så är det betydligt svårare att bevisa att ett annat fel är ursprungligt och ska åtgärdas utan kostnad.

Så i detta fallet så har det faktum att du väntat och nu kommer in med en telefon med flera fel där man kan diskutera om du är vållande eller ej (oavsett om du faktiskt är vållande) gjort att ditt förhandlingsläge är betydligt sämre när det gäller att hävda att ett fel ska åtgärdas. Jag tror att du kommer att få svårt att vinna i denna frågan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

När en skada uppkommer ska man inte vänta med att reklamera. En skada kan leda till följdskador som gör reparationen dyrare. Du är skyldig att minimera skadan för säljaren, så om du fortsätter använda produkten och det uppkommer följdfel så är du ansvarig för dem. Man har normalt tre månader på sig att reklamera från det att man upptäcker felet, men om man väntar och det uppkommer följdfel så är man ändå ansvarig för dem. Kort och gott så ska man aldrig vänta med att reklamera.

Nästa grej är att konsumentköplagen säger att fel som uppträder inom sex månader från köpet ska anses som ursprungliga och därmed åtgärdas om inte säljaren kan bevisa att du själv gjort skadan. Efter sex månader är det upp till dig att bevisa att felet är ursprungligt. Nu är det inte bevis som i domstol som menas, men om man kommer med en telefon som har flera sprickor och märken så är det betydligt svårare att bevisa att ett annat fel är ursprungligt och ska åtgärdas utan kostnad.

Så i detta fallet så har det faktum att du väntat och nu kommer in med en telefon med flera fel där man kan diskutera om du är vållande eller ej (oavsett om du faktiskt är vållande) gjort att ditt förhandlingsläge är betydligt sämre när det gäller att hävda att ett fel ska åtgärdas. Jag tror att du kommer att få svårt att vinna i denna frågan.

Får väl bita i det sura äpplet. Som du säger så finns det nog inte mycket att göra. Har bollats fram o tillbaka mellan sonys support och phone house support. Det enda jag kunde göra var att reklamera telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Får väl bita i det sura äpplet. Som du säger så finns det nog inte mycket att göra. Har bollats fram o tillbaka mellan sonys support och phone house support. Det enda jag kunde göra var att reklamera telefonen.

Ett tips att skaffa ett plånboksskal som du kan ha mobilen i. Då skyddar du den