Få tag på bilder och kontakter från en halvdöd android.

Permalänk

Få tag på bilder och kontakter från en halvdöd android.

Tjena! Idag dog skärmen på min android helt på grund utav att jag klantade mig och tappade den.

Telefonen är fortfarande igång och så, och det verkar funka att använda den, ifall att skärmen hade funkat som den skulle.

Eftersom att skärmen inte fungerar, så kan jag inte öppna telefonen och p.g.a det så kan jag inte få tag på filerna genom datorn, eftersom att man måste ha skrivit in koden eller ritat koden.

Finns det något jag kan göra för att få tag på mina bilder samt kontakter utan att behöva göra något från telefonen? Tänkte om man kan spegla skärmen till datorn eller något liknande.

Tack!

Permalänk
Medlem

Vilken telefon? Finns dina kontakter här? Fungerar touchen trots att skärmen inte visar bild?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Koppla in telefonen till en dator via USB och tanka över bilderna till datorn? I normala fall dyker telefonen upp som en masslagringsenhet på datorn, precis som ett USB-minne.

Din telefontillverkare kanske har mjukvara som låter dig kopiera meddelanden och kontakter också, tror det funkar med bland annat Samsungs mjukvara.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Vilken telefon? Finns dina kontakter här? Fungerar touchen trots att skärmen inte visar bild?

Det hade ju varit bra att svara på dessa innan. Samsung Galaxy S4, touchen funkar inte. Vissa kontakter finns där, men dom som finns där finns redan i nya luren.

Permalänk
Skrivet av skurtbert:

Koppla in telefonen till en dator via USB och tanka över bilderna till datorn? I normala fall dyker telefonen upp som en masslagringsenhet på datorn, precis som ett USB-minne.

Din telefontillverkare kanske har mjukvara som låter dig kopiera meddelanden och kontakter också, tror det funkar med bland annat Samsungs mjukvara.

Skrev det i OP, men vet inte om det var förståeligt. Man måste alltså låsa upp telefonen för att kunna få tag på filerna på det sättet, så att man inte bara ska kunna koppla in någon annans och ta, även om dom har kod på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Det hade ju varit bra att svara på dessa innan. Samsung Galaxy S4, touchen funkar inte. Vissa kontakter finns där, men dom som finns där finns redan i nya luren.

Det är krångligt, men definitivt inte helt kört. Åtminstone för bilderna.
Med MHL kan du få ut bild på en extern display, men utan touch eller parkopplade bluetooth-tangentbord/möss (det råkar du inte ha va?) kan du inte få någon input till telefonen eftersom MHL använder USB-porten, så det är inget du kommer vidare på.
Du kan istället koppla in ett tangentbord via USB-OTG, skriva in din kod och sedan koppla telefonen till datorn och hämta bilder.
Om inget av ovanstående skulle gå kan du med Odin flasha en custom recovery och på så vis skaffa dig tillgång till filsystemet via adb. Det är även det enda jag kan komma på som skulle kunna rädda kontakterna.

Jag förutsätter att du redan testat med samsung kies eller vad det heter och konstaterat att det inte tar dig vidare.

EDIT: Testade just att knappa in lösenkod med tangentbord och det gick utmärkt för både PIN och textlösenord. Grafiskt lösenord däremot tog den inte alls, men det gick med mus. Blir dock svårt utan att kunna se.
(med reservation för att TW-låsskärmen kan skilja sig från den i CM)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det är krångligt, men definitivt inte helt kört. Åtminstone för bilderna.
Med MHL kan du få ut bild på en extern display, men utan touch eller parkopplade bluetooth-tangentbord/möss (det råkar du inte ha va?) kan du inte få någon input till telefonen eftersom MHL använder USB-porten, så det är inget du kommer vidare på.
Du kan istället koppla in ett tangentbord via USB-OTG, skriva in din kod och sedan koppla telefonen till datorn och hämta bilder.
Om inget av ovanstående skulle gå kan du med Odin flasha en custom recovery och på så vis skaffa dig tillgång till filsystemet via adb. Det är även det enda jag kan komma på som skulle kunna rädda kontakterna.

Jag förutsätter att du redan testat med samsung kies eller vad det heter och konstaterat att det inte tar dig vidare.

EDIT: Testade just att knappa in lösenkod med tangentbord och det gick utmärkt för både PIN och textlösenord. Grafiskt lösenord däremot tog den inte alls, men det gick med mus. Blir dock svårt utan att kunna se.
(med reservation för att TW-låsskärmen kan skilja sig från den i CM)

Nja, har grafiskt lösenord. Satte på det imorse, så det är jävligt surt... Avstår även helst från att köpa en MHL för att bara använda en gång. Det får bli en last resort.

Får googla upp det där med Odin recovery lite senare när jag kommer hem, eller om du råkar ha någon guide liggandes som du kan länka.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Nja, har grafiskt lösenord. Satte på det imorse, så det är jävligt surt... Avstår även helst från att köpa en MHL för att bara använda en gång. Det får bli en last resort.

Får googla upp det där med Odin recovery lite senare när jag kommer hem, eller om du råkar ha någon guide liggandes som du kan länka.

Tack!

Kan försöka hitta en guide, men processen i kort är:
1. Sätta telefonen i download mode och koppla till datorn
2. Installera drivrutiner
3. Ladda ner TWRP
4. Flasha TWRP med Odin
5. Gå in i recovery
6. Installera drivrutiner igen om det krävs
7. Dra filer från telefonen med "adb pull".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion:

Tackar och bockar!