iPhone 4 har dålig batteritid

Permalänk
Medlem

iPhone 4 har dålig batteritid

Jag har haft min iphone 4 nu sen fredags och har upplevt att batteritiden är väldigt kort. Hade ca 70% av batteriet kvar innan jag åkte till jobbet, när jag kom hem stod det på 32%. Så frågan är då varför den slukar så mycket batteri utan att jag ens har rört den? Det enda som var aktiverat var Wifin, men det ska väl inte göra nån skillnad när man inte använder det?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

hade du laddat den fullt? min 3g blir så ibland,

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem med min 3GS. Det kan försvinna 30 % batteri på en natt..

Permalänk
Medlem

Om man har extremt dålig täckning och det hela tiden pendlar mellan "ingen service" och typ en stapel så kan det gärna sluka batteritid, samtidigt som man har 3g på förstås. Men så låter det inte i ditt fall, så såvida du inte slarvat med att ladda den verkar det väldigt märkligt.

Permalänk
Medlem

Jag har laddat ur den minst en gång och jag försöker undvika att ladda den när det finns hyssat me batteri kvar. När jag laddade den till 100% försvann 5% nästan direkt. Efter 15 min samtal försvann ytterligare 5%.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Det kan tillägas att jag oxå har/ haft liknande problem (rätt återkommande, iaf försämrad batteritid) med fallande batteritid så pass snabbt, men för mig beror det nog på att jag bor lite ute på landet (har telenor. Big mistake!) och teckningen är kass. Pendlar som jag skrev i föregående inlägg ofta mellan "ingen service" och en stapel. Därför brukar jag avaktivera 3g nätet när jag är hemma och det har nog hjälpt en del. Men för er, såvida ni inte har kass teckning är det givetvis inget altenativ. Annan tänkbar lösning är väl att kolla upp vilka appar som gärna ansluter till nätet osv men det bör inte ta så mycket batteritid. Kan inte komma på någon annan tänkbar förklaring.

Permalänk
Medlem

Ni som har 3GSen, har ni iOS4? Jag har märkt att multitaskingen stackar upp väldigt mycket, och det verkar som att den kommer ihåg alla apps man har använt, inte bara 4 st. Om det har något med batteritiden att göra så borde de göra nåt åt det!

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av a0R:

Ni som har 3GSen, har ni iOS4? Jag har märkt att multitaskingen stackar upp väldigt mycket, och det verkar som att den kommer ihåg alla apps man har använt, inte bara 4 st. Om det har något med batteritiden att göra så borde de göra nåt åt det!

Jag har också tänkt på att det gärna samlas varenda jäkla app just på multitaskingen. Så kan ju faktiskt vara värt att testa och ta bort apparna därifrån.

Permalänk
Avstängd

Tyvärr verkar denna iPhone4 vara sämre än den föregående modellen.:( Ingen tele jag kommer köpa.:P För 7K ska allt funka.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av a0R:

Ni som har 3GSen, har ni iOS4? Jag har märkt att multitaskingen stackar upp väldigt mycket, och det verkar som att den kommer ihåg alla apps man har använt, inte bara 4 st. Om det har något med batteritiden att göra så borde de göra nåt åt det!

Jag har den senaste versionen av operativsystemet, ja. Läste dock någonstans här på SweC att Apple har sagt att multitaskingen inte ska påverka batteritiden. Måste erkänna att jag är väldigt besviken över batteritiden på min iPhone, och det har jag varit enda sen jag fick den. Någon timmes lyssnande på webbradio eller spotify slukar sjukt mycket batteri.. Går i princip aldrig någon natt utan att jag måste ladda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Tyvärr verkar denna iPhone4 vara sämre än den föregående modellen.:( Ingen tele jag kommer köpa.:P För 7K ska allt funka.:)

Hear ye brother. Själv kommer jag vänta tills en revision kommer ut, vi alla kan väl slå vad om att det kommer? ; )

Permalänk
Avstängd

Mjo inte bara det jag kommer vänta på den nya modellen.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Min 3GS brukar dra 10-15% under en natt, med wifi igång. Dock rensar jag alla appar från multitasken innan jag lägger mig.

Sen vet jag inte riktigt hur mycket den förbrukar under dagen, varierar väldigt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det är bara att hålla tummarna att ingenjörerna hittar på nån fiffig lösning helt enkelt. Jag menar, i specsen står det att standbytiden är upp till 300 timmar, snarare 24 timmar om det fortsätter såhär...

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av a0R:

Ni som har 3GSen, har ni iOS4? Jag har märkt att multitaskingen stackar upp väldigt mycket, och det verkar som att den kommer ihåg alla apps man har använt, inte bara 4 st. Om det har något med batteritiden att göra så borde de göra nåt åt det!

Om de drar något batteri beror på vilken typ av app det är. De allra flesta apparna lagrar ju bara sitt "state" i minnet, alltså de har inga bakgrundsprocesser som kör så de bör inte påverka batteritid. Jag har iOS4 på min 3GS och kan inte påstå att jag märkt av någon direkt försämring av batteritid sen uppgraderingen.

Du kan ju däremot ta slut på minnet (RAM) med för många appar igång men då stänger operativsystemet ner apparna. Vet dock inte hur stort problem det är med iPhone 4 eftersom den har dubbelt minne (512MB) jämfört med 3GSn.

Att det skall dra 30% batteri som nån säger över en natt känns inte rätt...om det inte är så att personen sover väldigt länge Jag säger som SeF.Typh00n, 10-15% med wifi-igång.

Det här med angiven max standbytid känns som man skall ta med en stor nypa salt också. Man undrar i vilka förhållanden man faktiskt får 300 timmar. Flygplansläge och skärmen nersläckt under hela tiden?

Jag tycker det känns som skärmen är den stora boven. Att bara lyssna på Spotify i bakgrunden och inte fippla med skärmen är lugnt men när man t ex surfar runt så tickar batteriet ner rätt snabbt.

Permalänk
Medlem

Vad hade du förväntat dig av en Smartphone? Finns inte en telefon ute på marknanden som klarar av att hålla en hel dag. När man använder den hyfsat flitigt. Ja dom nyare Smartphones får både bättre och starkare batterier. Även uppdateringar fixar så det blir bättre batteritid.

Men Smartphones drar mycket batteri det är inget nytt!

+ Att batteriet brukar bli bättre med tiden. Men man ska alltid låta batteriet ladda ur och ladda det fullt ett par ggr när man har köpt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a0R:

Det är bara att hålla tummarna att ingenjörerna hittar på nån fiffig lösning helt enkelt. Jag menar, i specsen står det att standbytiden är upp till 300 timmar, snarare 24 timmar om det fortsätter såhär...

10 timmars standby och 20 minuters usage = 96% kvar.

Nu, 10 timmars standby och 50 minuters usage (Varav 30 spotify) = 92% kvar.

Dock har jag aldrig wifi igång, bara dumt att ha det.

Skrivet av MacEnkronan:

Tyvärr verkar denna iPhone4 vara sämre än den föregående modellen.:( Ingen tele jag kommer köpa.:P För 7K ska allt funka.:)

Om man som jag fick den för 1200 kr då?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ska köra ett test nu, jag har stängt av 3g, wifin och multitasking. Batteriet ligger på 100% och jag ska inte röra den förrän jag kommer tillbaka från jobbet. Ska bli intressant att se hur mycket den har dragit. Svarar i tråden senare!

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Knepigt.
Igår så tog jag luren ur laddaren runt 7 tiden, smsade, surfade, spelade musik med den i bilen mellan jobben och fipplade med den i stort sett hela dagen. När jag kom hem runt 17 tiden så hade jag 30% batteri kvar.
VÄLDIGT mycket bättre än min gamla iphone som avled innan lunch om man fipplade för mycket på den.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Usage: 1 timme och 5 min

Standby: 13.5 timmar

88% kvar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaze101:

Knepigt.
Igår så tog jag luren ur laddaren runt 7 tiden, smsade, surfade, spelade musik med den i bilen mellan jobben och fipplade med den i stort sett hela dagen. När jag kom hem runt 17 tiden så hade jag 30% batteri kvar.
VÄLDIGT mycket bättre än min gamla iphone som avled innan lunch om man fipplade för mycket på den.

Har du någon bumper till telefonen? Antar att du har 4an?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av a0R:

Har du någon bumper till telefonen? Antar att du har 4an?

Mitt tips är att stänga av Wifi, drar sjukt mycket mer när man har det igång.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag laddar min varje natt eller när jag kommer hem från skolan typ så batteri har jag typ hela tin men som nämdes ovan så lada jag ur den ett par ggr när jag fick den.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av a0R:

Har du någon bumper till telefonen? Antar att du har 4an?

Ingen bumper. Har inte fått
Min från Apple än (1 månads lev tid).

Men jag kör ungefär 90% ljusstyrka med typ allt utom
Blåtand igång.

Men jag tog det säkra för det osäkra eftersom
Jag var van att bli tvungen att ladda min gamla rätt ofta att jag köpte en mili powerangel. Vilket fan inte funkade på ip4 tråkigt nog.

Nån som har tips på ett shysst litet smidigt "extra batteri"? Kan vara bra att ha om man
Ska iväg ett par dagar utan el-uttag.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

För att rapportera, usage 2 timmar, standby 20 timmar = 78% kvar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av a0R:

Det är bara att hålla tummarna att ingenjörerna hittar på nån fiffig lösning helt enkelt. Jag menar, i specsen står det att standbytiden är upp till 300 timmar, snarare 24 timmar om det fortsätter såhär...

Hehe.
Allvarligt dock, specs för batterier , i alla fall litiumbatterier, gäller så fort de tillverkats, för då börjar de åldras.
Fulladdade i varma bilar..näädu, tänker aldrig köpa en telefon med inbyggt batteri. Apple schmapple.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Mitt tips är att stänga av Wifi, drar sjukt mycket mer när man har det igång.

Ja, och i å med felaktigt konstruerad antenn så bäst å stänga av telefon funktionen också. Det blir i alla fall en najs och trendig ipod du har kvar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Ja, och i å med felaktigt konstruerad antenn så bäst å stänga av telefon funktionen också. Det blir i alla fall en najs och trendig ipod du har kvar...

Vad ska man med wifi till när man har 7.2 Mbits 3G?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tillbaka från jobbet och det visade sig att batteritiden höll betydligt längre genom att slå av 3G, Wi-Fi och multitasking. Batteriet låg fortfarande på 100% vilket betyder att man måste stänga av alla dessa finesser innan man lägger sig eller lägger undan sin telefon en stund, eller alternativt stänga av mobilen

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av a0R:

Tillbaka från jobbet och det visade sig att batteritiden höll betydligt längre genom att slå av 3G, Wi-Fi och multitasking. Batteriet låg fortfarande på 100% vilket betyder att man måste stänga av alla dessa finesser innan man lägger sig eller lägger undan sin telefon en stund, eller alternativt stänga av mobilen

Varför inte endast stänga av WiFi hela tiden? Jag har 3G och multitasking igång och den håller bra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"