Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem

Den stora tråden om Windows Phone

Hej och välkommen till den stora tråden om Windows Phone!

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Relik 📜

Av de modellerna som rullats ut tycker jag personligen Samsungen känns roligast rent hårdvarumässigt, mycket tack vare SAMOLED-skärmen. Under skalet ser de flesta väldigt lika ut med mer eller mindre samma specifikationer.

Rekommenderar dock att vänta tills du får chansen att klämma IRL.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

HTC Mozart har en 8MP kamera så om du vill ha den med bäst kamera så är det förmodligen den.

Permalänk
Medlem

Jag tänker köpa Samsungen iaf. Ryktena säger att man kommer att det utöver 8GB internminnet finns en MicroSD plats under batteriet där man kan trycka i ett större minneskort i efterhand, men om det går så kommer det inte gå att ta bort eftersom att systemet ska sprida filer över minneskorten för att snabba upp läshastigheten. Det verkar fungera ungefär som en kombination mellan RAID-0 och Spannade diskar.

Permalänk

Är det värt att köpa en windows phone 7 tlfn så här tidigt? Inget xbox live stöd och om jag förstått saken rätt så inget marketplace heller för svenska användare? Tror wp7 har potential jag gillar det, men tror det är mer värt att köpa om 1 år eller så, då finns det nog fler program, fler funktioner i os, dom kanske till och med har löst det med marketplace osv för svenska användare då..

Permalänk
Medlem

Hur värt det är att köpa såhär tidigt kan ju såklart ifrågasättas. Som du säger så verkar det kunna bli en del problem i början med marketplace och Xbox LIVE, men det verkar vara enkelt att gå runt det med ett UK Live ID (jag kommer att försöka att byta region på mitt, sen får vi se vad som händer).

Själv så kommer jag köpa en så fort som möjligt eftersom att jag utvecklar Apps och vill gärna kunna testa dem på en riktig enhet innan jag släpper dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Hur värt det är att köpa såhär tidigt kan ju såklart ifrågasättas. Som du säger så verkar det kunna bli en del problem i början med marketplace och Xbox LIVE, men det verkar vara enkelt att gå runt det med ett UK Live ID (jag kommer att försöka att byta region på mitt, sen får vi se vad som händer).

Själv så kommer jag köpa en så fort som möjligt eftersom att jag utvecklar Apps och vill gärna kunna testa dem på en riktig enhet innan jag släpper dem.

Jag har hört att MS utvecklar-kit är grymt bra. Vad tycker du?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalleKuling:

Är det värt att köpa en windows phone 7 tlfn så här tidigt? Inget xbox live stöd och om jag förstått saken rätt så inget marketplace heller för svenska användare? Tror wp7 har potential jag gillar det, men tror det är mer värt att köpa om 1 år eller så, då finns det nog fler program, fler funktioner i os, dom kanske till och med har löst det med marketplace osv för svenska användare då..

En dum fråga kanske, men skitsamma. Är ruskigt sugen på en Samsung Omnia 7 hos 3 när den släpps. Men vill gärna veta om det bara är en mjukvaruuppdatering som krävs när väl xbox live och marketplace kommer till Sverige? Kommer jag med andra ord kunna uppdatera telefonen till svenskt marketplace och xbox live när det väl släpps här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag har hört att MS utvecklar-kit är grymt bra. Vad tycker du?

Jag har inte hittat något som är bättre än så länge, speciellt på mobilfronten, där Android SDKerna är hemska i jämförelse. Har aldrig testat XCode, så jag kan inte yttra mig om det.

Skrivet av sarek:

En dum fråga kanske, men skitsamma. Är ruskigt sugen på en Samsung Omnia 7 hos 3 när den släpps. Men vill gärna veta om det bara är en mjukvaruuppdatering som krävs när väl xbox live och marketplace kommer till Sverige? Kommer jag med andra ord kunna uppdatera telefonen till svenskt marketplace och xbox live när det väl släpps här?

Yep, det kommer att gå utmärkt att använda båda tjänsterna så fort de lanseras.

Tänk också på att uppdateringssystemet som MS använder är grymt förfinat i jämförelse mot Android. Istället för att man ska sitta och vänta på att telefontillverkaren får tummen ur röven och släpper uppdateringen så kommer Microsoft själva att hantera all uppdatering.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet någonting om det kommer att lanseras lite billigare modeller inom kort, d.v.s. modeller med en prislapp på cirka 2.000:-?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Nope, WP7 är anpassat för high end telefoner som det är nu. Eventuellt senare att Microsoft släpper flera chassi specifikationer, men för tillfället så satsar de på high end, d.v.s. ~5-6000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Nope, WP7 är anpassat för high end telefoner som det är nu. Eventuellt senare att Microsoft släpper flera chassi specifikationer, men för tillfället så satsar de på high end, d.v.s. ~5-6000:-

Då "måste" jag väl köpa en Omnia 7.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Då "måste" jag väl köpa en Omnia 7.

Om du inte är beroende av prislappen så köp den som du tycker är snyggast Det är ju ingen stor skillnad trots allt på dessa mobiler.

Permalänk

Spelar ingen roll vilken du väljer du får ett kinesbygge med operativ system Fail attempt 7 i vilket fall.

Här har vi dock en riktigt manlig telefon. Zey hallo to my little friend!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Spelar ingen roll vilken du väljer du får ett kinesbygge med operativ system Fail attempt 7 i vilket fall.

Här har vi dock en riktigt manlig telefon. Zey hallo to my little friend!
http://dvice.com/assets_c/2009/08/Nokia_N900-thumb-550xauto-2...

Hur kan du säga att en Nokia är en manlig mobil????
Mer skit får man fan leta efter.
Deras OP krävs seriös remake over för att få igång. Men är nog för sent när Android växer så det knackar. Även nu när WP7 kommer.

(Jag vet att N900 kör Maemo. Men det är fortfarande Nokia)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Spelar ingen roll vilken du väljer du får ett kinesbygge med operativ system Fail attempt 7 i vilket fall.

Här har vi dock en riktigt manlig telefon. Zey hallo to my little friend!
http://dvice.com/assets_c/2009/08/Nokia_N900-thumb-550xauto-2...

Och jag som trodde trollen hade gått och lagt sig.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Vad jag fått höra från de som testat WP 7 är att det är bland det största skiten som finns, så jag råder dig att testa en telefon med det operativet innan du köper.

Många har ju klagat på både IP4 samt iOS4. Så du bör nog byta ut din telefon snarast möjligt

Frågan är ju varför man snöat in på just WP7, det finns i dagsläget ett flertal alternativ, däribland IP4, Desire HD/SGS/HD7 etc.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jojo, men nu pratar vi inte galna fanboys som är de som dissar iP4 eller Android när de egentligen gör samma sak. Hört saker som "segt" och "buggigt" från de jag känner som testat det, samt att vissa vitala saker för en telefon inte fungerat som det skall.

Du kan ju bara titta på de lite nyare videona som lagts upp. Det flytar på ganska bra så att säga.
Kan vara att det som "testats" varit tidiga builds, eller varför inte något som emulerats på en annan telefon (vet inte hur mkt som varit ute till test förut..)

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jojo, men nu pratar vi inte galna fanboys som är de som dissar iP4 eller Android när de egentligen gör samma sak. Hört saker som "segt" och "buggigt" från de jag känner som testat det, samt att vissa vitala saker för en telefon inte fungerat som det skall.

Får jag fråga vilka du känner som har testat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Yep, det kommer att gå utmärkt att använda båda tjänsterna så fort de lanseras.

Tänk också på att uppdateringssystemet som MS använder är grymt förfinat i jämförelse mot Android. Istället för att man ska sitta och vänta på att telefontillverkaren får tummen ur röven och släpper uppdateringen så kommer Microsoft själva att hantera all uppdatering.

Tack för svaret! Får nog bli en Omnia 7 vid release, grymt sugen efter att sett ett par reviews på telefonen. Tycker Microsoft lyckats riktigt bra med gränssnittet även om det såg "rörigt" och "för mycket" ut till en början, men ju mer demonstrationer man sett desto mer börjar man se "logiken" i det :-). Att man inte kommer ha tillgång till allt, eller att copy and paste inte finns precis vid release må väl gå an, huvudsaken är att de kommer inom en snar framtid.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Och jag som trodde trollen hade gått och lagt sig.

Hörru du du! Vem är det du kallar för troll?

Skrivet av FearKill:

Hur kan du säga att en Nokia är en manlig mobil????
Mer skit får man fan leta efter.
Deras OP krävs seriös remake over för att få igång. Men är nog för sent när Android växer så det knackar. Även nu när WP7 kommer.

(Jag vet att N900 kör Maemo. Men det är fortfarande Nokia)

OP = Operating procedure?
I vilket fall som helst så dominerar Nokia. De uppfann fenomenet smartphone FFS. Jag förstår inte alls hur du tänker. Det enda negativa jag kan tänka på är att de är helt värdelösa med att stödja andra plattformar än Windows.
Men det är nästan förlåtet när det står Made in Salo, Finland när man öppnar batteriluckan.

Permalänk
Skrivet av Derox:

Fråga kan du men jag kan inte svara :p.

Och där föll ju din trovärdighet. Vi var inte tvungna att skriva under några NDAer som förbjöd oss att prata om operativsystemet, utvecklarlurarna eller användningen av sagda lurar rent generellt sett. Givetvis fanns det saker som inte skulle nämnas [på bloggar etc] men att säga att man fått låna en Taylor eller gillar hur live tiles fungerar var fritt fram.

Det som är värt att nämnas här är att LG [utvecklings]lurarna var något trögare än Samsung Taylor men det flöt fortfarande på utan problem och de som säger att det är segt eller buggigt har mest troligt inte provat själv utan endast sett vad vissa Apple eller Android fanboibloggar skrivit efter att spenderat två minuter med en WP7 lur på någon mässa.

Att saker saknas håller jag dock med om och de som försvarar detta med att iPhone v1.0 inte hade Cut'n'Paste eller att Android från början saknade marketplace är helt enkelt MS fanbois. Det spelar ingen roll vad iPhone 1 eller de första droidarna hade - vi lever nu i 2011 (nästan) och WP7 konkurrerar med iPhone4 vilket har både cut'n'paste, fast app switching och FFCer (något som faktiskt fysiskt verkar finnas på 2 WP7 lurar ... ?).

In any case, för att gå tilbaka till topic; Det spelar ingen roll vilket märke man köper - alla har identisk hårdvara (förutom skärm/minne/kamera) och presterar därför lika bra. Software mässigt är det egentligen bara LG som utmärker sig pga sin DLNA implementering, dock är ju detta ren software så det kommer givetvis dyka upp till andra modeller eftersom. Alla modellerna har en 5MP kamera, förutom HTC Mozart som har 8MP och Xenon blixt - men frågan är ju hur bra denna kameran är i förhållande till de andra. Ser man på HD2 vet man ju att kameror skiljer stort i kvalitet mellan tillverkare. Vad gäller minnet så tycker jag att 8GB är för lite (har 32GB på min HD2 och det är nästan fullt) - dock kan man på vissa modeller utöka minnet genom att byta/lägga till ett SD kort och utföra en hard reset.

Mitt tips är dock att avvakta. Inte pga att operativsystemet är dåligt eller saknar features men helt enkelt pga den mediokra hårdvaran som nu lanseras. Alla bygger på samma chipset som HTC's HD2 (dvs. 2 år gammal tech - vilket är _länge_ i denna branchen) och jag tippar att vi kommer se snabbare modeller inom 6 månader. Att Samsung inte använder sig av sin egen Hummingbird processor f.ex. visar att Microsoft och deras OEMer helt enkelt har jobbat häcken av sig för att få ut produkter innan julrushen. Orsaken att vi för närvarande enbart ser QSD8250 baserade lurar är att MS skrivit drivarna och de har helt snöat in sig på en platform för att allt ska fungera prickfritt. Det finns redan processorer med 2x (nyare Snapdragons) och 3x (Hummingbird) prestanda så det är mest troligt dessa som kommer i framtiden - om WP7 tar av vill säga, det är fortfarande alldeles för tidigt att sia om OSet floppar eller inte då det är en helt annan UX än iOS/Android/whatever.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Relik 📜

Äh, är inget att hymla med direkt..

Jag har en Win 7-lur jag fick låna på pressträffen förra veckan (LG Optimus), den har launch-firmware. NDA:n specar bara att inga recensioner (och lite annat) får publiceras innan ett visst datum, korta intryck, bilder och så är inga problem.

Vi satsar på att köra en kort film om Windows Phone 7 nu i veckan om planeringen tillåter.. Är ju egentligen inte SweClockers grej, men nu när vi fick chansen att testa ska vi försöka passa på. Inga löften dock, det är ju någon form av grafikkort som ska rullas ut i veckan med..!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Derox:

Kan ju säga såhär, det var inga utvecklingslurar de testade, och ja det finns NDAer inblandade ;). Tänker inte skriva mer med risk för att outa mina källor, men jag säger bara till TS att testa operativet grundligt innan han köper en mobil med det. Skall man göra med alla mobila operativsystem.

Jag sa inte att det inte fanns NDAer, endast att de som fanns inte stoppade dig från att prata generellt om OS/lur. Eftersom du inte pratar utvecklingslurar gäller det med andra ord någon/några lurar från "lanseringen" i Stockholm förra Måndagen där NDAerna var ännu mindre restriktiva så I call BS.

Lezziter: Jag tycker absolut detta är en Sweclockers grej och ni bör göra ett lite större test än "bara" en video. Gå gärna in i detalj på Xbox Live och Marketplace samt funktionaliteten de [inte] ger med ett Svenskt vs. utländskt LiveID. Hurvida DLNA fungerar mot icke LG produkter är också interessant, skulle inte förvåna mig om de lyckats låsa det till sina egna TV apparater f.ex.

Ang. lanseringen generellt tycker jag det gått fel någonstans. Har pratat med flertalet säljare sedan den 11e och ingen (inte engång Tre's företagssupport) har någon aning om när/vilka telefoner dyker upp, hur mycket de kommer kosta eller varför man inte kan förbooka dem ännu. Jämför man med f.ex. England så har operatörer börjat ta preorders och lägga ut fullständiga specs.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Hörru du du! Vem är det du kallar för troll?
OP = Operating procedure?
I vilket fall som helst så dominerar Nokia. De uppfann fenomenet smartphone FFS. Jag förstår inte alls hur du tänker. Det enda negativa jag kan tänka på är att de är helt värdelösa med att stödja andra plattformar än Windows.
Men det är nästan förlåtet när det står Made in Salo, Finland när man öppnar batteriluckan.

OS= Operativ System ska det vara.

Och ja Nokia är stora på Smartphone marknaden. Men jag har aldrig hört folk klaga mer på Symbian i mitt hela liv. Jag har ägt en Nokia med Symbian och fy fan vilken skit.
Näh Nokia konkar snart om inte Symbian 3 gör nått storartat. Sen så hör jag ingen som köper Symbian lurar längre runt min bekanskap. Det är Android eller Iphone som gäller för hela slaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Hörru du du! Vem är det du kallar för troll?

dig kanske?

Skrivet av HarmlessWarrior:

OP = Operating procedure?
I vilket fall som helst så dominerar Nokia. De uppfann fenomenet smartphone FFS. Jag förstår inte alls hur du tänker. Det enda negativa jag kan tänka på är att de är helt värdelösa med att stödja andra plattformar än Windows.
Men det är nästan förlåtet när det står Made in Salo, Finland när man öppnar batteriluckan.

Sphere Corporation lanserade den största persondatorn, därför är det dom som dominerar Persondator marknaden!

Permalänk
Medlem

Jag börjar faktiskt blir mer och mer sugen på en LG E900 Optimus 7, då den är drygt 1.400:- billigare än Samsungen. Jag har tyvärr aldrig haft en en mobiltelefon från LG, så jag undrar om ni har några generell uppfattning om LGs mobiltelefoner, samt modellen i fråga? Innehållet verkar ju vara i princip identisk med modellerna från Samsung och HTC.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Jag börjar faktiskt blir mer och mer sugen på en LG E900 Optimus 7, då den är drygt 1.400:- billigare än Samsungen. Jag har tyvärr aldrig haft en en mobiltelefon från LG, så jag undrar om ni har några generell uppfattning om LGs mobiltelefoner, samt modellen i fråga? Innehållet verkar ju vara i princip identisk med modellerna från Samsung och HTC.

Jag var också inne på den ett tag men tycker den ser väldigt mycket mer plastig ut än de andra. Sen är det en ganska dassig TFT LCD på LG's jämfört med Super LCD på HTC och Super AMOLED på Samsung. DLNA är iofs väldigt trevligt men jag hoppas att det kommer till övriga telefoner senare.

HTC säljer SDHC-kort som tillbehör till HD7 och Trophy så jag antar att ryktena var sanna gällande expanderbart minne. Jag var inställd på Mozart ett tag också men den verkar inte ha den möjligheten tyvärr. Det säljs iaf inget minne till den via HTC vilket borde bekräfta hur det ligger till.

Permalänk
Medlem

Har någon hittat något om när vi kan tänkas att få köpa en WP7 telefon med abonnemang i Sverige? Tycker att alla är väldigt tysta om det (även tre som skulle vara lanseringspartner).

Permalänk
Medlem

LGn har plötsligt blivit 150:- billigare. Nu börjar det verkligen klia i köpfingret. Jag kan bara inte bestämma mig om Samsungens AMOLED-skärm är värd drygt 1500:-.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64