Produkter kopplade till tråden
Produkt (14 st) Bästa pris Betyg
HTC 8S (Mobiltelefoner) 2495:- 5
HTC 8X (Mobiltelefoner) 1983:- 7.94
HTC Titan (Mobiltelefoner) 9.27
Huawei Ascend W1 (Mobiltelefoner) 995:-
Nokia Lumia 520 (Mobiltelefoner) 699:- 9.07
Nokia Lumia 620 (Mobiltelefoner) 1599:- 8.32
Nokia Lumia 710 (Mobiltelefoner) 2005:- 7.56
Nokia Lumia 720 (Mobiltelefoner) 2795:- 6.63
Nokia Lumia 800 (Mobiltelefoner) 2589:- 8.54
Nokia Lumia 820 (Mobiltelefoner) 2880:- 8.42
Nokia Lumia 920 (Mobiltelefoner) 2290:- 8.86
Nokia Lumia 925 (Mobiltelefoner) 2270:- 8.3
Samsung Ativ S GT-i8750 16GB (Mobiltelefoner) 4455:- 8.71
Samsung Omnia W GT-i8350 (Mobiltelefoner) 1499:- 8
Sidan 189 av 189 « Första 89139179186187188 189

Verktyg Visningsval
2014-07-28, 15:03   #5641

Spindel

Medlem

Spindels avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2003

Bredbandskollen på G till Windows Phone:
Citat:
Hej!

Tack för ditt mejl!

Vi håller på att utveckla Bredbandskollen för Windows Phone, en betaversion kommer under 2014. Är du intresserad att vara med och betatesta så meddela oss på support@bredbandskollen.se så hör vi av oss så fort vi har en version klar.
2014-07-28, 17:45   #5642

Telepati

Medlem

Registrerad: jan 2013

Är det någon insatt som vet ifall aptX funkar bäst om båda enheterna har samma BT-version? För nästan alla mobiler har ju idag 4.0 men det är vanliga är 3.0 eller lägre, på ex hörlurar, även om det också finns 4.0 där med. På portabla högtalare är det också vanligare med lägre. Vilket får mig att tro att sändarens version, 4.0 spelar in, eller så är det sekundärt?

Blir själva tekniken bättre ju högre upp man kommer, eller har det mer med andra saker att göra, tänker främst på att enheter med BT 2.1 finns med aptX, men att BT-versionen mer inverkar på andra saker som avstånd och sådant, alltså ingen direkt konkret inverkan på aptX.

Rätt eller fel?
Telepati är inte uppkopplad
igår, 03:03   #5643

Wickman

Medlem

Registrerad: aug 2013

Angående diskussionen om aptX.

AtpX är ju en CODEC, dvs en drös algoritmer som hanterar ljud och som alltså är helt mjukvarubaserad. Alla telefoner (sändare) med Bluetooth som har denna CODEC installerad kommer att fungera med motsvarande mottagare.

Att vissa tror att det är helt hårdvarubaserat beror nog på att mottagarna (hörlurarna, högtalarna osv.) måste ha denna mjukvara inbränd i sin firmware vid köpet för att det ska fungera. Man kan ju inte uppdatera hörlurarna mjukvarumässigt så att säga. Annat är det ju med telefoner och datorer, dessa kan man uppdatera mjukvarumässigt när som helst.

Angående Bluetooth-version ska denna inte ha någon betydelse. Här handlar det bara om vilken kvalitet i själva överföringen man får. (hur lång räckvidd, hur mycket ström som dras osv.)

Wickman är inte uppkopplad
igår, 09:31   #5644

johnjensen

Medlem

johnjensens avatar

Plats: Borås

Registrerad: apr 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Wickman Visa inlägg

AtpX är ju en CODEC, dvs en drös algoritmer som hanterar ljud och som alltså är helt mjukvarubaserad. Alla telefoner (sändare) med Bluetooth som har denna CODEC installerad kommer att fungera med motsvarande mottagare.

Att vissa tror att det är helt hårdvarubaserat beror nog på att mottagarna (hörlurarna, högtalarna osv.) måste ha denna mjukvara inbränd i sin firmware vid köpet för att det ska fungera. Man kan ju inte uppdatera hörlurarna mjukvarumässigt så att säga. Annat är det ju med telefoner och datorer, dessa kan man uppdatera mjukvarumässigt när som helst.

Angående Bluetooth-version ska denna inte ha någon betydelse. Här handlar det bara om vilken kvalitet i själva överföringen man får. (hur lång räckvidd, hur mycket ström som dras osv.)

Bra Wickman så har vi rett ut detta. Apt-X är en kodek som har tagits fram för att minska de kvalitetsförluster som bluetooth A2DP-överföring medför jämfört med kabelöverföring. Patenterad mjukvara och kanske därför Apple inte vill släppa in det i sina apparater eller så håller de på att utveckla ett eget anpassade till nya iPrylar.

Jo skillnad är det. Tex kan jag inte lyssna på musik från min Lumia 1520 till mina Sennheiser MM 450-X efter att haft mobil med Apt-X. Främst basen och mellanregistret låter konstigt så köpte mig ett par hörlurar med sladd. Blir att använda mina MM450 med brusdämpning till att endast lyssna på nyheterna i bilen på väg till jobbet så lite nytta av de 2 000 kronorna.

Angående Bluetooth högtalare tog jag fram denna lista från prisjakt med högtalare med Apt-X. Blir att titta på den när stödet kommer till Lumia 1520:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...rank#prodlista
Ny på Windows Phone. Nokia Lumia 1520. Har en ordinär dator jag byggt själv. Ivy Bridge I7-K, Corsairs vattenkylning som jag anser är ett fuskbygge men relativt tyst, frånsett pump, och Corsair 720 W nätaggregat med medföljande coilwhine (hög frekvent nästan ohörbar ton). Dock nöjd med deras chassi. Grafikkortet ett gammalt Asus GTX 680 DirectCU II TOP, tyst som attan.
johnjensen är inte uppkopplad
igår, 10:48   #5645

Hakangbg

Medlem

Registrerad: jul 2014

Cyan till 920

Sådär då var telefonen återställd till Black ifrån DP 8.1
Undrar om man kommer åt backup'en jag gjorde i 8.1 innan nergraderingen då jag har cyan i telefonen ?
Nu får dom släppa den där rackarns Cyan till 920....
Hakangbg är inte uppkopplad
igår, 11:06   #5646

Hymer

Medlem

Registrerad: jun 2007

Har cyan kommit till 1520? Måste man ändra region för att få ner den?
|Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770 @ 4,7| 16GB Kingston HyperX Beast 2400mhz| Crossfire 290X | Team Dark 240gb & Seagate 600 480gb| Antec High Current gamer 900W| Xigmatek elysium| Asus Xonar Essence ST| Sennheiser HD598| Naos 8200| Qpad Mk85| Samsung U28D590D 4K|
Hymer är inte uppkopplad
igår, 11:11   #5647

betan

Medlem

Registrerad: okt 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hakangbg Visa inlägg
Undrar om man kommer åt backup'en jag gjorde i 8.1 innan nergraderingen då jag har cyan i telefonen ?
Efter att du har uppdaterat till 8.1 måste du göra en hard reset. Under proceduren att sätta upp telefonen igen frågar den om du vill använda en backup och då kan du använda den du gjorde i DP.

Skickades från m.sweclockers.com
betan är uppkopplad nu
igår, 11:13   #5648

betan

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hymer Visa inlägg
Har cyan kommit till 1520? Måste man ändra region för att få ner den?
Vet ej, men du kan inte byta region för att få uppdateringen tidigare.

betan är uppkopplad nu
igår, 11:21   #5649

Telepati

Medlem

Citat:
Du har nedgraderat från 8.1 till Black. Black är FW och det andra är OS-versionen.

Du säger att du har Cyan i luren men säger också att de måste släppa Cyan till 920?
igår, 11:23   #5650

Hakangbg

Medlem

Ok , tack för svaret
igår, 11:32   #5651

Telepati

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Wickman Visa inlägg

Det kräver ju uppenbarligen en viss hårdvara, annars hade ju fler haft den. På samma sätt som Cyan är helt mjukvarubaserad med kräver en viss hårdvara för att kunna dra nytta av alla mjukvarufunktioner. Hade hårdvaran varit betydelselös hade alla fått hela Cyan och inte bara 1520, av de som redan fanns, borträknat 930.

Och varför ska det inte kunna gå att uppdatera hörlurar, högtalare, om de har mjukvara, de vi pratar om är ju trådlösa och har en usb-ingång precis som telefonen, dessutom ligger det ute updates till portabla på Navifirm?

Så utan rätt hårdvara är denna mjukvara värdelös. Den är beroende av rätt hårdvara för att kunna fungera.
igår, 11:42   #5652

Hakangbg

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Telepati Visa inlägg
Du har nedgraderat från 8.1 till Black. Black är FW och det andra är OS-versionen.

Du säger att du har Cyan i luren men säger också att de måste släppa Cyan till 920?
Nä , det sa jag inte
Det tycks mej som du vill missförstå ibland...
Jag har Black med WP 8.0 och det jag undrade var om efter jag har uppgraderar till Cyan med WP 8.1 kommer åt den backup'en jag gjorde då jag hade DP WP 8.1
Och det fick jag ju ett bra svar på
igår, 11:45   #5653

betan

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Telepati Visa inlägg
Det kräver ju uppenbarligen en viss hårdvara, annars hade ju fler haft den. På samma sätt som Cyan är helt mjukvarubaserad med kräver en viss hårdvara för att kunna dra nytta av alla mjukvarufunktioner. Hade hårdvaran varit betydelselös hade alla fått hela Cyan och inte bara 1520, av de som redan fanns, borträknat 930.

Och varför ska det inte kunna gå att uppdatera hörlurar, högtalare, om de har mjukvara, de vi pratar om är ju trådlösa och har en usb-ingång precis som telefonen, dessutom ligger det ute updates till portabla på Navifirm?

Så utan rätt hårdvara är denna mjukvara värdelös. Den är beroende av rätt hårdvara för att kunna fungera.
Aptx år bara en algoritm för att komprimera ljudet i telefonen och sedan dekomprimera i hörlurarna. Det har inte med hårdvara i telefonen att göra, största anledning till att fler inte har det lär vara licenspengar. CSR vill ha lite för varje enhet som har stöd för aptX. Det är inte så enkelt som att alla skulle använda det bara för att det är möjligt.

Hörlurarna kanske bör ha en lite kraftigare CPU för att dekomprimera ljudet bra, det vet jag inte.

betan är uppkopplad nu
igår, 11:48   #5654

Telepati

Medlem

Citat:
Nä , det sa jag inte
Det tycks mej som du vill missförstå ibland...
Jag har Black med WP 8.0 och det jag undrade var om efter jag har uppgraderar till Cyan med WP 8.1 kommer åt den backup'en jag gjorde då jag hade DP WP 8.1
Och det fick jag ju ett bra svar på
Du skrev "då jag har Cyan i luren" och det tolkade jag som det står, men du menade när jag har Cyan i luren, förstår jag nu.

Cyan har inget speciellt till 920, och inte heller till min 1020, utan det är endast 1520 som får ut de bästa bitarna. Så du vet
igår, 11:54   #5655

Telepati

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av betan Visa inlägg
Aptx år bara en algoritm för att komprimera ljudet i telefonen och sedan dekomprimera i hörlurarna. Det har inte med hårdvara i telefonen att göra, största anledning till att fler inte har det lär vara licenspengar. CSR vill ha lite för varje enhet som har stöd för aptX. Det är inte så enkelt som att alla skulle använda det bara för att det är möjligt.

Hörlurarna kanske bör ha en lite kraftigare CPU för att dekomprimera ljudet bra, det vet jag inte.

Jag vet att det är en ren mjukvara. Men det är Android också, men funkar det likadant på alla lurar oavsett hårdvara? Nej.

IOS8 är också mjukvara, kommer den funka lika bra på en 4S som på en iPhone 6? Nej. 4 och 3GS får den inte ens då de inte har hårdvara nog att kunna driva den.

Cyan är också en mjukvara, men som kräver sin hårdvara. Varför fick inte alla Lumior 8.0? Finns hur många exempel som helst.

Bara för att det är en mjukvara så betyder inte det att den är oberoende av hårdvaran, snarare tvärtom.

Så denna mjukvara är inte unik utan den behöver också sin hårdvara för att funka.

Som om licenspengarna är det stora hindret, när ljudet ska vara så oerhört mycket bättre.

Citat:
.CSR vill ha lite för varje enhet som har stöd för aptX
Som har stöd? Vadå för stöd?

LG G3 verkar vara LGs första. LG bästa lur också va? Sony kör det på sina Z-versioner, hyfsade de också. Blackberry på sina senaste. Moto är väl ganska ny.

HTC och Samsung har det på flest och just HTC är ju kända för att lägga mycket fokus på ljudet.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av johnjensen Visa inlägg
Trodde aptX var en hårdvarugrej. Hade denna Bluetooth teknik på min Samsung Galaxy S3 och saknar den fast Samsung buggat till detta rejält i god Samsungstil (hackade om man inte även kopplade till en till Bluetooth-pryl ifall GPS var påslaget).
Här ovan tycker jag han beskriver att hårdvaran ibland strulade och orsakade problem. Varför strulade det annars? Hårdvaran verkade inte klara av att driva GPS och denna mjukvara samtidigt.

Verkar ha funnits i 25 år men 2011 intog den första mobilen detta, Samsung. Så inom mobil verkar det vara nyast. Till hörlurarna kom det 2009 och det var Sennheiser. Liksom inga små företag som börjar med inom respektive. Man kan väl nästan säga att Samsung var herre på täppan jämte Apple 2011 och det lilla jag kan om hörlurar så är väl Sennheiser också en i toppen av det segmentet?

Senast redigerad av Telepati igår klockan 12:26.
igår, 12:42   #5656

Telepati

Medlem

Nu är 1320 igång, så nästa blir väl 1020 och 920, verkar som det går något fortare nu. Massa länder fick 120 igår och idag. Hoppas de släpper på gasen så vi kan gå vidare. Jag vill ha 8.1 GDR1 som ska komma i Augusti, den verkar ju vara mer spännande.

1320 verkar ha passerat 1520, då den finns på fler ställen men kom såpass nyligen. Skumt.
igår, 14:40   #5657

Telepati

Medlem

En fördel som jag anser att WP har är att de verkar jobba med utvecklingen, alltså stödja Miracast som väldigt många av de nya Tv (de i framkant) stödjer, plus många andra enheter, de kör på atpX, som Panasonic, som varit ledande inom TV, också kör med i sina nya, och MC, medan ex Apple utesluter båda dessa vilket blir att de stänger dörren mot övriga enheter, och blir ännu mer isolerade. De ska ha egna lösningar på allt, och så länge övriga marknaden kör sitt race så är det nog bra att WP hänger på där.

Google är ett bra exempel som har sin egen Chromecast men ger även stöd åt MC, så de anpassar sig betydligt bättre. Och enligt en ny undersökning så är det till Android som WP tappar flest folk till, så att anamma dem är nog inte helt fel.

Man ser ju en tydligt tecken på att även om nu MS har lagt in stöd för Miracast i W8.1 så är det inte alla datorer som hanterar det. Samma gäller telefoner. Och samma lär säkert gälla aptX. Men bra iaf att mjukvaran finns, så är det upp till var och en och ha en lur som tar emot det.

Senast redigerad av Telepati igår klockan 15:44.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Senaste privatannonserna

Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes

Sök jobb