Citat:
Ursprungligen inskrivet av
bjornhallberg
Så ... nu kan ni blunda för här kommer det mer beska droppar ...
Jag kan för min del inte begripa varför WP-folket över lag är så negativt inställda till förbättringar av OS:et. Är det inte bättre att driva på för att få till en mjukvara som krossar konkurrenterna? Multi-tasking vill ni inte ha. Ej heller snabbare hårdvara. Tvärtom betalar ni gärna mer för sämre hårdvara och återvunna Android-lurar. Inte heller bryr ni er om att mjukvaran är låst. För mig som står utanför och betraktar utvecklingen så drar man ju öronen åt sig. När man köper en telefon får man ju ett helt ekosystem och där ingår andra användare. Man blir ju lite skeptisk minst sagt till plattformens framtid med de premisserna. När man sedan klagar så blir man kallad troll (eller bannad vilket hände mig på en stor WP-blogg).
Äger ej en smartphone själv idag men har erfarenhet från Symbian, som iaf har ordentlig multi-tasking trots att det är gammalt som gatan. Jag var initialt rätt taggad på WP7, men efter ett par månader av research har jag minst sagt fått dåliga vibbar. Tro mig, jag hade verkligen önskat att WP7 tagit en annan väg. Det hade nog inte varit sämre för försäljningssiffrorna heller om vi säger så.
Det är ju inte så mycket att vi inte vill se någon förbättring som det är att alla Android fanboys kommer och klagar över hur dåligt WP7 är för att det inte har Dual Core eller full multitasking.
Angående Dual Core så är jag inte särskilt negativ mot det i grunden men det känns som att de flesta ändå inte kan motivera varför en Dual Core processor behövs idag. I WP7 som flyter alldeles utmärkt även på även den gamla hårdvaran så känns det inte lika viktigt.
Jag erkänner att det finns förbättringar som kan göras i multitasking systemet men här så måste man gå försiktigt framåt. Android gick med metoden full multitasking för allt redan från början vilket innebär att appar kan ligga och dra onödiga resurser i bakgrunden.
Det kan påverka batteriet ganska mycket. Jag tycker dock att multitasking systemet idag är ganska så kraftigt ändå och jag tror att det är ungefär lika bra som iPhones system.
Om vi kollar på lite fakta så kan utvecklare skapa bakgrundstjänster som gör något varje timme eller körs vid en speciell tid. Det finns dessutom ett 'slot' som kan köras hela tiden som är anpassat för musikapplikationer.
När nan går ifrån en app så kommer den att pausas på ett sätt så att det inte kan använda processorn men allt ligger kvar i minnet, så appen återupptas direkt. Man kan sedan enkelt komma åt de senaste apparna där man senast lämnade dem genom att hålla inne back knappen för att komma till fast app switching.
Sen om du tror att det här har något med försäljningssiffrorna att göra så tror ju jag att det har mer att göra med att Microsoft verkar helt lagt ner sin marknadsförings avdelning...
Skickades från m.sweclockers.com