War Z och Day Z... hur uttalar ni det?!

Permalänk
Medlem

War Z och Day Z... hur uttalar ni det?!

Hur uttalar ni detta egentligen? Man blir ju en liten språkpolis när ens ungar kommer och tjatar om "C"
är ju bokstaven "Z" alltså zed!!!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Uttalar det såhär: Dejsee

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Hur uttalar ni detta egentligen? Man blir ju en liten språkpolis när ens ungar kommer och tjatar om "C"
är ju bokstaven "Z" alltså zed!!!

Z uttalas som Zed av Kanadensare, C av Britter och Jänkare, har jag märkt själv då...

Någon lärare eller bättre kunnig kanske vill yttra sig.

Själv säger jag C.

Permalänk
Medlem

Z kan uttalas både "Zi" och "Zed". Beror helt enktelt på vart man är.

Brukar säga antingen Day-si eller days. Om det är rätt eller fel är ju en annan femma.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Däääjjs.

Permalänk
Medlem

Säger DayC eller Dayzed beroende på vem jag pratar med.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Day cee & war cee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Z uttalas som Zed av Kanadensare, C av Britter och Jänkare, har jag märkt själv då...

Någon lärare eller bättre kunnig kanske vill yttra sig.

Själv säger jag C.

britter säger DayZed

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Kanada, USA eller England... jag kan sätta mitt högra avtryckarfinger att det "bör" / ska "vara" zed.
ett google exempel. http://translate.google.se/?hl=sv&tab=wT#sv/en/war%20z%20och%...
t.o.m min äckliga språkpolis till fru (lärare som rättar mig dagligen höjer på ögonbrynen över "day ciiii"
Som sagt... jag brukar inte bry mig men jag stör mig att min son säger att jag borde ha gått i skolan (vill vrida nacken av honom)

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Kanada, USA eller England... jag kan sätta mitt högra avtryckarfinger att det "bör" / ska "vara" zed.
ett google exempel. http://translate.google.se/?hl=sv&tab=wT#sv/en/war%20z%20och%...
t.o.m min äckliga språkpolis till fru (lärare som rättar mig dagligen höjer på ögonbrynen över "day ciiii"
Som sagt... jag brukar inte bry mig men jag stör mig att min son säger att jag borde ha gått i skolan (vill vrida nacken av han)

honom*

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Tack! Du har alldeles rätt lite irriterad bara och missade det.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Hur uttalar ni detta egentligen? Man blir ju en liten språkpolis när ens ungar kommer och tjatar om "C"
är ju bokstaven "Z" alltså zed!!!

Ni har inte sett på Stargate Atlantis?

McKAY: We need the Zed P M to power the Gate.
O'NEILL: What?
JACKSON: Zee P M He's, uh, he's Canadian.
O'NEILL (sympathetically to McKAY): I'm sorry.

Så båda är korrekt "engelska" men med dialektala skillnader, ungefär som tranquillity (med två L ) stavas tranquility (med ett L) i "amerikansk" engelska (om jag nu inte vände på det och det är tvärtom)

Permalänk
Medlem

USA: Zee

Kanada: Zed

Storbritannien: Zed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Kanada, USA eller England... jag kan sätta mitt högra avtryckarfinger att det "bör" / ska "vara" zed.
ett google exempel. http://translate.google.se/?hl=sv&tab=wT#sv/en/war%20z%20och%...
t.o.m min äckliga språkpolis till fru (lärare som rättar mig dagligen höjer på ögonbrynen över "day ciiii"
Som sagt... jag brukar inte bry mig men jag stör mig att min son säger att jag borde ha gått i skolan (vill vrida nacken av honom)

Med Amerikansk engelska bör Z uttalas som "si", åtminstone enligt Wikipedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Tack! Du har alldeles rätt lite irriterad bara och missade det.

Haha, jag jävlades bara litegrann för att du sa att du blev irriterad när din son klagade på att du skrev/sa fel!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Fast nu bor vi väl i sverige och då blir det väl: Dag Zäta och Krig Zäta, iaf så jag brukar säga.

Permalänk
Medlem

Dey cee

E är ganska logiskt, skulle man säga ett rent A som i Albert skulle ordet "day" låta ganska bondigt.

Och Var cee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

britter säger DayZed

Inte alla, lyssna på Frankieonpcin1080p . Han är britt men säger Daycee.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

Uttalar bägge med Z som "zäta", alltså det svenska uttalet. Day zäta och War zäta helt enkelt. xD Tror min polare också gör det, förutom den största zombie fanatikern av de alla som säger DayCee.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Är ju australiensare som gjort moden, han talar väl som han förmår!

Permalänk
Medlem

Säger Day Zäta och War Zäta

Permalänk
Medlem

däjsee

säger inte rocket days btw? (däjs typ)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

"Day ced"

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ni har inte sett på Stargate Atlantis?

McKAY: We need the Zed P M to power the Gate.
O'NEILL: What?
JACKSON: Zee P M He's, uh, he's Canadian.
O'NEILL (sympathetically to McKAY): I'm sorry.

Så båda är korrekt "engelska" men med dialektala skillnader, ungefär som tranquillity (med två L ) stavas tranquility (med ett L) i "amerikansk" engelska (om jag nu inte vände på det och det är tvärtom)

Detta var det första jag tänkte på när jag läste tråden xD

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Zee. Amerikansk Engelska.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

när man säger day ced låter det nästan som they said enligt mig ..

själv säger jag days eller day see/cee/zee

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Inaktiv

Day/war säta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv ser jag det som Day"C" iom att Z är ett akronym som jag ser det iaf på Zombie och därav är det ett akronym och inte en bokstav i uttalet, t.ex. säger man ju D M "C" och inte D M Zed (Demilitarized Zone), men det är ju en smaksak antar jag.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Cee.

Båda valen är korrekta.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Inte för att det är viktigt men jag säger War Zet och Day Zet då Z uttalas zet på engelska.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold