Assassins Creed IV Black Flag

Permalänk
Inaktiv

Assassins Creed IV Black Flag

Tja , förbokade Assassins Creed från Webhallen. Får man det samma dag som spelet släpps eller skickar dom spelet samma dag?

Permalänk
Medlem

Du får det samma dag.

Permalänk
Medlem

Patetiska priser på black flag, billigast 488(?, spelbutiken). Ex gick xboxversionen att få 50 kr billigare. Dålig port lär det vara också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Patetiska priser på black flag, billigast 488(?, spelbutiken). Ex gick xboxversionen att få 50 kr billigare. Dålig port lär det vara också.

Dålig port? Har inga problem alls med spelet, flyter på bra
Riktigt bra spel, för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Någon som vet om spelet kommer vara tillgängligt i Playstation store vid release?

Permalänk
Medlem

Får själv aldrig över 30fps oavsett inställning. Så jo det är en dålig port.
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20131120/assassin-creed-iv-...

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Dålig port? Har inga problem alls med spelet, flyter på bra
Riktigt bra spel, för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja med SLI-titan får man väl anta det om det nu inte skulle haft problem med just SLI.

Syftar i övrigt på rapporteringar som dessa
http://www.dsogaming.com/pc-performance-analyses/assassins-cr...
http://www.gamereactor.se/nyheter/133584/Ubisoft%3A+PC-optime...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Får själv aldrig över 30fps oavsett inställning. Så jo det är en dålig port.

Jag får 60 fps väldigt stabilt, dock kan jag inte få mer än 60 fps hur jag än försöker.

Har sett sämre portningar om jag ska vara ärlig, dock så är spelet väldigt krävande med allt i ultra (ett GTX 780 hade inte gett 60 fps stabilt), och spelet har bara stöd för två kärnor verkar det som.

Edit: AC3 var en sämre portning tycker jag, upplevde småhack hela tiden, nästan som microstuttering, oavsett om jag körde med ett kort eller två.
Sen så fick det mina GTX 670 SLI att gå på knä, i synnerhet i städerna.

Skrivet av dannesthlm:

Patetiska priser på black flag, billigast 488(?, spelbutiken). Ex gick xboxversionen att få 50 kr billigare. Dålig port lär det vara också.

Har sålts ganska många AC4-kopior här på SweCmarknaden de senaste veckorna för runt 150-200:-.
Sålde själv en.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Patetiska priser på black flag, billigast 488(?, spelbutiken). Ex gick xboxversionen att få 50 kr billigare. Dålig port lär det vara också.

Whut?
Spelbutiken kostar ju 348 kr? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1724553

Kostar T.o.m. mindre på Elgiganten för "Special edition"
http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/pc-mac-spel/PC...

Permalänk

Så dyrt är det väl inte? Tycker det är mer rimliga priser än andra spel finns ju för 300-400kr i de flesta butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Får själv aldrig över 30fps oavsett inställning. Så jo det är en dålig port.
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20131120/assassin-creed-iv-...

Jag hade också 30FPS tills jag stängde av V-Sync. Nu ligger jag mellan ~45-60FPS med fullt på allt förutom AA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Får själv aldrig över 30fps oavsett inställning. Så jo det är en dålig port.
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20131120/assassin-creed-iv-...

Tänk på att de testade med gamla drivrutiner, de nya gör stor skillnad

Permalänk
Medlem

Flyter på riktigt bra i Full HD med allt på högsta, oftas runt 60fps vilket också är högst då det är låst på 60fps, som lägst har jag sett runt 50fps så flytet är fint, tycker inte det är en dålig portning alls, jag har inga drivrutins problem eller krascher (använder senaste 331.82 rutinen) Flyter bättre än AC3 där fpsn kan dippa ibland utan någon anledning.

Det är en stor skillnad i utseende mot Xbox 360/PS3 så med tanke på hur bra det flyter och lite problem/buggar samt hur snyggt det är så är portningen riktigt bra.

Black Flag är det snyggaste AC spel som kommit ut hittills, varvade spelet tidigare idag och tog ca 30 timmar,har kört konstant sedan den 19e vid släppet, (förutom på natten såklart) men har inte gjort alla sido uppdrag ännu så man kan nog spela 40 timmar innan allt är gjort, det är valuta för pengarna

Tycker nog även att Black Flag är det roligaste AC spelet som kommit ut med AC2 på andra plats, både Brotherhood och Revelation på delad tredje plats med 3an näst sist och 1an sist.

Så jag gillade verkligen Black Flag.

Permalänk
Medlem

Flyter fint med stabila 60 fps, allt på max. Använder de nya drivisarna 331.82

Och precis som vanligt så överträffar det nya Assassins Creed det gamla, detta är nog det bästa hittills i serien och det största.

I övrigt så är spelet låst till 60 Hz (PC), försökte ändra till 120 Hz i settings ini filen men det gjorde ingen skillnad.
Det står i display inställningarna i spelet att det är 1920x1080@120Hz efter editeringen i filen, men rivatuner säger att det fortfarande är 60 fps genom OSD. Ubisoft supporten har bekräftat att de är medvetna om problemet och skall se om det kan fixa det med någon patch.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

För er med Nvidia-kort så har de sagt att det kommer en patch som lägger till PhysX-effekter i Assassin's Creed IV: Black Flag.
http://www.geforce.com/whats-new/guides/assassins-creed-iv-bl...
Kanske inte är någon nyhet, men jag hade inte sett det förut i alla fall.

I övrigt är det en guide till inställningar och effekter i ACIV:BF också, med en matris med rekommenderade inställningar för olika kort i slutet.

Citat:

NVIDIA GPU-Accelerated PhysX Effects

If you played Batman: Arkham Origins, or checked out our Batman: Arkham Origins Graphics & Performance Guide, you’ll have seen the game-changing benefits our new GPU-accelerated PhysX APEX Particle system brought to the Batman prequel. In the not too distant future, an Assassin’s Creed IV: Black Flag game update will introduce APEX Particles that are manipulated by external forces such as gravity, wind, character movement, and explosions, courtesy of the APEX Turbulence system.

As in Batman: Arkham Origins, Assassin’s Creed IV’s APEX Particles will be further enhanced by the addition of Particle Shadow Mapping (PSM), which enables select particle effects to cast shadows, and self-shadow one another. This is particularly beneficial for thick, heavy smoke effects, such as Kenway’s smoke bomb, instantly emphasizing the density of the effect to the viewer, further increasing image quality.

Permalänk
Jubileumsmästare

Har stött på ett stort problem i spelet, inte helt oväntat.
Lirade några timmar igår utan problem, sov, vaknade, och tänkte fortsätta spela nu idag. Helt plötsligt kan jag inte styra karaktären när jag laddat spelet. Varför? Jo, därför att spelet accepterar bara en kontroller nu helt plötsligt. Jag kan alltså inte röra mig med WASD utan måste använda styrspak, samt XYAB för att göra någonting ö.h.t.

Någon som vet hur man ändrar till keyboard/mouse? Har letat utan resultat än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Whut?
Spelbutiken kostar ju 348 kr? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1724553

Kostar T.o.m. mindre på Elgiganten för "Special edition"
http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/pc-mac-spel/PC...

OK, jag tittade tydligen på något som hette Nordic Edition som kostade som jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Och precis som vanligt så överträffar det nya Assassins Creed det gamla, detta är nog det bästa hittills i serien och det största.

Det där låter lovande. Jag gillade 1:an men det var lite för litet och alldeles för repetitivt. 2:an och Brotherhood var grymt bra. Reveleation spelade jag aldrig, trean orkade jag inte spela speciellt länge. Ser fram emot Black Flag på nya datorn!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av bandite:

Det där låter lovande. Jag gillade 1:an men det var lite för litet och alldeles för repetitivt. 2:an och Brotherhood var grymt bra. Reveleation spelade jag aldrig, trean orkade jag inte spela speciellt länge. Ser fram emot Black Flag på nya datorn!

Revelation är ett måste att spela.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Får själv aldrig över 30fps oavsett inställning. Så jo det är en dålig port.
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20131120/assassin-creed-iv-...

Skrivet av Zerpej:

Jag hade också 30FPS tills jag stängde av V-Sync. Nu ligger jag mellan ~45-60FPS med fullt på allt förutom AA

Jag har Vsync på och får 60fps

Spelet är bra men handkontrollerna tycker jag inte om. Hoppar t ex in i en hög med halm men så får Edward för sig att hoppa ur den mitt framför en vakt. GG :/

Sen undrar jag om man måste starta om spelet för att få andra AA inställningar att fungera för jag ser inte stor skillnad mellan FXAA och 4xMSAA. I BF4 t ex är skillnaden gigantisk.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Ja med SLI-titan får man väl anta det om det nu inte skulle haft problem med just SLI.

Syftar i övrigt på rapporteringar som dessa
http://www.dsogaming.com/pc-performance-analyses/assassins-cr...
http://www.gamereactor.se/nyheter/133584/Ubisoft%3A+PC-optime...

SLI Titans i all ära, men nu spelar jag också i en upplösning som motsvarar 3,3st 1080p-skärmar. Mindre än ett Titan per skärm, om man så vill utrycka sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Får själv aldrig över 30fps oavsett inställning. Så jo det är en dålig port.
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20131120/assassin-creed-iv-...

V-sync är igång per default, stäng av det om du inte redan har gjort det

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har Vsync på och får 60fps

Spelet är bra men handkontrollerna tycker jag inte om. Hoppar t ex in i en hög med halm men så får Edward för sig att hoppa ur den mitt framför en vakt. GG :/

Sen undrar jag om man måste starta om spelet för att få andra AA inställningar att fungera för jag ser inte stor skillnad mellan FXAA och 4xMSAA. I BF4 t ex är skillnaden gigantisk.

kör du med xbox 360 kontroll? hade tänkt att testa det på TVn men om det inte fungerar bra var det ju tråkigt...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Det där låter lovande. Jag gillade 1:an men det var lite för litet och alldeles för repetitivt. 2:an och Brotherhood var grymt bra. Reveleation spelade jag aldrig, trean orkade jag inte spela speciellt länge. Ser fram emot Black Flag på nya datorn!

Skrivet av Gilgamesh:

Revelation är ett måste att spela.

Helt klart, har man kört 1+2 så måste man köra Revelation och Brotherhood, är ett måste så man får följa Enzios hela story, båda är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Dålig port? Har inga problem alls med spelet, flyter på bra
Riktigt bra spel, för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är en dålig port. Jag har GTX780 och fps dimper ofta ner under 40. Enligt Afterburner använder spelet bara en CPU-kärna som ligger konstant på 100%, vilket direkt flaskar g-kortet, med resten av kärnorna på runt 10%. Verkar helt löjligt. Inget annat modernt spel, port eller ej, som jag spelat beter sig så.

EDIT:
Och för de som inte håller med:

"The new platforms are a lot closer to PC, so my engineers could do the R&D on PC and we knew it would work fairly easily on next-gen platforms. It needed to be adapted, but everything does.

It's always a question of compromise about the effect, how it looks, and the performance it takes from the system. On PC, usually you don't really care about the performance, because the idea is that if it's not [running] fast enough, you buy a bigger GPU. Once you get on console, you can't have this approach."

- Sylvain Trottier, exekutiv producent för AC4: Black Flag (taget från Edge)

Spelet är alltså inte optimerat i närheten av vad de lovade. Ubisoft does it again. Och det kommer troligtvis bli samma visa med Watch Dogs.

EDIT_2:
Jag ska också tillägga att spelet verkar väldigt väldigt lovande i övrigt : )

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Själv är jag sjukligt taggad. Min skull edition skickades igår från spelbutiken och hoppas jag får det idag! Xboxhandkontroll kopplad till datorn, 42" LED tv redo och en skön stol väntar på mig min skull edition

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

kör du med xbox 360 kontroll? hade tänkt att testa det på TVn men om det inte fungerar bra var det ju tråkigt...

Japp men är inte speciellt van och tycker det är svårt att få Edward att springa rakt. Antingen det eller så är kontrollerna dåliga till Gamepad. FXAA ser inte lika grötigt ut på TVn dessutom

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Billigaste nerladdning?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

V-sync är igång per default, stäng av det om du inte redan har gjort det

Tack för tipset, för runt i snitt 50fps nu iaf.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Spelet är bra hittils. Har iofs bara spelat till första staden "Havana". Men bara deisgnen och grafiken passar perfekt till detta kalla och mörka väder vi har här.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|