Risig FPS i Watch Dogs?

Permalänk
Medlem

Risig FPS i Watch Dogs?

Spelade lite tidigare i ca 2,5h och tycker spelet so far verkar underhållande, men det verkar lida av grava problem med fps? Får ställa ned till high från ultra för att få det att flyta på runt 60fps. Går jag på "auto-detect" så håller det sig runt 35-45fps. Även om man ändrar flera av inställningarna och drar ned på kvalitén så verkar det inte göra någon nämnvärd skillnad.

Jag märker i princip ingen skillnad om jag kört kortet i "stock" på 1100Mhz jämför med 1293Mhz. CPU är det knappast, inte sett användingen gå över 70% en enda gång tror jag, ligger runt 60-65. GPU däremot verkar väldigt konstig, den går från 50 upp till 100 typ fram och tillbaka hela tiden. Någon annan som upplever liknande?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Flyter på fint för mig, 50-60fps oftast. Kör på Ultra, fast Level of Detail på High och AO på MHBAO. Temporal SMAA också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Spelade lite tidigare i ca 2,5h och tycker spelet so far verkar underhållande, men det verkar lida av grava problem med fps? Får ställa ned till high från ultra för att få det att flyta på runt 60fps. Går jag på "auto-detect" så håller det sig runt 35-45fps. Även om man ändrar flera av inställningarna och drar ned på kvalitén så verkar det inte göra någon nämnvärd skillnad.

Jag märker i princip ingen skillnad om jag kört kortet i "stock" på 1100Mhz jämför med 1293Mhz. CPU är det knappast, inte sett användingen gå över 70% en enda gång tror jag, ligger runt 60-65. GPU däremot verkar väldigt konstig, den går från 50 upp till 100 typ fram och tillbaka hela tiden. Någon annan som upplever liknande?

Dra ner Nvidia 337.88 uppdateringen.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Fungerar inte alls =/ Förstår mig inte på vad det är men oavsett inställning så vill spelet använda mer än 2048MB VRAM och mina 670 går ner på knäna av just denna anledning. Något är knas, helt klart. Ronz, kan du kolla i Afterburner hur mycket VRAM spelet använder för din delen?
Känns som att något är helt galet med Watch Dogs & grafikkort med "endast" 2GB VRAM...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

ni som har fått ner WD hur gjorde ni då? Köpte mitt via steam och trodde jag kunde börja spela vid 00:00, men så vart inte fallet, stod att spelet släpps på steam om 19h vid klockan 1, och vid 2 nu så stod det om 8h...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Flyter på fint för mig, 50-60fps oftast. Kör på Ultra, fast Level of Detail på High och AO på MHBAO. Temporal SMAA också.

60fps konstant är flyt, 50-60 är det inte. Tycker jag borde kunna köra ultra på det mesta med med min rigg men uppenbarligen inte.

Skrivet av ander01se:

Dra ner Nvidia 337.88 uppdateringen.

Har redan den.

Skrivet av Sanazin:

Fungerar inte alls =/ Förstår mig inte på vad det är men oavsett inställning så vill spelet använda mer än 2048MB VRAM och mina 670 går ner på knäna av just denna anledning. Något är knas, helt klart. Ronz, kan du kolla i Afterburner hur mycket VRAM spelet använder för din delen?
Känns som att något är helt galet med Watch Dogs & grafikkort med "endast" 2GB VRAM...

Nu minns jag inte exakt,men har för mig det låg på 2,3 eller liknande.

Skrivet av Extremaz:

ni som har fått ner WD hur gjorde ni då? Köpte mitt via steam och trodde jag kunde börja spela vid 00:00, men så vart inte fallet, stod att spelet släpps på steam om 19h vid klockan 1, och vid 2 nu så stod det om 8h...

Köpte nyckel via en sida, fick den mailad till mig idag vid 16:45 så knappade bara in nyckeln via uplay och laddade ner från där.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Spelade lite tidigare i ca 2,5h och tycker spelet so far verkar underhållande, men det verkar lida av grava problem med fps? Får ställa ned till high från ultra för att få det att flyta på runt 60fps. Går jag på "auto-detect" så håller det sig runt 35-45fps. Även om man ändrar flera av inställningarna och drar ned på kvalitén så verkar det inte göra någon nämnvärd skillnad.

Jag märker i princip ingen skillnad om jag kört kortet i "stock" på 1100Mhz jämför med 1293Mhz. CPU är det knappast, inte sett användingen gå över 70% en enda gång tror jag, ligger runt 60-65. GPU däremot verkar väldigt konstig, den går från 50 upp till 100 typ fram och tillbaka hela tiden. Någon annan som upplever liknande?

Skrivet av ronz:

Flyter på fint för mig, 50-60fps oftast. Kör på Ultra, fast Level of Detail på High och AO på MHBAO. Temporal SMAA också.

Om man skall jämföra era riggar, så skulle det ju egentligen vara tvärt om.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

High textures=2gb VRAM
Ultra textures=3gb VRAM

Jag har 1,5gb Vram o kör på ultra men upplever rejält stuttering problem. 1-2gb Vram är ju fan inte ens tillräckligt för indiespel idag.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

Den här bilden säger väl det mesta. Maxat så blir det inte ens 60 FPS med två Titans i SLI. I 1920x1080. Och detta är från hästens mun så att säga (Nvidia).

Var på väg att köpa ett 780 ti men det verkar vara som de där 3GB inte räcker till av vad jag kan läsa mig till på diverse forum (Guru3D bl a). Lite för mycket pengar för att inte kunna vara i närheten av 60 FPS tycker jag.

Hoppas det kommer någon patch, nya drivisar samt lite tweaks. Sen får man se vad de uppdaterade benchmarksen säger.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Fungerar inte alls =/ Förstår mig inte på vad det är men oavsett inställning så vill spelet använda mer än 2048MB VRAM och mina 670 går ner på knäna av just denna anledning. Något är knas, helt klart. Ronz, kan du kolla i Afterburner hur mycket VRAM spelet använder för din delen?
Känns som att något är helt galet med Watch Dogs & grafikkort med "endast" 2GB VRAM...

Antingen har du textures på ultra eller så kör du för hög AA. Testa med High-textures samt Temporal SMAA.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Fungerar inte alls =/ Förstår mig inte på vad det är men oavsett inställning så vill spelet använda mer än 2048MB VRAM och mina 670 går ner på knäna av just denna anledning. Något är knas, helt klart. Ronz, kan du kolla i Afterburner hur mycket VRAM spelet använder för din delen?
Känns som att något är helt galet med Watch Dogs & grafikkort med "endast" 2GB VRAM...

Ajuste, jo jag lär köra Textures på Medium. Vid High (Som är rekommenderat för 2GB) får jag stuttering när jag kör bil.. grymt drygt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tack för länken!

Sjukt att ett nytt spel inte stödjer crossfire :/

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av buenofunk:

Antingen har du textures på ultra eller så kör du för hög AA. Testa med High-textures samt Temporal SMAA.

Varken något utav de två saker som du nämnde, vet inte om du läste hela min inlägg men jag skrev "oavsett inställning" vilket förutfattar att det har testats med både texturer på high istället för ultra samt avslaget AA. Det enda som kvarstår är att testa att sätta ner texturerna till medium. Småirriterande att det inte går att göra det direkt i spelet =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Kul att man får slut på vram med 780 ti

Permalänk

Det jag läser nu är anledningen till att jag alltid väntar med spelköp. Väntar först , läser recensioner , forum och sedan bestämmer för ett eventuellt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ajuste, jo jag lär köra Textures på Medium. Vid High (Som är rekommenderat för 2GB) får jag stuttering när jag kör bil.. grymt drygt.

Jag upplever också detta fenomen speciellt när jag kör bil oavsett inställningar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Inte för att låta helt efterbliven men det är ingen här som kanske vet varför jag inte får någon FPS mätare att synas alls? Testat både FRAPS och MSI Afterburner och får helt enkelt inte FPSen att synas i spelet. Kanske ska tillägga att spelet körs via steam.

Testat: Window, Borderless, Fullscreen, Startat om spelet med FRAPS/MSI Afterburner igång, Startat om datorn

-- Kan tillägga att det inte går att tabba i spelet heller, om det nu inte är meningen att man inte ska kunna det.

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twyzz:

Inte för att låta helt efterbliven men det är ingen här som kanske vet varför jag inte får någon FPS mätare att synas alls? Testat både FRAPS och MSI Afterburner och får helt enkelt inte FPSen att synas i spelet. Kanske ska tillägga att spelet körs via steam.

Testat: Window, Borderless, Fullscreen, Startat om spelet med FRAPS/MSI Afterburner igång

Fraps fungerar bra för min del =/
Nu har man testat medium textures med och inte krävde spelet lägre VRAM för det... fortfarande ligger maxad på 2GB oavsett inställning och det hela är en stutterfest. Vad sjutton är det som händer egentligen ...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Fraps fungerar bra för min del =/
Nu har man testat medium textures med och inte krävde spelet lägre VRAM för det... fortfarande ligger maxad på 2GB oavsett inställning och det hela är en stutterfest. Vad sjutton är det som händer egentligen ...

Mitt 780ti har det med kämpigt. Bilkörning resulterar i sjuka drops ber till 20-25 ibland på ultra. Annars ligger det väl i snitt strax över 60-65.
3gb ram verkar vara för lite dessutom :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får stuttering också när jag kör bil och då kör jag med 2 770 4GB i sli... Kan även meddela att jag har snuddat vid 4gb vram när jag kört nästan allt total maxat. (Detta med 1080p)

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Fraps fungerar bra för min del =/
Nu har man testat medium textures med och inte krävde spelet lägre VRAM för det... fortfarande ligger maxad på 2GB oavsett inställning och det hela är en stutterfest. Vad sjutton är det som händer egentligen ...

Jag kör ett GTX 670 2GB (ej SLI) och det rullar på "bra" med High textures. VRAM är maxat men ingen stuttering när jag kör budget-AA. Kör du med SLI aktiverat eller?

Har läst att SSD ska göra underverk också från de som testat både och.

Har du senaste drivers (337.88)?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Mitt 780ti har det med kämpigt. Bilkörning resulterar i sjuka drops ber till 20-25 ibland på ultra. Annars ligger det väl i snitt strax över 60-65.
3gb ram verkar vara för lite dessutom :/

Skickades från m.sweclockers.com

Jag försöker få till någon form utav inställning där man slipper stuttering och kan behålla konstant 60 FPS men det känns nästan hopplöst. Ska det vara så med ett i5 @ 4.3GHz samt 2x 670 i SLI? Känns inte klokt men det kanske är bara jag ...

Skrivet av buenofunk:

Jag kör ett GTX 670 2GB (ej SLI) och det rullar på "bra" med High textures. VRAM är maxat men ingen stuttering när jag kör budget-AA. Kör du med SLI aktiverat eller?

Har läst att SSD ska göra underverk också från de som testat både och.

Har du senaste drivers (337.88)?

Problemet är väl inte endast stuttering i sig utan även rejäla frame-drops som orsakas av en helt maxad VRAM. Det jag ser händer är att när VRAM:et maxas så börjar spelet lägga in saker och ting i vanliga RAM minnet och när spelet ska läsa av detta (i princip konstant i bilkörning) så blir det rejäla frame drops.
Med andra ord så känns det ospelbart för min del. Kör med Temporal SMAA men har även testat AA avslaget för säkerhetsskull.
Har dock SLI igång, det verkar skala bra då grafikkorten används till 80% vilket man inte kan klaga på. Kör även 337.88.

Har gjort diverse efterforskning och "Level of Detail" verkar sänka prestandan rejält och inte bara det, utan det ökar även VRAM-användningen avsevärt för min del. Will keep going men det känns "segt" helt enkelt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag fick också sjuka framedrops, men att ställa ner texturerna till High hjälpte en hel del.

I övrigt är ju responen med musen så hög att jag inte kan spela det. Någon annan som märkt detta?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Jag försöker få till någon form utav inställning där man slipper stuttering och kan behålla konstant 60 FPS men det känns nästan hopplöst. Ska det vara så med ett i5 @ 4.3GHz samt 2x 670 i SLI? Känns inte klokt men det kanske är bara jag ...

Problemet är väl inte endast stuttering i sig utan även rejäla frame-drops som orsakas av en helt maxad VRAM. Det jag ser händer är att när VRAM:et maxas så börjar spelet lägga in saker och ting i vanliga RAM minnet och när spelet ska läsa av detta (i princip konstant i bilkörning) så blir det rejäla frame drops.
Med andra ord så känns det ospelbart för min del. Kör med Temporal SMAA men har även testat AA avslaget för säkerhetsskull.
Har dock SLI igång, det verkar skala bra då grafikkorten används till 80% vilket man inte kan klaga på. Kör även 337.88.

Har gjort diverse efterforskning och "Level of Detail" verkar sänka prestandan rejält och inte bara det, utan det ökar även VRAM-användningen avsevärt för min del. Will keep going men det känns "segt" helt enkelt.

Har du testat att disable växlingsfilen? Starta spelet (launchern) med -disablepagefilecheck.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem

Laggar för mig också
Har GTX690!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Jag fick också sjuka framedrops, men att ställa ner texturerna till High hjälpte en hel del.

I övrigt är ju responen med musen så hög att jag inte kan spela det. Någon annan som märkt detta?

http://www.reddit.com/r/watch_dogs/comments/26c0v3/mouse_accelaration_fix/

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Skrivet av Emil.St:

Får stuttering också när jag kör bil och då kör jag med 2 770 4GB i sli... Kan även meddela att jag har snuddat vid 4gb vram när jag kört nästan allt total maxat. (Detta med 1080p)

Lite roligt att du tror du kan använda hela 4GB VRAM med 256 BIT minnesbuss...

Permalänk
Skrivet av segafreaktwo:

Laggar för mig också
Har GTX690!

Ledsen men du kan bara använda 2GB VRAM.