Microsoft Xbox 360 Wired Controller for Windows (PC), GTA Vice City

Permalänk
Avstängd

Microsoft Xbox 360 Wired Controller for Windows (PC), GTA Vice City

Ett av mina favoritspel är GTA Vice City som utspelar sig på 80-talet.
Jag var tvungen att äga spelet.
Från början släpptes det till PlayStation 2 och finns på senare tid även till PC.
Jag slog till med hela fyra exemplar till PC (ny PS2-utgåva fnns inte längre).
- Ett spelar jag och tre ska förvaras i mint condition och ev. säljas i framtiden.

Datorn är inkopplad i TV:n.
Jag tänkte att det vore trevligt att sitta i fåtöljen och spela med handkontroll.
Så jag drog och köpte en Microsoft Xbox 360 Wired Controller for Windows (PC), men tycks inte funka perfekt i GTA Vice City, världen rör sig inte.
- Kan man fixa det?

Och vad är det för skillnad på dessa?
Microsoft Xbox 360 Wired Controller for Windows (PC)
Microsoft Xbox 360 Wired Controller (Xbox 360) (Original)

Permalänk
Medlem

Testa att bestämma kontrollerna med tredjepartsmjukvara som t.ex Pinnacle.

Skillnaden mellan de två kontrollerna är att den ena är marknadsförd som PC-kompatibel och den andra som Xbox-kompatibel. Båda är givetvis samma, men det är så för att det blir enklare att veta vilken som man ska köpa för vilket bruk.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Tack för hjälp men jag vill inte lägga ner massa energi på något som ev. inte fungerar perfekt.

Jag hittade istället GTA Vice City på PlayStation Store för 91 spänn till PlayStation 3, underbart.

Men om nån har en lösning så posta gärna.

Permalänk
Medlem

Pinnacle har profiler till väldigt många spel och för mig har det alltid fungerat felfritt.
Du borde testa det om du inte redan har gjort det.
http://pinnaclegameprofiler.com/

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Men varför funkar det inte direkt? GTA Vice City är släppt till PC 2003 och handkontrollen 2010.
- Ska man verkligen behöva hålla på och trixa såhär med grejer som båda ska passa till PC och är relativt moderna?

Jag ska testa. Återkommer med resultat.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Bravo:

Ett av mina favoritspel är GTA Vice City som utspelar sig på 80-talet.
Jag var tvungen att äga spelet.
Från början släpptes det till PlayStation 2 och finns på senare tid även till PC.
Jag slog till med hela fyra exemplar till PC (ny PS2-utgåva fnns inte längre).
- Ett spelar jag och tre ska förvaras i mint condition och ev. säljas i framtiden

Datorn är inkopplad i TV:n.
Jag tänkte att det vore trevligt att sitta i fåtöljen och spela med handkontroll.
Så jag drog och köpte en Microsoft Xbox 360 Wired Controller for Windows (PC), men tycks inte funka perfekt i GTA Vice City, världen rör sig inte.
- Kan man fixa det?

Och vad är det för skillnad på dessa?
Microsoft Xbox 360 Wired Controller for Windows (PC)
Microsoft Xbox 360 Wired Controller (Xbox 360) (Original)

Det låter som du köpt fysiska kopior då och inte DRM via Steam?
... Inte så svårt att förvara en digital kopia i "mint condition" menar jag

Har aldrig spelat Vice City, även om jag äger det på Steam, fick i nån Rockstar "ultimate bundle".
Är det såpass jävla bra menar du? Kanske man skulle prova då..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bravo:

Men varför funkar det inte direkt? GTA Vice City är släppt till PC 2003 och handkontrollen 2010.
- Ska man verkligen behöva hålla på såhär med grejer som båda ska passa till PC och är relativt moderna?

Jag ska testa. Återkommer med resultat.

Jag kanske har missuppfattat något, men är spelet gjort för att fungera med handkontroll? Inte alla som är det och i sådana fall behöver du ju ett 3:e parts program som någon ovan antyder.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

GTA-spelen ska ju spelas med handkontroll.
Därför kan jag tycka det är konstigt om det inte har stöd för detta på PC.

Ja, fysiska exemplar.
Jo, du bör testa GTA Vice City.

Permalänk

Du måste ladda ned och installera en drivrutin innan du kan använda en kontroller till windows. 360-kontrollen funkar till hur många spel som helst, mycket behändig.

http://www.microsoft.com/hardware/en-us/d/xbox-360-controller...

Permalänk
Skrivet av Bravo:

GTA Vice City är släppt till PC 2003 och handkontrollen 2010.

Hur ska spelet kunna veta att det borde ha stöd för handkontroll på PC, 7 år innan handkontrollen kommit ut?

Lite så enkelt är det. En del nya spel har hyfsat stöd för handkontroll för PC, är de äldre än ett par tre år går chansen ner markant. Spelet är inte gjord för handkontroll då det är portat till PC.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Avstängd

Nu rör sig världen också, efter jag ändrade till classic controls.
Men....ska man inte kunna se sig omkring med den ena analogspaken också? (som förövrigt funkar att tuta och ducka med)
- Det är kanske här det där programmet behövs ändå då.

GTA-spelen skall vara fullt kompatibla med handkontroll, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bravo:

Nu rör sig världen också, efter jag ändrade till classic controls
Men....ska man inte kunna se sig omkring med den ena analogspaken också? (som förövrigt funkar att tuta med)
- Det är kanske här det där programmet behövs ändå då.

GTA-spelen skall vara fullt kompatibelt med handkontroll, så enkelt är det

Varför har du fått för dig att det ska vara fullt kompatibelt med handkontroll? Det är bara ett par spel som är det och de flesta utav dom är games for windows logga på.
Om det är en consoleport är det stor skillnad på support för gamepad mellan de olika systemen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

GTA-spelen släpptes i begynnelsen på PlayStation (som förövrigt är världens bästa och mest sålda spelkonsol genom tiden) och det fanns endast handkontroll att spela med, vilket är bäst för den här typen av spel.

Det är fler än jag som anser att PC-versionen aldrig skulle ha släppts om inte full/normal handkontroll kan erbjudas.
Det är inte meningen att vi ska sitta och spela GTA med mus + tangentbord. Det är ett stort misstag som många gamers är mycket besvikna över.

Ett exempel är radiostyrda helikopter-uppdraget; Det är f-n omöjligt med mus+tangentbord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bravo:

GTA-spelen släpptes i begynnelsen på PlayStation (som förövrigt är världens bästa och mest sålda spelkonsol genom tiden) och det fanns endast handkontroll att spela med, vilket är bäst för den här typen av spel.

Det är fler än jag som anser att PC-versionen aldrig skulle ha släppts om inte full/normal handkontroll kan erbjudas.
Det är inte meningen att vi ska sitta och spela GTA med mus + tangentbord. Det är ett stort misstag som många gamers är mycket besvikna över.

Jag förstår vad du säger och håller med 100%. Själv älskar jag spela pc spel med handkontroll! Men nu funkar det inte så bra många gånger.. och så är drt tyvärr. Men då får man vara tacksam för sådant som pinnacle. Det kommer man inte undan vare sig man tycker att det ska funka utan eller inte

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gta släpptes väl först till pc, sedan ps1 vad jag minns men förstår fortfarande inte vad du försöker få fram. Det är väl ändå så som det är? Önsketänkande hjälper inte.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Det kommer ju en nylansering nu till PS3 och XBOX 360. Kanske vore något att kolla närmare på?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

30 Jan 2013 släpptes GTA Vice City till PlayStation 3.
Köpte det för 91 spänn.
- Är det detta du menar?

Jag avinstallerade spelet och köpte det via Steam.
(Ja, nu har jag det på PS3, PC-DVD och Steam....)

- Nu funkar allt som det ska (även om känsligheten kanske är lite för hög på högra analoga styrspaken).
Så gameprofilen kanske bara funkar med Steam-versionen då den främst är gjord för den.

På PS3 är upplösningen dålig.
På PC-DVD funkar kontrollen dåligt.
Via Steam får man högupplöst 1920x1080 och man kan köra näst intill perfekt med handkontroll (Xbox 360 controller for Windows).

Tack för tipset. Funkar ju bra.