Gta V för nextgen!

Permalänk

Gta V för nextgen!

Vad tycker ni om Gta V på nextgen konsolerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har det kommit än?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan vi sluta kalla det "next-gen"? De är över ett år gamla och även när de var nya så var de ju knappast värda namnet..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, det är ju nuvarande konsoler, alltså current gen, PS3/360 är last gen och "next gen" existerar inte längre

Permalänk
Medlem

LoL.. skitsamma vad det kallas.. svara på hans fråga istället

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Håller med ovanstående, det är ju nuvarande konsoler, alltså current gen, PS3/360 är last gen och "next gen" existerar inte längre

"next gen" existerar inte Än

Skrivet av Nima2001:

LoL.. skitsamma vad det kallas.. svara på hans fråga istället

Det är omöjligt att svara på, inge vet hur nästa generations konsoler ska bli. Sen så tror jag inte att GTA V kommer att släppas till dem heller. Så jag tycker nog att de som ifrågasätter frågeställningen har en poäng.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Hade bara ignorerat tråden om ja inte velat läsa folks svar om detta.
för er som testat gtaV på ps4 oxh xbone vänligen berätta om era erfsrenheter här. För er andra som vill driva nån poäng om consolerna är nextgen eller va ni vill annat, gå o gnäll på irc eller nån annan tråd.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa till One eller vänta till PC kanske? Alltså, är storyn tillräckligt bra för att inte vänta till slutet av januari?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Är det värt att köpa till One eller vänta till PC kanske? Alltså, är storyn tillräckligt bra för att inte vänta till slutet av januari?

Storyn är grym. Skitbra. Vänta till januari.

Permalänk
Medlem

Hur var flytet på consolversionen. Känbs det som stabil fps?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Hur var flytet på consolversionen. Känbs det som stabil fps?

Verkar vara helt ok från vad jag har sett på twitch i alla fall. Särskilt om man jämför med last gen konsolerna som ver rent horribla att spela. Även om spelet i sig är bland dom bästa jag har spelat. Är bara kluven om jag ska skaffa det till PS4 eller PC. Är lite rädd för DRM ryktena på PC.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Nima2001:

Hur var flytet på consolversionen. Känbs det som stabil fps?

Det har ju talats om 60fps till både PS4 och Xbone.
Själv köpte jag Xbox One versionen, och fick dem igår.
Säger dem eftersom det även var Far Cry 4 (de släpptes ju på samma dag ironiskt nog), och då jag längtat mest efter FC4 är det vad som liras nu.

Men!, det jag ville säga med detta är att det, för FC4 också har talats om 60FPS till de "nya" konsolerna, något som jag kan tvärneka till. Det renderas nog i 1080p native, men det är inga 60fps... 30fps är det.

Och då börjar man ju undra med GTA 5... Men vi får se.
Tillsvidare får det ligga i plasten.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Alltid kluven.. samma här.. speciellt när ja kan koppla min dator till tvn enkelt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det har ju talats om 60fps till både PS4 och Xbone.
Själv köpte jag Xbox One versionen, och fick dem igår.
Säger dem eftersom det även var Far Cry 4 (de släpptes ju på samma dag ironiskt nog), och då jag längtat mest efter FC4 är det vad som liras nu.

Men!, det jag ville säga med detta är att det, för FC4 också har talats om 60FPS till de "nya" konsolerna, något som jag kan tvärneka till. Det renderas nog i 1080p native, men det är inga 60fps... 30fps är det.

Och då börjar man ju undra med GTA 5... Men vi får se.
Tillsvidare får det ligga i plasten.

http://adock.se/users/upload/files/IMG_6139%20(Large).JPG

trist o höra med fc4.. uppdatera gärna när du testat gta

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det har ju talats om 60fps till både PS4 och Xbone.
Själv köpte jag Xbox One versionen, och fick dem igår.
Säger dem eftersom det även var Far Cry 4 (de släpptes ju på samma dag ironiskt nog), och då jag längtat mest efter FC4 är det vad som liras nu.

Men!, det jag ville säga med detta är att det, för FC4 också har talats om 60FPS till de "nya" konsolerna, något som jag kan tvärneka till. Det renderas nog i 1080p native, men det är inga 60fps... 30fps är det.

Och då börjar man ju undra med GTA 5... Men vi får se.
Tillsvidare får det ligga i plasten.

http://adock.se/users/upload/files/IMG_6139%20(Large).JPG

Det har aldrig sagts att det är 60 fps på GTA V på PS4 eller Xone. Det är 30 fps på båda. Mycket jämnare 30 fps än det var på PS3/360, även om det droppar lite vid vissa korsningar mitt i stan.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det har aldrig sagts att det är 60 fps på GTA V på PS4 eller Xone. Det är 30 fps på båda. Mycket jämnare 30 fps än det var på PS3/360, även om det droppar lite vid vissa korsningar mitt i stan.

Antar att det är 900p också?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Spelade 2 min i morse. 10/10 Stänger butiken tidigt för att komma hem o spela mera

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Antar att det är 900p också?

nej. 1080p.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Marinlik:

Det har aldrig sagts att det är 60 fps på GTA V på PS4 eller Xone. Det är 30 fps på båda. Mycket jämnare 30 fps än det var på PS3/360, även om det droppar lite vid vissa korsningar mitt i stan.

De har jag visst för mig att det gjorts, tyckte mig läsa det i nån nyhetstråd här på Swec ?
.. men jag kanske bara försökte övertala mig själv om att Xbox One är bättre än vad den är..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

De har jag visst för mig att det gjorts, tyckte mig läsa det i nån nyhetstråd här på Swec ?
.. men jag kanske bara försökte övertala mig själv om att Xbox One är bättre än vad den är..

Kan varit ett rykte. Men det är vad Rockstar sagt som är viktigt, och de har aldrig sagt att PS4 eller One kommer ha 60fps.

Handlar inte bara om hur starka konsolerna är. De hade kunnat ha GTX 980, men GTA V skulle med all sannolikhet fortfarande vara 30 fps för att spelutvecklare ofta väljer att satsa på högre grafik istället för högre framerate.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Alltid kluven.. samma här.. speciellt när ja kan koppla min dator till tvn enkelt

Vänta!

Jag har inte rört gta 5 förens d kommer på pc. Jag har sett lite delar på stream men har verkligen hållt mig ifrån att spela det.
Fc4 är jag riktigt sugen på och spelar klart fc3 at the moment. Dock känns det som ett spel som man kan chilla med och spela senare.
Vad jag sett på twitch på ps4 och one så ser gta5 helt otroligt bra ut.

Permalänk
Medlem

Härligt att tråden till 80% består av folk som måste påpeka det här med next-gen. Är det så att ni inte fattar vad TS menar? Om inte så behåll era meningslösa inlägg till någon annan tråd. Mod kan väl städa bort meddelanden så tråden får det syfte den var till för.

Nej, det har aldrig varit tal om 60fps till PS4/XB1. Rykten, ja. Aldrig något bekräftat från R* sida. Det är fortfarande låst till 30fps och det är native 1080p.

Så. Har inte spelat jättemycket än så länge men måste säga att det verkligen är en trevlig uppdatering av spelet. Stor skillnad i den grafiska upplevelsen av spelet och det känns mycket mer levande och "up-to-date". Tyvärr lider spelet av precis samma problem som det gjorde på PS3, nämligen att fpsen tankar till 20-25, dagtid när man är i staden.

När det gällde PS3an så var det för att det var väldigt mycket information som lästes från hårddisken hela tiden. Bytte den gamla trötta HDDn till en SSD och det blev en enorm skillnad i GTA V. FPSen var i stort sett konstant 30 och laddningstiderna blev en bråkdel av hur det var med mekaniska hårddisken.

Vore intressant om någon hade en SSD i sin PS4a för att jämföra om det fortfarande är ett problem med en för långsam disk. Den gamla jag hade i min PS3a var en 5400rpm-disk och vad jag vet är PS4ans 7200rpm. Just GTA V laddar väldigt mycket information hela tiden så att en SSD skulle underlätta känns rimligt, men frågan är hur pass stor skillnad det verkligen blir.

Är lite kluven till förstapersonsläget. Även om det är en helt annan upplevelse så saknar jag en så banal sam som att t ex se händerna när jag går. Känns märkligt om du inte har ett vapen draget. Man rör sig även väldigt märkligt där minsta lilla rörelse åt vänster eller höger när man går eller springer till fots blir överdriven.

Det går att ställa in sensitivity, men drar du ner den så det blir någorlunda behaglig så blir den alldeles för okänslig när du kör bil. Det hade behövts en separat sensitivity-slider för bilkörning och till fots. Det är helt klart trevligt dock att kunna använda sig av fps-läget i eldstrider, även om det är ovant och aimen är överallt utom där den borde vara

Något som är helt fantastiskt dock är att köra motorcykel i fps-läget. Otroligt härligt känsla i både fart och kontroll, mycket bättre kontroll än tredjepersonsläget, däremot lite svårt med skarpa svängar kanske, men det får man väl lära sig antar jag

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Spelar på Xbox One. Har inte spelat alls på PS3 / 360 men det verkar riktigt roligt. Har bara spelat några timmar hittills dock.

Att man skulle behöva oroa sig för att det "endast" är 30 FPS och drops är ju iaf bara humbug, riktigt stabilt låst på 30 och flyter på bra, inte stört mig på popins, texturer eller annat.

Rätt roligt att spela i first person, skiljer sig mycket från andra spel då kameran är monterad på en 3D figur på riktigt.

Här kan man titta på film om man är orolig för FPS drops https://www.youtube.com/watch?v=mxJCBgcX_jk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Spelar på Xbox One. Har inte spelat alls på PS3 / 360 men det verkar riktigt roligt. Har bara spelat några timmar hittills dock.

Att man skulle behöva oroa sig för att det "endast" är 30 FPS och drops är ju iaf bara humbug, riktigt stabilt låst på 30 och flyter på bra, inte stört mig på popins, texturer eller annat.

Rätt roligt att spela i first person, skiljer sig mycket från andra spel då kameran är monterad på en 3D figur på riktigt.

Här kan man titta på film om man är orolig för FPS drops https://www.youtube.com/watch?v=mxJCBgcX_jk

Isf är det för att de dragit ned på kvalitén som gör att du slipper fps-drops på XB1 (ja, det är sämre kvalité på spelet på XB1, surprise, surprise!). Kör bil mitt på dagen fort genom stan så märks det rejält att fpsen tankar, 20fps som jag skrev var överdrivet men väl ner till 25 åtminstone. Vet som sagt inte om det är annorlunda på XB1 dock, kan så vara!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jaaru.

Blev nekad att köpa GTA på Webhallen idag eftersom jag är 17. Tydligen säljer dom inte till folk under 18? Jasså.
Dom bad mig snällt att komma tillbaka med en förälder, haha...

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Jaaru.

Blev nekad att köpa GTA på Webhallen idag eftersom jag är 17. Tydligen säljer dom inte till folk under 18? Jasså.
Dom bad mig snällt att komma tillbaka med en förälder, haha...

Affären vill väl inte vara delaktiga i en skolmassaker pga att dom sålt ett hemskt spel till en 17åring. Gå tillbaka om ett par månader när du är 18 och har mognat till lite och förstår att det bara är ett spel och att folk faktiskt kan dö om du skjuter dom i huvudet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hahah.. segt att inte vara myndig

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Är det värt att köpa till One eller vänta till PC kanske? Alltså, är storyn tillräckligt bra för att inte vänta till slutet av januari?

Storyn är top notch
Spelade det till XBOX360, för något år sen? Men kommer köpa det till PC..
Campaignen är riktigt lång dessutom 100h+

Permalänk
Datavetare
Skrivet av trickysaer:

När det gällde PS3an så var det för att det var väldigt mycket information som lästes från hårddisken hela tiden. Bytte den gamla trötta HDDn till en SSD och det blev en enorm skillnad i GTA V. FPSen var i stort sett konstant 30 och laddningstiderna blev en bråkdel av hur det var med mekaniska hårddisken.

Vore intressant om någon hade en SSD i sin PS4a för att jämföra om det fortfarande är ett problem med en för långsam disk. Den gamla jag hade i min PS3a var en 5400rpm-disk och vad jag vet är PS4ans 7200rpm. Just GTA V laddar väldigt mycket information hela tiden så att en SSD skulle underlätta känns rimligt, men frågan är hur pass stor skillnad det verkligen blir.

Tycker det faktiskt är helt ok FPS i GTA V på PS3, d.v.s inte konstant dropps under 30FPS. Kanske har något att göra med att jag bytt ut disken som satt i då några års PSN+ prenumeration gjorde att 320GB inte på långa vägar räckte till... Nu sitter det en SSHD, något som fått spel att ladda betydligt snabbare än innan.

Även för PS4 borde SSHD vara en OK trade-off mellan pris/storlek. I dator tycker jag inte SSHD kan ersätta SSD, men alla fall i PS3 finns andra flaskhalsar att skillnaden mellan SSD/SSHD i praktiken inte är speciellt stor (enligt de test jag sett). Finns säkert motsvarande tester på PS4 idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker det faktiskt är helt ok FPS i GTA V på PS3, d.v.s inte konstant dropps under 30FPS. Kanske har något att göra med att jag bytt ut disken som satt i då några års PSN+ prenumeration gjorde att 320GB inte på långa vägar räckte till... Nu sitter det en SSHD, något som fått spel att ladda betydligt snabbare än innan.

Även för PS4 borde SSHD vara en OK trade-off mellan pris/storlek. I dator tycker jag inte SSHD kan ersätta SSD, men alla fall i PS3 finns andra flaskhalsar att skillnaden mellan SSD/SSHD i praktiken inte är speciellt stor (enligt de test jag sett). Finns säkert motsvarande tester på PS4 idag.

Mjo, jag hade en 60GB HDD, orginal från 2007 så den var nog tröttare än Tord, men att det var fps-drops och kraftiga sådana är bekräftat överallt, sen kanske det är en väldigt subjektiv bedömning vad som upplevs ok eller inte

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2